Dressuurpaard op de galopbaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 20:21

We zijn het erover eens dat je afwisselende trainingen moet doen met je dressuurpaard.

Van topruiters lees ik dat ze hun paarden af en toe ook op de galopbaan/renbaan trainen.
Maar wat doe je dan?

Vb:
Echt laten rennen: neus echt vooruit, lang paard, verlichte zit
Crosstempo : idem
Een soort lange middengalop: nageeflijk met de kont eronder en een zittende ruiter
...

Ikzelf doe een mengseltje van alles: veel crosstempo maar ook eens terugkomen naar een middengalop of zelfs een arbeidsgalop, en dan ook eens afsluiten met een echt spurtje, gewoon voor de lol.
Zo doe ik 2 sessies van 6 min., natuurlijk met een goede warming up en cooling down.

Maar wat doet men op de beroepsstallen?

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:34

Niet veel laten het paard echt hard gaan, blessuregevoelig en ook niet goed voor de spieren. Wat ik doe en ik ook in omgeving zie is voornamelijk in verlichte zit flink naar voren rijden, maar wel nog nageeflijk en in controle. Denk dat t best goede afwisseling is ongeveer 1x in de week

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:38

Gewoon laten gaan verlichte zit en lang zich uit laten rekken. Ze trekken zich dan volledig recht. En ze vinden het heerlijk. Maar de meeste dressuur paarden die altijd verzameld gereden worden. Moeten dit leren vaak kunnen ze het niet. Maar het is zeker goed voor je paard

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:39

Ihashe schreef:
Niet veel laten het paard echt hard gaan, blessuregevoelig en ook niet goed voor de spieren. Wat ik doe en ik ook in omgeving zie is voornamelijk in verlichte zit flink naar voren rijden, maar wel nog nageeflijk en in controle. Denk dat t best goede afwisseling is ongeveer 1x in de week

Die blessures komen van andere dingen Niet van je paard in rengalop te laten lopen

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:46

Ik doe verschillend werk op de baan, de ene keer mogen ze zich echt een keertje uitleven en uitrekken. Inderdaad, wat Keona zegt, ze trekken zichzelf recht.

De andere keer werk ik echt in de tempowisselingen, zowel in het openen als sluiten en weer de andere keer werk ik aan aan het been maken of lossigheid in het lichaam.
In principe kun je op de baan net zo goed, al dan niet beter, werken als wat je in de bak wil, met precies dezelfde oefeningen.

Het werken op de baan is vaak een ontzettend leuke en oppeppende oefening voor de paarden maar ook voor de ruiter! Even buiten de saaie bak. Door veel af te wisselen merk ik dat ik paarden krijg met meer werkwilligheid, een echte aanrader dus.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:32

Bedankt voor jullie input.
Blijkbaar ben ik niet slecht bezig, een geruststelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:44

de meeste ruiters durven niet buiten de veilige vaak en dat is heel saai, weinig inspirerend en uitdagend
stompt het paard vaak enorm af,

veel afwisseling en veel buiten rijden maakt het paard alerter en als het de uitdaging oppakt: werkwilliger

maar je moet als ruiter dat wel oppakken en stimuleren, dan krijg je jou leuke ervaringen

en helaas heeft niet elke ruiter ook de gelegenheid om buiten te kunnen rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-21 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:45

Ik heb het nog nooit gedaan omdat ik de mogelijkheid hiertoe nooit heb gehad. Met mijn eerste paard reed ik veel buiten en in die tijd mocht je nog gewoon met je paard door het park en langs de geluidswal rijden (of er werd in ieder geval niet op gecontroleerd of gehandhaafd, ook geen borden). Je had daar hele lange stukken waar je flink rechtuit kon. Ik weet wel dat hij dat heerlijk vond om zo’n lang stuk voluit te galopperen. Ik kreeg hem vaak met moeite terug aan het einde bij het fietspad. :')

Waar zijn deze galoppeerbanen te vinden dan? Zijn ze van de grote stallen of kan je ze huren ofzo?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:54

Ik reed eerst bij een bos waar een hobby draver naast woonde. Deze sleepte elke week een zandpad in het bos en deze was dus mooi vlak.
Daar heb ik echt heel regelmatig de paarden laten gaan. Heerlijk!!!!!
Maar dan had je een betrouwbaar pad.
Stapte altijd de heenweg, kijken of er toch geen konijn bedacht had die dag een hol te graven en dan galop terug.

Later was dat niet meer en wist ik zo ook wel paden zonder wortels en waar het niet druk was.
Nu heb ik dit helaas niet meer in de buurt zitten en ook paarden met minder behoefte daar aan.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:43

Ik heb hier geen galopbaan maar wel het strand vlak bij.
Bij echt goed hard en vlak strand laat ik die van mij ook wel eens gewoon echt hard gaan, bij twijfel verhoog ik het tempo wel zover als veilig lijkt maar laat ik hem niet helemaal gaan.
Ik begin altijd in een handgalopje en laat ‘m daarna pas gaan, meestal pak ik ‘m vanuit de rengalop eerst weer terug naar een handgalop en ga dan pas over naar draf en stap.
Mijn paard is geen gekkenhuis en hij wordt niet gek of heet van een stukje lekker door galopperen. Dat scheelt natuurlijk een stuk, als je een paard hebt wat er echt heel heet van wordt en niet meer te houden is zou ik het houden bij een gecontroleerde galop in een wat hoger tempo.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Dressuurpaard op de galopbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:48

Ik heb dan geen galopbaan, maar het strand aan de overkant van de straat. Mijn dressuurpaarden (Z) mogen met regelmaat even een sprintje trekken. Verlichte zit, neus eruit en gaan. Vinden ze heerlijk, lekker het koppie leeg.