Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft draaien bij opstijgen

 
Profiel   

Ik bedoel meer in het algemeen. Als je je paard fijn wil leren op stappen van een krukje is het verstandig om alvast vooruit te denken dat het een keer 'mis' kan gaan. Zodat het dan geen drama is als het een keer zou gebeuren.

Voor mij geldt hetzelfde met je been er overheen zwaaien. Als je je paard leert dat dat ooit mis zou kunnen gaan (door dus alvast zijn kont te bekloppen met een been) is het geen drama als je een keer uit balans raakt bij het opstappen.

@duoponotti: Misschien is afwisselend links en recht een koekje geven nog wel het allerbeste :+
Vóór het daadwerkelijke opstappen vind ik recht geven iig fijner omdat ze dan juist wat naar je toe gaan leunen. Maar snap jouw redenering ook.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 07:59 



 
Profiel   

julestc34 schreef
Hi, lang niet gebruikt dit topic en zie veel replies waarvan ik momenteel niet de tijd heb om ze door te lezen. Vandaar dat ik even aanhaak met mijn eigen ''opstap'' probleem..

Ik heb een paard dat sinds ik hem heb opstappen vervelend vindt. Hij is (inmiddels) compleet lichamelijk in orde en ook het zadel wordt binnenkort weer gecheckt, echter doet hij dit al sinds het begin en vermoed ik dat het nu inmiddels aangeleerd gedrag is... maar wel vervelend.. Ik wil namelijk op buitenritten gaan en op ander terrein gaan rijden en als opstappen niet lukt verandert dat de situatie wel een beetje...

Wat is er dan precies aan de hand?
Hij loopt constant weg en draait weg. Nu de laatste tijd draaft/galoppeert hij weg in combinatie met kleine bokjes. Ben nog steeds beurs van mijn afgelopen opstap-poging :+

Wat hebben we al geprobeerd?
Vasthouden door anderen, hem om je heen laten draaien, leren stilstaan met beloning naast de kruk + snoepjes, heel veel geduldig door de bak slenteren en rustig proberen tot hij wel staat (30 min verder), leren inparkeren en een onhandige verzorgster heeft hem ook aantal keren vastgezet wat de boel nu erger heeft gemaakt.

Hij wilt echt weg kunnen komen en raakt snel gestrest. Als iemand hem vast kan houden (ben vaak alleen of met mensen die niet ervaren zijn rondom paarden) loopt hij bijna door ze heen. Hij is nu de laatste tijd wel een beetje de gevaarlijke kant op aan het gaan, dus ik zoek eigenlijk tips en tricks. Hij is ontzettend slim, dus dingen aanleren met een commando erbij oid heeft hij na 4x door en dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Echt veel geduld steeds gehad en telkens weer, maar ik ben ook maar een mens.. Zou graag in de toekomst ook gewoon een keer normaal op willen kunnen stappen. Hij hoeft echt niet stokstil te staan tot hij commando krijgt, maar wil ook niet een dolle die steeds onder mij wegrent voordat ik überhaupt zit. Mijn stuitje is nog steeds niet blij :(


Dit klinkt voor mij als paniek en spanning die opgebouwd wordt en door het dak gaat.

Ik zou tien stappen terug gaan doen en uitsluiten of hij pijn kan hebben van een niet goed passend zadel oid. Krijgt hij al spanning bij het opzadelen? Waar ontstaat de spanning? is het er al als je er bent? is het met opzadelen? is het als je in de buurt van het opstapblok komt?
Het punt waar je merkt dat hij spanning krijgt is het punt om eerst met de training te beginnen om hem daar in te desensibiliseren totdat hij daar ontspannen doorheen komt en zo steeds een stapje verder te werken. Ik vermoed echter dat dit een probleem is waar je het beste professionele hulp bij kan zoeken als in les omdat het al vrij ver gevorderd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:12 



 
Profiel   

Wie heeft zijn ongemakken uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:21 



 

vaak is verbaal geweld al genoeg om paarden angstig te maken ( meestal omdat ze het niet begrijpen)

en steeds weer rustig blijven als hij niet doet wat je wil is best lastig, zeker als je weet dat het een aantal keren wel gelukt is, niets is blijvend als je met levende have werkt

kan zijn dat er teveel stemgeluid /commanco's is/zijn, doe het eens gewoon zwijgend, rust is een steeds terugkerend uitgangspunt

teveel met "lekkers" werken helpt niet altijd, dan leer je ze niet de goede dingen, doen iets voor dat lekkers en dat is symptoombestrijden
dat is een foute basis imo, alleen belonen met een schouderklopje als het echt goed ging

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:51 



 
Profiel   

Het is mij ondertussen gelukt, kreeg van een lesgeefster op stal de tip, wat werkte bij mijn paard. Ik heb hem vanaf de grond aangeleerd zijn hoofd te laten zakken. Als ik ga opstappen (nu heb ik er nog even iemand bij voor het commando en beloning) vraag ik z'n hoofd naar beneden en kan ik zo opstappen :+ Hij blijft dan heel braaf staan en blijft ook ontspannen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:10 



 
Profiel   

Wat goed, gefeliciteerd ts met deze grote stap vooruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:15 



 
Profiel   

Ook een leuke tip ja!
Fijn dat het nu lukt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:29 



 

hoe simpel kan het zijn, goede tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:56 



 
Profiel   

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Soms helpt het in een hoek van de bak op te stappen zodat hij niet kan draaien. Uiteindelijk maakt die van mij er een spelletje van en ging t niet meer op t opstappen. 1 keer duidelijk gemaakt dat t geen spelletje was en sindsdien is t gedrag helemaal weg. Die van mij is gewoon een clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:22 



 
Profiel   

de onze deed dit laatst ook, draaien bij opstappen of al gaan lopen. wij hebben het met zijn tweeën even aangepakt.. toch wel streng zijn zodra hij ook maar een stap zette na een weekje was het gelukkig over en Staat hij nu weer keurig stil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:58 



 
Profiel   

Fijn dat het nu lukt ts!

Een stalgenoot van mij heeft vorig jaar ondervonden hoe belangrijk dit is.
Haar paard stond ook nooit stil bij het opstappen. Als er iemand in de buurt was, hield die - met het risico gebeten te worden - het paard voor haar vast. Helemaal stil stond ie nooit, maar dan geraakte zij er in ieder geval wel op.

Niet hoe ik het zou aanpakken hoor. Als ik niet normaal kan opstappen hoeft het voor mij al niet meer. Bij mijn eigen merrie was haar terug naast het krukje leiden genoeg, en dat moest echt want ik ging vaker zonder dan met zadel wandelen, dus had dat krukje echt nodig bij gebrek aan beugels.

Anyway, mijn stalgenoot. Ze ging in het algemeen nogal flauw met haar paard om, stelde geen grenzen, corrigeerde zelfden of heel flauw. Iedereen zag het aankomen en heeft haar gewaarschuwd, maar op den duur - als je merkt dat die raad genegeerd wordt - houdt dat ook op. Toen ze op een keer wilde opstappen en de enige aanwezige stalgenoot het gewoon te druk had (vertrok op wedstrijd) om haar paard vast te houden, gaf die de raad "zet haar in de hoek". Paard dribbelde, verzette wat pasjes, stalgenoot probeert toch op te stappen - en komt áchter het zadel terecht. Paard schiet in paniek, begint als een gek te bokken, stalgenoot valt en breekt haar rug. Nogal ernstig ook. Heeft lang in het ziekenhuis gelegen, mocht lang niet stappen ed, een hoop ijzerwerk in haar rug en zeker een jaar niet paardrijden.

Paard is ondertussen verkocht, lijkt mij voor iedereen veiliger.

Zo zie je maar - rust en stilstaan bij het opstappen is gewoon echt belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:00 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ineke2 schreef
Ben het eens met Ayasha. Wel goed dat je dit serieus wil oplossen. Wat Janouk ook zegt, er zijn zo ontzettend veel paarden die niet stil staan tijdens het opstappen.

Inderdaad, ik verbaas me er altijd over hoe weinig ruiters daar consequent mee zijn, er is toch weinig irritanter en onhandiger dan een paard dat al weg stapt als je je voet nog maar in de beugel hebt? Bovendien is het op het gevaarlijke af want op een keer kan je niet volgen en krijg je je voet bv niet op tijd uit die beugel met alle gevolgen van dien. :x
Nee, je tijd nemen om een paard te leren stil staan bij het opstappen is een van de meest waardevolle dingen die je hem kan leren. Dat mag wat moeite kosten.


Wanneer een paard blijft draaien met opstijgen kan er ook wat lichamelijks aan de hand zijn. Denk aan pijn, niet passend tuig, ongemak. Eerder lag er een niet passend zadel op. Daardoor draaide mijn paard weg, dat was ongemak.. Sinds ik een ander zadel heb is dit over gegaan, zowel met kruk als vanaf de grond. De signalen van het wegdraaien geven altijd wel iets aan. Dit heeft een reden. Ik geloof er niet zo in dat dit met consequentie te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:12 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Het is mij ondertussen gelukt, kreeg van een lesgeefster op stal de tip, wat werkte bij mijn paard. Ik heb hem vanaf de grond aangeleerd zijn hoofd te laten zakken. Als ik ga opstappen (nu heb ik er nog even iemand bij voor het commando en beloning) vraag ik z'n hoofd naar beneden en kan ik zo opstappen :+ Hij blijft dan heel braaf staan en blijft ook ontspannen staan.


Wat een fijne aanpak! Goed dat je voor een oplossing in deze vorm hebt gekozen, door ze 'strenger aan te pakken' wordt de associatie met het opstappen en het rijden alleen maar negatiever...

Op naar veel fijne ritjes voor beide!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen