Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

‘Aan je been plakken’ en ander rij-jargon

 
Profiel   

Niet mee eens. Als ze er achter gaan maar je kunt ze er meteen weer uit rijden omdat ze nog steeds aanleuning hebben was je Als ruiter te laat. Dus weer achter de LL door de ruiter gecreëerd. :)


Maar daar laat ik het nu bij. :)
Anders blijft het over 1 term gaan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 13:52 



 
Profiel   

Hm dat is echt millimeter werk he in verschillende stadiums van africhting, denk dat de eerste superruiter nog geboren moet worden die dat soort zaken kan voorkomen.

Inderdaad MWM precies dat, maar laten we het er inderdaad maar bij laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 13:56 



 
Profiel   

Kortom... over de termen is eigenlijk ook niet altijd overeenstemming :)

Uiteindelijk is het maar net welke uitleg waaraan gegeven wordt. In geval van instructie moet de klant het begrijpen, en in geval van wedstrijden oid moet je het protocol begrijpen.. verder maakt het denk ik niet uit hoe iemand wat noemt...

(volgens mij was er ooit ook ergens een topic over niet-officiele hippische termen, maar ik kan het zo snel niet vinden.. :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 13:57 



 
Profiel   

Het zeg toch niet dat het een schande is als een ruiter te laat is? Waarom word een ruiter "fout" direct negatief opgepakt?
Denk dat heel veel dingen ruiter fouten zijn. Een paard doet wat hem aangereikt word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 13:59 



 
Profiel   

Ik zie het niet als een fout, ik zie het niet als dat een ruiter te laat is.

Ik zie het als zaken die onoverkomelijk zijn in de africhting van een paard ;-)

Het ene paard zal sneller iets achter de loodlijn komen als het moeilijk wordt, de ander wordt sterk, weer een ander loperig, weer een ander traag. De een kantelt het hoofd eerder of maakt zich scheef. Zoveel paarden, zoveel verschillende soorten bouw en zoveel verschillende soorten "problemen" die in de africhting kunnen ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 14:01 



 

https://ruitergevoel.com/wat-je-moet-do ... gel-loopt/

https://ruitergevoel.com/kantelen-van-h ... -komt-dat/

leuke info

Citaat:
Zoals vrijwel altijd bij een probleem (in dit geval het kantelen van het hoofd) is het heel goed om eerst na te gaan waar de oorzaak ligt voordat je met een oplossing aan de slag kan gaan. Herkende je bovenstaande kenmerken bij je paard of jezelf? Dan kun je nu met de oplossing beginnen. En die ligt in de basis. (Wat dit precies inhoudt laat ik je graag in een ander artikel weten, maar je kan je er vast een voorstelling van maken :))


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-21 14:33, in het totaal 5 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 14:05 



 
Profiel   

Er zit een verschil in omdat jij het over creëeren hebt. Dat vind ik niet correct, het paard doet het zelf op dat moment. Geen vraag van de ruiter, bewust of onbewust. Het is erg zwart wit om te zeggen dat alles wat een paard doet hij doet omdat het aangereikt wordt. Je hebt te maken met een dier wat iets moeilijk kan vinden en daar zelf op reageert.

Het is niet erg dat een ruiter een fout maakt, maar creëren is wel iets anders imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 14:06 



 
Profiel   

MCE schreef
https://ruitergevoel.com/wat-je-moet-do ... gel-loopt/

https://ruitergevoel.com/kantelen-van-h ... -komt-dat/

leuke info

het zijn allemaal foutjes aan de basis

citaat:
Zoals vrijwel altijd bij een probleem (in dit geval het kantelen van het hoofd) is het heel goed om eerst na te gaan waar de oorzaak ligt voordat je met een oplossing aan de slag kan gaan. Herkende je bovenstaande kenmerken bij je paard of jezelf? Dan kun je nu met de oplossing beginnen. En die ligt in de basis. (Wat dit precies inhoudt laat ik je graag in een ander artikel weten, maar je kan je er vast een voorstelling van maken :))


Ehm nee, het continu kantelen van het hoofd is een basisfout.
Maar een paard die het hoofd kantelt in een oefening omdat deze het moeilijke vind terwijl de ander zich liever opdrukt oid dat is gewoon verschil in paard en bouw.
Verschil is dat een goede ruiter die de basis goed voor elkaar heeft dit soort zaken direct kan corrigeren en naarmate de africhting vordert, het paard sterker wordt en de verfijning ontstaat hoe kleiner dit soort dingetjes worden maar zelfs de beste GP ruiters hebben hier nog mee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 14:22 



 
Profiel   

996981 schreef
Achter het bit betekent niet perse achter de loodlijn, achter de loodlijn betekent niet perse achter het bit :)

Je kunt een paard ronder instellen, achter de loodlijn, met aanleuning


Waarheid als een koe....

Achter de loodlijd, druk van hand teveel
Achter het bit, paard ontrekt zich aan het bit ( neemt het niet aan )

Achter het bit én de loodlijn = drama :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 15:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Niet mee eens. Als ze er achter gaan maar je kunt ze er meteen weer uit rijden omdat ze nog steeds aanleuning hebben was je Als ruiter te laat. Dus weer achter de LL door de ruiter gecreëerd. :)


Maar daar laat ik het nu bij. :)
Anders blijft het over 1 term gaan

Maar als ze achter de teugel gaan, verbreken ze juist de aanleuning. Dat is het hele punt. En nee, dat heeft niet altijd met rijerij (weer een leuke in de categorie jargon :)) ) te maken. Dat kan héél veel factoren hebben waarbij de meest voorkomende gebrek aan kracht en/of balans is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:04 



 
Profiel   

MCE schreef
leuke info

Citaat:
Zoals vrijwel altijd bij een probleem (in dit geval het kantelen van het hoofd) is het heel goed om eerst na te gaan waar de oorzaak ligt voordat je met een oplossing aan de slag kan gaan. Herkende je bovenstaande kenmerken bij je paard of jezelf? Dan kun je nu met de oplossing beginnen. En die ligt in de basis. (Wat dit precies inhoudt laat ik je graag in een ander artikel weten, maar je kan je er vast een voorstelling van maken :))



Leuk verhaal.
Ooit was het eerste wat mijn schimmeltje deed 'als ze zich niet lekker voelde onder het zadel' haar linkeroor omhoog doen.

Hotemetoot 1 zei: het ligt aan linksvoor.
Hotemetoot 2 zei: het ligt aan linksachter.
Hotemetoot 3 zei: het ligt aan rechtsachter.

Enig doorvragen later:
1 sprak over verticale balans, teveel gewicht op linkerschouder.
2 adviseerde mij om als linksachter landde, een kleine halve ophouding met mijn zwaartepunt te maken.
3 pleitte voor 'Voorwaarts!' (met nadruk op rechtsachter).

Nadat ik ;) klaar was met lachen : ik heb weken heerlijk gereden. Zodra er iets mis ging kon ik het niet alleen voelen maar ook zien,
en de ene keer voelde het goed om iets met de schouders te doen (1), de andere keer koos ik voor een ophouding 'op LA' of kwam het goed uit om een beetje extra voorwaarts te gaan.
Het probleem was snel weg.
(En uiteraard komt er een ander voor in de plaats, want de opleiding is nooit klaar....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 19:53 



 

https://www.bitmagazine.nl/blog/paarden ... betekenis/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen