Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft draaien bij opstijgen

 
Profiel   

Ayasha schreef
Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P




Kkkaren schreef
Ja, werkte bij mij ook zo! Na een paar keer is de lol er echt wel af dan.

Doordraaien tot ze maar 1 ding wil: stil staan! Zelfde met achteruit lopen, dan gaan we 10 minuten alleen maar achteruit, tot ze maar 1 ding wil: vooruit!


Deze reacties insinueren toch wel vrij duidelijk dat het paard hier enige "lol" van in ziet. En ze "door jagen" is per definitie een vorm van wraak nemen. Jij wil lopen? Loop dan maar tot je niet meer wil! Het equivalent van je kind pakjes doen roken tot het ziek is wanneer je 'm betrapt met een sigaret. Heeft geen f*ck met opvoeding te maken en alles met onmacht.
Het blijft me onduidelijk hoe een paard uit meer aangespoord worden zou moeten concluderen dat hij moet stilstaan maar dat terzijde.

Je moet mijn reacties vooral met een grote scheut sarcasme lezen. Tuurlijk maakt een paard geen grappen maar is het aangeleerd gedrag ;)
Dit aangeleerde gedrag is mij 1x gebeurd en op deze manier opgelost. Probeer het hier alleen wat "luchtig" neer te zetten. Geloof zo dat het zeker niet bij elk paard werkt. Maar bij sommige paarden zeker wel
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:06 



 

Luusje_Kviek schreef
Vandaag een "stilstaan bij krukje" training gedaan. Een korte training gefocust op netjes stil staan, bij het krukje.

Ik heb dit zonder zadel gedaan. Zoals verwacht ging hij gelijk draaien zodra het krukje ernaast stond. Ik heb hem consequent teruggezet naast het krukje, bij elk stapje. Zodra hij stil bleef staan, beloond en gevraagd mee te lopen (ff hoofd tot rust voor hem). Dit herhaald, op alle plekken in de bak die ik maar kon verzinnen. Geëindigd met uiteindelijk overal op kruk te kunnen te staan, zonder dat er beweging in kwam :)

Op het hoogtepunt gestopt! Morgen kijken of hij wat onthouden heeft. Hopelijk met consequent zijn, is het snel opgelost. Ook een training voor mij, geduld bewaren :+



complimenten voor je aanpak
paard leert snel als je duidelijk bent, dat is een fijne ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:05 



 
Profiel   

Aangeleerde hulpeloosheid.. niet mogen reageren.. trainen om te voorkomen dat je last hebt van zijn signalen..

wanneer een paard duidelijk met een goede reden heeft aangegeven last te hebben met opstappen (en er nog steeds werd opgestapt) en inmiddels is het leed gelukkig verholpen (even heel makkelijk aan de kant geschoven dat alle ongemak daarmee ook direct weg is, áls het het zadel al was en niet bijv een maagzweer of kneuzing van een dieper deel van de rug of zelfs een verrekking in pees van een onderbeen, met gewicht erop doet dat extra zeer en daar poogt een paard zich tegen te beschermen.maar zelfs al was het alleen het zadel, als jij 2 maanden met te krappe schoenen moet lopen en je krijgt passende loop je ook niet die week gelijk lekker, dat kan maanden duren en soms is er echt iets beschadigd) maar dan is wel het allerlaatste wat je moet doen zo'n dier eens even lekker op zijn plek zetten "als ie zo nodig wil lopen dan zál ie lopen" etc. De onmacht straalt er vanaf.

Alsjeblieft ts, neem rustig de tijd voor je paard en blijf naar hem luisteren in plaats van hem te overschreeuwen en zijn signalen aan de kant te schuiven. Je hebt eerder geluisterd en er was wat mis. Bovendien: ze liegen nooit. Weglopen bij het krukje en dus het gewicht niet op laten stappen is hetgeen je paard zich herinnert. Maak er iets positiefs van. Train hem dat het goednis bij het krukje. Dat het veilig is. Geef hem de tijd.
Ik heb ooit een nare breuk in mijn schouder opgelopen, 17 jaar geleden. En nog steeds als er bijvoorbeeld iets van boven valt of iemand omhelst me plotseling duik ik elkaar uit angst mijn schouder pijn te doen. En dan spreken we over een mens, die het kan relativeren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:21 



 
Profiel   

janouk schreef
We hebben menpaarden en rustig stil staan is een basis en heel belangrijk. Onbeweeglijk stil staan besteden in opleiding veel tijd aan.
Menpaarden moeten leren wachten bij het in- en uitspannen, op-en afstappen van de koets.
Ook de jonge paarden ook de loperige paarden.Veel te gevaarlijk als je paard alvast besluit te gaan lopen, voordat de koetsier op de koets zit.of als 1 paard alvast vertrekt en de andere 3 uit het vierspan niet.



Mij valt altijd op dat ruiters weinig tot geen tijd besteden aan het paard rustig leren stil staan en wachten. Zoveel paarden zie ik waar ruiters amper tijd hebben om op te stijgen omdat paarden onmiddellijk vertrekken.

Dus in mijn ogen heb je aantal stappen overgeslagen in de training.
Mijn tip is paar stappen terug en eerst trainen om stil te staan en te wachten en op commando voorwaarts te gaan.
Kopje thee erbij en rustig leren stil staan eerst. Overal en op elke plek. En niet toestaan dat er gedraaid of voorwaarts bewogen wordt tot het commando voorwaarts gegeven is. Daarna leren stilstaan bij op en afstappen.
Nu even tijd in investeren heb je jaren plezier van.

Succes


.


Bijzonder. Alle paarden die ik in handen heb gehad waren (ex)menpaarden die niet stil konden staan. En ook nog eens op zeer hoog niveau. En die enkele op basis niveau van een particulier waren net zo erg.


Heb dat nooit gesnapt.. precies om jouw motivatie. Of ik tref echt per toeval altijd de verkeerde.

Maar die tip van blijven stappen doe ik ook een keer. Heb er een die opsteigen wat spannend vind en dan zichzelf naar mij toedrukt.

Als ik erop zit, is de spanning weg. Helaas door operaties aan mijn armen ben ik niet zo vlot. Ik trek er juist rustig tijd voor uit, maar merk dat ze het beter doet als je wat vlotter bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:23 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Vandaag een "stilstaan bij krukje" training gedaan. Een korte training gefocust op netjes stil staan, bij het krukje.

Ik heb dit zonder zadel gedaan. Zoals verwacht ging hij gelijk draaien zodra het krukje ernaast stond. Ik heb hem consequent teruggezet naast het krukje, bij elk stapje. Zodra hij stil bleef staan, beloond en gevraagd mee te lopen (ff hoofd tot rust voor hem). Dit herhaald, op alle plekken in de bak die ik maar kon verzinnen. Geëindigd met uiteindelijk overal op kruk te kunnen te staan, zonder dat er beweging in kwam :)

Op het hoogtepunt gestopt! Morgen kijken of hij wat onthouden heeft. Hopelijk met consequent zijn, is het snel opgelost. Ook een training voor mij, geduld bewaren :+

Super goed! Wat fijn om te lezen dat je een aantal vreemde tips links hebt laten liggen. Op deze manier komt het zeker goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:01 



 
Profiel   

Amable schreef
Hele andere insteek, maar leer het paard zichzelf in te parkeren: https://youtu.be/3Vkqv39diV8

Ik zou het zo doen! Heb ook enorm lang lopen kloten met de mijne. Met en zonder mensen erbij, zodra de mensen weg waren begon ze alweer. Of ze stond stil en zodra ik mn voet in de beugel deed begon ze te draaien. Ik heb toen heel lang geoefend zonder zadel, wat je nu eigenlijk ook hebt gedaan. Gegeven moment is het minder geworden, maar het was nooit 100% gestopt.
Toen ik later meer bezig ben gegaan met grondwerk heb ik haar dit ook aan geleerd en sindsdien staat ze pas echt helemaal stil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:05 



 
Profiel   

Luusje_Kviek
je training klinkt heel fijn. :j

En wat ik zelf doe en ook als fijne ervaring heb.
Na het opstijgen een snoepje geven zodat het hoofd naar achter gaat.
Met het hoofd naar achter kan een paard vooruit niet lopen :D
(Draaien kan eventueel nog wel, daarom geef ik het links, draaien ze van het krukje weg.)
Eerste geef je dat al snel als ze braaf stil staan, maar die tijd bouw je op. Naar steeds langer stilstaan voordat het snoepje komt.
Ondertussen beloon je ook door een aai.
Later bouw je het snoepje af, door alleen een aai, en dan zomaar wel weer eens een snoepje.
Dan is de gewoonte op een gegeven moment gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:20 



 
Profiel   

Wat ik heb gedaan, heel veel rust en geduld, rondstappen in de bak. Halthouden aan de hand. Ging dat goed, dan halthouden en net doen of ik op wilde stappen ( bij de schouder gaan staan, teugels in 1 hand). Ging dat goed belonen en verder stappen, paar keer opnieuw. Dan halthouden bij krukje, en zelfde als eerst, belonen, op krukje staan, van het krukje af en opnieuw netjes bij krukje stil laten staan. Dan opstappen, netjes wachten tot ik de hulp geef om weg te stappen paar pasjes stappen, afstappen en opnieuw naar het krukje tot het goed bevestigd is. Dus de handeling netjes stil staan opgedeeld in kleine stapjes. Merkte ik de keer erop weer dat hij weg wilde draaien ging ik weer 1 of 2 stapjes terug. Bij die van ons was het spanning, en de oefening netjes stilstaan opdelen in kleine stapjes zorgde ervoor dat de focus bij mij kwam, en doordat het vanuit alle rust ging vloeide de spanning mooi af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:35 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P




Kkkaren schreef
Ja, werkte bij mij ook zo! Na een paar keer is de lol er echt wel af dan.

Doordraaien tot ze maar 1 ding wil: stil staan! Zelfde met achteruit lopen, dan gaan we 10 minuten alleen maar achteruit, tot ze maar 1 ding wil: vooruit!


Deze reacties insinueren toch wel vrij duidelijk dat het paard hier enige "lol" van in ziet. En ze "door jagen" is per definitie een vorm van wraak nemen. Jij wil lopen? Loop dan maar tot je niet meer wil! Het equivalent van je kind pakjes doen roken tot het ziek is wanneer je 'm betrapt met een sigaret. Heeft geen f*ck met opvoeding te maken en alles met onmacht.
Het blijft me onduidelijk hoe een paard uit meer aangespoord worden zou moeten concluderen dat hij moet stilstaan maar dat terzijde.



Dat is jouw interpretatie. En bij een angstig paard moet je dit ook niet doen natuurlijk. Daar moet je eerst de bron van de angst weghalen en voldoende veiligheid inbouwen. Mijn paard was niet bang, maar door de vorige eigenaresse niet voldoende opgevoed in grenzen. Ik had haar toen net gekocht.

Het gaat mij dus ook niet om "doorjagen om wraak te nemen", dat is een wel heel extreme interpretatie van mijn woorden, maar om gewenst gedrag te belonen en ongewenst gedrag uit te doven. Zonder emotie, niet vanuit boosheid of onmacht, maar in alle rust. Ik neem aan dat iedereen dit principe toepast in zowel het rijden als aan de hand. Als jouw paard iets doet wat jouw veiligheid aantast, of het nu draaien bij het opstijgen, achteruit lopen, bokken, bijten, slaan, of iets anders is, moet je duidelijk maken waar voor jou de grenzen liggen. Net zoals jij de grenzen van het paard moet leren kennen en die moet respecteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 20:09 



 
Profiel   

Dat is een hele mooie uitleg. Maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe een paard van moeten draven moet leren om stil te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 20:48 



 
Profiel   

Ik liet haar ook niet draven, maar als ze ging draaien bij het opstappen, liet ik haar rondjes om mij heen lopen tot ze vanzelf wilde stoppen. Dan nog een rondje extra, dan opstappen, de hemel in prijzen en een snoepje erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:20 



 
Profiel   

Ik heb er wel eens filmpjes van gezien, maar mijn manier is het ook niet.
Het zal vast kunnen werken, dat geloof ik wel.
Kom je denk ik op het stukje uit met bijvoorbeeld een buitenrit waar een paard herhaaldelijk ergens niet voorbij wil en alleen achteruit wil. Dat je die op een gegeven moment zo lang achteruit zet dat hij vooruit ineens erg prettig vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:31 



 
Profiel   

Als hij ergens niet langs wil, is het angst. Dan is druk erop zetten het slechtste wat je kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:45 



 
Profiel   

Is ook niet mijn manier hè
Maar dat word we vaak als tip gegeven.
Voor mij staat dat gelijk aan we laten hem rondjes draaien tot hij niet meer wil.
Dat kan ook angst zijn namelijk me opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:46 



 
Profiel   

Zelf zou ik er ook niet voor kiezen om een paard geestelijk uit te putten, tot ie maar doet wat ik wil. Dan laat ik hem liever duidelijk zien wat het juiste antwoord is, dan dat ik hem zichzelf laat vermoeien tot ie het wel wil doen. Mijn keuze is altijd om vanuit ontspanning een paard iets aan te leren. En als je paard niet ontspannen kan stilstaan naast het opstapje, dan moet je dat dus afbreken in kleine stukjes, waarin je die ontspanning wel kunt verkrijgen en van daaruit rustig opbouwen.

Zie ook mijn onderschrift.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:32 



 
Profiel   

Ik heb net als o.a. Amable mijn paard leren inparkeren m.b.h. R+. Want je wil dat je paard stil blijft staan bij het opstappen. Maar welk voordeel/lol zit daar voor hem aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:38 



 
Profiel   

Staan hier goede suggesties, wat voor het ene paard super werkt, is voor de ander wellicht helemaal niks.
Ik denk dat je goed naar je paard blijft kijken, en hou dat vol..hoe frustrerend dat soms ook kan zijn. Want je zal zien: zo gaat het dagen in stijgende lijn, maar kan ook even terugvalletje hebben. ( ervaar ik met mijn paard in training regelmatig) Maak er ook dan niet meer van dan het is, en hou vol!
Het is echt zo fijn dat je op elke plaats, op elk moment kan afstappen en opstappen.
Ik was op een moment op onze stal de enige die met buitenritten hekken en kettinkjes kon openen en sluiten..Das echt best fijn hoor. Dat je samen als onafhankelijk team door het leven kan.

Dus hou vol! En wens je een berg geduld toe ;) ( ook dat zal je soms net ff extra nodig hebben. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:57 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P

Dit

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:14 



 
Profiel   

Nee.

Een paard doet gewoon wat je hem opdraagt. Als je hem vraagt stil te staan en als hij dat niet doet en je dan maar gaat vragen om meer rondjes te lopen, zal hij gewoon meer rondjes gaan lopen. Dat vraag je immers. Maar het zal niet snappen dat hij stil moet staan. Integendeel,hij denkt dat als je vraagt stil te staan, hij moet gaan lopen want dat bevestig je met te laten lopen.
In het ergste geval krijg je een vluchtend paard. Denk vooruit. Wat leer je een paard aan? Wat wíl je dat het paard doet. Lopen of stilstaan?
Wees consequent en ga niet "lopen!" vragen als je stilstaan wilt!

@Kkkaren daar ging het om bij het achteruit gaan bij wat engs, het gaat niet om druk erop zetten, maar dat je hem feitelijk een nieuw, in zijn ogen gewenst (je geeft hem er toch opdracht voor?), gedrag aanleert als je meer gaat vragen van iets dat hij begon.
Je moet er vanuit gaan dat paarden dienstbaar zijn van aard en willen doen wat je vraagt en dus bewust zijn wat je feitelijk vraagt. Begint hij iets onwenselijks, dan moet je dat stoppen/corrigeren en niet aanmoedigen door er meer van te vragen.

Je moet duidelijk zijn in wat je wilt. Als je wilt dat hij stilstaat, kun je bij spanning eventueel vooraf een paar rondjes lopen of zelfs longeren, maar als het moment komt dat hij stil moet staan, moet het om stilstaan draaien en niet om lopen.
Bevestig het stil staan door dat te belonen en ander gedrag te negeren.

En nog een tip. Je paard kan je hartslag horen. Daarom lukt het niet vanuit boosheid makkelijk iets voor elkaar te krijgen. Ze worden achterdochtig als jouw hartslag omhoog gaat en de vluchtknop gaat aan.
Daarom moet je ook van het stilstaan en opstijgen een aparte les maken, in hapklare brokjes, waarbij je zelf rustig bent , zodat je beide rustig blijft.
En dat is met alles zo, pas doorgaan met iets als het eerste, de basis, in alle rust bevestigd is zodat er van twee kanten vertrouwen is dat het nieuwe lukken kan en dat je iets hebt om op terug te vallen dat bekend is , wat weer kalmeert mocht het even niet lukken.


Ik denk dat in dit topic ook wel duidelijk wordt wat nou eigenlijk ruitergevoel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 13:53 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P

Dit


Die van ons zou echt error krijgen en heel veel spanning opbouwen hiermee. Waarmee je uiteindelijk veel verder van huis bent. Rust en geduld is het sleutelwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 14:21 



 
Profiel   

Je zou iemand je paardje vast moeten laten houden met een longeerlijn, eerst diegene dichtbij laten staan en met een korte lijn vast laten houden. Staat je paard stil en gaat dat goed? Dan flink belonen met een aai over de manenkam en met je stem. Die persoon meer afstand laten nemen en een langere lijn, niet ineens heel veel afstand nemen maar gewoon een klein beetje meer. Gaat dat goed? Ook weer belonen met een aai en je stem. Dan nog een klein beetje meer en belonen wanneer het goed gaat en zo steeds meer afstand laten nemen als het goed gaat en ook zeker belonen tot je geen lijn meer nodig hebt. En diegene kan ook jouw paard corrigeren als hij beweegt. Maar komt dit gedrag omdat het nooit goed aangeleerd is of is het omdat je paard angstig is of onzeker/zenuwachtig is of lichamelijke iets heeft? Of is het uit stress? Ik zou persoonlijk wat meer in de geschiedenis van het paard duiken kwa training. Maar in ieder geval veel oefenen, dan lukt het wel! Suc6!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 19:19 



 
Profiel   

Ik zit met m'n handen in het haar....

Het ging niet beter, ook niet slechter..... Helaas nieuw trucje vandaag, wegrennen tijdens het opstijgen -O-

Ben het echt een beetje zat op deze manier... Dit kost mij dan weer vertrouwen om hem alleen te pakken om te rijden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:52 



 
Profiel   

Zoek iemand die je bij dit probleem helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:05 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Ik zit met m'n handen in het haar....

Het ging niet beter, ook niet slechter..... Helaas nieuw trucje vandaag, wegrennen tijdens het opstijgen -O-

Ben het echt een beetje zat op deze manier... Dit kost mij dan weer vertrouwen om hem alleen te pakken om te rijden :(

Dan is er iets niet goed voor je paard. Het heeft ongetwijfeld een reden dat hij je niet wil laten opstappen. Paarden weten prima dat opstappen bepaalde gevolgen heeft, zowel positieve als negatieve. Wegrennen om te voorkomen dat je opstapt betekent dat er negatieve gevolgen zijn voor je paard. Zoek uit wat het opstappen/rijden negatief maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:25 



 
Profiel   

Kom even op mijn eerdere reactie terug als dat mag :P Die manier zou zeker niet werken inderdaad met dit paard. Ik zou hier hulp bij halen en niet via internet. Straks hele nare ongelukken.. Dit gaat veel tijd kosten met kleine stapjes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen