Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft draaien bij opstijgen

 
Profiel   

Hoi hoi,

Misschien weten jullie goede tips, ik zal de situatie even uitleggen.

Hij draait met opstappen. Eerste keer sinds ik hem had bleef hij staan, kort daarna is hij gaan draaien.

Het is geen gemakkelijk paard, maar hoe leer ik hem dit af, of beter gezegd; hoe leer ik het hem aan?

Alle ongemakken zijn uitgesloten, hij heeft een goed passend zadel, geen rug klachten etc.

Toen hij een nog niet passend zadel had (eerste paar keer rijden, leek goed te liggen maar was te krap), snap ik dat hij is gaan draaien... Maar nu draait hij nog steeds.

Wat heb ik al gedaan? :+
- Negeren, blijven meelopen en na 10-15 min kan ik opstappen (heel vervelend)
- Tegen het hek aan parkeren dat hij geen kant meer op kan (hij is een slungel en loopt dan gewoon m'n krukje omver)
- Hem vooruit laten bewegen, net zolang dat hij wel stil blijft staan.
- Buitenteugel strak zodat hij niet van je weg kan draaien werkt niet, hij draait gerust door je kruk heen.

Dit ben ik bezig met heeeel erg belonen als hij wel stil staat (met stem en voer), en negeren als hij loopt. Echter dit duurt ook een lange tijd voordat hij wel blijft staan.

Maar goed, we zijn al maanden verder en hij doet het nog :+

Welke tips hebben jullie nog? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee kan houden? Nog goede trucjes?

Anders blijf ik volhouden, maar ik had gehoopt al wat verbetering te kunnen zien :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:11 



 
Profiel   

Opstappen met iemand erbij. Niet alleen blijven tobben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:16 



 
Profiel   

Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:21 



 
Profiel   

Gewoon rondjes laten draaien als hij dat inzet, maar dan wel op flink tempo en net zo lang als jij maar wilt.
Dan weer stilzetten, gewoon teugels bij de gesp pakken en nog eens kijken.
Doet hij het weer? Hoppa, aan de gang. Leuk man, lekker kleine voltes oefenen en ook nog ff de andere kant op, why not.
Weer stil zetten, teugels bij de gesp vast en opstappen.

De meeste paarden doen dit hooguit twee keer want het is behoooorlijk zwaar werk voor ze

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:26 



 
Profiel   

Sintara schreef
Gewoon rondjes laten draaien als hij dat inzet, maar dan wel op flink tempo en net zo lang als jij maar wilt.
Dan weer stilzetten, gewoon teugels bij de gesp pakken en nog eens kijken.
Doet hij het weer? Hoppa, aan de gang. Leuk man, lekker kleine voltes oefenen en ook nog ff de andere kant op, why not.
Weer stil zetten, teugels bij de gesp vast en opstappen.

De meeste paarden doen dit hooguit twee keer want het is behoooorlijk zwaar werk voor ze


Yep dit. En teugels lekker lang, geef hem maar de kans de fout te maken zodat jij kans krijgt het af te leren. En wees geduldiger dan hem. Ga er vanuit dat je de eerste 2 keren niet gaat rijden maar alleen opstaptraining gaat doen. Dan kan het ook niet tegenvallen.

Overigens na succes 1 rondje stappen, afsteigen en klaar. Dat is pas echt belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:34 



 
Profiel   

Goede aanvulling troi, zo doe ik dat idd ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:36 



 
Profiel   

Hele andere insteek, maar leer het paard zichzelf in te parkeren: https://youtu.be/3Vkqv39diV8

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:38 



 
Profiel   

Het grappige is amable dat veel paarden dat vanzelf door krijgen. Als je maar het dier mee laat werken (opstappen is iets dat je samen doet) en het rijden leuk maakt.
Het is voor hun namelijk ook voordelig om zichzelf zo goed mogelijk voor je neer te zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:43 



 
Profiel   

Paard van mijn vriendin hebben we dit geleerd met 2 personen.
Mijn vriendin stapt met behulp van krukje op.
En ik gaf ondertussen haar paard brokjes.
Hierdoor was haar paard met mij bezig en niet met het opstappen.'
Daarna afgebouwd met de brokjes en er alleen bij blijven staan.
Na zo'n 2 a 3 weken was het over en bleef haar paard stil staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 16:52 



 
Profiel   

rien10 schreef
Opstappen met iemand erbij. Niet alleen blijven tobben.


Ik heb de luxe niet dat er altijd iemand is, is een kleine privestal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:17 



 
Profiel   

Thanks voor de tips! Dan ga ik toch weer door met hem rondjes te laten draaien, op mijn manier en mijn tempo :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:19 



 
Profiel   

Mijn paard deed dit ook, alles geprobeerd (gewoon negeren tot hij stil staat, extra achteruit/opzij zetten etc).
Uiteindelijk geleerd om in te parkeren. Toen hij er achter kwam dat hij nu degene is die moet corrigeren als hij weg stapt (mijn krukje komt absoluut niet van zn plek zodra ik er op sta), was hij er snel klaar mee. Nu gaat het opstappen helemaal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:24 



 
Profiel   

Inderdaad zodra hij begint met draaien, hem 10 rondjes laten draaien op tempo, ook echt aansporen. Stil zetten en opstappen. Die van mij heeft het een tijdje gedaan en nu doet hij het een enkele keer nog. Maar na 1 keer rondjes draaien is het dan ook klaar. Ik stap op met een krukje, maar pak het krukje dan gewoon op en neem die mee in het draaien. Niet het krukje laten staan en er omheen proberen te draaien!!! Dat is bij mij met een misstap al eens fout gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:29 



 
Profiel   

Ik zou niet zelf aanklooien als je twijfelt. Zoek een goeie trainer rondom gedrag en grondwerk en leer het hem opnieuw aan zoals het hoort. Met 2 lessen ben je wel klaar met de juiste trainer

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 22:47 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P


Ja, werkte bij mij ook zo! Na een paar keer is de lol er echt wel af dan.

Doordraaien tot ze maar 1 ding wil: stil staan! Zelfde met achteruit lopen, dan gaan we 10 minuten alleen maar achteruit, tot ze maar 1 ding wil: vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 00:37 



 
Profiel   

Dat verplicht rondjes laten lopen werkt niet bij elk paard, mijn arabier raakt daar volledig van in paniek en op een gegeven moment kun je geeneens je voet meer in de beugel krijgen.
Bij hem werkte (en bij meer loperige paarden), meelopen en terugzetten bij het krukje.
Gaat hij lopen? Weer rustig terug zetten bij het krukje enz.

Mijn arabier loopt nu netjes naar het krukje en staat daar netjes stil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 01:54 



 
Profiel   

We hebben menpaarden en rustig stil staan is een basis en heel belangrijk. Onbeweeglijk stil staan besteden in opleiding veel tijd aan.
Menpaarden moeten leren wachten bij het in- en uitspannen, op-en afstappen van de koets.
Ook de jonge paarden ook de loperige paarden.Veel te gevaarlijk als je paard alvast besluit te gaan lopen, voordat de koetsier op de koets zit.of als 1 paard alvast vertrekt en de andere 3 uit het vierspan niet.



Mij valt altijd op dat ruiters weinig tot geen tijd besteden aan het paard rustig leren stil staan en wachten. Zoveel paarden zie ik waar ruiters amper tijd hebben om op te stijgen omdat paarden onmiddellijk vertrekken.

Dus in mijn ogen heb je aantal stappen overgeslagen in de training.
Mijn tip is paar stappen terug en eerst trainen om stil te staan en te wachten en op commando voorwaarts te gaan.
Kopje thee erbij en rustig leren stil staan eerst. Overal en op elke plek. En niet toestaan dat er gedraaid of voorwaarts bewogen wordt tot het commando voorwaarts gegeven is. Daarna leren stilstaan bij op en afstappen.
Nu even tijd in investeren heb je jaren plezier van.

Succes


.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 05:15 



 
Profiel   

"Hij is een slungel".

Zelfs als je met een krukje opstijgt, krijgt de slungel een stevige eenzijdige belasting.

Ik weeg plm 70 kilo, dat ivm hefboom werking voelt voor het dier als 210 kilo.
Daar moet je buikspieren voor hebben!!

Dus voor je met gedrag aan de slag gaat : train buikspieren.
Simpel : sta naast de schoft en trek je dier wat naar je toe en duw m weer weg.
Moeilijker: grondwerk / longeren in verticale balans, balkjes lopen.

En dan eerst een superhoge "kruk" gebruiken en zonder beugels gaan 'liggen'.
... de genoemde hefboom die mijn Knollie meer dan tweehonderd kilo geeft treedt op bij gebruik van de beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 10:43 



 

Luusje_Kviek schreef
Thanks voor de tips! Dan ga ik toch weer door met hem rondjes te laten draaien, op mijn manier en mijn tempo :')




de meest juiste beslissing

paard moet wat in balans komen, juiste spieren leren aanspannen,

kan ook een beetje aangeleerd gedrag zijn, ga eens ergens anders opstappen of afstappen
loopt het paard weg, terug op de zelfde plek bij het het krukje, niet het krukje naar het paard

structuur heeft het paard nodig en dat leer je door steeds hetzelfde te vragen tot het bevestigt is en dat kan een par keer goed gaan en dan weer niet, juist ..........terug naar het krukje en weer op de zelfde manier stilstaan en opstappen

stap eens niet met een krukje op maar laat iemand je een beentje geven

niet te veel belonen, met je stem iets zeggen of een kriebeltje op de hals is al genoeg

geduld en rust bewaren, oefenen en oefenen, blijven volhouden dan komt het goed


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-21 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:00 



 
Profiel   

Brainless schreef
Dat verplicht rondjes laten lopen werkt niet bij elk paard, mijn arabier raakt daar volledig van in paniek en op een gegeven moment kun je geeneens je voet meer in de beugel krijgen.
Bij hem werkte (en bij meer loperige paarden), meelopen en terugzetten bij het krukje.
Gaat hij lopen? Weer rustig terug zetten bij het krukje enz.

Mijn arabier loopt nu netjes naar het krukje en staat daar netjes stil.

Ik dacht al dat ik de enige was. Dat er hier een paar geluk gehad hebben betekent niet dat het de beste manier is. Paarden denken niet "oei ze laat me blijven draaien laat ik maar gaan stil staan want dit is niet leuk."
Met wat pech kom je er na een week niet eens meer bij in de buurt zonder dat ie gaat draaien rond je. :x
De eerste keren bleef hij staan. Daarna is hij gaan draaien. Ik vraag me dus af of hij geen makkelijk paard is, of dat jij gewoon verwarrend met hem communiceert.

Kent hij "ho" aan de hand uberhaupt? Kan je hem stil zetten aan de longe (dus zonder hem bij je te halen.)?
Want daar begint het al mee.

Als ie dat kent, gewoon blijven terug zetten met "ho'", belonen als ie stil staat, voet in de beugel, draaien? Nee jonge, dat wil ik niet. Terug zetten. "ho!" en opnieuw. Al ben je tien keer aan het terug zetten. Dán leer je hem tenminste meteen wat je wil, ipv een soort "wraakactie" waar dat arme dier geen jota van begrijpt. Zeker gezien je al niet echt zeker lijkt te zijn voorspel ik dat als je hem "gewoon gaat doen draaien" je over een week iemand gaat moeten inhuren om het voor je op te lossen op die manier. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:05 



 
Profiel   

Zonder zadel naast het opstapje gewoon oefenen dat ie daar veilig is en braaf stil moet staan. Geduldig hem terug plaatsen als ie wegloopt, belonen als ie stil staat. Dan met zadel erop zelfde doen, zonder te gaan zitten. Paard moet leren dat opstappen niks vervelends is. En wat Ayasha zegt, kan hij uberhaupt op commando stil staan? Zo niet, daaraan werken. Pas als hij daar braaf stil staat, dan ga je een keer leunen op hem. Als hij dan wegstapt, blijf je leunen en je stopt daar pas mee als hij weer stil staat. Dit paard heeft geleerd dat als hij wegloopt jij niet kan opstijgen, dus druk op mn rug, ik stap weg en ik kom onder die druk uit. Hij moet leren dat ie niet onder de druk uit komt en op het moment dat hij dan stilstaat, dan stop je met leunen als beloning.

Mensen nemen te vaak de druk weg als het paard het verkeerde antwoord geeft. Als voorbeeld, afspuiten. Paard houdt niet van water, loopt weg, wij stoppen met afspuiten omdat ie niet stilstaat, omdat de slang niet lang genoeg is of welke reden dan ook. Blijf je het paard toch afspuiten terwijl hij wegstapt, maar stop je als hij stilstaat, dan leert hij dat stilstaan het juiste antwoord is.

De kortste weg zoeken met als doel " ik moet erop zitten" gaat averechts werken. Neem er de tijd voor en begin met als doel " paard moet zich op zn gemak voelen bij het staan naast het opstapje".
Elke keer dat hij draait en jij toch opstapt, komt hij met zn gedrag weg en versterk je het.


Laatst bijgewerkt door Iriscope op 21-08-21 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:17 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

Een 'Ho' en stilstaan kent hij zeer zeker. Aan de hand weet hij ook heel goed dat hij niet mag weglopen/draaien. Hij heeft dit in het begin ook niet gedaan, is ontstaan (denk ik) door en toen niet helemaal goed passend zadel.

Er komt sowieso volgende week iemand voor grondwerk lesje, ik zal haar vragen of ze anders hiermee ook kan helpen! Zoals de buikspieren trainen, wat hier ergens boven ook genoemd werd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:20 



 
Profiel   

Dan zou ik nu even geduldig met hem zijn en je voor nemen dat je er wellicht een tijd voor moet uit rekken. En hem gewoon consequent, zonder frustratie, terug zetten langs het krukje. Je geen ruk aan trekken van wat eventuele andere pensionklanten denken. Blijven terug zetten tot je kan op stappen zonder dat ie draait. steeds "ho" en als hij weer staat waar hij moet staan, even aaien/hoe jij dan ook beloont. Ook al heb jij hem daar net gezet. Daar wil je hem hebben, dus dat beloon je. Het muntje zal wel vallen dat het zadel geen pijn meer doet en dat hij moet blijven staan.

Ik begrijp de logica zelfs niet eens van hoe een paard zou moeten snappen dat hem harder doen rennen betekent dat hij stil moet staan langs een krukje. Laat staan dat dat dier die logica zou snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:23 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dit ook een tijdje gedaan. Bij haar was het gewoon een kwestie van consequent zijn - ik wil je hiér hebben staan, niet een pas naar voren, achteren of opzij. Hiér.

En dan idd belonen met een koekje. Ze had snel door wat de bedoeling was - nl. stil staan. En dan een koekje krijgen.

Ze staat nu al jaren stil als ik het zadel in klim :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:28 



 
Profiel   

Ben het eens met Ayasha. Wel goed dat je dit serieus wil oplossen. Wat Janouk ook zegt, er zijn zo ontzettend veel paarden die niet stil staan tijdens het opstappen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen