Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe stap je nou goed op?

 
Profiel   

Hoi hoi, ik heb een vraagje. Hoe stap je nou goed op? Elke keer als ik opstap hangt mijn zadel half aan de zijkant. Ik heb allemaal verschillende dingen geprobeerd maar niks help. Er zijn onlangs 2 zadelpassers langs geweest volgens beide ligt het zadel helemaal goed en heb ik ook nog een goede singel dus dat is het niet (het is ook niet dat ik mn singel te los doe). Krukje heb ik ook geprobeerd maar lukt ook niet. Iemand aan de andere kant ik mn beugel laten hangen is simpelweg de enige manier die werkt maar vaak rijd ik in de avond als er (bijna) niemand meer op stal is de me kan helpen. Wie heeft een goede oplossing?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 23:48 



 
Profiel   

Past het zadel wel?

Als tweede: niet met je volle gewicht aan het zadel hangen. Voet in de beugel, met je andere been zet je af, je vangt jezelf op met je hand op het zadel, dan je been erover en zachtjes gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:06 



 
Profiel   

Ja het zadel past! Het probleem is dat mijn paard nogal groot is en ik daarom niet makkelijk kan opstappen en gaan zitten, ik moet dan wel heel veel kracht zetten om daarboven te komen, en in die tijd dat ik me “omhooghijs” is mijn zadel al weer aan het glijden. Bij het opstappen gebruik ik daarom een krukje maar het blijft tot aardig hoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:12 



 
Profiel   

Het vreemde is dat ik dit nooit heb gehad tot laatst ik had toen op het paard van mijn instructrice gereden waarbij is dus ook aan de zijkant belandde. Mn instructrice zei dat zij dat ook altijd had en dat dat bij haar paard normaal was. Na die tijd ik heb toch een soort spanning opgebouwd bij het opstappen, ik ben sinds toen elke keer bang dat het weer gebeurde en ja hoor het gebeurde steeds weer

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:15 



 
Profiel   

Ik doe linkerhand pluk manen vasthouden samen met de teugels. Rechterhand over het zadel, zweetblad vast pakken en daar als het ware 'trekken' zodra ik omhoog ga. (Voor het idee, iemand die dus aan je beugelriem trekt, maar dan jezelf die aan het zweetblad wat tegengewicht geeft).
Verder zorg ik dat ik zo dicht mogelijk bij mijn paard sta en zo min mogelijk gewicht op de linker (of rechter als ik rechts opstijg) stijgbeugel hou. Had wat oefening nodig, en soms lukt het nog niet altijd perfect maar zadel blijft super liggen. Zelfs als de singel wat losser is.

Ik had ook nooit geleerd hoe het moest en toen het zadel nog niet zo stabiel lag was het helemaal feest. Al leerde ik er wel goed door opstappen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:22 



 
Profiel   

Ik gebruik deze methode:
https://youtu.be/5g9I-eXWlWw?t=60

Dus dicht bij je paard staan en aan de andere kant pakken ipv aan de bovenkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:32 



 
Profiel   

Wat voor bouw heeft je paard? Hier op de manege staat een zeer rond geribde fjord die bijna geen schoft heeft. (Is een raskenmerk. maar niet altijd even sterk.) Daardoor moet je bij dit paard ook bedacht zijn op een scheefzakkend zadel. het enige wat ik voor je kan verzinnen is zo dicht mogelijk tegen je paard aan leunen bij het opstappen om de hefboom zo klein mogelijk te houden. :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:36 



 
Profiel   


Deze heb ik een poos geleden gemaakt op mijn werk. Misschien heb je er wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 00:48 



 
Profiel   

De beste manier is naar mijn idee toch echt met een opstap. Kost wat tijd om ze opstapjes mak te maken, maar dan heb je ook wat. Mijn merrie parkeert zichzelf nu in, maakt niet uit op wat voor soort verhoging ik ga staan. Heeft best wat tijd gekost maar is echt ideaal. Ik denk dat ik er direct vanaf de grond nooit meer op ga komen, verleerd :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 08:06 



 
Profiel   

Er werd in een ander topic eens een heel fijn filmpje gepost van iemand die leerde hoe je moet opstijgen en daarbij gewoon de singel los had hangen, die kon zo vanaf de grond opstijgen. De techniek was vergelijkbaar met wat hier in de filmpjes ook wordt getoond, maar hij legde het heel fijn uit.
Wie weet is er iemand die weet welk filmpje ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 08:11 



 
Profiel   

Voor 'kastelen' zoals KWPN'ers van 1.75 kan het krukje van ikea te laag zijn.
Er zijn stallen waar ze een 'trap' hebben, een kruk met drie of vier treden.

Opstijgen op een uitademing waarbij je 'schuin naar voor gaat'. Het linkervoorbeen (... voor hen die links opstijgen, wisselen is aanbevolen...!) dus iets voorbij de plek waar jij op het trappetje staat.

En je dier vlak naast het trappetje zetten, niet ver er vandaan.

Op het moment supreme ga je schuinrechts omhoog en meteen of zo vroeg / snel mogelijk je rechterhand op de rechterwrong plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 09:00 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Er werd in een ander topic eens een heel fijn filmpje gepost van iemand die leerde hoe je moet opstijgen en daarbij gewoon de singel los had hangen, die kon zo vanaf de grond opstijgen. De techniek was vergelijkbaar met wat hier in de filmpjes ook wordt getoond, maar hij legde het heel fijn uit.
Wie weet is er iemand die weet welk filmpje ik bedoel.


Dat is james carson, welke link ik hier ook posten. Die heeft verschillende van die filmpjes. Ook bv met opstappen vanaf een picknick tafel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 09:39 



 
Profiel   

Ga eens bij je zelf na hoe je op een (heren) fiets wil stappen en dan bedoel ik met je been over het zadel zwaaien. Je moet op deze manier vanaf een krukje op je paard stappen. Dus met je handen aan de manen en andere kant van het zadel. Als je op je fiets met lood in de kont opstapt, dus hangend, ga je geheid plat. Oefen het maar eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:05 



 
Profiel   

pillow schreef
Ga eens bij je zelf na hoe je op een (heren) fiets wil stappen en dan bedoel ik met je been over het zadel zwaaien. Je moet op deze manier vanaf een krukje op je paard stappen. Dus met je handen aan de manen en andere kant van het zadel. Als je op je fiets met lood in de kont opstapt, dus hangend, ga je geheid plat. Oefen het maar eens.

Leuk voorbeeld!!
Maar het klopt wel.

Ik heb 2 hele ronde paarden, dus als ik niet snel opstap weet ik zeker dat het zadel ergens onder hangt.
Ik stap dan ook op met een krukje. Redelijk dichtbij en je bovenlichaam snel boven het paard, dan zakt het niet meer.
Manen pak ik niet vast.
Schuin voor het paard zoals vroeger geleerd doe ik ook niet. Dat lukt me niet met krukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:08 



 
Profiel   

Ik stap op met een krukje maar doe mijn voet daarbij niet in de beugel om druk op 1 kant van de rug te voorkomen. Ik zwaai mijn been er vanaf de kruk/opstap overheen en doe dan mijn beugels in. Ik zorg dus altijd dat ik een hoog krukje of trapje heb (ik ben lang dus rij vaak grote paarden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:18 



 
Profiel   

https://www.agradi.nl/kerbl-anti-slip-onderlegger.htm

Werkte perfect bij mijn rond geribde paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:25 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
https://www.agradi.nl/kerbl-anti-slip-onderlegger.htm

Werkte perfect bij mijn rond geribde paard.

Maar dan trek je nog steeds hard op de rug, alleen glijdt het niet meer.
Dat zou ik persoonlijk niet als oplossing willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:26 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dreamboy schreef
https://www.agradi.nl/kerbl-anti-slip-onderlegger.htm

Werkte perfect bij mijn rond geribde paard.

Maar dan trek je nog steeds hard op de rug, alleen glijdt het niet meer.
Dat zou ik persoonlijk niet als oplossing willen.


Niet als je met een krukje opstapt. Nooit problemen mee gehad en heb hem jaren gebruikt. En als het al aan de rug trekt is het een paar seconden, altijd nog beter dan een zadel wat steeds op de zij hangt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:29 



 
Profiel   

Of leren wel goed op te stappen...dit is naar mijn idee een symptoombestrijding die niet fijn is voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:36 



 
Profiel   

In ieder geval altijd met krukje opstappen, beter voor rug van je paard en je zadel. Let er ook op dat je NIET de lepel van je zadel pakt om je aan op te trekken, dan trek je op langetermijn de boom van je zadel scheef. Leg je rechterhand bijvoorbeeld aan de andere kant van je paard op het sjabrak (net onder de kussens en achter het zweetblad). Voorkomt ook tevens dat je dus het zadel opzij trekt met je hand.
Verder zou ik inderdaad de filmpjes bekijken. Je moet zo min mogelijk gewicht in die beugel krijgen en daar speelt onder andere wat natuurkunde met hefbomen, maar die filmpjes leggen veel beter uit hoe je goed opstapt dan ik in tekst zou kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 10:45 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Of leren wel goed op te stappen...dit is naar mijn idee een symptoombestrijding die niet fijn is voor het paard.


Dat is natuurlijk waar maar als je lichaam niet altijd meer even goed mee werkt zul je iets moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:06 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
DuoPenotti schreef
Of leren wel goed op te stappen...dit is naar mijn idee een symptoombestrijding die niet fijn is voor het paard.


Dat is natuurlijk waar maar als je lichaam niet altijd meer even goed mee werkt zul je iets moeten.

klopt en als iemand daar wat van weet.....

Toch blijf ik daarom nog steeds achter mijn mening staan.
Dan maar een hogere opstap oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:08 



 
Profiel   

Dat is natuurlijk waar maar als je lichaam niet altijd meer even goed mee werkt zul je iets moeten.[/quote]
klopt en als iemand daar wat van weet.....

Toch blijf ik daarom nog steeds achter mijn mening staan.
Dan maar een hogere opstap oid.[/quote]

Wat jij wilt. Jij kent mijn situatie niet. Na 45 jaar weet ik echt wel hoe ik op een paard moet stappen en mijn opstapje is hoog genoeg. De volgende fase wordt een ladder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:09 



 
Profiel   

Nee ik ken je situatie niet en jij de mijne niet.

Ladder klinkt als een beter idee dan een matje waar je paard nog steeds last van een opstappende ruiter heeft. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 11:13 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nee ik ken je situatie niet en jij de mijne niet.

Ladder klinkt als een beter idee dan een matje waar je paard nog steeds last van een opstappende ruiter heeft. :)

Waarom blijf jij toch in elk topic net zolang door discussiëren tot je gelijk krijgt! Heb je het matje überhaupt ooit zelf uit geprobeerd? Nee, dus dan weet je ook niet waar je over praat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen