Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

paard actief maken voor draf.

 
Profiel   

Op de manege heb ik deze zomer een paar kaar zelfstandig (dus buiten de les) op een bepaald paard gereden. Ik stuit daarbij op verzet bij het inzetten van de eerste draf.

Eerst even een beschrijving van dit paard.
Ze is een koudbloed en schijnbaar van zichzelf weinig actief. In de les loopt ze na een flink end instappen redelijk goed mee. Ook de eerste draf kan zonder conflict worden ingezet. De aanwezigheid van andere paarden die dezelfde oefening doen als zij lijkt haar te motiveren. Ook dan heeft ze nog wel motivatie vanuit de de ruiter nodig om echt actief te worden. Een rondje galop doet wonderen. Maar waar ze echt enthousiast van wordt is springen. Als de staanders tevoorschijn komen is haar dag direct goed. Ze lijkt dus een soort dieseltje. Goed warmdraaien duurt even en is noodzakelijk.

De moeilijkheden ontstaan als ze alleen in een lege bak aan het werk moet. Bij het wegstappen is ze al niet actief en slecht aan het been. Ik probeer haar te activeren door been te geven, figuurtjes te rijden en veel af te wisselen in de hoop de training zo interessant mogelijk te maken. Maar het heeft niet zo heel veel effect. Uiteindelijk probeer ik dan toch maar een draf in te zetten. Want na de draf komt ze wel op gang. Maar dan gaat ze weigeren en achteruit lopen. :? Ik heb een rijzweepje maar die wil ik hiervoor liever niet gebruiken. Überhaupt niet, maar temeer omdat het probleem niet in het drafcommando maar in de voorbereiding daar op zit. Als compromis zwaai ik dan met de zweep door de lucht zonder te raken. Uiteindelijk werkt dit. Maar hoewel het geen pijn doet blijft het tegenwerken in plaats van samen werken. En het is symptoombestrijding terwijl de oorzaak duidelijk is. Dus ook zwaaien met de zweep laat ik liever achterwege.

Dus ik zoek oefeningen en tips om dit paard in het begin van de training te activeren en het liefst te enthousiasmeren. Het gaat om een manegepaard dus mijn invloed is beperkt tot wat ik in een uur met een paard kan doen. Eventueel kan ik voor het opstappen nog het een en ander op de grond doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 16:14 



 
Profiel   

Ik vind een zweep gebruik juist geen symptoombestrijding in dit geval. Een paard moet direct aan je been zijn, niet pas na een rondje draf of galop.
Als jij geen reactie krijgt op je been, dan mag je best een keer een tikje geven tot hij wel reageert.
Begin in stap al met schakelen.

Ik snap dus ook niet zo goed waar volgens jou het probleem zit? Imo is hij gewoon niet goed aan het been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 16:53 



 
Profiel   

tikje bij geven doe ik ook wel maar is niet erg effectief bij dit paard en vaak averechts. ik heb geen zin om uit frustratie steeds harder te worden met de zweep. misschien moet ik ook wel gewoon wat strenger zijn bij het wegstappen. maar ik wil de frustratie voorblijven en niet beginnen met de ultieme sanctie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 16:56 



 
Profiel   

Waar reageert hij dan wel op? Het wisselt nog wel eens per manege hoe ze het precies aanpakken, de ene meer op stem, de ander been en sommigen verzinnen gewoon apart methodes.
Ik neem aan dat de instructeur ook feedback geeft op dat stuk?

En overigens is averechts reageren op de zweep ook onhoorzaamheid die eigenlijk niet zou mogen, maar goed, is vanaf hier niet te zien of er nog meer gaande is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 17:00 



 
Profiel   

Ik snap je zorgen en ik vind het zelf ook nooit erg leuk, maar soms helpt het toch om te beginnen met vrij duidelijke aanwijzingen en grenzen. En kun je daarna makkelijker terug naar kleiner en meer samenwerking.

Uit je hele verhaal haal ik overigens dat meer figuren of veel afwisseling niet per se makkelijker of uitnodigender voor haar zijn. Waar ik meer op zou focussen is dan om zonder al te veel te sturen gewoon voorwaarts te rijden, maar iedere keer dat ze terugzakt in tempo, iets meer tempo te vragen.

En goed belonen, op allerlei manieren. Meteen de druk weghalen natuurlijk, maar ook enthousiast in je stem en regelmatig even contact maken, klopje op de hals. En verder focussen op je eigen zit, lekker ontspannen, genieten van de beweging en fijn meegaan, en er ook steeds op letten dat je na iedere hulp daar weer naar terugkeert. (En tijdens de hulp liefst ook, maar dat is soms lastig.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 17:59 



 
Profiel   

Ga na een rondje stappen eerst eens lekker galopperen als ze daar wel enthousiast van wordt. Je kan ook prima daarmee opwarmen en dan pas je gewone programma afwerken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 18:09 



 
Profiel   

Hoe vaak geef je been? En geef je net zolang been tot er een reactie komt? Vaak wordt er continu been gegeven zonder dat er een reactie op verwacht wordt, waardoor een paard uiteindelijk steeds "luier" wordt en je meer been moet geven, terwijl je eigenlijk simpelweg moet stoppen met been geven (behalve als je echt doorzet tot de gewenste reactie komt).

Dan nog een andere vraag: je zegt dat ze bij het wegstappen al niet actief is. Waar stap je op? Meestal is dit bij de uitgang, waar vrijwel ieder paard ook graag wil zijn, dus de meeste hebben moeite met weggaan van de uitgang. Het helpt wellicht om een keer ergens anders op te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 18:31 



 
Profiel   

Ik vrees ervoor maar met een manege paard heb je zoals je zegt niet veel invloed. Anders kan ik clickertraining, grondwerk aanraden. Daarnaast is de kans dat er lichamelijk wat mis is\het zadel en zou je niet moeten willen draven.. Maargoed, daar heb je waarschijnlijk weinig aan.
Ga niet meer been geven of een tik, nouja kun je doen maar is niet mijn 'manier', ga lekker veel overgangen rijden, geen één rondje hetzelfde maken en in figuren overgangen maken. Stap, galop, niet te kort van voren en lekker actief proberen te houden. Stap, 2 stappen verder, galop, 4 sprongen verder en weer stap, paar passen draf, halt, etc. etc.
Mocht je lekker naar buiten kunnen; doen. Met een sprongentje werken, balkjes en dan niet er alleen over maar ook ertussen door en eens schuin, constant bezig blijven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 18:40 



 
Profiel   

Bij een koudbloed moet je duidelijk zijn en consequent.
Als jij twijfelachtige hulpen geeft, onzeker bent over je hulpen dan reageren ze niet of tegendraads.
Het kan zijn dat je eerst hele duidelijke hulpen moet geven, een schop of een tik met de zweep, daarna kun je snel de hulpen minder duidelijk maken. Als voorbeeld: Mijn paard moest ik in het begin een paar keer in galop schoppen, nu galoppeert hij aan als ik mijn zitbeenknobbel uitdruk.
Vraag je instructeur hoe je het paard beter aan je been/hulpen krijgt. Hoeveel druk heb je op de teugels, omdat je schrijft dat ze achteruit loopt, kan het zijn dat je de teugels te strak hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 18:46 



 
Profiel   

Wat echt wonderen verrichtte bij een koudbloed die ik reed die ook niet blij leek te worden van bakwerk waren pionnen.
Een overgang naar draf? Mwah, met tegenzin. Maar aandraven bij een pion? *\%/*
Hetzelfde met tussen balkjes halthouden of 'inparkeren' in een vierkant.
Misschien kun je als dat mag dus eens wat voorwerpen in de bak plaatsen waar je je oefeningen mee gaat rijden.

En verder inderdaad hup, direct actief en consequent. Ik geef liever een keer fors been of een tik in het eerste rondje dan dat ik een uur teveel drijf of duw

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:13 



 
Profiel   

Ik reed op mijn oude manege vrijwel altijd op hetzelfde paard. Ik begon met een los teugeltje en wanneer ze de motor had gevonden pakte ik haar op.
Deed ik dit niet dan was ze echt ook sloom.
Ik had meestal zoiets van bij 3 keer geen reactie een tikje met de zweep.

Manegepaarden zijn over het algemeen doof voor het been. Ze hebben dus een iets hardere aanpak nodig dan de eigen paarden. Dit omdat er zoveel verschillende mensen op rijden die allemaal weer anders rijden en met zwabberende benen rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:24 



 
Profiel   

@Shadow0: Goed zitten is ook wel een dingetje inderdaad want het zadel is eigenlijk wat te kort voor mij. Dus daar moet ik m'n hoofd goed bij houden.

@troi: Vanuit stap direct naar galop is misschien te veel gevraagd als ze bij draf al protesteert. ik heb vaak de indruk dat ze in verzet gaat als ik te veel ineens vraag. Maar vroeg in-galopperen is wel een goede methode bij haar inderdaad.

@AnnickT: Eindeloos been geven is iets waar ik gelukkig zelf geen last van heb. Anderen zie ik het wel eens doen. Dus dat kan wel een deel van de oorzaak bij haar zijn. Opstappen doe ik op de AC-lijn. dat is de standaard hier op de manege. Maar ik kan wel kijken wat er gebeurt als ik zo ver mogelijk van de uitgang ga staan. Ik heb bij dit paard nog geen specifieke voorkeur voor de uitgang bespeurt.

@Anastasia24: Balkjes zat ik ook aan te denken omdat ze van springen houdt. Dan tilt ze in elk geval haar voeten op. Daar wordt ze misschien wat actiever van.

@Esther: Teugeldruk komt bij mij pas aan bod als het paard voorwaarts is. Bij de meeste paarden is dat direct. Maar bij dit paard duurt dat even. Ik begin liever met een waslijntje dan dat ik tegelijk op het gas en op de rem trap. Ik vind wel dat ze een vrij dun bitje heeft voor een paard dat al niet heel hard gaat. Maar misschien heeft ze gewoon niet meer ruimte in de mond. Duidelijke hulpen geven is inderdaad belangrijk. Misschien moet ik eens kijken wat er gebeurt als ik even klem bij het been geven om een reactie te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:29 



 
Profiel   

@xChanelx: Er zijn pionnen beschikbaar. het is allicht een poging waard.

@purny: De meeste paarden hier vallen wel mee. Maar deze lijkt inderdaad wat doof. Maar dat is dus precies waarom ik frustratie en harde methodes wil vermijden. In het oor van een dove schreeuwen richt vooral meer gehoorschade aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:36 



 
Profiel   

Maar vind je het qua communicatie beter om eerst een aantal keren aan te drijven in de hoop dat het paard je begrijpt en dat ie denkt: Tuurlijk ik doe lekker niks?
Of dat je na 3 keer een duidelijk signaal afgeeft met wat je wil bereiken? Actie-reactie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:41 



 
Profiel   

De tweede optie natuurlijk. Maar bij dit paard moet ik elke keer verder gaan dan ik zou willen en verantwoord vind. Dat moet beter kunnen bij een dier dat een vlieg door de vacht heen voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:45 



 

Balkjes op de grond leggen, veel slangenvoltes rijden en desnoods eerst in galop werken alvorens aan de overgang stap-draf te werken.

Het kan ook helpen om eerst even buiten te gaan rijden (weet niet of dat kan/mag) alvorens in de bak te gaan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:51 



 
Profiel   

Het zijn lastige dilemma’s. Elke keer als jij een hulp geeft en het paard toestaat die te negeren ben je hem namelijk nog sterker aan het leren dat die hulp niks voorstelde en hem dus nog dover aan het maken. Wil je dat niet dan moet elke genegeerde hulp dus gevolgd worden door een correctie die zo sterk is dat het dier de volgende keer wel geneigd is om die hulp op te volgen. En als ik ie verhaal goed lees betekent dat een flinke loeier met de zweep. Maar, elke stap voorwaarts die jij maakt wordt vervolgens tenietgedaan door de volgende ruiter die weer wel accepteerd dat hulpen genegeerd worden. Waardoor het netto resultaat van jouw strenge aanpak nul is. Ik snap heel goed dat je daar totaal geen zin in hebt. Is vrij nutteloos meppen zo.

Heel eerlijk, ik zou dit dier simpelweg niet meer rijden. Het lijkt me een frustrerende toestand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 09:49 



 
Profiel   

Mijn paard is ook een diesel. Twee dingen die mij enorm hebben geholpen in actief blijven zijn dit.
Bij het instappen al direct beginnen met "trainen". En dan bedoel ik niet dat je gelijk moet wijken en dergelijke. Maar zoveel mensen accepteren geslof in de eerste rondes stap. Ik eerst ook. Resultaat is een sloom paard. Ik begin nu bij de eerste stap al actief. Geen reactie? Strengere hulp. Ook bij een losse teugel instappen verwacht ik gewoon reactie en activiteit.

Mijn paard wordt zelf ook actiever van galop. Ik was eerst stellig in eerst draven voor het galloperen. Maar dit werkte alleen maar tegen. Waar ik eerst na galop maar een kwartier fijn kon draven, begin ik nu stap-galop-draf en heb ik vrijwel altijd een fijne draf. Soms hebben ze dat zetje nodig, vooral de diesels.
Ik dacht ook dat het te enthousiast was, maar voor mij en paardlief werkt eerst galopperen echt!

Succes ts :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen