Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe stap je nou goed op?

 
Profiel   

Hoe weet jij dat nou met 11 berichten?

Maar ik hoef mijn gelijk niet, zeg nog met een vriendelijke smiley erachter dat een ladder dan goed klinkt.
Maar dan is het nog niet goed...blijkbaar bedoelde je dus de ladder sarcastisch...nou dat had ik niet geroken.

En ik weet de werking van een matje, maar nee dat wil ik niet gebruiken. Een zadel zakt scheef omdat de ruiter de balans of behendigheid mist om niet teveel aan het zadel te trekken.
Met dat matje schuift het dan wel niet, maar voor het paard is het niet anders.

Dan denk ik, koop een andere opstap.
De kunsstof bij de blokker zijn vaak lager dan het bekende ikea krukje.
Maar je hebt ook weer hogere dan het ikea krukje. Helaas vaal wel duurder, maar in die richting denken lijkt mij beter dan symptoom bestrijding.
Nee dat is geen gelijk willen krijgen, maar er anders tegen aan kijken.
Maar jou feestje, stap je toch lekker onhandig op met matje...fijne dag nog.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:18 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hoe weet jij dat nou met 11 berichten?

Maar ik hoef mijn gelijk niet, zeg nog met een vriendelijke smiley erachter dat een ladder dan goed klinkt.
Maar dan is het nog niet goed...blijkbaar bedoelde je dus de ladder sarcastisch...nou dat had ik niet geroken.

En ik weet de werking van een matje, maar nee dat wil ik niet gebruiken. Een zadel zakt scheef omdat de ruiter de balans of behendigheid mist om niet teveel aan het zadel te trekken.
Met dat matje schuift het dan wel niet, maar voor het paard is het niet anders.

Dan denk ik, koop een andere opstap.
De kunsstof bij de blokker zijn vaak lager dan het bekende ikea krukje.
Maar je hebt ook weer hogere dan het ikea krukje. Helaas vaal wel duurder, maar in die richting denken lijkt mij beter dan symptoom bestrijding.
Nee dat is geen gelijk willen krijgen, maar er anders tegen aan kijken.
Maar jou feestje, stap je toch lekker onhandig op met matje...fijne dag nog.


Elf berichten wil niet zeggen dat ik geen andere berichten gelezen heb. TS vraagt een oplossing en ik geef een mogelijke oplossing waar ik goede ervaringen mee heb en schrijf er ook bij dat er dan wel ook een opstapje bij moet. Dat is sowieso altijd beter dan vanaf de grond opstappen. En natuurlijk is het nog beter om op de goede manier te leren opstappen, daar is helemaal geen discussie voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:25 



 
Profiel   

Gewoon met een krukje opstappen, waarom zou dat niet lukken? Zelfs bij een 3-jarige die nooit eerder een ruiter op de rug heeft gehad kan dat. Persoonlijk vind ik niet stil kunnen staan met opstappen en gebrek aan opleiding van het paard.

Dus gewoon een krukje pakken en hup er op. Nooit en te nimmer jezelf aan het zadel optrekken; dan kan de boom scheef worden. Anti slip matje inderdaad een enorm slecht idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 12:56 



 
Profiel   

Maar als je op buitenrit gaat en je moet om wat voor omstandigheden dan ook opstappen zonder krukje of verhoging dan heb je ook een techniek nodig die je dan kunt gebruiken toch?
Er worden goede tips gegeven.
Waarom fokken ze die paarden zo groot tegenwoordig? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 19:16 



 
Profiel   

Er zijn ook wel kleinere paarden te koop hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 19:23 



 
Profiel   

Ja ik heb zelf een kleintje :D maar die parkeer ik ook tegen een opstapje. En buiten in een greppel, boomstam noem het maar op maar daar heb je niks aan als je zo'n kasteel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 19:25 



 
Profiel   

Ik liep buiten altijd een stukje en dan kwam ik altijd wel ergens een boomstam, bankje of wat dan ook tegen :j Maar het kan nooit kwaad om een goed backup plan te hebben en een techniek onder de knie hebben waarmee je minder belastend kunt opstappen. Maar goed, dat is geen dagelijks terugkerend ding gelukkig :))

Ik ben blij dat ze de paarden zo groot fokken, want ik ben lang en heb hele lange benen. :D (voor mij dus ook geen probleem om op een kasteel te stappen vanaf een boomstam haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 19:34 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips allemaal. Even voor de duidelijkheid met het krukje lukt niet aangezien we alleen maar een klein krukje op stal hebben en het daardoor niet heel veel verschil maakt en mn zadel alsnog scheef komt te hangen het is dus NIET dat hij niet naast een krukje stil kan staan. Op buitenrit is een picknick natuurlijk altijd handig maar dan moet ie wel toevallig op mn route staan en dat is meestal niet zo helaas. Ik ga aankomende week even wat manieren uitproberen. Maar gouden tips zijn natuurlijk nog altijd welkom;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 22:22 



 
Profiel   

Geen mogelijkheid om zo'n klein laddertje met 3 treden mee te pakken naar stal?
Pakt tevens niet veel plaats in als die dichtgeklapt is.

Kost een stuk minder dan die opstaphulpen met 3 of 4 treden.

En idd gewoon veel handiger worden met opstappen.
Ik kan nu zelfs in de wei op mijn 1m70 hoog paard komen zonder hulp en zonder zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 22:33 



 
Profiel   

Dan koop je toch gewoon een krukje die jij bij stal neerzet. Je kunt het probleem ook groter maken dan het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:41 



 
Profiel   

Wat voor krukje heb je dan op stal Marika?
Die ikea krukjes heeft bijna elke stal Is die te laag?
En staat die er niet, voor 12 euro kun je er 1 neer zetten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:03 



 
Profiel   

Ja wij hebben inderdaad van die ikea krukjes. Ik zou er natuurlijk 1 kunnen kopen maar het voor bijvoorbeeld op buitenrit, wedstrijd is het veel fijner om zo op te kunnen stappen dan om afhankelijk te zijn van een krukje of iemand

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:15 



 
Profiel   

Ja dat is ook zo :j
Vroeger stapte ik met springbeugels op een paard van 175.
Maar die hoop heb ik opgegeven dat ooit nog te kunnen. Heb ik geen krukje ben ik bang dat ik te voet moet voortaan :D
Op wedstrijd zou je de laadklep nog kunnen gebruiken misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:19 



 

nog een keer aansingelen voor je opstapt,

sommige paarden moeten even lopen (rondje door de bak) voordat ze "loslaten"

even een beetje veren met je stand-/afzetbeen zodat je je met iets meer kracht/swing kunt afzetten (maar misschien doe je dat al)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:21 



 
Profiel   

https://www.hetgareel.nl/opstap-stijgbeugel-2206/

https://www.minihorseshop.nl/horseware- ... t-one-size
Dit bestaat ook nog.
Persoonlijk zou ik dan bang zijn dat het rechterbeen eerder de kont raakt. Maar misschien helpt het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:32 



 
Profiel   

Op wedstrijd zet je dat trapje toch gewoon in je trailer? Dat is toch altijd een halve volksverhuizing dus dan kan dat trapje ook wel mee toch? :+ ik zou het niet moeilijker maken dan het is en gewoon voor 1 of 2 tientjes een hoger trapje kopen. Die ene keer dat je er dan buiten naast ligt of om een andere reden moet opstappen volstaat een boomstam, berm, bankje of wat anders ook. En anders gaat het paard vast niet stuk van een keertje gewoon opstappen. Zou inderdaad op YouTube of Google zoeken naar een manier om zo onbelastend mogelijk op te stappen en dat dan een paar x oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:33 



 
Profiel   

Toch proberen minder hard aan je zadel op te trekken.
Idd een hoger krukje aanschaffen.

Ik snap je dilemma met buitenrit en opnieuw opstappen.
Naast bankjes, hekjes, landhek, picknick tafels kan je voor het opstappen ook je beugelriemen even wat langer maken. Kan je vaak net even wat makkelijker opstappen. Na het opstappen doe je ze weer op de juiste maat. Doet mijn dochter ook omdat ze zonder krukje te klein is om op te stappen. Maar dit is echt hooguit 1 á 2 keer per jaar. Verder is er overal wel een mogelijkheid om elders mee op te stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:37 



 
Profiel   

Marika_15 schreef
Ja wij hebben inderdaad van die ikea krukjes. Ik zou er natuurlijk 1 kunnen kopen maar het voor bijvoorbeeld op buitenrit, wedstrijd is het veel fijner om zo op te kunnen stappen dan om afhankelijk te zijn van een krukje of iemand


Als je de trailer bij je hebt is het spatbord van de trailer vermoedelijk wel aardig op hoogte - moet dat wel een beetje stevig zijn, liefst een metalen spatbord, niet van dat slappe kunststof :D

Verder is dé kunst echt goed parallel gaan staan (met je gezicht naar je paard, niet wat je - vroeger - op de manege leerde met je hoofd naar de kont) en je linkerknie tegen het zweetblad drukken. Dan vorm je weinig hefboom met je lichaam. Zodra je afgezet hebt met je rechterbeen je bovenlijf direct naar voren en boven de ruggengraat van je paard en met je handen het rechterzweetblad naar beneden duwen als tegendruk. Dan kan je haast niet meer naar links zakken met je zadel, want je gooit je gewicht naar de rechterkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 09:37 



 
Profiel   

Ik kan al 6 jaar niet meer opstappen zonder krukje. En ik ga toch heel regelmatig op pad nog met paard. Nog nooit gehad dat ik niet meer de mogelijkheid had om op te stappen. Bijna alle stallen hebben tegenwoordig een opstapblok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:21 



 
Profiel   

https://www.buitenzinnig.nl/shop/index.php?route=product/product&product_id=100

Wellicht is deze opstaphulp een oplossing? Kan je makkelijk meenemen op buitenrit of wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:57 



 
Profiel   

Maaike_Indy schreef
https://www.buitenzinnig.nl/shop/index.php?route=product/product&product_id=100

Wellicht is deze opstaphulp een oplossing? Kan je makkelijk meenemen op buitenrit of wedstrijd.


... is dat een soort extra beugel voor onder je beugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:39 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Maaike_Indy schreef
https://www.buitenzinnig.nl/shop/index.php?route=product/product&product_id=100

Wellicht is deze opstaphulp een oplossing? Kan je makkelijk meenemen op buitenrit of wedstrijd.


... is dat een soort extra beugel voor onder je beugel?

Is dat degene die je via het rechtervoorbeen gaat als een soort lus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:48 



 
Profiel   

Ik heb ook zo'n tonnetje waarbij het meeste glijdt. Kon echt amper opstappen zonder krukje met mijn vorige vzh zadel. Ook zo'n matje geprobeerd maar uiteindelijk was er echt een methode om erop te komen en die is inderdaad genoemd: voet in de beugel, jezelf dan tegen je paard aan positioneren, een hand aan de manen en je andere hand op de voorkant van je zadel zo ver mogelijk aan de andere kant, flink afzetten en je gewicht meteen naar voren gooien en gewicht zetten (niet trekken) op de andere kant van het zadel met de hand die daar zit. Daarna pas rustig je been eroverheen. Maar inderdaad, liever dit nog met een krukje. Dan zou het echt wel moeten lukken. En mijn paard is buiten momenteel nog niet braaf met opstappen (in de bak inmiddels wel) en als ik er niet meer op kom dan ga ik wel lopen. Ook goed, jammer dan. Wordt wel aan gewerkt hoor. :+

Uiteindelijk kon ik met mijn vorige dresuurzadel wel zonder zorgen opstappen. Soms ligt het ook gewoon aan je zadel en de vorm daarvan. Dressuur is bijvoorbeeld langer en soms dus ook stabieler op een tonnetje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 13:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen