Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Omgaan met angst; bang om controle te verliezen

 
Profiel   

Na een aantal valpartijen ben ik ook angstig en onzeker geworden. Wat mij geholpen heeft is visualisatie.

Je angst is er en die mag er zijn en benoemd worden. Ik heb daarna mijn angst gevisualiseerd als vlinders. En voordat ik op mijn paard stapte stopte ik die vlinders in een visueel kooitje in mijn buik (onder het middenrif). En zodra er een vlinder ontsnapte (lees: angstgevoelens) en naar boven wilde fladderen en op mijn ademhaling enz wilde slaan, stopte ik die vlinder weer terug in het kooitje. Die vlinder (angst) mag er zijn, maar op een door mij aangewezen plaats. En dat is een plaats waarbij die mij niet hindert in het rijden.

En weet je wat het is met vlinders? Die gedijen niet zo goed in kooitjes. De angst zal nooit meer 100% verdwijnen maar ik heb er nu nog maar zelden last van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:23 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels de bevestiging om mee te doen met de clinic (mee rijden als gastruiter, ipv de clinic rijden zonder angst, spanning en onzekerheid) ipv die op Horse Event! Het is dan niet zo intens spannend als daar, maar het feit dat ik op een compleet vreemde locatie ga rijden doet al een hoop spanning opkomen := Geen idee hoe paardlief gaat reageren, geen idee hoe de bak eruit ziet, of er spannende dingen gaan gebeuren, maar wel een stapje in de richting om er mee om te leren gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 20:01 



 
Profiel   

Oef dat vind ik best een grote stap in eens, krijg je dan wel goede begeleiding wbt angst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:53 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Voorheen een keer hypnose geprobeerd maar dat hielp voor geen meter bij mij. Ik heb toen gekozen voor EMDR bij iemand die veel mensen met paarden hielp. Dat heeft bij mij enorm geholpen. Ik heb twee sessies gehad en in plaats van helemaal vast te lopen in mijn gedachten en als er dan iets gebeurde compleet niet meer in staat om iets te doen anders dan gillend door de baan stop roepend ( maar ja, daar reageerde het paard dan ook weer niet echt positief op) kan ik nu handelen en gewoon doorrijden. Ik denk niet meer bij elke enge plek dat er iets ergs kan gebeuren etc.

Maar ik heb daarnaast ook nog hulp gehad van een enorm fijn instructrice. Zij hielp me mijn grenzen te bewaken, ik wilde altijd 10 stappen in een doen om er vervolgens weer 10 omlaag te donderen. Nu zijn we stapje voor stapje dingen aan het opbouwen gegaan. De eerste maanden zijn we amper rijtechnisch bezig geweest alleen maar een fijn en veilig gevoel creëren. We zijn begonnen aan een touwtje en als het goed ging een paar passen draf.


Fijn om te lezen dat de combinatie EMDR en eigen instructrice zo goed gewerkt heeft voor jou

Janneke2 schreef
In dit soort gevallen roep ik 'ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap!' Draai de angst (als in die te gevoelige alarmbel) de nek om.
Dat kan op meerdere manieren, een van de bekendste heet emdr.
Hier op bokt hebben we Jetm, eventueel kun je bij haar emdr te paard doen.

Dankjewel Janneke
Ik kom dit topic ineens tegen en idd geef ik EMDR en dat kan vaak goed helpen bij paardrij angst (en andere angsten/overtuigingen). Maar ik geef het niet te paard. Wel kan de 2e EMDR sessie op Joker the Horse Simulator. Ik weet dat ze o.a. bij Paardkrachtig in Wapenveld EMDR op echte paarden doen.
Zoals iemand in dit topic ook aal aangaf, ik vind zelf óp het paard niet nodig ... Dus mocht je EMDR overwegen, er zijn genoeg mensen die EMDR geven en je hoeft echt niet óp het paard om te werken.

En soms gaat angst bij paardrijden niet eens over paarden. Kan wel, zeker als je paardgerelateere trauma's hebt meegemaakt, maar soms gaat het over onderliggende angsten/overtuigingen.
Ik vind EMDR zelf een prachtige methode als de angst echt "in het lijf" geslagen is. Je kunt dan je brein (en de "op hol geslagen amygdala") prima resetten.
Wat ik zelf wel aangeef dat je daarna wel weer op het paard "moet" (????). EMDR kan ontzettend helpen maar uiteindelijk ga je ook weer rijden en is goede begeleiding op het paard nog steeds nodig, die combinatie zoals in mijn quote hierboven.

Bij jou komt controle vaak terug. Wat ik in mijn angstbegeleiding (mentaal of "gewoon met rijden") vaak aangeef is dat je met een paard nooit controle hebt, maar vaak wel beheersing. Als je bv het tempo niet kunt controleren kun je de situatie misschien beheersen als je wel kunt sturen, kunt blijven ademen en meegaan in de beweging.
Go with the flow en probeer dan de flow te leiden.

Bij angst met paardrijden moet je m.i. nooit buiten je comfortzone gaan (je paard regageert op je spanning) maar je kunt wel door het opbouwen van positieve ervaringen de grens van je comfortzone uitbreiden. Kleine stapjes tegelijk en blijven ademen bij iedere stap ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:51 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Oef dat vind ik best een grote stap in eens, krijg je dan wel goede begeleiding wbt angst?


Jazeker, daar is het in eerste instantie ook op gebaseerd dus ze zijn op de hoogte. Ik weet dat ze braaf is in een binnenbak op vreemd terrein. Helemaal als er ook andere paarden mee lopen. Ik heb haar 1x mee genomen naar de manege waar ik rijd. Eigenaresse is toen w rondjes mee gewandeld en daarna heb ik heerlijk gereden! Voor mij geen vreemd terrein, en een instructrice die mij kent, dus dat was de eerste stap voor mij. Dit is denk ik een mooie 2e stap. :j

En zoals hierboven geschreven, ik ga voor een nieuwe positieve ervaring! :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 16:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen