Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat heb ik nodig? Zitles / training?

 
Profiel   

Ik heb altijd al moeite gehad mijn benen lang te houden en hakken laag. Ik heb hele stille benen, echter zien ze er wat opgetrokken uit. In een springzadel hou ik hetzelfde probleem, ik mis de juiste druk op mijn beugels en mijn bovenbeen moet meer naar beneden hangen zeg maar. Verlichte zit heb ik dan weer geen moeite mee, maar ook dan druk ik mijn hakken niet goed uit (ook niet horizontaal).

Het probleem zit hem mijn inziens in mijn heupen/bovenbeen. Zonder beugels gaat het namelijk beter. Helaas heb ik even niet kunnen rijden en nu een jong paard waardoor ik graag buiten hem om aan mijn eigen zit wil werken. Op hem is dat geen optie.

Maar wat te doen? Al die privé lessen hebben het nooit opgelost dus ik heb iets anders nodig denk ik.
Ik zit in de omgeving van Alkmaar. Carmen Schalk heb ik geprobeerd, zonder haar af te vallen zat ik daar juist enorm te knijpen op de simulator omdat ik met hele lange beugels moest rijden. Zij vond het er dan prachtig uitzien (zag t ook), maar voor mij deed het echt pijn en ik kon de beugels maar amper aan mijn voeten houden. Ik sta er echt wel voor open om naar die langere beugels bv toe te werken, maar als ik alleen maar ga zitten knijpen heeft het geen zin natuurlijk.

Daarnaast ken ik genoeg mensen die de juiste druk op de beugels en een lang been kunnen houden of ze nou 2 gaten te kort of te lang gaan zitten. Dat wil ik ook!

Wat is wijsheid? Ik heb ook overwogen om zitles te gaan nemen op een manege paard, maar ook dan heb ik wel de juiste les nodig. Aan 'been lang, hakken laag' heb ik niets, dat weet ik zelf ook wel, maar het lukt niet om daar te komen.

Wat heb ik nodig en waar ga ik dat vinden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:33 



 
Profiel   

Ik ben beter gaan zitten nadat ik, om een andere reden, in behandeling bij een fysiotherapeut ben geweest. Daardoor heb ik de juiste spiergroepen leren ontspannen en een betere balans gekregen. Dat ik beter ging paardrijden was een prettige bijkomstigheid.

Een instructrice die jou met langere beugels laat rijden omdat dat er mooier uitziet, heeft het niet begrepen. Je lichaam moet toe zijn aan langere beugels; andersom kun je je lichaam niet dwingen die langere beugels zonder meer prettig te vinden.

Zelf heb ik een fysiotherapeut die zelf paardrijdt, dus dat communiceert helemaal prettig. Ze zit echter wel een uur rijden van jou vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:45 



 
Profiel   

Overigens geloof ik niet in hakken uitdrukken, want dat vergt spierspanning. Naar mijn overtuiging gaan je hakken vanzelf omlaag vanuit ontspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:56 



 
Profiel   

Jacquel schreef
Overigens geloof ik niet in hakken uitdrukken, want dat vergt spierspanning. Naar mijn overtuiging gaan je hakken vanzelf omlaag vanuit ontspanning.


klopt! als ik dat te geforceerd doe duw ik ook mijn been naar voren. Ik moet eigenlijk iets meer voorin het zadel en mijn bovenbeen moet meer naar beneden wijzen, maar goed het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:08 



 
Profiel   

Stretchen denk ik! Maak je psoas langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:10 



 
Profiel   

Ik zou ook denken aan een goede fysiotherapeut.
Het is voor jou wat uit de buurt, maar Jannet van Wijk van ruiterfysio.nl zou mogelijk wel iets voor je kunnen betekenen.
Zij zit echter in Kootwijkerbroek en dat is wel wat uit de richting vanuit Noord-Holland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:11 



 
Profiel   

Ik heb nu 2 'lessen' gehad in centerd riding. Voor het eerst in 20 jaar kon iemand mij vertellen waar mijn blokkades zitten. Die had ik zelf wel al gevoeld natuurlijk ( 3 x hernia gehad) maar een oplossing was er niet. Altijd ging het maar om het paard, nu gaat het om mij. Volgende stap is weer een menselijke therapeut en ik heb weer een beetje hoop op normaal te kunnen paardrijden. Want ik doe al 20 jaar alleen stapritje, als dat dan al lukt Mijn advies:zoek een centerd riding instructeur. Of in iedergeval iemand die jou op de eerste plaats zet ipv paard in de krul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:13 



 
Profiel   

Ik heb echt ontzettend veel baat bij centred riding lessen! Ik had teveel spanning in mijn bovenbenen en daardoor trok ik mijn benen op.
Vroeger werd er altijd geroepen "hakken uitdrukken!!" waardoor ik juist teveel spanning in mijn benen kreeg.
Inmiddels rijd ik bijna altijd met ontspannen benen waardoor ik mijn hakken mooi in de goede houding heb hangen.
Wanneer ik nu wat meer spanning in mijn benen heb kan ik het zelf oplossen.

Door omstandigheden doe ik dit ook op een paard van hen ipv op die van mezelf. Maar straks terug op mijn eigen paard zal dit ook geen probleem meer zijn, omdat ik weet hoe het Wel moet voelen.

Ook heel belangrijk... Het zadel moet je ook ontspannen kunnen laten zitten.
Ik zit bij één zadel bv erg in stoelzit. Ik kan het zelf nu wel goed doen, maar het kost me veel moeite omdat het zadel me in die houding drukt.

Het andere zadel geeft juist weinig ondersteuning en dat dwingt me onafhankelijk te zitten, waardoor mijn benen wel heel goed liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:18 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Ik heb nu 2 'lessen' gehad in centerd riding. Voor het eerst in 20 jaar kon iemand mij vertellen waar mijn blokkades zitten. Die had ik zelf wel al gevoeld natuurlijk ( 3 x hernia gehad) maar een oplossing was er niet. Altijd ging het maar om het paard, nu gaat het om mij. Volgende stap is weer een menselijke therapeut en ik heb weer een beetje hoop op normaal te kunnen paardrijden. Want ik doe al 20 jaar alleen stapritje, als dat dan al lukt Mijn advies:zoek een centerd riding instructeur. Of in iedergeval iemand die jou op de eerste plaats zet ipv paard in de krul.

Je was me voor, ik wilde ook Centered Riding voorstellen.
Hier kun je evt. Centered Riding instructeurs vinden.
En verder is het ook belangrijk dat je aangeeft hoe iets voor je voelt. Misschien heb je dat wel gedaan maar als jij aangeeft "Het kan er wel goed uitzien maar het voelt niet goed" dan kan een instructeur daar ook wat mee en anders wordt dat lastig als het plaatje "klopt".

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:19 



 
Profiel   

Rosje8 schreef
Jacquel schreef
Overigens geloof ik niet in hakken uitdrukken, want dat vergt spierspanning. Naar mijn overtuiging gaan je hakken vanzelf omlaag vanuit ontspanning.


klopt! als ik dat te geforceerd doe duw ik ook mijn been naar voren. Ik moet eigenlijk iets meer voorin het zadel en mijn bovenbeen moet meer naar beneden wijzen, maar goed het is makkelijker gezegd dan gedaan.


Je druk maken over hoe je been moet liggen, is weer praten vanuit het plaatje. Een beetje zoals mensen een paard geforceerd in de krul willen zien. En zoals iemand jou langere beugels opdringt.

Ik zou me niet richten op hoe het eruit ziet, maar hoe het voelt. En je voelt vanzelf wanneer het klopt. Dat was bij mij een echter Aha-erlebnis. Oooo, nou voelt het goed! Dus dit was altijd al de bedoeling. En dat kwam niet doordat ik mijn lijf in bochten had gewrongen, maar doordat ik lekker losgemaakt was. En de psoas speelde daar inderdaad een grote rol in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:22 



 
Profiel   

Thanks voor de tips! Strechten psoas kan ik online opzoeken en Jannet zal ik eens opzoeken, een keer wat verder rijden is geen probleem.

@Thewelsh; waar volg jij die lessen op een paard van hun?

@jetm het lastige is dat ik het vaak heb aangegeven, maar en dan gezegd werd 'jij wilt toch langer zitten, dan moet je hier maar aan wennen' en dat soort uitspraken. In het begin denk je dan dat je door het ongemak heen moet voor een betere zit, maar ondertussen weet ik dat het helemaal geen nut heeft.

Het is alleen erg lastig om de juiste instructeur te vinden die ook een paard ter beschikking heeft..

@Jacuel, ik wil uiteindelijk ook beter zitten zodat het beter voelt. Toen ik nog veel paarden op een dag reed ging het ook veel beter, dan ziet het plaatje er beter uit en voelt het ook beter. Ik kan prima rijden en ik ben ook erg kritisch, veel mensen zouden jaloers zijn op mijn stille benen, maar ik weet ook dat ik veel beter kan zitten en mijn paard dan nog minder in de weg zit. Daarbij voel ik zeker nu ik even minder heb gereden dat ik de druk op mijn beugels echt mis, ik kan ze prima aan mijn voet houden, maar het voelt niet steady, dat komt van elders en daar zoek ik nu een oplossing voor.

edit; mijn gevoel klopt niet altijd met het plaatje, mijn benen en beugels kunnen voelen als de stalgenoot die echt met veel te lange beugels rijdt voor het plaatje, maar mijn plaatje is helemaal niet zo, eerder dat je denkt 'je kan nog wel een gaatje langer'. Langer gaat alleen ten koste van mijn ontspannen zit. Hoe dan ook wil ik erin verbeteren en ik weet dat dat kan, alleen even niet hoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 14:26 



 
Profiel   

Ik dacht ook meteen aan centered riding! En ik moest even graven in mijn hoofd maar hier geven ze dat (als ik het goed heb) ook op lespaarden: https://www.fairtohorses.nl/trainingen/centered-riding/
Niet echt om de hoek (Bleijswijk) maar verder weet ik geen CR mogelijkheden met lespaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 15:32 



 
Profiel   

Nog een stem voor centered riding. Je hele lichaam is dan beter in balans, en dus je evenwicht in het zadel automatisch ook. Dat zorgt voor ontspanning. Ik heb enorm veel gehad aan een centered riding instructrice (al is zij helaas gestopt). Alleen maar de beugels langer doen is natuurlijk geen oplossing. Zoals je zelf al zei, wil je die ontspannen lange benen ook in een springzadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 15:42 



 
Profiel   

Ik heb geen idee wat voor job je doet, maar als je net zoals ik zitten bureau werk doen zijn er echt een paar stretchen die je dagelijks zou moeten doen die je het leven echt aangenamer gaan maken. The world greatest stretch kan ik wel aanraden! Dit filmpje legt het goed uit

https://www.youtube.com/watch?v=aiN-2yAIkec

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 15:47 



 
Profiel   

Ik pb je even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 21:23 



 

Centered Riding! Sinds ik ben gestart met Centered Riding is er een nieuwe wereld voor mij open gegaan. Ik kreeg vroeger ook altijd te horen dat ik mijn hakken moest uitdrukken met als resultaat dat ik mijn hakken te geforceerd uitdrukte en totaal uit balans zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 21:58 



 
Profiel   

Centred riding en zeker een goed zadel waar je echt in/op kunt ontspannen. Verschil in twist is soms al voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 22:02 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Ik heb geen idee wat voor job je doet, maar als je net zoals ik zitten bureau werk doen zijn er echt een paar stretchen die je dagelijks zou moeten doen die je het leven echt aangenamer gaan maken. The world greatest stretch kan ik wel aanraden! Dit filmpje legt het goed uit

https://www.youtube.com/watch?v=aiN-2yAIkec


Mijn werk is afwisselend staand, lopen en zittend maar ik ga de stretch zeker doen!

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga maar eens opzoek naar een centered riding instructeur met paard ter beschikking!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen