Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard komt niet terug uit de galop

 
Profiel   

Rocamor schreef
Je zou, gezien je andere topic (waar dus ook duidelijk uit blijkt wie van jullie twee de touwtjes in handen heeft...) ook een paar hindernissen op dat galoppad kunnen maken



Daar heb ik aan gedacht alleen is dat een openbaar pad en moet dat natuurlijk ook gewoon open blijven i.v.m. Andere mensen die daar rijden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:34 



 
Profiel   

Fijn dat er wel een medisch spaarpotje is :j

Jij hebt er geen problemen mee dat hij alleen staat...dat is wat anders...
Elk paard is een kudde dier.

Geen idee hoe groot je weiland is, kun je plek verhuren?
Dan komt er een ander paard bij en jij hebt wat geld voor les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:35 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Fijn dat er wel een medisch spaarpotje is :j

Jij hebt er geen problemen mee dat hij alleen staat...dat is wat anders...
Elk paard is een kudde dier.

Geen idee hoe groot je weiland is, kun je plek verhuren?
Dan komt er een ander paard bij en jij hebt wat geld voor les.


Wij hebben wel het weiland maar er staat geen shuilstal, bij slecht weer zet ik haar gewoon in de stal:) en het weiland waar ze loopt is ook waar ik rij dus dat zou niet gaan met een ander paard er in, tuurlijk in de toekomst nemen wij er een tweede paardje bij maar dat is nu gewoon nog niet waar te maken jammer genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:41 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Je rem is stuk en daar moet je mee aan het werk.

Begin op de grond, ho = ho. iedere stap die ze verzet plaats je haar terug. Net zolang tot ze stilstaat. Dat belonen met je stem.
Dan onder het zadel, zelfde manier.

Vervolgens ga je oefenen vanuit de draf en nog later vanuit galop.
Koppel hier ook je zithulpen aan vast.


Verdiep je ook eens in de one-rein-stop.

Zodra je rem in de rijbaan weer werkt ga je buiten oefenen.

Bedenk wel dat je vanuit een pittige galop logischerwijs een langere remweg hebt.

En inderdaad, in een noodsituatie mag alles, als je maar stopt.


Ik citeer met instemming.

... en ik voeg wat technieken toe.
Die ik al jaren gebruik - herkomst tteam - en Kelly Ann (waarschijnlijk) niet.

Ho op de grond: loop iets voor de neus van je dier, alsof je de leadmare bent.
Draag een langere rijzweep in je hand - als je links loopt, heb je rechts het halstertouw vast, je 'toverstaf' ;) draag je links.
Ho is een stemcommando.
Je kondigt het aan: 'Eeen... ho!', waarbij je bij 'ho' ook plm 30 cm voor het hoofd van je dier van boven naar beneden zwaait.
Geen reactie? Strenger praten bij 'ho' en een tikje op de boeg.

Gebruik in het zadel de balansteugel. ('Touwtje om de hals'.) Werkt in op de plek waar veulens van mama leren dat ze stil moeten staan.
In combinatie met 'eeeen - ho'.
Doet geen pijn als je er eens hard aan moet trekken, maar het werkt als een tierelier.

En er was ooit een topic over zithulpen en halt
(diezelfde hulpen gebruik je in wezen ook bij galop - draf en draf- stap, etc)
de mooiste en langste post is van Airnt, maar lees het voor de grap maar eens door.

Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 21:26 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Kelly_ann schreef
Je rem is stuk en daar moet je mee aan het werk.

Begin op de grond, ho = ho. iedere stap die ze verzet plaats je haar terug. Net zolang tot ze stilstaat. Dat belonen met je stem.
Dan onder het zadel, zelfde manier.

Vervolgens ga je oefenen vanuit de draf en nog later vanuit galop.
Koppel hier ook je zithulpen aan vast.


Verdiep je ook eens in de one-rein-stop.

Zodra je rem in de rijbaan weer werkt ga je buiten oefenen.

Bedenk wel dat je vanuit een pittige galop logischerwijs een langere remweg hebt.

En inderdaad, in een noodsituatie mag alles, als je maar stopt.


Ik citeer met instemming.

... en ik voeg wat technieken toe.
Die ik al jaren gebruik - herkomst tteam - en Kelly Ann (waarschijnlijk) niet.

Ho op de grond: loop iets voor de neus van je dier, alsof je de leadmare bent.
Draag een langere rijzweep in je hand - als je links loopt, heb je rechts het halstertouw vast, je 'toverstaf' ;) draag je links.
Ho is een stemcommando.
Je kondigt het aan: 'Eeen... ho!', waarbij je bij 'ho' ook plm 30 cm voor het hoofd van je dier van boven naar beneden zwaait.
Geen reactie? Strenger praten bij 'ho' en een tikje op de boeg.

Gebruik in het zadel de balansteugel. ('Touwtje om de hals'.) Werkt in op de plek waar veulens van mama leren dat ze stil moeten staan.
In combinatie met 'eeeen - ho'.
Doet geen pijn als je er eens hard aan moet trekken, maar het werkt als een tierelier.

En er was ooit een topic over zithulpen en halt
(diezelfde hulpen gebruik je in wezen ook bij galop - draf en draf- stap, etc)
de mooiste en langste post is van Airnt, maar lees het voor de grap maar eens door.

Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt




Dankjewel! Ik zou het gaan uitproberen en bijhouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:53 



 
Profiel   

Dus je zegt dat ze gaat rennen en haar hoofd omhoog gooit? Kun je nog wel sturen als je in galop zit? Want vaak als paarden hard gaan rennen in galop en niet reageren op jouw remhulp en je ook niet kunt sturen dan pakken ze het bit vast. Ik heb niet zo zeer de intentie om nu een scherper bit te gaan aanbevelen maar er bestaan wel zogenaamde roller bitten in allerlei vormen en maten. Hun functie is simpel: door rollende delen van het mondstuk kan het bit niet gemakkelijk vast gepakt worden en dan heb je dus ook weer de controle terug. Kijk hierbij wel naar wat voor bit je paard nu heeft. Je zou een zelfde bit kunnen kopen maar dan met de rollende delen in het mondstuk maar je kunt natuurlijk ook voor een heel ander rollerbit gaan. En verder, niet iedereen is er fan van maar ik denk dat iedereen gewoon een voorkeur heeft, maar martingalen en thiedemannen staan er wel bekend om dat ze gebruikt worden in gevallen als een paard z'n hoofd omhoog gooit. De ene zal zeggen dat het goed is om deze materialen te gebruiken die ik benoemd heb en de ander zal er flink op tegen zijn. Maar het is maar net wat je wil ongeacht wat iemand anders ervan denkt. Het is vanuit je paardje een stukje enthousiasme, iets teveel enthousiasme misschien dat heeft mijn Tinker ook maar ze kan gelukkig wel normaal galopperen op buitenrit maar dat heeft ook even geduurd en ik gebruik wel een rollerbit waardoor ze nu wel normaal de galop doet. Het moet namelijk wel veilig blijven op buitenrit en soms is dat niet alleen op te lossen met rijtechniek, maar wel met hulpmiddelen. En als je weer kunt sturen dan kun je ook de zogenaamde one rein stop proberen te gebruiken. Dat is een noodstop techniek. Hopelijk vind je de juiste oplossing die bij jou werkt.


Laatst bijgewerkt door Replica1233 op 02-09-21 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 20:59 



 
Profiel   

Waarom gebruik je geen Thiedeman of matingaal dan buiten ?Of doe je dat al?Veel paarden worden fris van galop op buitenrit.Daarom gebruiken mensen ook die hulpteugels?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 21:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen