Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Been geven met knieprobleem

 
Profiel   

Ik loop een beetje tegen een probleempje aan. Ik ben ruim een jaar terug geopereerd aan m'n knie en dat blijft een beetje een dingetje. Na lange revalidatie was ik eindelijk zover dat ik weer meer durfde te gaan rijden. Met rijden bedoel ik in de bak, want recreatief is het probleem niet, dat zijnn we blijven doen en dat gaat goed. Ik gebruik m'n benen amper buiten qua drijven.

Nu ben ik weer wat meer bakwerk aan het doen en daar is een hoop aan te sleutel na 1.5 jaar op lager pitje, ouder paard etc. Maar nu merk ik dat het bakwerk en dus meer beenhulpen m'n knie teveel lijken te belasten. Kuitdruk en de wat stevigere hulpen, beiden vergen meer van m'n knie en ik moet na een les wat dagen 'bijkomen'.

Momenteel weer een flinke stap terug moeten doen vanwege m'n knie en daar baal ik flink van omdat we net zo lekker les aan het oppakken waren. Ik rij ongeveer 3x in de week, waarvan 2x in de bak, dus ook niet super veel. Toch is het wellicht too much.

Ik heb al bow balance beugels van sprenger wat echt al veel verlichting heeft. Paar uur in het bos is geen probleem (behalve verlichte zit), het is echt de beenhulpen in de bak (binnen been, buiten been, aandrijven etc).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie misschien bruikbare tips hebben? Toch andere beugels? Met sporen rijden (al moet je dan ook nog wel de drijvende beweging maken) ? Omscholen dat ze meer op een zweepje gaat reageren ipv m'n benen?

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben. Ik ben eigenlijk nog niet zo ver dat ik dan maar stop. Ook omdat paard lief het wel nodig heeft soepel te blijven (recht te blijven)

Bedankt alvast voor jullie reacties :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 18:51 



 
Profiel   

Ik kom met mijn zit ook al heel ver. Bijvoorbeeld door nadruk te leggen op een zitbeen knobbel kun je je paard al uitnodigen om daar op te reageren. Je been wat naar achter leggen als vraag om in te buigen. Hand opzij plaatsen (niet terug werken alleen zijwaarts) om buiging/stelling meer door het lijf uit te nodigen of schouders van het paard te verplaatsen. Je hele lijf heeft invloed op hoe een paard beweegt.

Recht richten van het paard kun je volledig zonder kuiten doen. Een zweepje naast de schouder heen en weer bewegen kan ook als zijwaartse hulp dienen.

Er zijn heel veel manieren om anders paard te rijden zonder dat je je kuit moet aanleggen. Misschien rond kijken naar een ander type instructeur? Ik heb een instructrice via DressuurNatuurlijk. Zij hebben een instructeurs opleiding waar door het hele land instructeurs van zijn.

[HAR] Wie helpt mij aan de perfecte stijgbeugel?
In dit topic heb ik getipt hoe je je stijgbeugelriem een slag kunt draaien zodat er minder zijwaartse kracht op je knie komt te staan. Misschien scheelt dat voor jou ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 19:01 



 
Profiel   

Dat binnenbeen en buitenbeen doe ik al niet echt aan.
Paard weet echt wel hoe hij op een volte moet lopen, hoef ik hem niet te vertellen. :+
Galop is buitenbeen naar achter bij mij, binnenbeen doet niets.
Springt hij aan ligt het been weer op de plek.
Zo min mogelijk doen dus.

En dat geld ook met het rijden zelf.
Als jij buiten geen last hebt wil het dus zeggen dat hij in de bak dus niet vanzelf voorwaartse drang heeft en jij teveel moet doen.
Is bij veel paarden zo. Teveel les is gebaseerd op steeds van alles moeten doen, pfff om moe van te worden :')

juist als je beperkt bent merk je pas hoe waardevol niets doen is.

Het is geen fiets die je moet blijven trappen om tempo te houden, nee hij heeft zelf beentjes en die kunnen gewoon blijven lopen totdat jij zegt nu gaan we wat anders doen.
Is een beetje overdreven in de beeldspraak, maar ik denk dat je het dan wel begrijpt :)

Dus vanaf nu ga jij zelf consequent zijn op ten eerst jezelf.
Leer om niet steeds hem aan te willen sporen, ook niet met weinig kuit. Dat doe je vaker dan je denkt, gewoon per ongeluk.

En dan ga hem ook leren dat hij niet steeds terug in tempo mag zakken. Dus met de stem of eventueel in begin met een zweepje, even streng zijn.
is niet leuk, maar wel waardevol voor later.

Ook in een volte oid, hij kan best in de wending lopen zonder dat jij je been naar achter doet of binnenbeen er meer aanhoud of wat ook allemaal.

Gewoon niets doen, lekker lui paardrijden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 19:05 



 
Profiel   

Misschien contact opnemen met een instructeur voor houding en zit? Het liefste eentje die van oorsprong ook fysio is. Ik weet een hele fijne die in zuid holland zit en werkt met de franklin methode. Zij kan zowel meedenken met jouw (zit)hulpen als met jouw knie specifiek (misschien compenseer je toch nog ergens of is een ander bewegingspatroon gunstiger voor je).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 20:07 



 
Profiel   

Ik heb m’n paarden alles via mijn goede been geleerd qua hulpen, binnenbeen gebruik ik zweep op schouder voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 20:11 



 
Profiel   

Ik ga helemaal mee met het verhaal van DuoPenotti: streng en consequent zijn in het voorwaarts gaan en dat je dat juist niet opvangt met stiekem bijdrijven, maar bijvoorbeeld met een zweepje (maar ook met goed ontspannen en meegaan als het goed gaat.)
En dan daarna zo min mogelijk doen :)

Sporen zou ik zeker niet doen, als eerste omdat je dus eigenlijk je eigen instinct van been geven juist deels af wilt leren, en ook omdat ik de paar keer dat ik ze omhad toch een beetje ging wringen om ze te gebruiken, en dan maak je alleen maar meer rare draaibewegingen.

Het paard hoeft naar alle waarschijnlijkheid niet omgeschoold te worden, paarden pikken het vaak heel snel op als je een beetje consequent bent, en dan kun je de aandacht makkelijk laten gaan naar eerst je zit/adem, daarna stem of been, en dan zweepje en dan pikken ze meestal al heel snel de kleinere signalen op.

Maar qua les is het denk ik wel nuttig dat jullie het iets anders benaderen, enerzijds met meer nadruk op echt onvoorwaardelijk voorwaarts zonder dat jij dat de hele tijd bijhoudt, en anderzijds door bepaalde oefeningen misschien op een iets andere manier te plannen, waardoor ze bv makkelijker uit de omgeving komen (en balkjes en pionnen kunnen hier helpen), zeker als je ermee begint. (Zoals je bijvoorbeeld de hoek kunt gebruiken om aan te springen in de juiste galop, waarbij je het paard dus helpt met de omgeving en de bakrand om situatie te vormen.)
Met name de hogere dressuur wil juist dat je dat soort dingen helemaal zelf kunt aangeven op elke willekeurige plek, maar beginnen bij iets waarbij de situatie logisch tot een bepaald gevolg bij het paard leidt kan heel goed helpen voor nieuwe dingen.

En als je het leuk vindt en als het minder belasting geeft kun je eens kijken of het helpt om af en toe zonder beugels te rijden, dan hangen je benen vaak meer af en is het minder gemakkelijk om dat er 'even' bij te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 20:13 



 
Profiel   

Als je geen wedstrijden rijdt, zou ik ze op je stemhulp gaan rijden. Met longeren zorgen dat ze er goed aan staan en dan met rijden geen been meer gebruiken maar op je stem en zithulp doen.
Zo heb je voor galop bijv geen buitenbeen naar achter nodig, zolang je je buitenheup maar iets naar achter verplaatst en je binnenheup naar voren. Als je dat doet plus consequent de stemhulp voor galop geeft, denk ik dat je paarden dat vrij snel door hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 20:15 



 
Profiel   

Kinesitherapie, ik zweer erbij :)
Nu 3x geopereerd aan de knie en mijn kine rijdt zelfs dressuur op hoger niveau, die weet dus perfect hoe ze mijn knie moet trainen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 21:08 



 
Profiel   

Het voorwaarts rijden en het opvangen, hoor je zoveel mogelijk met je zit te doen.
Misschien kan een centered riding instructeur jouw meer handvatten geven. Soms geeft een kleine aanpassing, heel veel meer ontspanning en dus minder druk op je knieën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-21 21:29 



 
Profiel   

Bij mij gaat het actief rijden in een springzadel niet met mijn knieën. Maar met een dressuurzadel en langere beugels gaat het veel beter.
Probeer idd meer op je zit vooruit en terug te rijden. Er zit wel wat tijd in, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt. Rijd het wel zo fijn. Maar met een wat luier paard is dat niet altijd zo makkelijk op ze vooruit te rijden puur op je zit. Wellicht een zweepje bij de slechte been? Dat heeft mij ook wel eens geholpen.
Maar een fijne goede instructrice zou je daar vast beter mee kunnen helpen dan dat wij zo kunnen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 09:49 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Kuitdruk en de wat stevigere hulpen, beiden vergen meer van m'n knie en ik moet na een les wat dagen 'bijkomen'.

...

Ik heb al bow balance beugels van sprenger wat echt al veel verlichting heeft. Paar uur in het bos is geen probleem (behalve verlichte zit), het is echt de beenhulpen in de bak (binnen been, buiten been, aandrijven etc).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie misschien bruikbare tips hebben? Toch andere beugels?


Ik heb zelf een probleem 1 met enkel en onderbeen. Wat jij schrijft herken ik zeker van de eerste maanden rijden wel. Maar ik heb een aantal jaren geleden toen ik al langer weer reed en minder last had de bow balance geprobeerd. Daar kreeg ik toen vrij vlot ook weer last mee van mijn kuit en uiteindelijk mijn enkel en knie. Ze bewegen een aanzienlijk deel meer dan gewone beugels. Dat kan prettig zijn, maar misschien is de teveel aan beweging iets wat je een probleem opleverd.

Ik rij nu weer met een oude set gpg beugels met rechte veer. Zonder problemen. Die worden niet meer gemaakt, er is nog een duits bedrijf dat een variant daarvan heeft de elastostep. Maar je zou ook eens nieuwe flexcite kunnen proberen. Die schijnen al een stuk hogere stabiliteit te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 13:35 



 
Profiel   

Bedankt voor alle berichten & meedenken!
De tips voor andere manier van rijden neem ik ook zeker mee, ik ga mij er eens in verdiepen!

Paardlief is in de bak nogal traag. Het is idd waar dat je een hoop met je zit kan doen, maar haar motivatie is zeker in het begin erg laag, en het is best lastig haar 'aan de praat' te krijgen en te houden. Ik ben sinds kort met een andere lesgeefster begonnen die wat tips en tricks mee geeft, en we zijn idd aan het oefenen dat ik niet constant been geef, maar heel minimaal met mijn benen werk. Alleen wanneer het nodig is. Een begin is wat dat betreft gemaakt, en het gaat ook al best goed. Ik geef een stuk minder been dan ervoor. Maar het vergt nog wel oefening en tijd. bv het kuitdruk aanhouden tot ze reageert (overigens altijd met stemhulp erbij ook), en zeker die beweging is best eentje die mn knie minder leuk vind. Tussendoor drijven we zo min mogelijk, maar soms is het nodig, bv in de eerste galop, dan valt ze er snel uit. Overigens doe ik veel met mijn stem. Zweep kan ik tijdens het 'warm worden' niet gebruiken, dat werkt dan averechts :o. Later kan ik die wel er fijn bij pakken als extra hulp, maar dan moet ze wel los zijn. Als ze eenmaal los laat , dan gaat ze heel fijn lopen en kan ik wel weer meer verder met zit.

Overigens vandaag gereden en wat meer aandacht aan alles geschonken en ik denk eigenlijk dat het niet zozeer perse alleen been geven is (al helpt die beweging alles behalve), maar ook het lichtrijden zelf. Buiten stappen we kilometers, met stukjes draf / galop er tussen. Maar in de bak draven we makkelijk een half uur achtereen, dat doen we buiten nooit. Dat lang achter elkaar lichtrijden is ook een stuk meer belastend.

Verder heb ik vanavond de beugelriemen een slag gedraaid (bedankt voor de tip @Boris_rakker). Omdat mijn knie momenteel echt knudde was, was dit een goed moment om dingen uit te proberen. Want vaak voel ik de pijn pas na afloop, en nu al duidelijk tijdens het rijden 8-) . Ik merkte dat het lichtrijden al snel pijn begon te doen en ik wat teveel mijn been moest strekken. Ik heb de beugels een gaatje korter gedaan, en toen ging het qua pijn een stuk beter (geen pijn). Wel een dingetje qua balans, want ik kom dan meer uit het zadel, en dat is even wennen. Voor langere stukken stap is kortere beugels ook niet fijn.
Ook heb ik gefocussed op zo min mogelijk been, en dat ging ook aardig. Idd proberen meer het zweepje de binnen schouder te begrenzen als ze dreigt te vallen.

@ Cera_D, ik woon ook in Zuid-Holland. Zou je mij een pbtje willen doen, ik ben wel benieuwd :)
Probleem is idd wat groter dan mijn knie. Kip en ei verhaal is nog niet helemaal duidelijk, maar links is van alles aan het piepen en zeuren (voet, enkel, rug en dan mn knie waar mn meniscus kapot was en slijtage zit, de boel spoort letterlijk en figuurlijk niet).


@ Duopetotti & Shadow bedankt voor jullie antwoorden :) Ik moet idd wat consequenter zijn. Is niet altijd even makkelijk met het karakter van mn merrie, maar we werken er wel aan.

Zonder beugels, of doorzitten is overigens niet te doen op haar, ze gooit nogal op :=

@ Mi_amore, nog nooit van gehoord. Ik ga eens googlen!

Bedankt voor de beugels tip Veulen84. Wellicht is een meer verende idd een beter idee dan de bow balance, ondanks dat die al echt een heel verschil hebben gegeven. Jammer dat ze allemaal zo duur zijn om even te proberen :=

Centered Riding is idd een goede.

Bedankt voor alle meedenken. Ik wil het rijden ook echt niet opgeven en zag het even niet meer zitten... gelukkig vanavond wel goed kunnen rijden, bewust zo min mogelijk met benen. Ik hoop dat ik een manier vind die voor ons gaat werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 21:37 



 
Profiel   

Ik heb weinig kracht in mijn linkerbeen en rijd altijd met een zweepje. Zoals eerder genoemd gebruik ik die als extra ‘aanwijzing’ door deze aan te leggen op de schouder of achter mijn kuit en geef dan geen tikje. Dat doe ik enkel als ze überhaupt niet reageert op mijn been als ik voorwaarts vraag.
Verder proberen om je beenhulpen van allebei je benen gelijk (kleiner) te maken en je paard hier op te laten reageren.

Succes’!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 21:53 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Bedankt voor de beugels tip Veulen84. Wellicht is een meer verende idd een beter idee dan de bow balance, ondanks dat die al echt een heel verschil hebben gegeven. Jammer dat ze allemaal zo duur zijn om even te proberen :=


Gpg's staan regelmatig op marktplaats. Meestal voor een euro of 50/70. Ze zijn al heel wat jaren uit de markt dus ze worden goedkoper.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen