Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Welke handige tip kreeg jij?

 
Profiel   

Ik roep nog wel eens:
- Zit op je kontzakken en niet op je rits.
- je zit op een paard niet op een piano (dus duim boven en niet je knokkels).
- kijken waar je heengaat en niet naar beneden kijken, je paard verschiet niet ineens van kleur (dus je hoef niet naar hem te kijken).
- blijf van je binnenteugel af.
- soms moet je dingen gewoon doen.
- relax, paardrijden is leuk!
- je hoeft niet 100% de baas te zijn, 51% is wel genoeg.
- als je elke dag 1% vooruitgang hebt dan heb je maar 100 dgn nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 20:59 



 
Profiel   

Britta31 schreef
1 beugelriem een gaatje langer.

Hoe werkt dat dan, ga je niet scheef zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:20 



 
Profiel   

Rijden alsof je een strandbal vasthoud hielp mij goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:54 



 
Profiel   

Cissy die tip van je hoeft niet 100% de baas te zijn is echt wel een hele mooie. En die van de vooruitgang ook. Vooral voor mij, ik wil altijd die 100% vooruitgang, maar als je elke dag 1% hebt kom je er natuurlijk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 21:58 



 
Profiel   

Ik zat altijd scheef,altijd moeite met mijn evenwicht.Ik viel ook altijd rechts van het paard.Toen bij de eerste les op een nieuwe manege had de lesgever het al gezien.Nu dus de riem links een gaatje langer zodat ik meer naar links hang en dat maakte zoveel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:35 



 

Als je je been op trekt, geef dan eens been tijdens uitademen, gaat makkelijker.

Meegeven is: je ringvinger langer maken ipv alles weggeven.

Hakken wat uitdrukken tijdens het gaan staan in je lichtrijden is je heupen openen.

I love it!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 22:44 



 
Profiel   

cissy schreef
Ik roep nog wel eens:
- Zit op je kontzakken en niet op je rits.
- je zit op een paard niet op een piano (dus duim boven en niet je knokkels).
- kijken waar je heengaat en niet naar beneden kijken, je paard verschiet niet ineens van kleur (dus je hoef niet naar hem te kijken).
- blijf van je binnenteugel af.
- soms moet je dingen gewoon doen.
- relax, paardrijden is leuk!
- je hoeft niet 100% de baas te zijn, 51% is wel genoeg.
- als je elke dag 1% vooruitgang hebt dan heb je maar 100 dgn nodig.



Je weet dat die laatste niet klopt toch? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 22:14 



 
Profiel   

Tussendoor klopje op hals doen. Behalve dat het paard natuurlijk motiveert is het voor mij een goede check of ik niet toch ongemerkt meer vasthoud dan ik door heb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 22:45 



 
Profiel   

Voor het rijden gaan eerst bedenken wat precies je doel is van de training :).
Zo simpel, maar hierdoor ben ik veel gerichter gaan trainen in plaats van opstappen en maar kijken wat we gaan doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 22:54 



 
Profiel   

poes schreef
cissy schreef
Ik roep nog wel eens:
- Zit op je kontzakken en niet op je rits.
- je zit op een paard niet op een piano (dus duim boven en niet je knokkels).
- kijken waar je heengaat en niet naar beneden kijken, je paard verschiet niet ineens van kleur (dus je hoef niet naar hem te kijken).
- blijf van je binnenteugel af.
- soms moet je dingen gewoon doen.
- relax, paardrijden is leuk!
- je hoeft niet 100% de baas te zijn, 51% is wel genoeg.
- als je elke dag 1% vooruitgang hebt dan heb je maar 100 dgn nodig.



Je weet dat die laatste niet klopt toch? :D

Gaat om het idee toch? ;) Je hoeft niet alles tegelijk te willen doen, babysteps... if you take the time it takes, it takes less time.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 18:48 



 
Profiel   

cissy schreef
if you take the time it takes, it takes less time.

Dit vind ik een belangrijke: de tijd nemen is vaak de snelste weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 18:55 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
cissy schreef
if you take the time it takes, it takes less time.

Dit vind ik een belangrijke: de tijd nemen is vaak de snelste weg.

Op mijn website heb ik ergens de, vind ik, mooie quote staan "Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen" (Kahil Gibran).
En Tom Nagel vroeg ooit op een Centered Riding symposium "hoe lang duurt iets met een paard ?" "En hoe lang duurt het als je haast hebt ?", de (mooie) conclusie was "langer"
Of zoals Noora Enhqvist ooit zei tijdens een clinic en wat echt is blijven hangen bij mij "Be timeless in the time you have"

Bij paarden werkt snel willen eigenlijk altijd contra productief.
Mooie quote en tip van Cissy

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:24 



 
Profiel   

RunningKawa (oud bokker) zei ooit "een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt".

Dat heeft mij zoveel geholpen bij het leren begrenzen. Niet je paard de bocht om proberen te trekken maar gewoon het deurtje voor rechtdoor sluiten, zoveel makkelijker paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:38 



 
Profiel   

Je rijd het paard, niet de rijbaan.
Als je paard tijdens het losrijden rechtsgebogen is terwijl je linksom gaat helpt het enorm om dit te volgen.
Dus, binnenbeen is buitenbeen, je laat het paard de hoek door wijken IPV de bocht door draaien. Je rijd dus alsof je rechtsom rijd. Wanneer de ontspanning volgt en het paard gaat nageven kan je rechtstellen en vervolgens de buiging omzetten naar de juiste buiging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:08 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
RunningKawa (oud bokker) zei ooit "een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt".

Dat heeft mij zoveel geholpen bij het leren begrenzen. Niet je paard de bocht om proberen te trekken maar gewoon het deurtje voor rechtdoor sluiten, zoveel makkelijker paardrijden.


Dit ook ja! Er zijn zoveel mooie quotes van toepassing op paarden en paardrijden.

Maar wij als roofdieren reageren vaak anders dan de prooidieren die paarden zijn. Daarom gaat het zo vaak fout.

Een echte horseman zei ooit tegen mij, je ziet aan hoe mensen hun paard aan de hand leiden, hoe ze rijden en hoe ze trailerladen, of het paardenmensen zijn of mensen met een paard. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:17 



 
Profiel   

Ik heb de neiging wat voorover te zitten en met naar voren gedraaide schouders (dat is ook zonder paard de houding die mijn lijf graag aanneemt). Het "schouders naar achteren" en "rechtop zitten" kan dan ook regelmatig als mantra geroepen worden naar mij. En ook tijdens het (zelf) sporten is dit een belangrijk punt van aandacht van de trainers.

Nu zei een inval-instructrice op de rijvereniging de laatste keer, naast het schoudes naar achteren, ook eens "open je borst, door je borstbeen te liften". Het effect is vergelijkbaar, maar de manier van benaderen 180 graden tegengesteld en stom genoeg werkt dit voor mij net iets beter dan die eeuwige schouders het voortouw te laten nemen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:51 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik heb de neiging wat voorover te zitten en met naar voren gedraaide schouders (dat is ook zonder paard de houding die mijn lijf graag aanneemt). Het "schouders naar achteren" en "rechtop zitten" kan dan ook regelmatig als mantra geroepen worden naar mij. En ook tijdens het (zelf) sporten is dit een belangrijk punt van aandacht van de trainers.

Nu zei een inval-instructrice op de rijvereniging de laatste keer, naast het schoudes naar achteren, ook eens "open je borst, door je borstbeen te liften". Het effect is vergelijkbaar, maar de manier van benaderen 180 graden tegengesteld en stom genoeg werkt dit voor mij net iets beter dan die eeuwige schouders het voortouw te laten nemen :')


Schouders los doe ik door ze omhoog te doen, naar achter en dan je schouders weer laten vallen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:59 



 
Profiel   

Met afstanden rijden bij springen: Je kunt beter "niks" doen dan het foute doen.
Na het een paar keer ervaren te hebben klikte hij, nu doe ik het juiste of doe ik "niks" en laat de sprong naar me toe komen met mijn benen eraan.

Ik had altijd de neiging om terug te trekken met mijn hand of om haar 'af te schieten' richting de sprong

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:06 



 
Profiel   

Zitten alsof je van pudding bent is 1 van mijn favoriete uitspraken.....en eerst kijken ze je dan aan of je niet wijs bent maar zeker bij mensen die geneigd zijn te netjes te willen zitten, werkt het perfect. En dan daarbij gewoon een keer blazen. Blazen in de overgang terug, blazen bij de inzet van een oefening. Dat zorgt ervoor dat je niet je adem inhoudt, spanning maakt en dat overbrengt naar een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:18 



 
Profiel   

Kijken waar je heen gaat, tenzij je dus zelf op de grond wil eindigen moet je voor je uit kijken.
En ik heb een keer een instructrice gehad die zei dat ik bij elke letter in het woord "Handen" (in 20x40 dus H, A, D en E) moest kijken of ik mijn handen nog goed hield. Dat heeft goed geholpen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:59 



 
Profiel   

cissy schreef
poes schreef



Je weet dat die laatste niet klopt toch? :D

Gaat om het idee toch? ;) Je hoeft niet alles tegelijk te willen doen, babysteps... if you take the time it takes, it takes less time.


Mijn brein met hang naar correctheid zou er zwaar error op geven haha :D maar het idee is zeker het juiste :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:25 



 
Profiel   

Benfan schreef
Zingen te paard! Hierdoor adem je beter en ben je minder gespannen. Ik zing graag 'always look at the bright side of life!'


Dit geldt ook voor mij. Als er iets spannends is met buitenrit bijvoorbeeld gebruik ik dit ook. :j

Wel een ander liedje. :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 19:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen