Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help mijn paard remt af voor en na de sprong

 
Profiel   

Ik heb een 16 jarige merrie ze is nog top fit en loopt goed door, ze weigert nooit voor een sprong maakt niet uit hoe laag of hoog.

Maar nou heb ik wel het probleem dat ze voor of na de sprong direct in stap gaat, ze gaat er nog wel over heen maar staat daarna het liefst gelijk stil..

Bij het Been geven, zweepje en stemhulpen gaat ze eigenlijk alleen maar langzamer..

Heeft iemand hier tips voor?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:36 



 
Profiel   

Neem goede les!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:29 



 
Profiel   

Heeft ze geen last van dr benen/voeten waardoor ze stopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:36 



 
Profiel   

Kunnen zoveel dingen zijn.
- pijn bij paard?
- breng jij paard uit balans? Dus laat jouw zit en bewegingen bekijken.
- aangeleerd gedrag door bijv een angstige ruiter die na een sprong even stopte om bij te komen?
Het zou goed zijn iemand/instructie met je mee te laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:40 



 
Profiel   

F_Orumster schreef
Kunnen zoveel dingen zijn.
- pijn bij paard?
- breng jij paard uit balans? Dus laat jouw zit en bewegingen bekijken.
- aangeleerd gedrag door bijv een angstige ruiter die na een sprong even stopte om bij te komen?
Het zou goed zijn iemand/instructie met je mee te laten kijken.



Ik heb al een keer een les genomen bij de manege in de buurt, volgens hun was er niks mis met mijn houding etc. de oplossing die hun hadden voorgesteld is zorgen dat een paar keer iemand helpt om haar er over heen te jagen aangezien ze niet angstig doet of twijfelachtig alleen heb ik niemand die dat zou kunnen doen.. daarom ben ik een beetje radeloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:36 



 
Profiel   

cissy schreef
Heeft ze geen last van dr benen/voeten waardoor ze stopt?



Nee! Ze is laatst helemaal nagekeken door een doctor en had nergens last van

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:37 



 
Profiel   

Haar er overheen jagen zou ik juist niet doen, zo werk je angst in de hand. Helaas geen tips voor je, ik zou op zoek gaan naar een goede instructeur die zich op de springsport richt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:43 



 
Profiel   

Swooofy schreef
F_Orumster schreef
Kunnen zoveel dingen zijn.
- pijn bij paard?
- breng jij paard uit balans? Dus laat jouw zit en bewegingen bekijken.
- aangeleerd gedrag door bijv een angstige ruiter die na een sprong even stopte om bij te komen?
Het zou goed zijn iemand/instructie met je mee te laten kijken.



Ik heb al een keer een les genomen bij de manege in de buurt, volgens hun was er niks mis met mijn houding etc. de oplossing die hun hadden voorgesteld is zorgen dat een paar keer iemand helpt om haar er over heen te jagen aangezien ze niet angstig doet of twijfelachtig alleen heb ik niemand die dat zou kunnen doen.. daarom ben ik een beetje radeloos

Lekker advies >;) . Wanneer pijn/jouw houding écht uitgesloten zijn zou je kunnen gaan werken met hele lage kruisjes en hier en daar balkjes. Samen aan ritme en cadans gaan werken. Het is belangrijk het moment voor te zijn, dus aan te voelen wanneer je paard eraan denkt tempo terug te nemen en dan net erbij zijn (drijven) en op andere momenten kun jij het tempo terugnemen. Het paard dus scherper aan je hulpen brengen. Les kan je daar natuurlijk goed bij helpen. Lage sprongen zijn niet suf wanneer je hier nog aan moet werken. Een parcours komt veel meer bij kijken dan hoogte. En zo heb je wat meer focus op de balans en hoef je je geen zorgen te maken of je blijft zitten.

Hoe kundig is die manege? Er zullen maneges zijn die wat hoger niveau ondersteunen maar er zijn er genoeg maar zozo. Net goed les zou ik denken aan privé instructie.


Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 28-08-21 13:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:44 



 
Profiel   

Erover heen jagen is nooit een goede oplossing. En er is veel meer wat maakt dat je goed de sprong over komt buiten je houding. Hoe staat ze aan de hulpen? Rijd je nette wendingen in alle gangen? Hoe is ze als je over balkjes draaft of een galopbalk in de bak legt? Gaat ze daar ook voor in stap, of kun je haar daar fijn overheen sturen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:44 



 
Profiel   

Gezien dit en je andere topic waar je merrie niet reageert op teugel druk buiten, is de enige echte oplossing les nemen. Goed les, eentje die niet zegt; ga maar in de teugels hangen.
Paar maanden focussen op werken vanaf de grond en je paard leren begrijpen dan rijtechnisch oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:45 



 
Profiel   

Zie nu idd ook je andere topic. Dat kan een hoop verklaren. Neem goed les, en dan niet bij de manege. Er zijn voldoende instructeurs die op locatie komen. Dat is wel wat duurder, maar ga je uiteindelijk veel meer aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:47 



 
Profiel   

Toevoeging: leuke balkjes en spring oefeningen kun je vinden op IG account poles.mania

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:50 



 
Profiel   

Hoe kundig is die manege? Er zullen maneges zijn die wat hoger niveau ondersteunen maar er zijn er genoeg maar zozo. Net goed les zou ik denken aan privé instructie.[/quote]



Een priveles zou best duur zijn voor een half uurtje met een eigen paard is dat 23 euro..dat zou ik hooguit 1x in de maand kunnen betalen aangezien ik momenteel geen inkomen heb, maar dat zou dus niet al te veel helpen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:56 



 
Profiel   

1 keer in de maand scheelt al erg veel!
Met wat je nu doet door modderen werkt iig niet :)

Maar wel bijzonder dat hij de ene keer blijft galopperen en de andere keer alleen wil stappen en stiltstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:59 



 
Profiel   

Swooofy schreef
Een priveles zou best duur zijn voor een half uurtje met een eigen paard is dat 23 euro..dat zou ik hooguit 1x in de maand kunnen betalen aangezien ik momenteel geen inkomen heb, maar dat zou dus niet al te veel helpen..


1 keer in de maand is prima, en schrijf dan op waaraan je werkt en moet werken. Dat is dan je huiswerk voor de andere drie weken :) Is er iemand op stal die privéles wil delen? Misschien is er een rijvereniging in je buurt met een fijne instuctrice?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:01 



 
Profiel   

noviceh schreef
Haar er overheen jagen zou ik juist niet doen, zo werk je angst in de hand. Helaas geen tips voor je, ik zou op zoek gaan naar een goede instructeur die zich op de springsport richt.



Ben ik ook naar opzoek! Jammer genoeg is dat in de buurt niet te vinden.. de instructeurs op de manege zijn meer dresuur gericht dus ben online naar iemand opzoek die eventueel aan huis kan komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:51 



 
Profiel   

SusanH schreef
Erover heen jagen is nooit een goede oplossing. En er is veel meer wat maakt dat je goed de sprong over komt buiten je houding. Hoe staat ze aan de hulpen? Rijd je nette wendingen in alle gangen? Hoe is ze als je over balkjes draaft of een galopbalk in de bak legt? Gaat ze daar ook voor in stap, of kun je haar daar fijn overheen sturen?




Balkjes doet ze geen probleem! Die probeer ik ook nogsteeds te oefenen, ik heb het gevoel dat het deels uit luiheid komt.. ze heeft niet al te lang geleden een tijd stil gestaan en dit merk ik in haar conditie.. die probeer ik ondertussen ook weer goed op de bouwen en spring daarom niet al te veel of hoog alleen dit probleem komt al voor bij een kruisje van 20cm..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:53 



 
Profiel   

SusanH schreef
Zie nu idd ook je andere topic. Dat kan een hoop verklaren. Neem goed les, en dan niet bij de manege. Er zijn voldoende instructeurs die op locatie komen. Dat is wel wat duurder, maar ga je uiteindelijk veel meer aan hebben.




Dat is het probleem.. ik heb daar momenteel gewoon het geld niet voor.. er zijn de afgelopen weken heel wat persoonlijke dingen gebeurt en veel kosten dus daar kan ik nog niet echt aan beginen jammer genoeg, daarom zoek ik eventuele tijdelijke dingetjes die ik zou kunnen proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:56 



 
Profiel   

Dan denk ik dat lekker borstelen en aan de hand wandelen de beste optie is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:01 



 
Profiel   

Als je geen geld hebt voor les zou ik het voorlopig even links laten liggen. Richt je op andere dingen zodat je het probleem niet erger maakt

Werk aan haar conditie bijvoorbeeld, aan de hand werken, wandelen, longeren, stap ritjes maken buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:08 



 
Profiel   

Swooofy schreef
Ik heb een 16 jarige merrie ze is nog top fit en loopt goed door, ze weigert nooit voor een sprong maakt niet uit hoe laag of hoog.

Maar nou heb ik wel het probleem dat ze voor of na de sprong direct in stap gaat, ze gaat er nog wel over heen maar staat daarna het liefst gelijk stil..

Bij het Been geven, zweepje en stemhulpen gaat ze eigenlijk alleen maar langzamer..

Heeft iemand hier tips voor?


Standaard advies op bokt: maak een filmpje.
Liefst dat je 3x over dezelfde hindernis gaat:
van voor,
van achter en
opzij.


Misschien had de lieverd ooit iemand 'aan boord' die de verlichte zit niet beheerste en is ze gewend geraakt om haar maatregelen te nemen om haar mens niet te laten kukelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 20:42 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Swooofy schreef
Ik heb een 16 jarige merrie ze is nog top fit en loopt goed door, ze weigert nooit voor een sprong maakt niet uit hoe laag of hoog.

Maar nou heb ik wel het probleem dat ze voor of na de sprong direct in stap gaat, ze gaat er nog wel over heen maar staat daarna het liefst gelijk stil..

Bij het Been geven, zweepje en stemhulpen gaat ze eigenlijk alleen maar langzamer..

Heeft iemand hier tips voor?


Standaard advies op bokt: maak een filmpje.
Liefst dat je 3x over dezelfde hindernis gaat:
van voor,
van achter en
opzij.


Misschien had de lieverd ooit iemand 'aan boord' die de verlichte zit niet beheerste en is ze gewend geraakt om haar maatregelen te nemen om haar mens niet te laten kukelen...




Zo voelt het wel een beetje hoor, ze probeert zo min mogelijk echt te "springen" over de sprong en toen dacht ik, wat hoger zetten dat ze er niet goed over heen kan met afremmen en dan lanceerd ze me half door de lucht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:56 



 
Profiel   

Hmmm - over woorden kunnen we eindeloos debatteren.
... misschien bedoel je 'wauw, ze laat me vliegen...!'
maar mogelijk is het zo dat je je evenwicht verliest.
In dat geval ben jij degene die deze lieverd niet in het zand wil hebben.

In dat geval : beloon de lieverd nadrukkelijk, en lees je in in de verlichte zit. Voeten onder je zwaartepunt, je rug recht (hol is nergens voor nodig), 'core spieren' actief, je enkels, knieën en heupen als schokbrekers.
(En wat ik afraad: pas op het moment dat je dier gaat springen naar de verlichte zit. "Het kan", maar er gebeuren dan twee dingen tegelijk - niet handig.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:22 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hmmm - over woorden kunnen we eindeloos debatteren.
... misschien bedoel je 'wauw, ze laat me vliegen...!'
maar mogelijk is het zo dat je je evenwicht verliest.
In dat geval ben jij degene die deze lieverd niet in het zand wil hebben.

In dat geval : beloon de lieverd nadrukkelijk, en lees je in in de verlichte zit. Voeten onder je zwaartepunt, je rug recht (hol is nergens voor nodig), 'core spieren' actief, je enkels, knieën en heupen als schokbrekers.
(En wat ik afraad: pas op het moment dat je dier gaat springen naar de verlichte zit. "Het kan", maar er gebeuren dan twee dingen tegelijk - niet handig.)



Meestal gebeurt het gelukkig niet hoor, alleen soms remt ze te veel af en dan denk ik dat ze stop en gaat ze er toch over heen, ik beloon haar daarna wel maar dan ben ik bang dat ze denkt dat dat afremmen juist goed is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:19 



 
Profiel   

Welkom op bokt TS.
Ik las net in jouw andere topic dat je buiten in galop ook geen controle hebt over jouw paard.

Als je geen geld hebt om deze problemen op te lossen middels les dan is een bijrijder met meer ervaring wellicht een oplossing.
Al is mijn ervaring dat de goeie dan ook geld kosten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen