Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Problemen

 
Profiel   

Hoi,

Ik heb een paar probleempjes met mijn pony, altijd als ik probeer op te stappen loopt ze al aan voordat ik me voet in de beugels heb, zijn hier manieren voor om het afteleren?

Ik rijd nog wel mee met de lessen alleen elke keer als er een pony word geslagen met een zweep schiet de mijne vooruit, soms is het zo erg dat ze stijgerd of wegrent, ik vind dit zelf vervelend omdat ik me dan niet echt kan concentreren op netjes rijden en dat ik de heletijd moet opletten dat ze niet wegspringt omdat er iemand met een zweep slaat.

Tenslotte rijd hij als ik in me eentje rijd super rustig en is het galloperen geen probleem! Maar als ik met de les meeloop crosst ze de hele bak door!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 18:18 



 
Profiel   

Het eerste probleem is prima op te lossen. Eerst paard comfortable maken met die voet in de beugel, belonen, pas als ze echt compleet ontspannen is, zet je druk op de beugel, pas als ze ontspannen is ga je verder, enz.
Ik had dit probleem ook met mijn merrie en heb er hulp bij gevraagd omdat ik dat in mijn eentje niet op kan lossen.

Tweede probleem: als er zo vaak geslagen wordt, ergens anders gaan rijden. Ik snap nooit waarom je je paard in de stress moet jagen als dat niet nodig is.
|Jij kunt het irritant vinden dat je paard een vluchtreactie geeft, je paard is serieus bang. Luister naar je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 23:07 



 
Profiel   

Er is iets dat we met een idioot woord 'desensitiseren' noemen.
Het is zogezegd weghalen van de 'overgevoeligheid'.
Mbt geluid: lang leve de moderne telefoontjes.

Rijd niet mee met 'een' les, maar neem het geluid op van slaan met de zweep.
Zet dan je dier los in de rijbaan (als je alleen bent), aaien, lieve woorden, pas alles toe wat je weet om je dier te ontspannen.
(Denk aan, kijk bij TRT, tteam, etc.)
... en dan hééél zacht het geluid van die zweep laten horen.
* Methode 1: laat je dier weggaloperen, maar het geluid blijft, verder geen straf. Beloon door het geluid uit te doen bij ontspanning (rengalop - galop, de kleine nuances zijn belangrijk!)
Daarna weer lieve woorden, ontspanning etc en na een minuut of vijf herhalen.
Boodschap : vluchten mag, maar dat is niet nodig. Je bent braaf en veilig.

* Methode 2, zeker als het rengalop werd: niet jijzelf laat het geluid heel zachtjes horen, maar iemand aan de rand van de bak. Een paard hoort 10x beter dan een mens.
Eventueel zo zachtjes dat jij niet weet wanneer je dier nare dingen hoort.
En jij staat lekker te kroelen, je dier op het gemak te stellen etc. etc.
Boodschap : er gebeurt niets rots met jou als je dat geluid hoort.

Beide methoden: als het lukt met het zachtst mogelijke geluid - paard blijft kalm, ga je geleidelijk het geluid harder zetten - en je dier belonen voor ontspanning. (Zowel aaien als 'de zweep' gaat uit.)

Daarna oefenen met een helper als je alleen rijdt.
En geleidelijk aan doet de helper het zweepgeluid later uit.
Dier weet dan wat jouw bedoeling is - in de les heb jij geen controle over 'wanneer het zweepgeluid stopt'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:12 



 
Profiel   

Probleem één: Makkelijke manier: Zet der voor een muur. Effectievere manier: Probeer grondwerk, verdiep je erin, word wijzer over waarom een paard doet wat ie doet en volg jouw eigen methode om dit op te lossen. Probleem twee: Stal verlaten. Blijkbaar is slaan daar de oplossing en zou ik snel weg wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:27 



 
Profiel   

Als je kan horen dat er met een zweep geslagen wordt, wordt er kennelijk erg hard geslagen en gaat er iets goed mis op je manege. Een simpel tikje of aanwijzing met de zweep hoor je echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:49 



 
Profiel   

Eigenlijk zijn beide problemen heel makkelijk op te lossen. Voor het eerste probleem heb je wel een beetje geduld nodig. Zet je pony steeds weer stil. Niet er op gaan als hij gaat lopen. Pak eventueel een opstapje als dat makkelijker is.

Wat probleem 2 betreft; niet rijden in een les waar paarden mishandeld worden. Er is geen enkele reden om een paard zo te slaan dat de zweep geluid maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:04 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Het eerste probleem is prima op te lossen. Eerst paard comfortable maken met die voet in de beugel, belonen, pas als ze echt compleet ontspannen is, zet je druk op de beugel, pas als ze ontspannen is ga je verder, enz.
Ik had dit probleem ook met mijn merrie en heb er hulp bij gevraagd omdat ik dat in mijn eentje niet op kan lossen.

Tweede probleem: als er zo vaak geslagen wordt, ergens anders gaan rijden. Ik snap nooit waarom je je paard in de stress moet jagen als dat niet nodig is.
|Jij kunt het irritant vinden dat je paard een vluchtreactie geeft, je paard is serieus bang. Luister naar je paard.


Vind ik zelf ook! Ik merk dat ze er mega bang voor is alleen me ouders vinden dat ik me niet moet aanstellen en vinden dat ik gewoon daar moet blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:00 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Probleem één: Makkelijke manier: Zet der voor een muur. Effectievere manier: Probeer grondwerk, verdiep je erin, word wijzer over waarom een paard doet wat ie doet en volg jouw eigen methode om dit op te lossen. Probleem twee: Stal verlaten. Blijkbaar is slaan daar de oplossing en zou ik snel weg wezen.


Ik heb ook op dat paard geren en je slaat m niet hard ofzo, maar soms gaat ze gewoon stilstaan en loopt niet meer verder.. En ze gebruiken ook best een lange zweep dus je hoort het als je er dicht langs op rijd, naar een andere stal is helaas geen optie :( me ouders zijn het daar niet mee eens...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:03 



 
Profiel   

Eh, hoeveel weten je ouders van paarden?


(Ooit, zo'n dertig jaar geleden, oma vertelt: kende ik een meisje wier ouders vonden 'dat ze wat flinker moest worden'. En dus een pony voor haar kochten, terwijl ze verder weinig van paarden wisten.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:36 



 
Profiel   

Paard_en schreef
Anastasia24 schreef
Probleem één: Makkelijke manier: Zet der voor een muur. Effectievere manier: Probeer grondwerk, verdiep je erin, word wijzer over waarom een paard doet wat ie doet en volg jouw eigen methode om dit op te lossen. Probleem twee: Stal verlaten. Blijkbaar is slaan daar de oplossing en zou ik snel weg wezen.


Ik heb ook op dat paard geren en je slaat m niet hard ofzo, maar soms gaat ze gewoon stilstaan en loopt niet meer verder.. En ze gebruiken ook best een lange zweep dus je hoort het als je er dicht langs op rijd, naar een andere stal is helaas geen optie :( me ouders zijn het daar niet mee eens...

In je profiel staat dat je 23 bent maar ik denk dat dit niet klopt?
Zo wel wegwezen.
Ben je bijvoorbeeld 13, dan toch eens proberen te overleggen met je ouders dat je graag elders gaat rijden.

Op een plek waar op deze manier les word gegeven zul je nooit fijn leren rijden en is elke les weggegooid geld.
Willen je ouders dat? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:43 



 
Profiel   

Paard_en schreef
Anastasia24 schreef
Probleem één: Makkelijke manier: Zet der voor een muur. Effectievere manier: Probeer grondwerk, verdiep je erin, word wijzer over waarom een paard doet wat ie doet en volg jouw eigen methode om dit op te lossen. Probleem twee: Stal verlaten. Blijkbaar is slaan daar de oplossing en zou ik snel weg wezen.

Ik heb ook op dat paard geren en je slaat m niet hard ofzo, maar soms gaat ze gewoon stilstaan en loopt niet meer verder.. En ze gebruiken ook best een lange zweep dus je hoort het als je er dicht langs op rijd, naar een andere stal is helaas geen optie :( me ouders zijn het daar niet mee eens...

Als je een zweep hoort sla je echt veel en veel te hard.

Misschien kun je je ouders eens dit topic laten lezen? Op zich is het natuurlijk niet vreemd dat jouw ouders denken dat het zo hoort als het er op de manege zo aan toe gaat. De manege is tenslotte de professional en jij bent "maar" een kind.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen