Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe verzamelen op de zit?

 
Profiel   

Vroeger hadden we ook nog een andere mooie term: het kruis aantrekken :list:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:07 



 
Profiel   

Licor schreef
Binnen de centered riding heb ik t ooit als volgt uitgelegd gekregen, dat vind ik altijd een fijne uitleg..

Je zitbeenbotjes bewegen met je paard mee in een soort roterende beweging, alsof je achteruit fietst (als je vooruit aan t fietsen bent dan komt je paard teveel op de voorhand).. als je visualiseert dat de beweging ovalen worden met de lengte naar voren dan verruim je.. als je visualiseert dat de beweging ovalen worden met de lengte naar boven dan verzamel je..

Een andere beeld wat ik helpend vind is dat van een watermolen wat water mee omhoog schept

Ik merk dat ik t heel lastig vind om t goed en duidelijk te omschrijven.. het is makkelijker om de bewegingen voor je doen met mn handen, maar dat is zo lastig door t scherm :+


Ik kan me hier niet heel veel bij voorstellen. Behalve als je paard een soort roterende centrifuge is o.i.d. :+

Kelly_ann schreef
Vroeger hadden we ook nog een andere mooie term: het kruis aantrekken :list:


Die ken ik ook nog.

Hier is het: halve ophouding (aandacht); kruis aantrekken/bekkenbodemspieren aanspannen; bekken kantelen en zonodig zwaarder gaan zitten door je wat langer te maken. Is je paard heel goed aan de hulpen dan volstaat alleen al het kruis aantrekken.
Gebeurt er niks dan het voorgaande + Hoooo. Gebeurt er dan wat, alles nog eens herhalen tot het Hoooo er weer af kan. Gebeurt er nog niks dan hele ophouding en Hooo; gebeurt er dan nog niks is ie helemaal niet aan welke hulp dan ook en wordt het tandenpoetsen of stoppen op t wandje. Alles herhalen tot ie het snapt.

Wil je hem zo licht hebben dat je echt alleen op een zithulp terug kunt, dan moet het paard op het achterbeen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:21 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Vroeger hadden we ook nog een andere mooie term: het kruis aantrekken :list:


Yep, die vind ik zelf nuttiger dan het bekken kantelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:22 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Yep, die vind ik zelf nuttiger dan het bekken kantelen.


Zeker. Die kun je vrij onzichtbaar geven. Het africhten naar die fijne hulpen is echt nog wel wat werk, maar heel leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:24 



 
Profiel   

Die ken ik idd ook nog en was duidelijker/makkelijker te begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:24 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Weet je dat zeker Matheno?

Bekken naar voren kantelen = iets holle rug
Bekken naar achteren kantelen = iets bolle rug

Het meest logische is dan ook zo zitten als je verlangt dat het paard gaat bewegen. In de verzameling moet het paard ook de rug bollen en het bekken zo kantelen dat het achterbeen kan ondertreden.


Je hebt gelijk, ik dacht even andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:26 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Die ken ik idd ook nog en was duidelijker/makkelijker te begrijpen.


Ja, het is eigenlijk nog wat subtieler en komt voor bekken kantelen. Dus een heel goed scherp afgericht paard komt al terug op kruis aantrekken. Om hem dat te leren moet je natuurlijk van groter naar kleiner.
Dus reageert het paard niet op halve ophouding en kruis aantrekken, dan moet er meer gebeuren en dan komt bekken kantelen, langer zwaarder maken, hele ophouding, stemhulp erbij etc. Maar dan hebben we het al niet meer over zithulp. Je moet ze wel in combinatie met elkaar steeds (consequent) vragen, omdat het paard moet leren op die steeds lichtere hulp te reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:35 



 
Profiel   

Buikspieren aanspannen, alsof je een strakke broek dichtritst. Wanneer je begint een ophouding erbij maken. Als je paard terugvalt belonen. Fine tunen kost een hoop oefening is mijn ervaring.

Zorgen dat je recht op je zitbeen knobbels zit en niet vergeet om regelmatig het spreekwoordelijke touwtje boven op je hoofd naar boven te trekken. En niet klemmen met je binnenbenen maar je benen vanuit de heup af te laten hangen.

Een paar CR riding lessen zullen zeker helpen. Verzamelen begint bij je zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:40 



 
Profiel   

Babootje schreef
MyWishMax schreef
Die ken ik idd ook nog en was duidelijker/makkelijker te begrijpen.


Ja, het is eigenlijk nog wat subtieler en komt voor bekken kantelen. Dus een heel goed scherp afgericht paard komt al terug op kruis aantrekken. Om hem dat te leren moet je natuurlijk van groter naar kleiner.
Dus reageert het paard niet op halve ophouding en kruis aantrekken, dan moet er meer gebeuren en dan komt bekken kantelen, langer zwaarder maken, hele ophouding, stemhulp erbij etc. Maar dan hebben we het al niet meer over zithulp. Je moet ze wel in combinatie met elkaar steeds (consequent) vragen, omdat het paard moet leren op die steeds lichtere hulp te reageren.


Van groter naar kleiner ben ik het niet mee eens. Je mag niet groot beginnen. Als je een paard goed inrijdt, kan je al goed de juiste hulpen aanleren zonder steeds meer/zwaarder te moeten inwerken. Je leert ze wel wat de bedoeling is, maar begint juist klein en maakt het duidelijker als ze het niet begrijpen. Maar altijd terug kunnen naar het klein als ze het begrijpen is een veel fijnere basis dan andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 15:59 



 
Profiel   

Nee zo bedoel ik het ook niet @Superpony.
Maar als je paard niet reageert op kleiner, dan moet je naar groter. En dan weer kleiner natuurlijk.

En dan heb ik het niet over een groene 3 jarige inrijden, want dan heb je in het begin alleen nog maar grote hulpen :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 16:09 



 
Profiel   

Tsja, eigenlijk klopt allebei wel een beetje...

Bij een jong paard moet je simpeler zijn, eenvoudiger en duidelijk. In die zin kom je 'groter' in.
Bij een meer ervaren paard verfijn je meer, kan het complexer. Dat paard heeft zegmaar een groter vocabulaire en heeft soms ook aan een half woord genoeg.

Bij beiden moet je gewoon consequent zijn, vragen, herhalen, dan groter of duidelijker vragen. En bij een goed antwoord gelijk ontspannen en belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 16:18 



 
Profiel   

Kleine aanvulling:
je borstbeen goed naar voor,
jezelf lang maken is wel genoemd en
je schouderbladen naar elkaar toe staat ook in Airnt's bijdrage aan het topic over de hulpen voor halt.

Zelf vul ik het in draf of galop nog aan met juist iets 'lichter' zitten, niet je 'zitbotten alleen' als twee puntjes in je paard duwen, maar je gewicht 'uitspreiden' over dijbenen.
(Extra gewicht op 1 of beide beugels kan gelden als hulp.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 19:42 



 
Profiel   

Babootje schreef
Nee zo bedoel ik het ook niet @Superpony.
Maar als je paard niet reageert op kleiner, dan moet je naar groter. En dan weer kleiner natuurlijk.

En dan heb ik het niet over een groene 3 jarige inrijden, want dan heb je in het begin alleen nog maar grote hulpen :D :D


Ik zou een jong paard niet inrijden met grote hulpen. Maar ik denk dat we elkaar niet begrijpen qua woordkeuze denk ik.

Ik vind alleen dat je een jong paard iets moet uitleggen. Dan mag de hulp wel overdreven zijn, maar niet "hard". Je begint bijvoorbeeld met iets te vragen en bij de minste reactie beloon je dat. Als hij niet reageert word je iets duidelijker net zolang tot je reactie krijgt. En dat belonen. Als het goed is krijg je steeds sneller reactie.

Het probleem is alleen dat paarden ( en vooral ruiters! ) een goede basis missen. Ik noem het altijd; ruiters beginnen meteen te schreeuwen tegen hun paard, terwijl ze het nog niet eens hebben gevraagd. En dan doel ik op de hulpen.

Maar ook met een volwassen paard wat je nieuw te rijden krijgt, begin ik met een basis. Vaak zijn er wel wat dingen anders gegaan dan ik zou doen en ik wil vooral niet dat we communicatie stoornis krijgen. Maar soms vind ik het moeilijker dan op een blanco vel rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 00:34 



 
Profiel   

Jullie bedoelen hetzelfde als ik zo lees. De clou zit hem in de snelheid van reageren van de ruiter en de consequentheid. Als je een kleine hulp geeft en er volgt geen reactie en je rijdt door en ineens geef je een schop dan snapt het paard totaal niet wat dit nou was. Geef je kleine hulp, geen reactie - spoor, dan koppelt het paard de correctie aan het niet reageren. En als je dit een aantal keren consequent doet, dan zal het paard gaan reageren op de kleine hulp.
Probleem is gewoon dat veel ruiters niet handig en niet snel genoeg zijn hiervoor. En dan krijg je nooit snelle, attente en licht aan de hulp staande paarden.
Kleine kanttekening is dat ik daarom altijd sowieso graag sensibele paarden wil. Die staan vaak van zichzelf al heel scherp aan de hulpen. Dan kan je met hele kleine hulpen af en moet je doseren. Ik houd zelf niet van paarden die je scherp moet ‘maken’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 06:57 



 
Profiel   

koend schreef
Op mijn instructeur valt niets aan te merken. Ik ben het die achteraf nog alles herkauwt en de instructie probeert in te passen bij mijn ervaring en wat ik er over lees.
Dat kan best wel moeilijk zijn want elke discipline kijkt door zijn eigen bril, en wil net iets anders uit komen.

Bekken kantelen bijvoorbeeld zegt iedereen. Maar bij verzamelen kantelt de een naar voor om zeker niet de rug weg te drukken zodat de achterbenen kunnen onder komen.
De andere spreekt van zwaar zitten, uitademen en dus bekken naar achter kantelen.

Ikzelf, bij mijn paard, krijg bij methode 2 een paard dat ontspant en rustig terugkomt naar een lagere gang. Het valt bijvoorbeeld van draf in stap of van galop in draf... en altijd nogal op de voorhand. Dat gebruikte ik heel veel toen hij jonger was, en nu nog dikwijls als ik net dat wil uit komen.

Maar mijn topic nu gaat over verzamelen en verzamelde overgangen op de zit! Hij zou moeten sneller worden achteraan.

Ik paste al toe wat Elisa schrijft, maar mijn paard wordt dan trager en hij moest nu net vlugger worden. Dat lukte me niet. Vandaar dat ik probeerde te begrijpen wat ik precies verkeerd deed.

Bowo beantwoordt mijn vraag ( bedankt) en zegt dat ik de zithulp slechts mag ontspannen als ik de mate van verzameling krijg die ik beoog.
Suzanne (ook bedankt) geeft daarop de aanvulling dat de communicatie ( hulp, reactie paard en reactie ruiter) eigenlijk we snel moet verlopen. (Hier heb ik nog werk)
Superpony wijst op het belang van ontspanning als beloning. ( doe ik al iets te veel)

De passe-partout slogan "neem les!” klopt altijd, maar dat was de vraag niet. We zouden trouwens het forum "rijtechnische vragen" mogen sluiten.
Ik zie in mijn omgeving ook mensen die een dikke portefeuille aan privélessen betalen en die prachtig rijden met hun lesgever. Maar dan komen ze op wedstrijd in de ring, ze staan er alleen voor ... en het gaat mis.
Ik pleit voor instructie, en dan het zelf volledig proberen te begrijpen en verwerken.


Tja als ik dit zo lees dan zou ik echt de focus van de zit afhalen, je bent niet snel genoeg en houdt het paard niet scherp/ actief genoeg in de overgangen en tempowisselingen. Volgens mij is dat het hele eieren eten. Als je paard trager wordt in de overgang terug, of dat nu een tempowisseling of overgang is dan zit de oplossing in het achter sneller en actiever maken van het paard. Je schrijft ook dat het paard bij de tempowisselingen/ overgangen op de voorhand valt..dat onderstreept het. Met de zit inwerken kan al heel minimaal, kruis aantrekken e.d. die ken ik ook maar alleen als het paard goed aan het been is/ blijft en actief genoeg blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:15 



 
Profiel   

Eens met Elisa. Dat is stap 1. Op de zit terug laten komen kan alleen maar als je iets hebt om op te vangen. Een ondertredend achterbeen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:28 



 
Profiel   

Dat zei ik idd ook al. Verzamelen of overgang terug heeft geen nut als paard niet actief blijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 07:47 



 
Profiel   

Volgens mij lopen er een paar dingen door elkaar heen in dit topic, en Koen denkt na over de les, dus ga ik in close reading mode.
koend schreef
Op de goede momenten, vb nadat ik 30 min individueel kan inrijden ( mijn diesel stap voor stap opwarmen) kunnen we best wel op een goede morgen manier verzamelen.
Maar zowel mijn paard al ik zijn soms moe, of afgeleid, of ... enfin je kent het wel.
Dan wordt hij traag achteraan als ik verzameling vraag, houdt hij halt als een duikboot en duwt op mijn hand.
Daar had ik niet het juiste antwoord op.


Tja, lastig. Bij de optie 'moe' is een pauze vaak het beste. Bij 'afgeleid' kun je iets moeilijks vragen, etc.
En ik snap de opmerking van de instructrice: als een paard traag van achter wordt, heeft het zin om te zeggen 'meer zit, minder hand'.
Ik begrijp dit als verzameling in een bepaalde gang, en (nog) niet een overgang in verzameling.
Citaat
In het topic "Zithulpen voor halt" zag ik mijn eigen ervaring bevestigd dat er best wel veel manieren zijn voor die overgang, allemaal goed maar paardafhankelijk, situatieafhankelijk en afhankelijk van wat je precies wil uitkomen.
Ikzelf streef tijdens mijn dressuur een opwaartse, verzamelde, gesloten overgang na.
(...)
Nu moet ik nog 1 keuze maken:
Geef ik met mijn bovenbeen/bekken een kort teken, als vraag waarop een antwoord moet komen.
Of span ik mijn zit aan en los pas als het correcte antwoord gegeven is. Zoiets als druk lossen bij goed antwoord.

Er is een principeel verschil tussen zithulpen en teugelhulpen.
Wat jij met je zwaartepunt doet, zal je dier sowieso op moeten reageren. (Hopelijk met jouw beweging volgen en niet met zich schrap zetten....)
Reageren op een teugelhulp (of beenhulp) is veel meer een keuze.

Ik heb mijn paard van jonks af aan geleerd om op enkel zit en zwaartepunt (eigenlijk niet eens gewicht, ik wil de rug 'bol' houden) overgangen terug te maken.
Dat ene kneepje reserveer ik om te corrigeren: 'snelle reactie graag!' - terwijl ik met zit en zwaartepunt 'mijn danspartner vertel wat ik wil'.
Citaat
Tenslotte nog 1 twijfel: komen de achterbenen zo voldoende onder?

:) Twijfel is uitstekend, dat houdt ons eerlijk.
Doorgaans geldt, hoe minder teugel, hoe meer Hankenbeugung.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:11 



 
Profiel   

Maar je kan een paard wel in de weg zitten, waardoor het niet actief blijft natuurlijk. Als je onbewust je paard consequent remt, krijg je geen voorwaarts paard.

Maar in de OP stond ook dat de instructrice vond dat TS te hard met de hand inwerkt, dus daar zit ook een groot probleem.

@SuzanneF, met je eens. Het is heel moeilijk om dat gevoel te krijgen zodat mensen op tijd zijn. Persoonlijk laat ik mensen even stilstaan en vraag dan; voelde je dat? Even terug naar het moment en zeggen wat je dan moet doen.
Als je iemand aanwijzingen geeft tijdens het rijden, ben je ook vaak al te laat. Je ziet het, spreekt het uit, lesklant moet het opnemen en uitvoeren. Dat kost echt seconde's.
En ik vind het belangrijk dat mensen het echt begrijpen en voelen, zodat ze ook als je naar huis bent, zelfstandig kunnen trainen. Te vaak zie en hoor ik dat mensen na een les even de weg kwijt zijn. Ik zeg ook altijd; bel bij vragen. Ga niet door als je blokkeert.

Nu krijg je dit. Via Bokt advies. Niemand die het ziet en wat nu de kip of het ei is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:12 



 
Profiel   

koend schreef
Bekken kantelen bijvoorbeeld zegt iedereen. Maar bij verzamelen kantelt de een naar voor om zeker niet de rug weg te drukken zodat de achterbenen kunnen onder komen.
De andere spreekt van zwaar zitten, uitademen en dus bekken naar achter kantelen.

Hier was een misverstand in het spel, iedereen heeft het over de 'bolle' rug, niet iedereen over zwaar zitten.
Citaat
Ikzelf, bij mijn paard, krijg bij methode 2 een paard dat ontspant en rustig terugkomt naar een lagere gang. Het valt bijvoorbeeld van draf in stap of van galop in draf... en altijd nogal op de voorhand. Dat gebruikte ik heel veel toen hij jonger was, en nu nog dikwijls als ik net dat wil uit komen.

Herscholen, dus.
Dat is moeilijk, want je moet een oude gewoonte vervangen door iets nieuws.
Citaat
Maar mijn topic nu gaat over verzamelen en verzamelde overgangen op de zit! Hij zou moeten sneller worden achteraan.

:o
Verzamelen is bekken kantelen, dragen, 'de Hanken buigen' - ik sluit niet uit dat het samenvalt met 'sneller worden'.

Verder is een goede overgang relatief zwaar. Dus als de galop (ik noem maar wat) op de voorhand is, is het al ingewikkeld om op de achterhand de overgang naar draf te maken.
Citaat
Bowo beantwoordt mijn vraag ( bedankt) en zegt dat ik de zithulp slechts mag ontspannen als ik de mate van verzameling krijg die ik beoog.

In een overgang: prima.

Maar bedenk wel dat onze rijdieren ons nadoen, je moet als ruiter dus per definitie in een soort van verzameling zitten als je een verzameld dier wil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen