Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geen motivatie in de bak, te snel in het bos

 
Profiel   

Om even mijn laatse topics samen te voegen in een duidelijke vraag

Als ik thuis in het weiland rijd luisterd ze super goed etc. alleen zit de motivatie er niet zo bij.. ze heeft haar hele leven bosritten gemaakt en buiten gereden voor dat ik haar kreeg en ziet dus geen plezier in bakwerk, tuurlijk doe ik het wel met haar en probeer in nieuwe dingen zodat ze er mischien meer interesse in gaat tonen.


Maar in tegenstelling als ik met haar het bos in wil word ze te enthousiast ( alles gaat goed totdat ik haar in galop laat gaan) ze is super moeilijk terug te krijgen soms en gaat daarna zo snel mogelijk draven.. tuurlijk snap ik dan dat ik nog even kan wachten met dat galloperen, maar verder gaat alles super goed en luisterd ze goed naar alle hulpen, ze zou het toch een keer af moeten leren..


Heeft iemand tips? Of iets wat ik zelf kan oefenen? ( ik kan momenteel een tijdje geen les nemen ivm finaciele redenen )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:18 



 

Ik ken je andere topics niet, maar de vraag die in me opkomt is: hoe rijd je in het bos? Alleen op een pad rechtuit, of kom je ook langs een veldje waar je mag rijden?

Want dat is wellicht een mooie oplossing voor jullie; stappend naar een veldje in het bos en daar met dressuurwerk aan de slag. Als je paard goed aan de hulpen staat op het veldje (óók in galop) neem je een klein rondje bos (of een pad heen en weer) mee om te kijken of ze aan de hulpen blijft. Op die manier kan je je oefenen om je paard bij je te houden op een nette manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:27 



 

heel lastig omdat ik uw paard en uw wijze van rijden niet ken
juistheid der hulpen zijn belangrijk evenals en goede communicatie van de hulpen naar het paard, zodat het begrijpt wat u wil, zijn die niet correct of duidelijk dan neemt het paard zelf de leiding

voor en na de sprong in stap, zal hem zo aangeleerd zijn en dan moet u hem iets anders leren.
Hoe??!! daarvoor is instructie belangrijk om je daarbij "live" te helpen

je kan b.v. beginnen met balkjeslopen of cavalettie om mee te beginnen maar ook daarbij is goede hulp noodzakelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:47 



 
Profiel   

Blijheid schreef
Ik ken je andere topics niet, maar de vraag die in me opkomt is: hoe rijd je in het bos? Alleen op een pad rechtuit, of kom je ook langs een veldje waar je mag rijden?

Want dat is wellicht een mooie oplossing voor jullie; stappend naar een veldje in het bos en daar met dressuurwerk aan de slag. Als je paard goed aan de hulpen staat op het veldje (óók in galop) neem je een klein rondje bos (of een pad heen en weer) mee om te kijken of ze aan de hulpen blijft. Op die manier kan je je oefenen om je paard bij je te houden op een nette manier.




Nee jammer genoeg zijn het dunne bos paden met soms een oversteek over de weg ( daarom ben ik opzoek naar een oplossing aangezien het tot nu toe goed gegaan is maar het kan altijd fout gaan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:55 



 
Profiel   

MCE schreef
heel lastig omdat ik uw paard en uw wijze van rijden niet ken
juistheid der hulpen zijn belangrijk evenals en goede communicatie van de hulpen naar het paard, zodat het begrijpt wat u wil, zijn die niet correct of duidelijk dan neemt het paard zelf de leiding

voor en na de sprong in stap, zal hem zo aangeleerd zijn en dan moet u hem iets anders leren.
Hoe??!! daarvoor is instructie belangrijk om je daarbij "live" te helpen

je kan b.v. beginnen met balkjeslopen of cavalettie om mee te beginnen maar ook daarbij is goede hulp noodzakelijk




Dankjewel! Ik heb al veel met balkjes geoeffend en dit doet zij wel foutloos! Het is echt als er een sprongetje staat dat ze er naar doe gaat en ol het laatste moment heel erg af remt ( tuurlijk does ze het soms ook wel goed ) maar heel vaak ook niet en ik weet daarom niet zo wat ik er mee aan moet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:57 



 
Profiel   

Herkenbaar.
Galop is impuls opwekkend, dus voorzichtig mee zijn en voorlopig niet op de terugweg doen want stal trekt ook. Dus lekker eerst voorwaarts laten draven en stappen. Dressuur kan ook op rechte paden. Wijken, travers, renvers, overgangen maken, wat achteruit stappen, in draf were weg etc. Is hij erg voorwaarts dan NIET laten galopperen. Is niet nodig elke keer. Alleen doen met een rustig paard. Wordt hij te heet, gelijk terug in stap en lekker daarna draven laten. WEET 1x er van door duurt echt lang voordat dit uit het hoofd is van je paard. Hij hoeft niet te weten dat hij sterker is, dus gebruik je verstand.

Mijn paarden hadden al vrij snel door dat ze mochten galopperen als ze braaf bleven en onder controle. Maar ik heb nooit gegaloppeerd als ze te heet waren. Worden ze drammerig in draf, jammer dan, een streng NEE, en gelijk stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 16:03 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Herkenbaar.
Galop is impuls opwekkend, dus voorzichtig mee zijn en voorlopig niet op de terugweg doen want stal trekt ook. Dus lekker eerst voorwaarts laten draven en stappen. Dressuur kan ook op rechte paden. Wijken, travers, renvers, overgangen maken, wat achteruit stappen, in draf were weg etc. Is hij erg voorwaarts dan NIET laten galopperen. Is niet nodig elke keer. Alleen doen met een rustig paard. Wordt hij te heet, gelijk terug in stap en lekker daarna draven laten. WEET 1x er van door duurt echt lang voordat dit uit het hoofd is van je paard. Hij hoeft niet te weten dat hij sterker is, dus gebruik je verstand.

Mijn paarden hadden al vrij snel door dat ze mochten galopperen als ze braaf bleven en onder controle. Maar ik heb nooit gegaloppeerd als ze te heet waren. Worden ze drammerig in draf, jammer dan, een streng NEE, en gelijk stappen.





Ja dat vind ik ook hoor! Als ze een keer te snel gaat zonder dat ik het van haar vraag ga ik gelijk stappen, heb het probleem ook het meeste op de terug weg en laat dat dan ook al niet meer toe, sowieso vind ze stilstaan ook al heel moeilijk ook in de bak, ze loopt liever achteruit dan dat ze stil staat, nou ben ik dit ook aan het oefenen en gaat dat al veel beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 16:15 



 
Profiel   

Als ik het zo lees ben je heel veel alleen bezig en doe je enorm je best om het goed te doen.
Als les niet te betalen is, is er misschien wel iemand in de buurt waarmee je af en toe samen kunt rijden, of laat er eens iemand anders op (natuurlijk iemand die je vertrouwt).
Want vaak gaat het mis op kleine dingen: een verkeerde hulp, klemmen met je knieën, een onrustige hand, net niet goed zitten, noem maar op. Dat weet je zelf vaak niet en dus kun je er ook niks over vertellen op Bokt.
Van altijd maar alleen doorprutsen wordt het meestal alleen maar slechter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 16:28 



 
Profiel   

Kendra schreef
Als ik het zo lees ben je heel veel alleen bezig en doe je enorm je best om het goed te doen.
Als les niet te betalen is, is er misschien wel iemand in de buurt waarmee je af en toe samen kunt rijden, of laat er eens iemand anders op (natuurlijk iemand die je vertrouwt).
Want vaak gaat het mis op kleine dingen: een verkeerde hulp, klemmen met je knieën, een onrustige hand, net niet goed zitten, noem maar op. Dat weet je zelf vaak niet en dus kun je er ook niks over vertellen op Bokt.
Van altijd maar alleen doorprutsen wordt het meestal alleen maar slechter.




Ja ben ik ook beetje naar opzoek! alleen ik heb geen idee hoe ik iemand zou kunnen vinden in de buurt ( ik ben ongv een jaar geleden hier heen verhuisd en ik heb geen conecties met mensen in de omgeving etc )er zijn genoeg mensen te vinden die hulp bieden maar dat kost hetzelfde of meer als een les op de manege..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 16:42 



 
Profiel   

Misschien kan je een advertentie plaatsen als je niemand kent die het kan.
Even zeggen dat je iemand zoekt die je hiermee kan helpen. Krijg je vast reacties genoeg van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:00 



 
Profiel   

Swooofy schreef
er zijn genoeg mensen te vinden die hulp bieden maar dat kost hetzelfde of meer als een les op de manege..

Tja een privé les is nu eenmaal wel wat duurder dan een gemiddelde manegeles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:00 



 
Profiel   

Brainless schreef
Swooofy schreef
er zijn genoeg mensen te vinden die hulp bieden maar dat kost hetzelfde of meer als een les op de manege..

Tja een privé les is nu eenmaal wel wat duurder dan een gemiddelde manegeles.


En ik heb al aangegeven dat ik geen geld heb voor extra lessen op het moment..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:26 



 
Profiel   

Misschien kun je een bijrijder vinden die bereid is 4 tientjes p/m te betalen, zo kun jij mooi lessen. Wanneer de bijrijder ook wil lessen zou dat ook mooi zijn.

Je beide topics maken dat dit gedrag (te snel buiten, te sloom bak) logisch. Wanneer je in de bak wat doelloos bent en het paard ook niet fijn aan de hulp en hebt, dan is de training ook niet leuk of soms een gevecht. De kans is groot wanneer je je paard lekker over de rug zou rijden en in een fijne balans, jullie er beiden plezier in krijgen. En jij krijgt doelen en oefeningen waarmee je doelgericht rijdt en met meer variatie. Bakwerk vinden jullie nu denk ik saai, klopt dat? Buiten is er meer variatie en is minder zwaar, en hebben jullie doelen. Daar zie je het enthousiasme van je paard boven komen. Dat kun je in de bak ook wel meer krijgen wanneer jullie elkaar beter aanvoelen.

Veel succes! Ik vind het knap hoe je open staat voor advies.


Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 28-08-21 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:50 



 
Profiel   

F_Orumster schreef
Misschien kun je een bijrijder vinden die bereid is 4 tientjes p/m te betalen, zo kun jij mooi lessen. Wanneer de bijrijder ook wil lessen zou dat ook mooi zijn.

Je beide topics maken dat dit gedrag (te snel buiten, te sloom bak) logisch. Wanneer je in de bak wat doelloos bent en het paard ook niet fijn aan de hulp en hebt, dan is de training ook niet leuk of soms een gevecht. De kans is groot wanneer je je paard lekker over de rug zou rijden en in een fijne balans, jullie er beiden plezier in krijgen. En jij krijgt doelen en oefeningen waarmee je doelgericht rijdt en met meer variatie. Vakwerk vinden jullie nu denk ik saai, klopt dat? Buiten is er meer variatie en is minder zwaar, en hebben jullie doelen. Daar zie je het enthousiasme van je paard boven komen. Dat kun je in de bak ook wel meer krijgen wanneer jullie elkaar beter aanvoelen.

Veel succes! Ik vind het knap hoe je open staat voor advies.




Ik was idd al van plan een marktplaats advertentie te posten voor een bijrijder! Alleen ben ik hier een beetje moeilijk mee aangezien ze toch aan huis staat en je dan iemand de sleutel van het hek en al je spullen enz. Moet toe vertrouwen, verder bedankt voor het advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 18:53 



 
Profiel   

Waar woon je? In Noord Nederland is de FB groep Paardenhulp Noord Nederland goed voor alles :-).
En ik zie dat daar heel veel hulp gewoon gratis wordt aangeboden. Ik doe dat ook wel, we zijn er toch ook om elkaar een beetje te helpen? Daar hoeven niet altijd euro's tegenover te staan ...

Andere manieren zijn maneges, rijverenigingen, iemand in de buurt die paarden heeft maar die je nog niet kent (mooie reden om kennis te maken), enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:48 



 
Profiel   

Ohhh je hebt hetzelfde paard als ik heb *\o/*
Alleen is mijn paardje net 5
bakwerk is echt zoooooo saai :O
Mijn paard loopt altijd heel demonstratief naar het hek wat naar buiten leidt.
In de bak doe ik zoveel mogelijk afwisselende dingen maar ik ben vooral bezig om haar "bij me te houden" door stem en zit. Dus reactieoefeningen allemaal als voorbereiding op het buitenrijden.
Ik ga wel vaak na een kwartiertje bakwerk naar buiten. Voor mijn paard werkt de losse teugel het beste. Ik rij western dus dat zit er vanaf het begin eigenlijk al in.
Hoe losser ik de teugel hou hoe beter ze bij me blijft. als ik haar te veel inhoud dmv de teugels hoe bozer ze wordt en hoe moeilijker ik haar terug kan krijgen. Dan kan ik eigenlijk net zo goed afstappen.
Langzamer is een stemgeluid en daarna diepzitten en daarna de onereinstop.
Ik galoppeer alleen wanneer het goed voelt en dan nog moet ik enorm opletten anders versnelt ze zo dat ik haar kwijt raak.
Maar soms laat ik haar ook gewoon gaan, ze galoppeert zo graag en ze wordt er zo blij van. Maar dan praat ik wel ondertussen met haar, en zolang de oortjes nog naar mij toe draaien ben ik haar nog niet kwijt,
Mijn tip is ga in de bak oefenen op stoppen op stem en zit. en inbuigen. Stoppen op twee teugels als je hard gaat werkt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:07 



 

bakwerk hoeft helemaal niet saai te zijn als je meer doet dan alleen maar rondjes rijden
dat stompt enorm af

heel veel variatie in de oefeningen aanbrengen dat maakt het voor je zelf en je paard leuker

daag jezelf uit door steeds nieuwe dingen te bedenken en veel variatie toe te passen, veel afwisseling

maar wat ik veel zie is eindeloos over de hoefslag rijden, fff. stoppen, kletsen of Appen
ik wordt er zelfs moedeloos van als ik het zie

rekken en strekken, niet teveel in een houding lopen, gymnastiseren met voltes openen en sluiten, veel overgangen rijden snel schakelen in de overgangen

je zelf uitdagen creatief te zijn, focus je niet op wat was of niet is,

maak een nieuwe start met je eigen nieuwe dingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 07:08 



 
Profiel   

Over het bijrijder, zoek wel goed uit hoe en wat kwa verzekering werk. Je zit niet te wachten op een ongeluk en je mag alles zelf betalen (en dat kan oplopen tot heel veel meer dan een paar tientjes. := )

Ik mag bijvoorbeeld wel een verzorger/bijrijder/familie etc, maar dan zonder geld te vragen. Wil ik geld voor vragen moet ik er een apparte/andere verzekering voor afsluiten. Wel zo handig om te weten, aangezien er ook wel eens familie komt en rijdt. Dan ben ik er wel bij, maar toch. Zelfs die brave drol van mij kan schrikken en dan is het met pech zo gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 07:36 



 
Profiel   

Kendra schreef
Waar woon je? In Noord Nederland is de FB groep Paardenhulp Noord Nederland goed voor alles :-).
En ik zie dat daar heel veel hulp gewoon gratis wordt aangeboden. Ik doe dat ook wel, we zijn er toch ook om elkaar een beetje te helpen? Daar hoeven niet altijd euro's tegenover te staan ...

Andere manieren zijn maneges, rijverenigingen, iemand in de buurt die paarden heeft maar die je nog niet kent (mooie reden om kennis te maken), enz.



Ik woon helemaal ik het zuiden dus daar heb ik niet veel aan jammer genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:43 



 
Profiel   

justkid schreef
Ohhh je hebt hetzelfde paard als ik heb *\o/*
Alleen is mijn paardje net 5
bakwerk is echt zoooooo saai :O
Mijn paard loopt altijd heel demonstratief naar het hek wat naar buiten leidt.
In de bak doe ik zoveel mogelijk afwisselende dingen maar ik ben vooral bezig om haar "bij me te houden" door stem en zit. Dus reactieoefeningen allemaal als voorbereiding op het buitenrijden.
Ik ga wel vaak na een kwartiertje bakwerk naar buiten. Voor mijn paard werkt de losse teugel het beste. Ik rij western dus dat zit er vanaf het begin eigenlijk al in.
Hoe losser ik de teugel hou hoe beter ze bij me blijft. als ik haar te veel inhoud dmv de teugels hoe bozer ze wordt en hoe moeilijker ik haar terug kan krijgen. Dan kan ik eigenlijk net zo goed afstappen.
Langzamer is een stemgeluid en daarna diepzitten en daarna de onereinstop.
Ik galoppeer alleen wanneer het goed voelt en dan nog moet ik enorm opletten anders versnelt ze zo dat ik haar kwijt raak.
Maar soms laat ik haar ook gewoon gaan, ze galoppeert zo graag en ze wordt er zo blij van. Maar dan praat ik wel ondertussen met haar, en zolang de oortjes nog naar mij toe draaien ben ik haar nog niet kwijt,
Mijn tip is ga in de bak oefenen op stoppen op stem en zit. en inbuigen. Stoppen op twee teugels als je hard gaat werkt niet.



Dankje! Maar dat doet ze juist al heel goed, ik heb het gevoel dat ze soms beter reageerd op stemhulpen, alleen ze kan het in de bak foutloos doen allemaal en buiten nog niet, heel veel mensen zeggen ga dan niet het bos in etc of gallopeer niet maar ze zou het toch echt moeten leren.. aangezien ze al 16 is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:46 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Over het bijrijder, zoek wel goed uit hoe en wat kwa verzekering werk. Je zit niet te wachten op een ongeluk en je mag alles zelf betalen (en dat kan oplopen tot heel veel meer dan een paar tientjes. := )

Ik mag bijvoorbeeld wel een verzorger/bijrijder/familie etc, maar dan zonder geld te vragen. Wil ik geld voor vragen moet ik er een apparte/andere verzekering voor afsluiten. Wel zo handig om te weten, aangezien er ook wel eens familie komt en rijdt. Dan ben ik er wel bij, maar toch. Zelfs die brave drol van mij kan schrikken en dan is het met pech zo gebeurd.



Ja snap ik! Ik zoek ook echt een bijrijder die haar puur in de bak kan rijden en niet buiten, ik weet wel wat van dresuur en houd de basis nog wel bij maar het is niks voor mij ik ben meer van het springen of bosritten, dus de kans dat er en ongeluk zou gebeuren is zo klein, ik zeg niet dat het onmogelijk is maar mijn paard heeft nog nooit bij mij gebokt of schrikkerig gedaan ze is gewoon heel eigenwijs soms

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:50 



 
Profiel   

Ik heb net alles doorgelezen en één ding valt me heel erg op; dat je paard niet netjes kan stil staan. Terwijl dat de absolute basis is van een paard dat aan de hulpen is. Daar zit wat mij betreft je eerste uitdaging. En dan nog niet eens onder het zadel. Maar eerst eens vanaf de grond.

Als je het paard aan een halstertouw of de teugel leid. Hoe vertel jij je paard dan dat het vanuit stilstand moet gaan lopen? Doe je dit ook consequent elke keer (hetzelfde)?

En als het moet gaan stilstaan? Blijft je paard ook stil staan als jij wegloopt (zonder het te vertellen dat het je moet volgen)? Dat is namelijk wel waar je naartoe zou moeten werken. Je paard moet 'geparkeerd' kunnen worden. Het moet leren dat jij het altijd zult vertellen als het iets moet doen. Zonder nieuwe instructie/hulp moet het paard blijven doen wat het al deed. Het paard moet leren dat het tussen de hulpen door gewoon kan ontspannen en niet zelf hoeft te bedenken wat de volgende stap is. Rustig afwachten op de volgende hulp dus.

Je begint dat aan de hand te oefenen met halthouden. Zorg dat je paard uiteindelijk stopt in twee passen. Daar kun je rustig naartoe werken. Als ze in het begin zes passen neemt probeer je de volgende keer vijf passen te halen etc. Verder ben je heel consequent in het geven van een voorwaartse hulp. Heb jij die hulp nog niet gegeven en je paard gaat toch stappen? Direct terug naar halt en als het dat heel 'zwaar' doet ook direct enkele passen achterwaarts tot het weer 'licht' is. Als dit goed gaat ga je ook weglopen zo erg je paard de hulp te geven om te stappen. Ook nu zou het dus stil moeten blijven staan. Zo niet; halt en achterwaarts. Herhaal het weglopen zonder dat je paard wegloopt (in het begin maar een paar passen en direct weer terug!) een paar keer en geef pas na drie keer netjes stil staan de hulp om te lopen weer. Beloon je paard elke keer als ze netjes is blijven staan als je weer terug komt. Bijvoorbeeld door te kriebelen op de schoft.

Als je op de grond zo ver bent dat je paard netjes wacht op de hulpen, netjes voorwaarts gaat en terug komt, dan ga je ditzelfde ook onder het zadel doen. Voorwaarts stappen, terug naar halt binnen twee passen en wachten met weer weg stappen tot jij de hulp hebt gegeven. Stapt ze eerder weg? Meteen weer halthouden en een pasje achterwaarts tot je reactie krijgt op een lichte hulp.

Het kan dat je paard traag wordt. Dan is het zaak om even wat meer tempo te pakken en lekker vooruit te rijden in draf of zelfs galop. Vervolgens ga je verder met het licht terug rijden en stoppen.

Ik hoop dat dit te volgen is en logisch klinkt. Het is prettiger om instructies te geven als ik er naast sta... Maar hopelijk heb je er iets aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:54 



 
Profiel   

Malenka schreef
Ik heb net alles doorgelezen en één ding valt me heel erg op; dat je paard niet netjes kan stil staan. Terwijl dat de absolute basis is van een paard dat aan de hulpen is. Daar zit wat mij betreft je eerste uitdaging. En dan nog niet eens onder het zadel. Maar eerst eens vanaf de grond.

Als je het paard aan een halstertouw of de teugel leid. Hoe vertel jij je paard dan dat het vanuit stilstand moet gaan lopen? Doe je dit ook consequent elke keer (hetzelfde)?

En als het moet gaan stilstaan? Blijft je paard ook stil staan als jij wegloopt (zonder het te vertellen dat het je moet volgen)? Dat is namelijk wel waar je naartoe zou moeten werken. Je paard moet 'geparkeerd' kunnen worden. Het moet leren dat jij het altijd zult vertellen als het iets moet doen. Zonder nieuwe instructie/hulp moet het paard blijven doen wat het al deed. Het paard moet leren dat het tussen de hulpen door gewoon kan ontspannen en niet zelf hoeft te bedenken wat de volgende stap is. Rustig afwachten op de volgende hulp dus.

Je begint dat aan de hand te oefenen met halthouden. Zorg dat je paard uiteindelijk stopt in twee passen. Daar kun je rustig naartoe werken. Als ze in het begin zes passen neemt probeer je de volgende keer vijf passen te halen etc. Verder ben je heel consequent in het geven van een voorwaartse hulp. Heb jij die hulp nog niet gegeven en je paard gaat toch stappen? Direct terug naar halt en als het dat heel 'zwaar' doet ook direct enkele passen achterwaarts tot het weer 'licht' is. Als dit goed gaat ga je ook weglopen zo erg je paard de hulp te geven om te stappen. Ook nu zou het dus stil moeten blijven staan. Zo niet; halt en achterwaarts. Herhaal het weglopen zonder dat je paard wegloopt (in het begin maar een paar passen en direct weer terug!) een paar keer en geef pas na drie keer netjes stil staan de hulp om te lopen weer. Beloon je paard elke keer als ze netjes is blijven staan als je weer terug komt. Bijvoorbeeld door te kriebelen op de schoft.

Als je op de grond zo ver bent dat je paard netjes wacht op de hulpen, netjes voorwaarts gaat en terug komt, dan ga je ditzelfde ook onder het zadel doen. Voorwaarts stappen, terug naar halt binnen twee passen en wachten met weer weg stappen tot jij de hulp hebt gegeven. Stapt ze eerder weg? Meteen weer halthouden en een pasje achterwaarts tot je reactie krijgt op een lichte hulp.

Het kan dat je paard traag wordt. Dan is het zaak om even wat meer tempo te pakken en lekker vooruit te rijden in draf of zelfs galop. Vervolgens ga je verder met het licht terug rijden en stoppen.

Ik hoop dat dit te volgen is en logisch klinkt. Het is prettiger om instructies te geven als ik er naast sta... Maar hopelijk heb je er iets aan.




Dankje! Ik ga het proberen, ben er al een beetje mee aan het werk alleen ze loopt niet door als ik ernaast sta dan gaat ze rondjes om mij heen lopen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ze is sws heel ongeduldig als ik er niet op zit, hoeven schrapen op de poetsplaats, alvast naar de bak lopen voordat ik ben opgestapt etc. ik probeer haar te laten begrijpen dat ze moet wachten maar als iemand dit gewoon jaren toe heeft gelaten voordat ik haar had is dat heel moeilijk er uit te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:24 



 
Profiel   

Super dat je hier al mee aan de slag bent! Nu ga ik even heel streng klinken... Ik bedoel het goed. :j

Niet een beetje proberen maar altijd consequent doen!

Niet opstappen als ze niet netjes blijft staan. Gewoon terug zetten op haar plek en opnieuw beginnen. Dat is de enige manier om het haar uit te leggen. "We doen alleen iets als ik het zeg".

Probeer ook om je paard niet vast te zetten op de poetsplaats. Het kan zelf wel blijven staan (al heeft ze dat dus nog niet geleerd). Dit is een mooie oefening. Jij geeft de opdrachten. Niet de paal waaraan je paard vast staat.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het eerste stuk over het rondlopen. Kun je stap voor stap beschrijven wat er gebeurt?

En nogmaals de vragen: wat doe jij om je paard duidelijk te maken dat het moet gaan lopen? Doe je dat altijd (hetzelfde)? En wat doe je als het moet gaan stil staan? Doe je dit altijd (hetzelfde)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:43 



 
Profiel   

Malenka schreef
Super dat je hier al mee aan de slag bent! Nu ga ik even heel streng klinken... Ik bedoel het goed. :j

Niet een beetje proberen maar altijd consequent doen!

Niet opstappen als ze niet netjes blijft staan. Gewoon terug zetten op haar plek en opnieuw beginnen. Dat is de enige manier om het haar uit te leggen. "We doen alleen iets als ik het zeg".

Probeer ook om je paard niet vast te zetten op de poetsplaats. Het kan zelf wel blijven staan (al heeft ze dat dus nog niet geleerd). Dit is een mooie oefening. Jij geeft de opdrachten. Niet de paal waaraan je paard vast staat.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met het eerste stuk over het rondlopen. Kun je stap voor stap beschrijven wat er gebeurt?

En nogmaals de vragen: wat doe jij om je paard duidelijk te maken dat het moet gaan lopen? Doe je dat altijd (hetzelfde)? En wat doe je als het moet gaan stil staan? Doe je dit altijd (hetzelfde)?




Met hulpen geven en bepaalde hulp woorden ben ik altijd consequent, ze zou alleen niet los kunnen staan op de poetsplaats, dan eet ze de giftige bloemen/ planten in de tuin.. aangezien de poetsplaats gewoon buiten is.


Wat ik bedoelde met dat rond lopen is als ik haar naar buiten haal en even stil sta gaat ze na een tijdje rondjes om mij heen lopen aan het touw, ze houd echt niet van stilstaan en heb ook een gevoel dat dat best moeilijk gaat worden om het haar te leren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 12:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen