Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft draaien bij opstijgen

 
Profiel   

Ineke2 schreef
Ben het eens met Ayasha. Wel goed dat je dit serieus wil oplossen. Wat Janouk ook zegt, er zijn zo ontzettend veel paarden die niet stil staan tijdens het opstappen.

Inderdaad, ik verbaas me er altijd over hoe weinig ruiters daar consequent mee zijn, er is toch weinig irritanter en onhandiger dan een paard dat al weg stapt als je je voet nog maar in de beugel hebt? Bovendien is het op het gevaarlijke af want op een keer kan je niet volgen en krijg je je voet bv niet op tijd uit die beugel met alle gevolgen van dien. :x
Nee, je tijd nemen om een paard te leren stil staan bij het opstappen is een van de meest waardevolle dingen die je hem kan leren. Dat mag wat moeite kosten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:37 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Thanks voor de tips! Dan ga ik toch weer door met hem rondjes te laten draaien, op mijn manier en mijn tempo :')

Lijkt me dat je dan alleen maar stress veroorzaakt.
Het opstappen is al geen fijn moment en dat maak je nog vervelender.Kan me ook voorstellen dat je paard er alleen nog maar een grotere hekel aan krijgt want de reden dat hij er mee begon was een slecht passend zadel/nare ervaring en geen vervelend gedrag van je paard.

Iemand erbij is misschien wat moeite voor jou maar als je een paard wil trainen soms gewoon nodig of trainen om goed stil te staan ongeacht of je op wil stappen. Kost wat tijd maar lijkt me een stuk fijner dan je paard te stressen met een dwang straf voor gedrag dat is ontstaan door een verkeerd zadel dat jij er op hebt gelegd


Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-08-21 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:39 



 
Profiel   

Helemaal eens met Ayasha en Gillbo.
Ik verbaas me ook over al die 'ik zal hem wel eens leren' reacties. Inmiddels weten we zoveel meer over het trainen van paarden en het leerproces. Men hoor nu inmiddels wel beter te weten dat paarden iets doen 'om te pesten' etc.etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 11:49 



 
Profiel   

Ik lees inderdaad allemaal verschillende reacties met meningen en hun manier... Lastig om je eigen plan uit te trekken! Geduld is een schone zaak, dus zal nog wat langer geduld met hem hebben.

Ik heb veel liever dat ik nog een half jaar bezig ben en dat hij uiteindelijk staat als een huis, dan nu weer opgeven etc en over 5 jaar nog steeds niet stil staat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 13:11 



 
Profiel   

Heb twee merries die, nadat ik een tijd niets met ze gedaan had, ook niet wilde stilstaan met opstijgen. Veel geprobeerd, uiteindelijk een montyrobertshalster aangedaan. Een hoge kruk erbij en iedere keer met bewegen een kleine correctie met het halster. Er overheen hangen en belonen. Veel belonen. Ik kon heel rustig blijven en heb twee of drie keer alleen aan opstijgen besteed. Ook niet meteen weglopen als ik erop zat. Werkte prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 13:39 



 
Profiel   

Het komt meestal door antecipatie op bv in het zadel klappen ipv rustig gaan zitten of te hard aandrijven om voorwaarst te gaan.
Dat laatste wat de poster voor me zegt is ook heel belangrijk. Niet meteen weg laten lopen en rustig /zacht voorwaarts vragen. Je kunt altijd een hulp wat steviger herhalen indien nodig.

Ik heb diverse paarden gereden/gehad die lastig waren (door slecht verleden) en heb er nu ook twee, maar ik stap gewoon op met een opstap ernaast. Het vergt wel wat tijd en geduld en consequent blijven.
Het is ook belangrijk dat je een paar keer op en afstijgt achter elkaar zonder te rijden.

Zelf blijf ik ze gewoon weer naar de plek zetten zonder wat te zeggen en ook zonder belonen, tot ze geen zin meer hebben zich te verzetten.De eerste keer kan dat lang duren,maar je moet kalm blijven. Oefen dit ook als oefening op zich, heb dus niet in je hoofd dat je nog gaat rijden. Want een andere factor is ook wel ongeduld, je wilt gewoon er op en rijden. Je paard voelt dat aan als spanning en dat werkt altijd tegen je.
Pas als je erop zit belonen met je stem en een aai, en er weer af. En herhalen tot je het paard blijft staan.
De volgende keren zal het paard steeds korter wegdraaien, omdat het weet dat het geen zin heeft.
Overigens is er haast geen paard dat tien keer wegloopt, er zit echt een einde aan! Kwestie van wie de langste adem heeft.
Ik heb met de twee die ik nu heb wel dat ik zo af en toe een stem op moet zetten om ze te helpen herinneren dat ik geen zin heb in hun spelletje, dus helemaal is het er niet uit, maar over het algemeen laten ze me rustig opstijgen.
Bij 1 moet ik dat wel vlot doen, die kan geteut niet uitstaan, dus zodra ik een voet in de beugel heb moet ik wel meteen opzwaaien. Maar die heb ik nog niet zo vaak gereden.

Overigens kan het helpen om géén hoofdstel in te doen, maar gewoon een halster om te hebben. Dit heeft ook te maken met anticipatie op "werk". Het maakt het een ding dat los staat van werrk of rijden. Als het goed gaat kun je het met hoofdstel gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 13:51 



 
Profiel   

Kinke schreef
Helemaal eens met Ayasha en Gillbo.
Ik verbaas me ook over al die 'ik zal hem wel eens leren' reacties. Inmiddels weten we zoveel meer over het trainen van paarden en het leerproces. Men hoor nu inmiddels wel beter te weten dat paarden iets doen 'om te pesten' etc.etc.

Ik zal m eens leren /wraak acties? Waar heb je die gelezen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 14:38 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik zou simpel denken. Wil hij draaien? Laat hem draaien. Heb dit eens opgelost op deze manier. Altijd met opstappen draaide ze een rondje. Ben direct afgestapt en net zoveel rondjes laten lopen dat IK wou. Ja dit grapje was helemaal niet meer zo leuk vond ie... Was toen ook klaar
Dan ook heel consequent zijn. Voet in de beugel, beweging? Afstappen en draaien. Kan je bijna zitten maar draait alsnog. Afstappen en weer 10 rondjes laten draaien. En niet in een sjok tempo. Doorlopen dan ook met je grapjes :P




Kkkaren schreef
Ja, werkte bij mij ook zo! Na een paar keer is de lol er echt wel af dan.

Doordraaien tot ze maar 1 ding wil: stil staan! Zelfde met achteruit lopen, dan gaan we 10 minuten alleen maar achteruit, tot ze maar 1 ding wil: vooruit!


Deze reacties insinueren toch wel vrij duidelijk dat het paard hier enige "lol" van in ziet. En ze "door jagen" is per definitie een vorm van wraak nemen. Jij wil lopen? Loop dan maar tot je niet meer wil! Het equivalent van je kind pakjes doen roken tot het ziek is wanneer je 'm betrapt met een sigaret. Heeft geen f*ck met opvoeding te maken en alles met onmacht.
Het blijft me onduidelijk hoe een paard uit meer aangespoord worden zou moeten concluderen dat hij moet stilstaan maar dat terzijde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 14:45 



 
Profiel   

Nou, als je een paard gaat longeren laat je hem ook rondjes lopen op jouw tempo en zo lang als jij wilt.
Daar hoeft (sterker nog, kan beter) geen negatieve emoties bij aan te pas komen en daar raakt een paard ontspannen van en niet bang en gestrest. Anders gaat er toch echt een hoop mis.

Aangezien een paard een vluchtdier is gaat hij lopen /vluchten als hij onzeker, bang, whatever is. Dat lucht op en helpt hun gemoedstoestand. Daar kan je gebruik van maken om ze gerust te stellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 14:53 



 
Profiel   

Onze Chico deed dit hier in het begin. Ik wist dat hij dit niet op zijn vorige adresje deed. Ik had het idee dat hij gewoon nog moest wennen. Ik had het vrij snel opgelost, maar juist niet door hem stil te laten staan, want ook al deed hij het niet hij wist wel hoe het hoorde, en ik had echt het gevoel dat hij gewoon een beetje zenuwachtig was van de verhuizing etc.

Dus met hem de 1ste twee keer gaan wandelen,aan het halster. Hij zocht elke keer bevestiging door tegen mijn hand te tikken met zijn neus. Altijd vriendelijk beantwoord. Hij was braaf, keek zijn ogen uit en vond het heerlijk met mij te wandelen (Chico was goed bevestigd en 7 jaar oud).
Daarna hier gezadeld (vond hij spannend) en weer gaan wandelen en toen hij ontspande ben ik er gelijk opgeklommen onderweg (ik ben lenig en kon er gemakkelijk op en ik zat er al op voor hij er erg in had). Het was een jong paard en ik voelde dat hij eens lekker wilde rennen. Dus toen een kort pittig rondje gedaan met hem en hij genoot, en ik ook. Hij was zo braaf.
Een keer geprobeerd dat mijn man hem vasthield, maar dat vond hij buitengewoon vervelend, dus gewoon hier op de dam, even laten drentelen en hoppakee erop. Om een lang verhaal kort te maken. Dit gedrag waar geen aandacht aan werd besteed direct, wel indirect, was binnen paar weken volledig verdwenen, en ik kon hem net als waar hij vandaan kwam, rustig zadelen aan de paal. Rustig hier op de dam opstappen en rustig in stap vertrekken. Hij werd vanzelf rustiger toen hij ontdekte dat het ongelooflijk tof was om een vast vrouwtje te hebben en lekker er samen op uit te gaan. Vond hij iets engs→ dan wist ik dat mijnheertje evenwicht→ nog niet echt aangekomen was, en dan stapte ik af en dan liepen we er gewoon langs.
Ik wist dat dit paard draven en galopperen te leuk vond, om misbruik te gaan maken van het afstappen van mij en inderdaad al heel erg snel reed ik hier zo geinig met hem.

Dus er is niet een recept. Polie heb ik juist andersom gedaan en zij moest echt ho en stil staan. Hercule had het nooit nodig. Dus mijn advies is→ kijk naar je paard→ waar komt het vandaan→ en los het wetend voelend op.
Het grappige was, toen ik Chico hier eens echt lekker de heuvel op had laten galopperen (vond ik best wel een beetje eng, want hij knetterde zo hard met die grote sprongen), toen was het gewoon helemaal over. Sindsdien als ik hem van de wei afhaalde, was het gewoon gelijk gaan, genieten met poetsen en zadelen, rustig de dam op, en lekker onze ronde doen. Wel merkte ik dat toen ik hem elke dag mee nam en iets met hem deed, het beter en beter ging want hij was gewoon heel erg graag bij mij.

Dus zoek naar de oplossing bij jouw specifieke paard. Probeer te begrijpen waarom hij draait, want is voor hem ook niet echt handig. En los het op.
Is het zadel niet tof → nieuw zadel kopen, voelt hij zich niet senang bij jou→ veel met hem doen en ook die dingen die HIJ of ZiJ leuk vindt, ben je zelf te aarzelend en te afwachtend→ ga onder begeleiding kordater zijn en zekerder. Toen ik de leiding pakte bij Chico en zijn negatieve gedrag negeerde→ ging het eigenlijk heel erg goed. Chci was een vrij dominant paard die ik echt niet kon overheersen. Dat wist ik al de 1ste minuut toen ik er op zat, maar ook wist ik dat ik wederom een ongelooflijk fijn en lief paard had gevonden die heel erg graag een mens wilde. Sorry als dit niet is, van doe dit of dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 14:57 



 
Profiel   

Sintara schreef
Nou, als je een paard gaat longeren laat je hem ook rondjes lopen op jouw tempo en zo lang als jij wilt.
Daar hoeft (sterker nog, kan beter) geen negatieve emoties bij aan te pas komen en daar raakt een paard ontspannen van en niet bang en gestrest. Anders gaat er toch echt een hoop mis.

Aangezien een paard een vluchtdier is gaat hij lopen /vluchten als hij onzeker, bang, whatever is. Dat lucht op en helpt hun gemoedstoestand. Daar kan je gebruik van maken om ze gerust te stellen

1) Ja, maar dan wil je dat een paard loopt.
Nu wil je dat een paard netjes leert stilstaan en dan "laten lopen op flink tempo".
Dit is wat jij zegt:
Citaat
Gewoon rondjes laten draaien als hij dat inzet, maar dan wel op flink tempo en net zo lang als jij maar wilt.
Dan weer stilzetten, gewoon teugels bij de gesp pakken en nog eens kijken.
Doet hij het weer? Hoppa, aan de gang. Leuk man, lekker kleine voltes oefenen en ook nog ff de andere kant op, why not.
Weer stil zetten, teugels bij de gesp vast en opstappen.

Je haalt 2 dingen door elkaar.
Ja het kan opluchten als een paard na een stress periode even lekker de benen kan strekken.. maar alleen als ik dat als begeleider dat aangeef.
Waar en wanneer dat kan, hij moet ook leren dat gaan rennen juist iets is wat ik niet wil.

Maar verplicht flink rondjes laten lopen om hem te leren stilstaan is echt het tegenovergestelde van wat je hem wilt leren.
Ik heb dat wel eens gebruikt, maar dat was bij een paard die mij probeerde aan te vallen/te slaan.
Bij een paard die stress ervaart is dat in veel gevallen geen oplossing.
Ja los in de bak, maar als ik ergens met mijn paard voor de kar sta, is rondjes laten rennen echt geen mogelijkheid en flink aan het werk zetten ook niet.
Stilstaan is stilstaan. De mijne kon bv slecht stilstaan als ik een buitenrit deed, dit heb ik aangeleerd door regelmatig even stil te staan en langzaam uitbouwen. Pas gaan lopen als ik dat zeg.
In het begin was dan 5 seconden en voordat er te veel spanning komt gaan stappen op mijn commando, nu kan ik 15 minuten stilstaan zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 15:05 



 
Profiel   

Die van mij zou daar dan weer echt op zijn gaan steigeren :+

Maar goed, het ene paard is het andere niet. Vooral doen wat voor jou het beste voelt ts :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 15:09 



 
Profiel   

Je moet ook niet aan het bit hangen.. maar in het begin is het stilstaan, paard doet een paar stapjes en je vraagt weer even stil te staan.
Mss is in het begin 2 seconden te veel, maar (even) stilstaan is wel belangrijk.
Maar een paard op een kleine volte jagen op jouw tempo leert niet het stilstaan.

Ik leer ze sowieso al stilstaan thuis, begint al aan de hand en ook in de bak.

Mijn gedachte gang is.. je leert een paard niet iets te doen en dan als straf het tegenovergestelde laten doen.
Heb een paard gehad die ze buiten als straf in haar achteruit zette als ze ergens niet langs wilde.. nou die liep als ze iets engs zag al uit zichzelf vol achteruit.
En niet 10 meter.. maar echt heel veel meters, zo ri huis, maar ook door sloten en draad heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 15:18 



 
Profiel   

Precies, Brainless, je leert ze dan gewoon iets nieuws aan en niet iets áf. Je moet bezig zijn met wenselijk gedrag en geen ander onwenselijk gedrag er voor in de plaats laten komen.
Vooral ook nooit met emotie reageren. Boosheid en stress maken dingen alleen maar erger. Geduld is wat je nodig hebt en dan is het eigenlijk vaal in een of een paar sessies wel klaar, terwijl je anders van kwaad tot erger gaat. Je moet het echt als oefening op zich gaan zien waar geen tijd aan verbonden is.

En ik vind het ook belangrijk dat ze niet meteen gaan lopen, maar pas op mijn hulp of toestemming (Lusitanos zijn nu eenmaal paarden die vooruit denken en eerder toestemming nodig hebben om te doen wat ze denken dat je wilt, dan echte aansporing), en dat gaat inderdaad eerst met een seconde of 2, maar nu blijven ze gewoon wachten. Het is de investering echt waard.

Ik ben met een hengst wel een maand bezig geweest voordat ik echt ging rijden, omdat die dus ook meteen aan de haal ging zodra je een voet in de beugel zette of ging steigeren als je aan het bit kwam om dat te voorkomen. De trainer durfde er zelf niet meer op.
Ik heb dan ook eerst de enge factor- het bit- weggenomen en gewoon teugels aan een halster gemaakt en vervolgens dus dagelijks geoefende met eerst naast het trapje stilstaan, waar ik het ook zette en dan over hem leunen. Later eens een voet in de beugel, uiteindelijk er op, maar ook meteen er weer af en wat anders doen. Ik heb er een super paardje aan overgehouden (helaas was hij niet van mij en heb ik hem maar twee jaar gereden) die ook gewoon stil bleef staan als ik wat onhandig opsteeg buiten waar ik geen opstap had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 15:55 



 
Profiel   

Sintara schreef
Nou, als je een paard gaat longeren laat je hem ook rondjes lopen op jouw tempo en zo lang als jij wilt.
Daar hoeft (sterker nog, kan beter) geen negatieve emoties bij aan te pas komen en daar raakt een paard ontspannen van en niet bang en gestrest. Anders gaat er toch echt een hoop mis.

Aangezien een paard een vluchtdier is gaat hij lopen /vluchten als hij onzeker, bang, whatever is. Dat lucht op en helpt hun gemoedstoestand. Daar kan je gebruik van maken om ze gerust te stellen

En gaat hij van longeren leren stil staan bij het op stappen?
Als je dan toch zo’n kromme vergelijking wil maken trek ik ‘m met liefde even voor je door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 16:45 



 
Profiel   

Als hij draait omdat hij spanning heeft/onzeker is, etc… zou ik toch kiezen voor een rustige manier.
Eerst even stappen aan de hand om spanning af te vloeien en dan de eerste tijd met hulp erbij opstappen, die zo nodig het paard vasthoudt zodat het stil blijft staan.
Opstappen met een krukje en belonen met een brokje als je eenmaal zit en hij is netjes blijven staan en wil ontspannen.
Wij hebben een paard dat weg vluchtte met opstappen, en dat hebben we zo aangepast en dat is daardoor echt al snel heel veel beter gegaan. En hoe erg is het om even een brokje te geven als beloning voor het stil staan bij iets wat ‘ie heel spannend vindt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 17:10 



 
Profiel   

Het hangt ook gewoon van het paard af en van de reden waarom ze het doen. Rondjes laten lopen zoals hier aangeraden wordt heb ik nooit gedaan. Wel 1 die ik aan de longe gooide als hij spanning kreeg. Die kon dan ook niet stil staan, maar gevaar was dat hij ontplofte uit angst. (Zadeldwang / singelnijd) Die had je zeker weten niet rond moeten gaan jagen := die kon keurig stil staan met opstappen, als er geen spanning was. Dus nam ik eerst de spanning weg en daarna wel stil laten staan. Soms met longeren, soms alleen aan de hand stappen en altijd belonen als je erop zat en daar ook de tijd nemen door niet meteen weg te stappen.

Andere allemaal leren stil staan en ook rustig 100 keer terug zetten als het nodig was. Inparkeren zou ik ook nog wel willen leren, maar dan misschien eerst een veiliger krukje. Maar als je bezig bent met stil staan met opstappen kan het ook zijn dat je die dag niet verder komt als opstijgen en klaar. Dat is dan de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 17:12 



 
Profiel   

Hier ook een paard dat alleen maar meer spanning op zou bouwen als ik hem door laat draaien zolang als ik wil. Hij heeft ook een poosje weggedraaid met de achterhand als ik mijn voet in de beugel zette. Hier ben ik ook met geduld en rustig herhalen aan gaan werken. Krukje verzetten, ho vragen, belonen. Soms betekende dat diverse keren herhalen. Staat hij netjes stil? Keurig, braaf! Lekker nog een rondje aan de hand stappen. Draait hij weer weg, rustig krukje bij zetten en weer hetzelfde vragen.
Na een verhuizing hadden we een vast opstapblok en heeft hij ook een paar keer gehad dat hij wegdraaide: dan werkt bij zetten natuurlijk niet. Toen zette ik hem rustig terug, achteruit en opzij naast het blok. Opnieuw herhalen met voet in de beugel, blijft hij braaf staan? Belonen (stem, kriebel) en nog een rondje wandelen. Meestal hoefde ik maar één keer extra een rondje te wandelen. Nu nog steeds af en toe, maar dat geeft niet. Bij het opstappen verlang ik inderdaad ook dat hij rustig blijft staan en wachten op mij met een lang teugeltje. Hij mag pas vertrekken op stemcommando en kuitdruk. Dat is echt heerlijk opstappen. Ik heb er genoeg gereden die meteen vertrokken, altijd vastgehouden moesten worden etc. Dan is er altijd een vorm van stress met opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 17:17 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sintara schreef
Nou, als je een paard gaat longeren laat je hem ook rondjes lopen op jouw tempo en zo lang als jij wilt.
Daar hoeft (sterker nog, kan beter) geen negatieve emoties bij aan te pas komen en daar raakt een paard ontspannen van en niet bang en gestrest. Anders gaat er toch echt een hoop mis.

Aangezien een paard een vluchtdier is gaat hij lopen /vluchten als hij onzeker, bang, whatever is. Dat lucht op en helpt hun gemoedstoestand. Daar kan je gebruik van maken om ze gerust te stellen

En gaat hij van longeren leren stil staan bij het op stappen?
Als je dan toch zo’n kromme vergelijking wil maken trek ik ‘m met liefde even voor je door.


Nou er werd gesuggereerd dat een paard bang werd als er werd gevraagd rondjes te lopen, en dat is gewoon niet waar.
Maar ja, ze leren ervan rust te vinden bij het krukje, ze leren dat rondjes lopen niet het antwoord is en vaak komen ze zelfs zelf met de suggestie van joh.. Zal ik anders ipv rondjes lopen stil gaan staan? :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 17:52 



 
Profiel   

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet zo zacht/soepel belandde in het zadel.
Dit icm een niet goed passend zadel (te smalle boom) heeft ervoor gezorgd dat een perfect opgevoed stilstaand paard ineens non stop wegdraaide.
Ik heb met veel geduld de stappen herhaald tot hij het 'oke' vond.
Eerst op krukje staan, eerste tekenen van stilstaan eraf stappen. Opnieuw tot er tekenen van ontspanning vertonen. Dan druk op het zadel en dit herhalen tot je erop stapt. Dit heeft bij mij goed gewerkt en als je zit, altijd een snoepje/worteltje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 17:57 



 
Profiel   

Als het begonnen is door een niet passend zadel dan zou ik eerst gewoon eens een fysio er naar laten kijken. Wellicht heeft het slechte zadel gezorgd voor vastzittende spieren, die eerst even los gemaakt moeten woeden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:06 



 
Profiel   

[ img ]
Als voorbeeld een afbeelding uit Koninklijke verzamelingen

Ook daar geldt: heel saai, maar gewoon trainen, trainen en trainen: tot dat de paarden een half uur geduldig stil staan, zodat de paarden klaar zijn voor Prinsjesdag om een half uur stil te staan, in vol ornaat, terwijl de Koning en gezelschap binnen in de Ridderzaal zijn voor de Troonrede. Foto is op stalterrein.

Echt als je de tijd neemt om je paard te trainen stil te staan als dat gevraagd wordt, heb je echt heel lang plezier van.
Voor menpaarden is het dagelijks onderdeel van de training. Niets zo vervelend/gevaarlijk als een gast op de koets stapt, terwijl de paarden alvast bedacht hebben om te vertrekken. En menpaarden zijn ook gewoon paarden, die deze dingen moeten leren.
Consequent trainen.

Onze menpaarden worden ook getraind onder het zadel en ook daar geldt: stil staan bij het op/af stijgen. Altijd. En wachten tot de ruiter rustig zit en het commando voorwaarts volgt. Vraagt consequentie van de ruiter. Maar echt alle paarden is het aan te leren, als je er de tijd voor neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:48 



 
Profiel   

Vandaag een "stilstaan bij krukje" training gedaan. Een korte training gefocust op netjes stil staan, bij het krukje.

Ik heb dit zonder zadel gedaan. Zoals verwacht ging hij gelijk draaien zodra het krukje ernaast stond. Ik heb hem consequent teruggezet naast het krukje, bij elk stapje. Zodra hij stil bleef staan, beloond en gevraagd mee te lopen (ff hoofd tot rust voor hem). Dit herhaald, op alle plekken in de bak die ik maar kon verzinnen. Geëindigd met uiteindelijk overal op kruk te kunnen te staan, zonder dat er beweging in kwam :)

Op het hoogtepunt gestopt! Morgen kijken of hij wat onthouden heeft. Hopelijk met consequent zijn, is het snel opgelost. Ook een training voor mij, geduld bewaren :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:50 



 
Profiel   

Klinkt goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:00 



 
Profiel   

Fijn dat je vorderingen maakt!

Een tip van een vroegere lesgeefster: leer je paard tot 10 tellen. :)
Simpel maar efficiënt: paard leren in alle omstandigheden stilstaan terwijl je hardop tot 10 telt, en dan belonen. Eerst gewoon aan de hand zonder zadel, dan opgezadeld, dan vanaf een krukje, dan eens gaan leunen, en zo geleidelijk opbouwen (mag je gerust paar weken over doen als het moeilijk gaat). Je telt gewoon hardop tot 10, en eens je effectief gaat opstijgen, zorg je dat je bij tel 5 al in het zadel zit, en kan je dan al gelijk de beloning geven.

En inderdaad leren inparkeren, kan geen kwaad om speciaal hiervoor eens een grondwerklesje te nemen, ik heb al meerdere lelijke valpartijen gezien door paarden die er bij het opstijgen vandoor gingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 19:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen