Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard komt niet terug uit de galop

 
Profiel   

Ik heb een paardje van 16 en ze is super lief maar gaat altijd veel te snel of niet snel genoeg.. nou vind ik dat niet erg aangezien ik gewoon controle over haar heb maar in het bos en over de weg is dit wel wat...

Het gaat tot nu toe wel allemaal net goed maar zij komt niet terug uit de galop in het bos wat heel gevaarlijk kan zijn, ik heb al geprobeerd om haar om te draaien, naar achter zitten, stemhulpen etc. en ik weet gewoon geen oplossing meer..

Weet iemand iets wat kan helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:40 



 
Profiel   

Als ze echt niet wilt stoppen en het wordt gevaarlijk tegen de boom aan laten rijden, liever een botsing met een boom dan een persoon of auto etc. Vaak remmen ze dan ook wel af.

Is medisch uitgesloten? Mijn paard wilde graag werken en was altijd heel snel, ben er nu achter dat ze eigen vluchte onder het zadel.

Veder, rijd je met iemand anders? Stopt ze wel als de ander stop of ook niet? Wat probeer je zelf prc om te stoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:46 



 
Profiel   

Doet ze dit in de bak ook? Want dan zou ik eerst in de bak blijven oefenen, aangezien het anders nog wel eens mis zou kunnen gaan. In de bak zou je haar op een volte kunnen zetten en die steeds kleiner maken, zodat ze wel moet stoppen. En dit zou je misschien daarna ook in het bos kunnen toepassen, dan natuurlijk wel op een kleinere cirkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:47 



 
Profiel   

ben je alleen op pad of samen met een ander?? en hoe doet ze het in de bak??? ik zou zolang de rem er niet opzit niet mee galopperen buiten dan maar draven.. mss in de bak oefenen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:50 



 
Profiel   

Je rem is stuk en daar moet je mee aan het werk.

Begin op de grond, ho = ho. iedere stap die ze verzet plaats je haar terug. Net zolang tot ze stilstaat. Dat belonen met je stem.
Dan onder het zadel, zelfde manier.

Vervolgens ga je oefenen vanuit de draf en nog later vanuit galop.
Koppel hier ook je zithulpen aan vast.


Verdiep je ook eens in de one-rein-stop.

Zodra je rem in de rijbaan weer werkt ga je buiten oefenen.

Bedenk wel dat je vanuit een pittige galop logischerwijs een langere remweg hebt.

En inderdaad, in een noodsituatie mag alles, als je maar stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:51 



 
Profiel   

Swooofy schreef
Ik heb een paardje van 16 en ze is super lief maar gaat altijd veel te snel of niet snel genoeg.. nou vind ik dat niet erg aangezien ik gewoon controle over haar heb maar in het bos en over de weg is dit wel wat...

Het gaat tot nu toe wel allemaal net goed maar zij komt niet terug uit de galop in het bos wat heel gevaarlijk kan zijn, ik heb al geprobeerd om haar om te draaien, naar achter zitten, stemhulpen etc. en ik weet gewoon geen oplossing meer..

Weet iemand iets wat kan helpen?


Heel eerlijk, in jouw 1e alinea staat al dat je juist geen controle hebt. Ze gaat of te snel of te langzaam. Als dat in de bak dus al een probleem is en je dus het tempo niet kan regelen zou ik eerst zorgen dat je dat wel kan. Daar begint de controle, of eigenlijk zoals kelly_ann zegt op de grond al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:55 



 
Profiel   

BliksemEmiel schreef
Doet ze dit in de bak ook? Want dan zou ik eerst in de bak blijven oefenen, aangezien het anders nog wel eens mis zou kunnen gaan. In de bak zou je haar op een volte kunnen zetten en die steeds kleiner maken, zodat ze wel moet stoppen. En dit zou je misschien daarna ook in het bos kunnen toepassen, dan natuurlijk wel op een kleinere cirkel.





Nee, in de bak ( ik rijd in een weiland dus genoeg open ruimte om te rennen als ze wil ) is ze just best sloom.. het is echt denk ik omdat ze blij is om naar buiten te gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:56 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Swooofy schreef
Ik heb een paardje van 16 en ze is super lief maar gaat altijd veel te snel of niet snel genoeg.. nou vind ik dat niet erg aangezien ik gewoon controle over haar heb maar in het bos en over de weg is dit wel wat...

Het gaat tot nu toe wel allemaal net goed maar zij komt niet terug uit de galop in het bos wat heel gevaarlijk kan zijn, ik heb al geprobeerd om haar om te draaien, naar achter zitten, stemhulpen etc. en ik weet gewoon geen oplossing meer..

Weet iemand iets wat kan helpen?


Heel eerlijk, in jouw 1e alinea staat al dat je juist geen controle hebt. Ze gaat of te snel of te langzaam. Als dat in de bak dus al een probleem is en je dus het tempo niet kan regelen zou ik eerst zorgen dat je dat wel kan. Daar begint de controle, of eigenlijk zoals kelly_ann zegt op de grond al.




Ik rijd zelf al bijna 9 jaar en heb haar wel onder controle, wat ik bedoelde is dat ze in de bak nooit te snel gaat en eerder te langzaam, in het bos word ze enthousiast en wil ze graag rennen of harder lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:58 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Je rem is stuk en daar moet je mee aan het werk.

Begin op de grond, ho = ho. iedere stap die ze verzet plaats je haar terug. Net zolang tot ze stilstaat. Dat belonen met je stem.
Dan onder het zadel, zelfde manier.

Vervolgens ga je oefenen vanuit de draf en nog later vanuit galop.
Koppel hier ook je zithulpen aan vast.


Verdiep je ook eens in de one-rein-stop.

Zodra je rem in de rijbaan weer werkt ga je buiten oefenen.

Bedenk wel dat je vanuit een pittige galop logischerwijs een langere remweg hebt.

En inderdaad, in een noodsituatie mag alles, als je maar stopt.



Dat is het moeilijke, in de bak luisterd ze perfect en im het bos ook zelfs vanuit draf maar als ik haar laat galloperen is ze bijna niet te stoppen, ik merk dat ze wel snapt wat ik wil, maar ze gooit haar hoofd omhoog en gaat harder rennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:00 



 
Profiel   

ben je zelf wel duidelijk in je hulpen?

je kan wel negen jaar rijden maar dat zegt geen reet over je ervaring. neem lessen zou ik zeggen, desnoods neem je een instructrice mee op buitenrit zodat die onderweg tips kan geven ofzo.

tot die tijd zou ik niet in het bos gaan galopperen als je geen controle hebt, niet zo veilig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:06 



 
Profiel   

vierhoef schreef
ben je zelf wel duidelijk in je hulpen?

je kan wel negen jaar rijden maar dat zegt geen reet over je ervaring. neem lessen zou ik zeggen, desnoods neem je een instructrice mee op buitenrit zodat die onderweg tips kan geven ofzo.

tot die tijd zou ik niet in het bos gaan galopperen als je geen controle hebt, niet zo veilig



Ik ben al een keer met instructie van een manege het bos in geweest en toen was er niks aan de hand, ze blijft er gewoon achter maar als ze alleen of voorop loopt is ze amper terug te krijgen, en ik heb jammer genoeg niet het geld om elke keer met de manege mee te gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:10 



 
Profiel   

Dan rijd (of reed) je niet op dezelfde manier buiten als in de bak.

Als je paard buiten altijd harder mag dan jij kan controleren dan kan dit wel eens een vervelende gewoonte gaan worden.

Ga dus korte stukjes buiten rijden en ga oefenen met je overgangen. Op de paden en veldjes ga je dressuur rijden. Je gaat niet of maar heel kort en rustig in galop. Ga niet galopperen op dat ene brede pad waar je altijd galoppeert. Enzovoort. Net zolang tot je paardje beter reageert en je weer veilig kan rijden.

Tegen het hoofd omhoog gooien kan je eventueel een martingaal proberen. Maar besef dat dit symptoombestrijding is en de oorzaak niet wegneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:11 



 
Profiel   

Het oefenen van de overgangen vind ik wel een goede inderdaad. Een heel klein stukje in galop en direct weer terugnemen, dan weer een klein stukje galop en weer terugnemen. Probeer het moment voor te zijn dat je haar niet meer onder controle hebt. Het paard mag niet bepalen wat er gebeurd, ook al vindt ze het leuk om buiten te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:34 



 
Profiel   

Druif_01 schreef
Het oefenen van de overgangen vind ik wel een goede inderdaad. Een heel klein stukje in galop en direct weer terugnemen, dan weer een klein stukje galop en weer terugnemen. Probeer het moment voor te zijn dat je haar niet meer onder controle hebt. Het paard mag niet bepalen wat er gebeurd, ook al vindt ze het leuk om buiten te zijn.

Hier ben ik juist enorm tegenstander van.
Levert gefrustreerde paarden op met een enorme energie en een trekkende ruiter. En die controle weg is negen van de 10 keer bij de start al, hoofd omhoog en gas en daar ben je als ruiter je controle direct kwijt.

Imo ontstaan deze problemen vaak doordat paarden juist vaak niet even lekker door mogen galoperen. Ze moeten in een beheerst galopje een klein stukje en dat zorgt voor frustraties.
Hier gooi ik ze op een 3 km lang rechtuitpad en laat ze lekker gaan, lang lang lang totdat ze vanzelf langzamer willen en dan nog even een klein stukje door.
Zo leer je ze dat ze weleens lekker mogen en veel belangrijker: na een paar keer snappen ze dat energie sparen ook belangrijk is.
Probleem is dat je daar wel een beetje voor moet durven en moet weten hoe je eventueel op de noodrem gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:50 



 
Profiel   

Druif_01 schreef
Het oefenen van de overgangen vind ik wel een goede inderdaad. Een heel klein stukje in galop en direct weer terugnemen, dan weer een klein stukje galop en weer terugnemen. Probeer het moment voor te zijn dat je haar niet meer onder controle hebt. Het paard mag niet bepalen wat er gebeurd, ook al vindt ze het leuk om buiten te zijn.




Ik heb dit in de bak geoefend en het ging perfect, maar toen ik het buiten wou proberen na een paar dagen, deed ze gewoon haar hoofd omhoog/ vooruit en bleef doorgalopperen, daarna blijft ze alsnog heel hard draven

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:39 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Druif_01 schreef
Het oefenen van de overgangen vind ik wel een goede inderdaad. Een heel klein stukje in galop en direct weer terugnemen, dan weer een klein stukje galop en weer terugnemen. Probeer het moment voor te zijn dat je haar niet meer onder controle hebt. Het paard mag niet bepalen wat er gebeurd, ook al vindt ze het leuk om buiten te zijn.

Hier ben ik juist enorm tegenstander van.
Levert gefrustreerde paarden op met een enorme energie en een trekkende ruiter. En die controle weg is negen van de 10 keer bij de start al, hoofd omhoog en gas en daar ben je als ruiter je controle direct kwijt.

Imo ontstaan deze problemen vaak doordat paarden juist vaak niet even lekker door mogen galoperen. Ze moeten in een beheerst galopje een klein stukje en dat zorgt voor frustraties.
Hier gooi ik ze op een 3 km lang rechtuitpad en laat ze lekker gaan, lang lang lang totdat ze vanzelf langzamer willen en dan nog even een klein stukje door.
Zo leer je ze dat ze weleens lekker mogen en veel belangrijker: na een paar keer snappen ze dat energie sparen ook belangrijk is.
Probleem is dat je daar wel een beetje voor moet durven en moet weten hoe je eventueel op de noodrem gaat.





Ik laat haar ook zo lang mogelijk galloperen, jammer genoeg zijn de ruiterpaden hier niet lang genoeg aan een stuk door ( er zijn plekken waar je af moet remmen en een weg over moet steken ) dus das gaat jammer genoeg niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:41 



 
Profiel   

Swooofy schreef
Ik rijd zelf al bijna 9 jaar en heb haar wel onder controle, wat ik bedoelde is dat ze in de bak nooit te snel gaat en eerder te langzaam, in het bos word ze enthousiast en wil ze graag rennen of harder lopen

Het zou goed zijn te realiseren dat 9jaar niet zo lang is en zeker niet in manege jaren. Nu je een vast/eigen paardje hebt kan het écht gaan beginnen omdat je samen kan gaan bouwen met goede instructie. En je in de les huiswerk meekrijgt voor de tussenliggende training. Grijp deze gouden periode en wees een spons die kennis op kan nemen. Is er nog iemand op stal die wel prive les zou willen delen met je?

Anky lest ook nog steeds he :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:59 



 
Profiel   

F_Orumster schreef
Swooofy schreef
Ik rijd zelf al bijna 9 jaar en heb haar wel onder controle, wat ik bedoelde is dat ze in de bak nooit te snel gaat en eerder te langzaam, in het bos word ze enthousiast en wil ze graag rennen of harder lopen

Het zou goed zijn te realiseren dat 9jaar niet zo lang is en zeker niet in manege jaren. Nu je een vast/eigen paardje hebt kan het écht gaan beginnen omdat je samen kan gaan bouwen met goede instructie. En je in de les huiswerk meekrijgt voor de tussenliggende training. Grijp deze gouden periode en wees een spons die kennis op kan nemen. Is er nog iemand op stal die wel prive les zou willen delen met je?

Anky lest ook nog steeds he :)



Ze staat bij mij aan huis dus heb niemand om mij heen die zou kunnen helpen, priveles bij de manege verderop is een optie maar ik heb momenteel geen inkomen en ik vind dan 23 euro voor een half uurtje met een eigen paard heel wat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:05 



 
Profiel   

En als je paard ziek word dan?
En staat ze alleen of heeft ze een maatje?

1 keer in de maand heb je meer aan dan niets.
Als het nu zo goed ging kun je wel even zonder les. Maar het gaat niet goed.
Aan die manegeles heb je dus duidelijk niets

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:08 



 
Profiel   

Nu je met een eigen paard bent zijn dit écht de gouden jaren om meer te leren. Dus probeer toch wat tientjes te sparen en (los van de manege) les te nemen. Een half uur zal al intens genoeg zijn omdat alle tijd op jou gericht is. Zorg dat je al ingestapt bent zodat dat stukje training niet in de les valt.

Een rijvereniging heeft soms ook goede instructie aan kleine groepjes. Wie weet is er een zo dichtbij dat je er stappend heen kunt.

De stap van manegeles naar eigen paard is best groot, al helemaal wanneer je het aan huis hebt. Dat is niet zo vreemd hoor, velen zijn tegen hetzelfde aan gelopen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:14 



 
Profiel   

Dus omdat jij momenteel geen inkomen hebt, wordt jouw bosomgeving blootgesteld aan levensgevaarlijke situaties?

Dan rijd je voorlopig toch niet buiten, maar gaat ernaast lopen
Of je rijdt enkel samen met een ander buiten.
Of je zoekt iemand waar je bij kunt lessen in ruil voor (weet ik het, stallen mesten, huis schoonmaken, eten koken, kinderen oppassen of verzin eens wat).

Ik vind het echt onverantwoord dat je met zo'n ongeleid projectiel door het bos gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:16 



 
Profiel   

F_Orumster schreef
Nu je met een eigen paard bent zijn dit écht de gouden jaren om meer te leren. Dus probeer toch wat tientjes te sparen en (los van de manege) les te nemen. Een half uur zal al intens genoeg zijn omdat alle tijd op jou gericht is. Zorg dat je al ingestapt bent zodat dat stukje training niet in de les valt.

Een rijvereniging heeft soms ook goede instructie aan kleine groepjes. Wie weet is er een zo dichtbij dat je er stappend heen kunt.

De stap van manegeles naar eigen paard is best groot, al helemaal wanneer je het aan huis hebt. Dat is niet zo vreemd hoor, velen zijn tegen hetzelfde aan gelopen :)



Ik heb ook al een beetje gekeken naar een rijvereniging in de buurt, maar dat is geen loop afstand.. en wij hebben een klein autotje waar geen trekhaak aan kan/zit dus ook geen trailer.. nou ben ik al opzoek naar iemand die eventueel bij mij thuis kan helpen maar daar heb ik ook nog niks in gevonden, wel bedankt voor het advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:21 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Dus omdat jij momenteel geen inkomen hebt, wordt jouw bosomgeving blootgesteld aan levensgevaarlijke situaties?

Dan rijd je voorlopig toch niet buiten, maar gaat ernaast lopen
Of je rijdt enkel samen met een ander buiten.
Of je zoekt iemand waar je bij kunt lessen in ruil voor (weet ik het, stallen mesten, huis schoonmaken, eten koken, kinderen oppassen of verzin eens wat).

Ik vind het echt onverantwoord dat je met zo'n ongeleid projectiel door het bos gaat.




Dat heb je niet gelezen wat ik heb geschreven. Ze is super braaf in stap/draf en ook met andere in het bos blijft ze er achter. Maar ik heb geen maatje etc waar ik vaak mee het bos in kan. Ze word gewoon te enthousiast en blijft graag rennen, dat betekend niet dat ik nooit het bos in kan aangezien ze in de bak wel luisterd en het toch zou moeten leren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:24 



 
Profiel   

Je zou, gezien je andere topic (waar dus ook duidelijk uit blijkt wie van jullie twee de touwtjes in handen heeft...) ook een paar hindernissen op dat galoppad kunnen maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:25 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En als je paard ziek word dan?
En staat ze alleen of heeft ze een maatje?

1 keer in de maand heb je meer aan dan niets.
Als het nu zo goed ging kun je wel even zonder les. Maar het gaat niet goed.
Aan die manegeles heb je dus duidelijk niets


Als ze ziek word heb ik natuurlijk gewoon geld om haar te laten nakijken en eventueel helpen.. maar dat is meer mijn spaargeld.. wat ik dus nodig zou moeten hebben ivm noodgevallen niet even om elke week een lesje te nemen jammer genoeg, ze staat als paard alleen maar heeft hier geen probleem mee wij hebben allerlei andere dieren staan, alleen momenteel geen stalling of geld voor nog een paard erbij
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen