Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ineens flauwtjes, oorzaak?

 
Profiel   

Misschien heb ik eroverheen gelezen.
Wat eet je paard nu precies?
Hooi, olie (wat voor olie?) en ?

Al eens gedacht aan Oerbalans te geven?

Verder kan een behandeling door een osteopaat of Fysio ook goed zijn. Wellicht zit er wat vast in de rug.

Het kan een zoektocht zijn, dat weet ik.

Succes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 06:20 



 
Profiel   

Met zulke lange voeten en over het ijzer gegroeid kan een paard flink last hebben. Trek zelf maar te kleine schoenen aan.
Lange tenen kan zorgen voor struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 06:37 



 
Profiel   

Je geeft zelf al een aantal dingen aan waar ik vraagtekens bij zet. Kan het niet gewoon een samenloop van al deze dingen zijn?

Leeftijd kan een oorzaken zijn. 19 is al behoorlijk op leeftijd en je paardje is dus zeker niet de jongste meer. Ook neemt de behoefte aan eten af bij oudere paarden en veranderd de smaak en sommige paarden kunnen niet meer zo goed kauwen. Ook kan het zo zijn dat voedingsstoffen minder goed opgenomen kunnen worden als paarden op leeftijd zijn(dit kan maar hoeft niet perse). Dit kan echter wel ineens een drop in energieniveau veroorzaken. Je zou voer kunnen zoeken dat makkelijk kauwbaar en opneembaar is voor oudere paarden. Maar het kan er ook aan liggen dat het voer juist niet genoeg voedingsstoffen bevat en dat er simpelweg gewoon niet genoeg voedingsstoffen geleverd worden om te voldoen aan het beeld van een scheur paard. Als je een scheur paard wil dan zou je een jonger paard met veel pit moeten nemen want leeftijd kan gewoon in eenmaal een grote rol spelen. Zorg ook dat de tanden ondanks leeftijd optimaal zijn. Dit kun je alleen doen door de paarden tandarts erbij te halen en tijdig een controle te laten uitvoeren.


Weet je zeker dat het niet iets fysieks kan zijn? Je gaf aan dat rechts moeilijker is? Misschien heeft je paard daar ergens pijn of probeerd ze een kant van haar lichaam te ontzien? Probeer dat maar eens te onderzoeken. Je zou je paardje rontgenlogisch kunnen laten keuren. Zo weet je zeker dat er niks mis is met het skelet. Je zou fysio of een osteo kunnen laten komen voor een paard, een mestonderzoek en/-of een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of de bloedwaardes goed zijn en er niks geks in de mest zit.


Heb je al ooit geprobeerd om ijzerloos te rijden? Als je veel in het bos rijd en weinig op verharding bijv op stenen of de weg komt dan zijn ijzers overbodig, tenzij het nodig is voor een medische reden bijv vanwege ongelijkheid te corrigeren.


Doe je ook wel eens wat anders dan alleen een buitenrit en vragen om voorwaarts te zijn of mennen? Dat een paard anders reageert bij mennen begrijp ik. Het is is iets compleet anders dan rijden en daarbij gebruikt een paard het lichaam compleet anders bij mennen dan bij rijden. Andere spiergroepen worden gebruikt bij mennen waardoor bijv de rug niet zo intensief gebruikt wordt als bij rijden. Het gewicht komt bij mennen dan ook van achteren en als je rijd dan komt het gewicht van boven.


Er bestaan naast buitenritten ook nog dingen zoals rijden in de rijbak, dressuur, springen, longeren, vrijheidsdressuur, vrij springen, grondwerk en tijdens het rijden kun je ook veel variaties doen, tempo wisselingen en in de rijbak veel figuren rijden etc, en je kunt ook eens een andere route nemen op buitenrit en op verschillende plekken verschillende gangen proberen, dus niet op dezelfde plekken altijd hetzelfde doen.


Zijn jij en je (bijrijder neem ik aan) wel goed op elkaar afgestemd? Behandelen jullie je paard wel op dezelfde manier en rijden jullie ongeveer hetzelfde? Als de man waar jij het over hebt vele male strenger is dan jij en jij bent dat niet dan kan dit heel verwarrend op het paard over komen en kun je zogenaamd ongewenst gedrag creëren. Maar dit ligt dan niet aan het paard zelf, maar aan jullie allebei. Goed op elkaar afstemmen en het paard op dezelfde manier behandelen zou een basis moeten zijn die iedereen aanhoud. Dan denk ik dat het beter is om allebei heel consequent te zijn en dat jij je meer aan zou moeten passen aan hoe je bijrijder je paard behandeld en hoe streng je dan moet zijn. Vraag gewoon aan hem wat hij dan precies doet, laat hem jouw observeren terwijl jij rijd en vraag hem dan om tips. Hoe zou hij gereden/gehandeld hebben? En vraag ook aan hem of hij dezelfde dingen ervaart als jij.


Hoe vaak en hoe lang wordt er gereden op dit paard? Ik zie dat je het er over hebt dat je ritten maakt van wel 3 uur per keer. Je zou dit bijv ook kunnen verminderen naar 1,5u of 1u rijden want 3u rijden is heel erg lang en zeker voor een paard van 19 jaar, ook al is het alleen maar stappen. Het kan gewoon simpelweg zijn dat ze zo lang niet meer aan kan.


Warm weer kan inderdaad een boosdoener zijn. Over het algemeen geld dat dieren al last van de hitte krijgen bij 22 graden of hoger. Sommigen zeggen 25 graden of hoger maar ik heb zelf het idee dat dit al te hoog is. Daarom is het verstandig om 's ochtends heel vroeg wat te doen of 's avonds laat. Nu is de temperatuur wel wat minder lijkt me dus het zou op dit moment geen probleem moeten zijn.


Het kan ook aan jouw rijtechniek liggen. Misschien zit je niet helemaal in balans of zit je meer naar 1 kant. Het kan ook zijn dat je strenger bent de ene kant dan de andere kant. Probeer er dus achter te komen of deze dingen de oorzaak zijn. Als jouw bijrijder dit niet heeft dan zou het dus een oorzaak kunnen zijn. Probeer een goede instructeur hiervoor te vinden en probeer zelf ook bewuster van je lichaam te worden.


Nogmaals, het kan een samenloop van dingen zijn. Ik neem aan dat je het allerbeste voor je paardje wil. Ik hoop dan ook dat ik je een beetje verder geholpen heb. Als je het niet vertrouwd kun je ook nog altijd een da bellen voor advies, een telefoontje is zo gepleegd en vaak ook nog eens gratis. Daarvoor hoeft een da niet niet perse te komen. Tips zijn makkelijk telefonisch te geven. Pas alleen dan wel op met dierenartsen die zeggen dat ze langs moeten komen hiervoor om een beter beeld te schetsen. Dit is een manier voor dierenartsen om grof geld makkelijk te verdienen. Laat ze dus alleen langs komen wanneer jij het idee hebt dat dit echt moet. Suc6 en hopelijk verbeterd het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:12 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Je titel is; paard ineens flauwtjes, oorzaak?
Dat een paard flauwtjes is komt niet door een los ijzer hoor := .


Nou, als iemand naar me toe komt met de opmerking: hè, mijn paard loopt de laatste paar buitenritten niet lekker. En ik zie dan ijzers die meer los dan vast hangen onder die hoeven klingelen, dan is mijn eerste reflex niet: oei jeetje, dat is ernstig, ik zou de da bellen.
Ik denk dat het dus vooral zaak is om eerst de obvious dingen in orde te hebben en dan eventueel verder te kijken moest het probleem blijven aanhouden of ook in andere elementen van de dagelijkse omgang naar voren komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:27 



 
Profiel   

Het is al een tijd warm en benauwd weer met enorm hoge luchtvochtigheid. Mijn paard is nu ook aanzienlijk rustiger dan met koud weer. Best kans dat als het weer omslaat je weer je oude paard terug hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen