Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ineens flauwtjes, oorzaak?

 
Profiel   

Hi!

Ik heb een Friese merrie van 19 jaar. We rijden voornamelijk buiten in het bos. Stal uit en staan in het bos. Mijn merrie is gewoon lekker relaxt, opstappen en weg rijden. Schrikt haast nooit, geen hitte petit. Gewoon echt heel rustig. Soms zelfs wat te flegmatiek. Maar met consequent zijn kun je haar fijn rijden. Na heel wat jaren aan rij ervaring opdoen met haar kan ik heerlijke bosritten maken zonder dat ik in de sjoktempo reed.

Of althans, dat kon ik. Want we hebben alweer de 3e rit erop zitten waarvan ik dacht 'we gaan maar weer terug, want blijkbaar heb je er geen zin in.' Dan is ze prima aan mijn kuitbeen en reageert ze netjes, maar 3 seconden en dan kakt ze weer in. Als ik aan het stappen ben en ik wil in draf hoef ik maar aan te leggen of zelfs 'drafff' te zeggen en ze draaft aan, maar al gauw moet ik bij drijven om haar aan de gang te houden. In stap is dit het zelfde. Van stal af is dit stukken erger dan naar stal terug. Dan stapt ze vlot door.

Ik baal hier dus flink van, want nu net heb ik vakantie en het zonnetje schijnt en dan is het natuurlijk heerlijk om naar het bos te gaan. En ik vind het best wel gek dat dit nu plotseling weer opduikt. 3 weken terug dacht ik nog zo wat ben je lekker op dreef. Ik heb zelf een aantal verklaringen hiervoor en heb even een bevestiging nodig.

Ik merk dat ze echt heel veel struikelt, 2 weken terug een rit waarin ze constant struikelde in de berm. Echt wel stuk of 8x. Uitgeleiden/wegglijden doet ze ook flink in het bos. 5 augustus moest de hoefsmid komen. Maar ze was er nog niet aan toe, deze verzet naar 30 augustus. Door waarschijnlijk een miscommunicatie niet geweest en komt nu donderdag. Toen ik de hoef bekeek dacht ik 'logisch dit loopt toch ook niet lekker' foto's betreffen de achter hoeven. Met de hoeven krabber ging het ijzer zo los. Maar hoe komt het dan dat ze richting huis wel vlot(ter) loopt? Of is het dan verstand op 0 en naar huis willen ondanks niet goed passende schoeisel.
[ img ]
[ img ]

Normaliter krijgt ze een flink wat olie bij gevoerd omdat ze geen tot weinig suiker mag. 300 - 400 ml wel. Dit is al een paar weken op en steeds weer denk ik ja ik moet olie halen. Waardoor ze niet gehad heeft laatste tijd. Kan het zijn dat haar energie level gedaald is? Natuurlijk ga ik zo direct naar de welkoop!

Het is ineens flink warmer, kunnen paarden daar zo last van hebben dat ze in standje sjoktempo gaan?

Ik merk dat ze wat meer in opstand komt als we bijv rechts gaan ipv links. Moet ik alles bij zetten om toch mijn richting op te gaan. Ik rijd in het bos bitloos overigens. Dit deed ze vroeger ook, maar net als het tempo dit had ik onder controle.

Eigenlijk is dit begonnen nadat we alleen 3 uur op pad waren geweest. We gingen buiten het bos, dat vindt ze spannend en loopt ze wat op eieren, heel anders dan in het bos. Ik ben sneller geneigd om minder consequent te zijn, omdat dat gewoon lastiger is op dat moment. Zal ze zo iets hebben van "toen hoefde ik ook niet door te lopen, waarom nu wel?" of is dat te ver gezocht? Lijkt mij eigenlijk wel..

Ze heeft 2 ruiters, ik de zachte, niet altijd super consequente ruiter die bitloos wil rijden. En een mannelijke ruiter, die een pak wat strenger is, waarschijnlijk ook hardere hulpen door geeft. We zijn beide geen fanatieke lessers, rijden gewoon recreatief. Toen hij begon met rijden weer, was ik hier heel erg bang voor. Is dit mogelijk? Alleen kan ik hier niet zo veel mee, ik kan moeilijk zeggen dat hij niet mag rijden!

Gisteren, na 3 kwartier dacht ik laat maar. Ik stop er mee. Ik irriteerde mij overal aan, aan het gekraak van het zadel, aan de takken in m'n gezicht etc. We gaan wel sjokken in het zonnetje. Ik heb tenslotte ook vakantie. Teugels los, voeten uit de beugels, zitten als 'n zoutzak en vooral niks doen. Nou heel bijzonder beetje bij beetje liep ze stabieler door. Oortjes naar voren. Wel wou ze zich nog wat omdraaien, maar niet meer zo op eieren. Uiteindelijk aangedraafd, uitgebreid beloond en ze ging er zelfs vandoor in de galop. Ik was helemaal verbijsterd, maar m'n hoofd was ook helemaal leeg.. hoe gingen we van 0 naar 10? Dus vanochtend het zelfs concept geprobeerd, geen succes. We kwamen niet op dat keer punt. Toen ik afstapte en haar hoeven controleerde zag ik ook het ijzer.

Ook denk ik dat ze het rijden saai vindt als ze het te vaak doet. Ze loopt ook voor de wagen en ik heb soms het idee dat ze ineens weer energie krijgt als we switchen en in kakt als we 1 ding 3/4 dagen doen. Alleen het mennen heeft wat organisatie nodig ivm niet alleen kunnen.

Stiekem hoop ik dat het gewoon een logische reden heeft. Dat ze ergens last van heeft, dat ijzer bijvoorbeeld en dat als ze opnieuw beslagen is weer terug de oude. Niet dat ik wil dat ze pijn heeft natuurlijk, maar het ging zo lekker en vooral nu in de vakantie baal ik hier van. Dus wie denkt met mij mee?

Ik heb niet het idee dat ze iets onder de leden heeft, ze glanst enorm, kijkt vrolijk en kwiek uit. Niet afgevallen en in haar doen en laten niet anders.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:24 



 
Profiel   

Jij kent je paard al jaren en hebt geen idee van de oorzaak. Dan wordt het voor ons als onbekenden achter een schermpje helemáál grof gokwerk...

Je geeft zelf al een aantal heel plausibele redenen die het kunnen zijn;
* Het is inderdaad warmer de laatste dagen (en je paard is al wintervacht aan het aanmaken nu, dus warmer EN het kost extra energie)
* Je hebt het voerbeleid behoorlijk veranderd door de vetten weg te laten
* Paard houdt van veel afwisseling
* Beslag is behoorlijk op dus zal ook niet heel comfy meer lopen

En thuis is het gewoon leuker/veiliger/vertrouwder. De meeste willen richting stal wel harder. Het spreekwoord 'de stal ruiken' komt ook niet uit de lucht vallen.
Dat je paard lekkerder gaat lopen als je als een zoutzak gaat zitten, doet ook een klein alarmbelletje rinkelen. Blijkbaar is dat fijner voor haar. Dus zul je als je actiever rijdt toch op een of andere manier fysiek of mentaal in haar weg zitten?

Ik zou sowieso de olie weer aan het voer toevoegen; dat voerde je niet voor niets, en nog in een stevige hoeveelheid ook. Ik verwacht dat je daar met een paar dagen al wel wat van zult merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:37 



 
Profiel   

Jullie paard geeft duidelijk aan dat iets niet okay is.
Een paard kan vanalles mankeren ondanks dat ze er goed uitziet.
Houden jullie bij wie wanneer rijdt en hoe intensief? En rijden jullie in de zomer meer dan door het jaar?

19 jaar is zeker 'op leeftijd'.
Mijn paard heb ik vanaf zijn 20e steeds minder intensief gereden. Steeds blijven kijken naar de signalen en energie de belasting aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:05 



 
Profiel   

Bel.de.DA. Die heeft ervoor geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:06 



 
Profiel   

Als het paard zoveel struikelt, dan zou ik ook eens kijken of ze misschien artrose heeft. Op die leeftijd is dat niet onwaarschijnlijk. Verder eerst kijken of het met de olie en het beslag weer normaal is, als dat niet zo is dan toch misschien de dierenarts eens raadplegen.
Ik snap dat het vervelend is nu je vakantie hebt, maar het belangrijkste is dat het paard zich weer beter gaat voelen lijkt me.
Ritten van 3 uur is best pittig, zeker voor een paard wat al op leeftijd is. Misschien is het slim om iets kalmer aan te doen.


Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 06-09-21 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:07 



 

Paardenfann4 schreef
Als het paard zoveel struikelt, dan zou ik ook eens kijken of ze misschien artrose heeft. Op die leeftijd is dat niet onwaarschijnlijk. Verder eerst kijken of het met de olie en het beslag weer normaal is, als dat niet zo is dan toch misschien de dierenarts eens raadplegen.
Ik snap dat het vervelend is nu je vakantie hebt, maar het belangrijkste is dat het paard zich weer beter gaat voelen lijkt me.


Was eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte. Staat me ook bij dat friezenknieën wel eens voor problemen kunnen zorgen. Misschien toch even na laten kijken bij de DA en je verhaal doen, wie weet is er niets aan de hand en dan weet je dat het gewoon rijtechnisch is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:08 



 
Profiel   

Ik zou zeker ook op bloedworm laten nakijken, geeft ook extreme vermoeidheid en omdat ze vaak hierdoor forse bloedarmoede hebben. Bloedonderzoekje zou ik doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:08 



 
Profiel   

Cowboy55 schreef
Bel.de.DA. Die heeft ervoor geleerd.


Goed advies in één zin.

Een paard wat altijd prima gelopen heeft, 19 jaar oud is, en langzaam steeds minder looplust heeft, zou ik laten na kijken.

Toen ik las, struikelen... Bingo.
Dikke bingo.

Heel eerlijk en oprecht?

Ik zou haar inderdaad even checken en beginnen met vragen naar artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:13 



 
Profiel   

Na laten kijken maar ook, hoeveel doet ze in een week, jij, andere ruiter en ook nog voor de kar, ritten van drie uur of meer, ik vind dat nogal wat voor een 19 jarige fries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:16 



 
Profiel   

3 uur buiten rijden met een lang teugeltje kan een 19jarige echt nog wel, maar het feit dat haar tempo zo snel is gedaald en zij ook enorm veel struikelt, echt even na laten kijken ts.
Verandering in voer kan voor flinke veranderingen zorgen hoor, dus als ik jou was zou ik die olie weer gaan geven. Krijgt zij genoeg vitamine etc? Misschien is het een nieuwe lading hooi waar uiteindelijk toch te weinig in zit?
Tja, een harde ruiter kun jij weinig aan veranderen, maar dat zij er dan minder zin in krijgt kan ik wel snappen. Misschien kun je dit uitleggen en er even over in gesprek gaan met de andere ruiter.
Succes ts, ik hoop voor je dat het gewoon de vergeten olie is wat weer bijgevuld kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 16:42 



 
Profiel   

Hoi!

Dank jullie voor de antwoorden. Ik ken mijn paard natuurlijk het beste inderdaad. Ik had een beetje gegoogeld of een paard last kon hebben van afgesleten ijzers qua lopen. Kon eigenlijk niks vinden, vandaar dit topic.

Persoonlijk denk ik dat het struikelen meer komt van de afgesleten ijzers dan van ergere dingen gelijk, het kan natuurlijk altijd, die artrose! Dus dank voor de tip, ik ga het even bijhouden hoevaak ze struikelt met rijden en of het over is na nieuwe ijzers.

Ik heb olie gekocht en zal het vanavond bij voeren. Het klinkt allemaal eigenlijk ook wel heel logisch, afgesleten ijzers, missende vetten en ineens weer 20+ graden en een beetje eigenwijs zijn. (voorheen is het ook geen snelheidsduivel)

Overwerkt is ze al helemaal niet! We doen niet barre veel. En het is of mennen of rijden. Niet en/en. Ik rij z'n 2/3 keer per week. Als ik rij dan stap ik voornamelijk met m'n los teugeltje!

Dus sorry, als ik niet gelijk de dierenarts bel en gelijk paardlief helemaal stil zet. Ik denk nog niet gelijk aan artrose of ziekte ed. De ijzers moeten wel eerst vervangen worden. Ik ben voorzien van adviezen! Ik hou het in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:52 



 

Dit paard heeft ergens last van en je mag dankbaar zijn dat ze dit durft te tonen aan jou. Ik zou het dan ook zeker serieus nemen.
Dus ja, ik zou paard stil zetten of stukjes met haar wandelen als zij zelf aangeeft dat ze dit wil. Tegen de bijrijder wel zeggen voorlopig even niet rijden tot uitgesloten is wat het is.
Donderdag komt de hoefsmid zeg je, dat duurt niet zo lang meer. Je zou na het opnieuw bekappen/ijzer (waarom staat ze eigenlijk op ijzers?) eens kunnen proberen hoe t gaat.
Het kan zoveel zijn, warmte, wormen, ergens pijn. Maar begin bij t begin en wacht de ijzers af. Mocht dit het niet zijn zou ik een dierenarts laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 18:52 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Dit paard heeft ergens last van en je mag dankbaar zijn dat ze dit durft te tonen aan jou. Ik zou het dan ook zeker serieus nemen.
Dus ja, ik zou paard stil zetten of stukjes met haar wandelen als zij zelf aangeeft dat ze dit wil. Tegen de bijrijder wel zeggen voorlopig even niet rijden tot uitgesloten is wat het is.
Donderdag komt de hoefsmid zeg je, dat duurt niet zo lang meer. Je zou na het opnieuw bekappen/ijzer (waarom staat ze eigenlijk op ijzers?) eens kunnen proberen hoe t gaat.
Het kan zoveel zijn, warmte, wormen, ergens pijn. Maar begin bij t begin en wacht de ijzers af. Mocht dit het niet zijn zou ik een dierenarts laten komen.


Helemaal met een fries.
Meeste Friezen zijn keihard voor zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:04 



 
Profiel   

Eerst maar weer fatsoenlijk op de voeten, waarschijnlijk heb je dan al zo driekwart van het probleem weg.
Die ene hoef steekt al bijna een centimeter over het ijzer uit..

Maar ook de olie, in 100ml olie zit grofweg 1000kcal. De meeste paarden verbruiken ongeveer 30.000 in totaal dus dan zit je met 400ml op een behoorlijk aanzienlijk deel.

(overigens verschilt het verbruik per paard echt veel hoor, had ergens van renpaarden in training 55k kcal gelezen. Maarja iets van referentie is mss toch handig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:18 



 
Profiel   

Sintara schreef
Eerst maar weer fatsoenlijk op de voeten, waarschijnlijk heb je dan al zo driekwart van het probleem weg.
Die ene hoef steekt al bijna een centimeter over het ijzer uit..

Maar ook de olie, in 100ml olie zit grofweg 1000kcal. De meeste paarden verbruiken ongeveer 30.000 in totaal dus dan zit je met 400ml op een behoorlijk aanzienlijk deel.

(overigens verschilt het verbruik per paard echt veel hoor, had ergens van renpaarden in training 55k kcal gelezen. Maarja iets van referentie is mss toch handig)



Nou idd, het is bijzonder als een paard hier wél goed mee loopt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:23 



 
Profiel   

Mensen alstublieft! Ik waardeer jullie tijd in de reacties heel erg, maar.. Er is niks met mijn paard aan de hand! Ze is niet ziek, ze is niet kreupel of erger! Ik vroeg enkel advies of ze minder zou kunnen lopen vanwege de ijzers of olie. Ze wordt gewoon bijna ziek gepraat.

Ik ken mijn paard, dit is ook haar karakter. Het is niet zo dat ze van 'n sensibele drukte maker naar een flegmatiek paard is gegaan. Ja ze was iets wat lomer de afgelopen ritten en ik vond dat ze wat struikelde, maar niet extreem. Op de terug weg is er ineens niks aan de hand en moet ik juist inhouden. Toen ik vanochtend haar ijzers zag ging er een lampje branden. Mijn kennis betreft ijzers en hoeven is niet heel groot, vandaar dat ik even hulp zocht om het te bevestigen.

Dus nee, ik ga niet mee met jullie advies om gelijk een dierenarts in te schakelen, van het allerergste uit te gaan. Natuurlijk krijgt ze eerst nieuwe ijzers voor we weer op buitenrit gaan en de olie hebben we toegevoegd vanavond. Op de vraag waarom ze ijzers heeft ga ik niet eens antwoorden. Dat is helemaal niet relevant.


Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 06-09-21 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:52 



 
Profiel   

Laat je weten hoe ze loopt als ze bekapt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:54 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Laat je weten hoe ze loopt als ze bekapt is?


Ik ben ook heel benieuwd. Ik zal donderdagavond even een ritje maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:57 



 
Profiel   

misschien even een vitaminespuit erin ( op een ontwormingspuit). Misschien heeft ze gewoon even een dipje. Een van de merries bij ons op stal was ook beetje sloomer als ze normaal was en had even geen zin. Maar die knapte daar wel van op.
Ik zeg niet dat het werkt, maar je zou altijd even kunnen proberen.
Hou het wel goed in de gaten en trek wel op tijd aan de bel bij dierenarts als niet verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:07 



 
Profiel   

wemkelover schreef
misschien even een vitaminespuit erin ( op een ontwormingspuit). Misschien heeft ze gewoon even een dipje. Een van de merries bij ons op stal was ook beetje sloomer als ze normaal was en had even geen zin. Maar die knapte daar wel van op.
Ik zeg niet dat het werkt, maar je zou altijd even kunnen proberen.
Hou het wel goed in de gaten en trek wel op tijd aan de bel bij dierenarts als niet verbeterd.


Ga ik morgen direct regelen. Dank je wel! We hebben gevraagd of de hoefsmid eerder kan komen. We gaan vrijdag een weekendje weg. Een kleine georganiseerde trektocht. Ze is hier conditioneel op voorbereid. Als dit toch niet aan de hoeven ligt of de olie of het weer moeten we het afzeggen. Paard gaat voor natuurlijk. M'n vader, -hij is de bijrijder- geeft wel aan dat ik mij niet zo druk moet maken, hij heeft helemaal niks gemerkt aan haar. Misschien zit het ook wel tussen m'n oren, dit is de eerste keer dat we sowieso weg gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:11 



 
Profiel   

Ik zou het artrose gedeelte zeer serieus nemen , de leeftijd is heel passend voor Artrose.

Verder herken ik mijn paardje zeker in je verhaal. Mijn paardje heeft ook artrose en is zeker al begonnen op 19 jarige leeftijd. Struikelen , traag zijn , temperatuurwisselingen het zijn allemaal dingen die van invloed kunnen zijn op artrose. Temperatuurwisselingen met name koud en nat weer zijn echt funest.


En dat ze snel terug naar huis lopen is logisch , dat doet elk paard omdat ze weten dat ze dan weer naar 'huis' gaan en ze snel terug willen.

Snap dat je de dierenarts niet zo snel belt , maar wat ze hier zeggen klopt wel sommige rassen zijn keihard voor zichzelf. Zo is mijn Fjord ook , keihard en ze banjert maar door. Daar moet je als baasje de rem op zetten en tekenen van pijn en ongemak serieus nemen ze laten dit niet snel zien.

Nog ter vergelijking mijn jonge Fjord had laatst een Abces onder haar kaak. Nooit wat van gemerkt of gezien en zelfs toen het knapte deed mevrouw nog alsof er niks aan de hand was. Terwijl het ontzettende pijn gedaan moet hebben en met name met een halster om enorm onder druk kwam te staan. Nu achteraf deed ze wel een beetje vreemd maar niet zo dat ik dacht die heeft een abces onder haar kaak zitten. Dus zeker de kleinste tekens al serieus nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:23 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
Ik zou het artrose gedeelte zeer serieus nemen , de leeftijd is heel passend voor Artrose.

Verder herken ik mijn paardje zeker in je verhaal. Mijn paardje heeft ook artrose en is zeker al begonnen op 19 jarige leeftijd. Struikelen , traag zijn , temperatuurwisselingen het zijn allemaal dingen die van invloed kunnen zijn op artrose. Temperatuurwisselingen met name koud en nat weer zijn echt funest.


En dat ze snel terug naar huis lopen is logisch , dat doet elk paard omdat ze weten dat ze dan weer naar 'huis' gaan en ze snel terug willen.

Snap dat je de dierenarts niet zo snel belt , maar wat ze hier zeggen klopt wel sommige rassen zijn keihard voor zichzelf. Zo is mijn Fjord ook , keihard en ze banjert maar door. Daar moet je als baasje de rem op zetten en tekenen van pijn en ongemak serieus nemen ze laten dit niet snel zien.

Nog ter vergelijking mijn jonge Fjord had laatst een Abces onder haar kaak. Nooit wat van gemerkt of gezien en zelfs toen het knapte deed mevrouw nog alsof er niks aan de hand was. Terwijl het ontzettende pijn gedaan moet hebben en met name met een halster om enorm onder druk kwam te staan. Nu achteraf deed ze wel een beetje vreemd maar niet zo dat ik dacht die heeft een abces onder haar kaak zitten. Dus zeker de kleinste tekens al serieus nemen.


Oh, dat van de artrose neem ik ook zeker serieus. Ik ben ook zeker van plan om nu even bij te houden hoe vaak ze nu precies struikelt enof dat met de nieuwe ijzers ook zo is. Maar om nu alles stil te zetten en helemaal door de molen te gaan of het hele weekend af te zeggen vind ik wat te snel. Na het bekappen kijk ik het eerst aan en hou het struikelen met oog op artrose zeker in m'n achterhoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:32 



 
Profiel   

Struikelen en niet naar rechts willenik heb dit er snel even uitgepikt maar ik denk lichamelijke kant. Artrose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 20:55 



 
Profiel   

Hoefkraakbeen-verbening komt veel voor bij Friezen. Struikelen is één van de zichtbare uitingsvormen daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 23:27 



 

Je titel is; paard ineens flauwtjes, oorzaak?
Dat een paard flauwtjes is komt niet door een los ijzer hoor := . En je vroeg toch tips? Deze krijg je in dit topic. Het is uiteraard aan jou wat je hiermee doet. Paard gaat voor zeg je, dus bekijk het stap voor stap zoals ik al eerder aangaf. Dat is niet om je te pesten maar om met je mee te denken.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt en hoop natuurlijk dat het met een nieuw vast ijzer is opgelost.
Ik vroeg waarom het paard ijzers draagt omdat sommige paarden ijzers krijgen bij artrose. Dus in mijn ogen zeker wel van toepassing. Maar nogmaals het is aan jou welke informatie je wil geven.
Succes ermee
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 06:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen