Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke handige tip kreeg jij?

 
Profiel   

Misschien ken je het wel, ineens valt er een kwartje "o, zó moet dat" :)* door iets wat een mederuiter zegt.

Zelf heb ik veel gehad aan de volgende tip: je teugelvoering moet voelen alsof je twee stokjes aan je bit hebt die je licht van je wegduwt OF alsof je een winkelwagentje voor je uit duwt

Het lijkt me fijn om een soort verzameltopic te maken van dit soort handige tips, dus wie vult aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:44 



 
Profiel   

Voor mij was dat: ‘zit slordiger’.
Ik zit namelijk met een holle rug, veel te rechtop zal maar zeggen. Eerst werd mij gezegd mijn bekken meer te kantelen en andere dingen waar ik niet veel mee vooruit ging, maar met dit klikte het eindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:52 



 
Profiel   

Lid worden van team by jill en her regent ahaa momenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:19 



 
Profiel   

Rijden met je hand en arm, alsof je een dienblad voor je uit draagt, vind ik een hele fijne. En vooral ook, niet bang zijn om te bewegen (dus niet te stram rechtop)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:02 



 
Profiel   

Filmpjes kijken van Warwick Schiller (en inderdaad Jill) heeft bij mij al voor heel veel aha momenten gezorgd..... Vooral de filmpjes van Warwick, als je anders naar dingen gaat kijken, haal je ineens zo veel meer plezier overal uit en reageert je paard ook nog eens veel beter op alles...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:10 



 
Profiel   

Een aanwijzing die ik vaak gegeven heb aan jonge ruiters die het niet voor elkaar kregen om hun hakken wat naar beneden te doen; Trek je tenen op! Werkte altijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:31 



 
Profiel   

Borstjes vooruit.Zit je vanzelf recht.Niet lipjes getuit,mag wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:31 



 
Profiel   

houd je paard in de doos, visualiseer alsof jij en je paard in een kartonnen doos rijden, hij mag niet voor de doos uitlopen, maar ook niet achter uit de doos vallen. Als je teveel doet rijdt je uit de doos.
nooit verwacht, maar het werkt als een trein :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:35 



 
Profiel   

Iemand zei eens tegen mij: doe alsof je een lampje in je navel hebt, en schijn met dat lampje de kant op waar je wilt dat je paard heen gaat (dus je lichaam meedraaien). Dat vond ik erg handig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 13:02 



 
Profiel   

Doe alsof je een kuikentje tussen je handen hebt die je vast moet houden maar niet dood mag knijpen :D

En: in galop doen als of je een berg oprijdt en omhoog kijkt en diep in je zadel daardoor gaat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 14:56 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Doe alsof je een kuikentje tussen je handen hebt die je vast moet houden maar niet dood mag knijpen :D

op de manege waar ik ooit leerde rijden, zeiden ze: doe alsof je in iedere hand een glaasje cola hebt en je mag geen druppel morsen. Dat werkte ook prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 15:00 



 
Profiel   

Maar dan krijg je toch het tegenovergestelde. Het kuikentje wil je niet dood knijpen, het glas cola wil je niet laten vallen (met als gevolg dat je juist in de teugels gaat knijpen)....

Ik ben voorstander van het kuikentje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 15:03 



 
Profiel   

Bij het sturen, doe je alsof je een 'kleur deurtje' moet open doen ipv te trekken. (Toen ik klein was trok ik, deels om mezelf recht te trekken, niet ontwikkelde beenspiertjes :\ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 15:07 



 
Profiel   

Ik ben team stokje :j

Ik combineer 2 dingen. Van 1 juf: focus bij je paard en zorgen dat je een plannetje hebt. Dat zorgde ervoor dat ik daarmee bezig was en geen ruimte meer had voor mijn " wat als" gedachten.

En mijn huidige juf: buitenteugel laag erbij houden, en op 2 benen naar voren. Daardoor is de aandacht van mijn paard bij mij in plaats van de bakkabouters aan de bakrand

Die 2 dingen samen maken dat ik nu fijn kan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 15:09 



 
Profiel   

Mooie tips al! Video en uitleg werkt inderdaad ook altijd goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 22:13 



 
Profiel   

Denk vooruit, begin ruim van te voren al met een wending of een overgang te bereiden. Probeer niet té netjes te gaan zitten, ontspannen is beter dan stijf rechtop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:04 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik ben team stokje :j

I.

En mijn huidige juf: buitenteugel laag erbij houden, en op 2 benen naar voren. Daardoor is de aandacht van mijn paard bij mij in plaats van de bakkabouters aan de bakrand

Die 2 dingen samen maken dat ik nu fijn kan rijden.


Wat bedoel je precies met laag erbij? Ben wel benieuwd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:14 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Filmpjes kijken van Warwick Schiller (en inderdaad Jill) heeft bij mij al voor heel veel aha momenten gezorgd..... Vooral de filmpjes van Warwick, als je anders naar dingen gaat kijken, haal je ineens zo veel meer plezier overal uit en reageert je paard ook nog eens veel beter op alles...


Hier inderdaad ook enorm veel gehad aan de filmpjes van Warwick! Werken aan de connectie en dan komt de rest vanzelf ("relationship before horsemanship").

De rijtechnische tips hier zijn ook handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:14 



 
Profiel   

In wedstrijden (endurance, maar iedere bosrit kun je het gebruiken) iedere km van been of galop wisselen en dan op iedere halve km van kant van pad wisselen, ze lopen soms nog wel eens scheef.

Dus starten met linkerbeen (galop) aan de linkerkant, op 1 km wisselen naar rechterbeen (galop) en op 1,5 km naar de rechterkant. Op 2 km wisselen naar linkerbeen (galop) en op 2,5 weer naar de linkerkant etc etc etc. Als je dus heel consequent dit aanhoud zie je makkelijker op je horloge of je had moeten wisselen :Y) Houd je paard wat rechter

En bij wat luiere paarden, laat ze maar eens terugvallen en geef dan been, en beloon het juiste gedrag, niet zoveel helpen _/-\o_

En maak 3 keer per maand tijd voor een lolletje voor ruiter en paard, even geen druk maar puur samen binden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:34 



 
Profiel   

Wat leuk, ik kom hier al heel veel Centered Riding opmerkingen tegen.
In de Centered Riding boeken barst het van dit soort tips en visualisatie oefeningen.

Zelf vind ik de "rij met een smiley op je borst" ook wel een mooie, om je schouders wat te laten hangen en je borst te openen zonder dat geforceerd met je schouders te doen.

En als je die smile dan ook op je hoofd hebt wordt het paardrijden met plezier en dat is misschien wel de belangrijkste tip, dat het leuk mag blijven :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 10:02 



 
Profiel   

In plaatjes denken. Zie voor je wat je wilt dat je paard doet..... en tadaaaaa
Ineens konden wel wel een hek openen vanaf het paard en nog wel meer dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 10:11 



 
Profiel   

Heel raar,maar ik ben onzeker op het paard.Mijn lesgever zei dat ik dan moet zingen als ik het spannend vind := Maar het helpt bij mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 10:34 



 
Profiel   

Het hebben van een “Oh oliebol Plan”

Ik kan nog wel eens zenuwachtig zijn om ergens nieuw heen te gaan met paard en daar dan op te stappen.

Een vriendin zei mij toen eens een “oh oliebol plan” te hebben. Dus als alles misgaat wat je denkt mis kan gaan wat doe je dan?

In mijn geval afstappen en op naar huis. Volgende keer opnieuw proberen. En alleen al omdat ik mijzelf daar (on-)bewust toestemming voor gaf, is het nooit nodig geweest en ga ik stukken meer ontspannen op pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 10:46 



 
Profiel   

Het hoeft niet perfect! Ik was soms zo bezig met alles goed te doen, dat ik vergat te rijden zegmaar :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 19:16 



 
Profiel   

Zingen te paard! Hierdoor adem je beter en ben je minder gespannen. Ik zing graag 'always look at the bright side of life!'
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen