Hoe verzamelen op de zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:17

Even de situatie schetsen: paard 8 jaar, m2, beetje een diesel, ik moet aan het been zijn bewaken, maar het gaat goed en evolueert nog positief.
We rijden all- round, met nadruk op dressuur.

Laatst kreeg ik van mijn lesgeefster kritiek dat ik teveel op mijn hand en teweinig op mijn zit verzamelde. Op dat moment was het terecht.
( ik had nogal veel buitenritten gedaan, en mijn paard had meer zin in stuwen dan in dragen.)

Nu komt mijn vraag:
Kun je eens precies uitleggen hoe je verzamelt op de zit?

( ik gebruik meestal de gekende verzamelende oefeningen: voltes in alle variaties, overgangen, schijnovergangen, zijgangen en keertwending om de achterhand achterhand.)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:30

Je kan een paard leren om terug te komen op de zit door jezelf lang en zwaar te maken. Als het paard daar niet op reageert dan geef je een ophouding. Je sluit je hand en opent hem weer. Als je dit een aantal keren herhaalt dan zal je merken dat het paard leert terugkomen op de zit. Verzamelen op de zit is een samenwerking tussen deze zithulp, been en een lichte teugelhulp om het contact te behouden zodat het paard zich welft in de hals vanuit de schoft.

Het aan het been zijn is wel een absolute vereiste hiervoor. Het paard moet te allen tijde naar voren blijven denken en vanuit het achterbeen aantreden.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:17

Poeh, dat doe ik zo op gevoel dat het bijna lastig is om uit te leggen haha. Ik vertraag wat in mijn beweging en kantel mijn bekken iets, buikspieren aangetrokken. Ik reageer dan weer op de beweging van het paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:30

Earth schreef:
Poeh, dat doe ik zo op gevoel dat het bijna lastig is om uit te leggen haha. Ik vertraag wat in mijn beweging en kantel mijn bekken iets, buikspieren aangetrokken. Ik reageer dan weer op de beweging van het paard.

Dit is zo ongeveer wat mijn lesgever me zegt.

Vertragen in je beweging in lichtrijden vertraagd op en neer gaan en jezelf lang maken, bij doorzitten jezelf zwaarder maken en lang maken, je bekken wat kantelen (navel naar je toe).
Kleine ophouding met je hand maar paard wel voorwaarts houden. (bij mijn paard werkt dat voorwaarts houden als ik mijn onderbenen iets naar achter leg net achter de singel en aandrijf).

Zelf heb ik moeite met dat kantelen van de bekken. Maar laatste les heb ik mijn buikspieren goed gevoeld :+

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:40

Ik ga wat zwaarder zitten, bekkenbodem spieren aanspannen en ik maak dan een "halve ophouding" door mijn handen een centimeter naar boven te brengen en weer terug. Net zoals je schakelt binnen een gang dus zo ongeveer.

Ik vraag me af hoe je verzamelt door teveel aan de voorkant te zitten. Dan krijg je toch juist een duikboot effect ?

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:49

Binnen de centered riding heb ik t ooit als volgt uitgelegd gekregen, dat vind ik altijd een fijne uitleg..

Je zitbeenbotjes bewegen met je paard mee in een soort roterende beweging, alsof je achteruit fietst (als je vooruit aan t fietsen bent dan komt je paard teveel op de voorhand).. als je visualiseert dat de beweging ovalen worden met de lengte naar voren dan verruim je.. als je visualiseert dat de beweging ovalen worden met de lengte naar boven dan verzamel je..

Een andere beeld wat ik helpend vind is dat van een watermolen wat water mee omhoog schept

Ik merk dat ik t heel lastig vind om t goed en duidelijk te omschrijven.. het is makkelijker om de bewegingen voor je doen met mn handen, maar dat is zo lastig door t scherm :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 01:26

Maar wat zei je instructrice? Ze zegt dat je meer op je zit moet rijden, maar heeft het niet uitgelegd?

Je moet dan een aantal zitlessen nemen om je eerst bewust te worden van je zit EN je ademhaling.

Ik laat mensen op hun handen zitten, neem paard over en leer ze eerst voelen wat ze doen. Dat is niet even 1,2,3 en verschilt iets per persoon. Mensen hebben bijv de neiging achterover te gaan hangen. Daar moet je eerst zelf bewust worden wat voor effect dat heeft.

Of ook met de handen op de buik adem inhouden. Daarna met uitademen halt houden.

Ook even de beugels uit en oefeningen en bewust worden. Veel mensen hebben bijv een stoelzit.

Het doel is met weinig veel kunnen doen. Als iets niet werkt gaan mensen vaak meer doen en grof inwerken. Maar je moet juist terug naar bewust worden en een stuk contact met minimale hulpen en niet steeds meer en zwaarder.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 05:08

In feite moet je eerst zorgen dat je paard de hulp goed kent en er vlug en goed op reageert.

Geef je zithulp, combineer het in eerste instantie nog even met bijvoorbeeld een stemhulp of je teugel. En laat vervolgens steeds meer die extra hulp weg of grijp in met je extra hulp als het paard in 1e instantie niet reageert.

Beloon de juiste reactie, sowieso door direct te ontspannen. En (zeker in het begin) met stem of een snelle kriebel op de hals.


Begin makkelijk, met stap-halt en daarna vanuit gangen naar een lager tempo. Wees uiterst consequent en ga terug naar eenvoudig stap-halt waar nodig.

Zodra de hulp duidelijk is voor je paard kan je gaan oefenen met versnellingen en vertragingen ofwel verruiming en verzameling.

Hoe groter de verschillen en hoe korter de reactietijd hoe hoger de graad van moeilijkheid. Wees zelf scherp, consequent en beloon en ontspan op de goede momenten.


Ikzelf ga meer zitten en span mijn bekken en bovenbeen even aan in mijn zithulpen. Dit is wel een interessant topic hierover: [RT-D] De zithulpen voor halt

Betreft je paard en de oefeningen, neem de tijd om goed los te werken. Gebruik wat eerder/meer galop als dat helpt om los en aan het been te komen.
Zijgangen, overgangen en tempowisselingen zijn de sleutel naar verzameling. De oefeningen zijn er om het paard sterker en flexibeler te maken dus gebruik ze ook zo.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:35

Mijn zithulp voor halt is diep uitademen. Span ik dan ook mijn bekkenbodemspieren aan en mijn kuit eraan dan verzamelen we. Nu moet ik bekennen dat het met mijn Spaanse een stuk makkelijker gaat. Mijn KWPN heb ik nooit op zulke kleine gevoelige hulpen kunnen rijden.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 11:05

Bedankt voor alle reacties.
Vooral de link van Kelly_ann was leerrijk.

Op de goede momenten, vb nadat ik 30 min individueel kan inrijden ( mijn diesel stap voor stap opwarmen) kunnen we best wel op een goede morgen manier verzamelen.
Maar zowel mijn paard al ik zijn soms moe, of afgeleid, of ... enfin je kent het wel.
Dan wordt hij traag achteraan als ik verzameling vraag, houdt hij halt als een duikboot en duwt op mijn hand.
Daar had ik niet het juiste antwoord op.

In het topic "Zithulpen voor halt" zag ik mijn eigen ervaring bevestigd dat er best wel veel manieren zijn voor die overgang, allemaal goed maar paardafhankelijk, situatieafhankelijk en afhankelijk van wat je precies wil uitkomen.
Ikzelf streef tijdens mijn dressuur een opwaartse, verzamelde, gesloten overgang na.

Wat deed ik verkeerd, als hij drammerig was ?
Ik ging iets achterover zitten, met iets achterover gekanteld bekken en te lang durende teugelhulp.
Dit zal ik nu proberen te vervangen door:
- recht blijven, zelfs proberen mijn bekken iets naar voor te kantelen. Tegelijk bovenbeen en bekken even aanspannen. ( had mijn instructie zo aangegeven, maar dit had ik nog zelden gelezen, vandaar dit topic)
- nog bewuster korte teugelhulpen geven. Ik loste druk na het goede antwoord maar ik moet sneller zijn. Eerder een teken geven als een vraag. - het probleem begint natuurlijk als hij niet reageert.
- deze manier direct bewust herhalen als ik in de lesfase ben van veelvuldig overgangen rijden, en eerst stap/halt.

Nu moet ik nog 1 keuze maken:
Geef ik met mijn bovenbeen/bekken een kort teken, als vraag waarop een antwoord moet komen.
Of span ik mijn zit aan en los pas als het correcte antwoord gegeven is. Zoiets als druk lossen bij goed antwoord.

Tenslotte nog 1 twijfel: komen de achterbenen zo voldoende onder?

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:30

Ik houd die hulp aan tot ik reactie krijg, ook omdat je dan de mate van verzameling kan bepalen. Als jij je hulp niet stopt, moet hij nog verder verzamelen. Maar als de reactie te lang duurt, moet je dan wel corrigeren met teugel of stem.

De gedragenheid moet je behouden door je been er aan te houden. Veel (schijn)overgangen rijden zodat je paard ook snapt dat verzamelen niet zo zeer langzamer is, maar vooral kleiner.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:38

Je moet vrij snel zijn. Je geeft de zithulp en daar moet reactie op komen. Komt deze niet snel genoeg dan sluit je je hand. En anders sluit je je hand heel duidelijk. Maar je moet duidelijk en consequent zijn in de hulpen en de opvolging ervan. Anders leer je hem nooit aan de zit te gehoorzamen en van je hand af te blijven.
De achterbenen blijven doortreden als hij actief naar voren blijft denken en hij scherp aan je been blijft. Ook daar consequent in zijn. Been aanleggen is aantrekken van het achterbeen. Geen reactie is spoortje en weer geen reactie is tikje. Tot je de gewenste reactie krijgt en dan belonen.
Als je duidelijk en consequent bent dan werkt dit het fijnste. Voor het paard duidelijkheid en alleen dan krijg je een paard gehoorzaam op lichte hulpen.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:47

koend schreef:
Even de situatie schetsen: paard 8 jaar, m2, beetje een diesel, ik moet aan het been zijn bewaken, maar het gaat goed en evolueert nog positief.
We rijden all- round, met nadruk op dressuur.

Laatst kreeg ik van mijn lesgeefster kritiek dat ik teveel op mijn hand en teweinig op mijn zit verzamelde. Op dat moment was het terecht.
( ik had nogal veel buitenritten gedaan, en mijn paard had meer zin in stuwen dan in dragen.)

Nu komt mijn vraag:
Kun je eens precies uitleggen hoe je verzamelt op de zit?

( ik gebruik meestal de gekende verzamelende oefeningen: voltes in alle variaties, overgangen, schijnovergangen, zijgangen en keertwending om de achterhand achterhand.)


Het lijkt me aan de lesgeefster dat ze jou dan ook moet vertellen hoe je dat dan voor elkaar krijgt? Je mag naar haar kritisch zijn hoor, je betaalt er immers voor. Fijn dat ze kritisch is, maar ze moet je ook kunnen uitleggen hoe je het wel goed voor elkaar krijgt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:24

koend schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Vooral de link van Kelly_ann was leerrijk.

Op de goede momenten, vb nadat ik 30 min individueel kan inrijden ( mijn diesel stap voor stap opwarmen) kunnen we best wel op een goede morgen manier verzamelen.
Maar zowel mijn paard al ik zijn soms moe, of afgeleid, of ... enfin je kent het wel.
Dan wordt hij traag achteraan als ik verzameling vraag, houdt hij halt als een duikboot en duwt op mijn hand.
Daar had ik niet het juiste antwoord op.

In het topic "Zithulpen voor halt" zag ik mijn eigen ervaring bevestigd dat er best wel veel manieren zijn voor die overgang, allemaal goed maar paardafhankelijk, situatieafhankelijk en afhankelijk van wat je precies wil uitkomen.
Ikzelf streef tijdens mijn dressuur een opwaartse, verzamelde, gesloten overgang na.

Wat deed ik verkeerd, als hij drammerig was ?
Ik ging iets achterover zitten, met iets achterover gekanteld bekken en te lang durende teugelhulp.
Dit zal ik nu proberen te vervangen door:
- recht blijven, zelfs proberen mijn bekken iets naar voor te kantelen. Tegelijk bovenbeen en bekken even aanspannen. ( had mijn instructie zo aangegeven, maar dit had ik nog zelden gelezen, vandaar dit topic)
- nog bewuster korte teugelhulpen geven. Ik loste druk na het goede antwoord maar ik moet sneller zijn. Eerder een teken geven als een vraag. - het probleem begint natuurlijk als hij niet reageert.
- deze manier direct bewust herhalen als ik in de lesfase ben van veelvuldig overgangen rijden, en eerst stap/halt.

Nu moet ik nog 1 keuze maken:
Geef ik met mijn bovenbeen/bekken een kort teken, als vraag waarop een antwoord moet komen.
Of span ik mijn zit aan en los pas als het correcte antwoord gegeven is. Zoiets als druk lossen bij goed antwoord.

Tenslotte nog 1 twijfel: komen de achterbenen zo voldoende onder?


Het zijn geen trucjes. Als je een paard trucjes gaat aanleren, kan je een stap verder of bij een andere oefening je zit weer niet gebruiken.

Meeste paarden zouden in de basis heel goed op de zit reageren, als deze hulpen niet worden afgestompt.
Daarom zou ik ook echt investeren in zitles en echt bewust worden van je zit, hulpen en ademhaling.

Als je nu met verzamelen de uitleg krijgt en dat gaat goed, leer je jezelf en je paard slechts een deel aan van wat je overal kan tegenkomen en nodig hebt.

Het is vanaf internet echt niet te zien wat je doet, wanneer en hoe. Je instructrice zegt je wat je fout doet en zij moet dat oppakken.
Misschien ben je te laat, misschien kom je er snel te hard in, misschien hang je achterover, er kan van alles mis gaan.

Wat daarnaast ook belangrijk is, maar ook nooit via internet te beoordelen, is dat je paard iets terug krijgt voor wat je vraagt. Als je trekt en een paard komt terug, maar je blijft trekken, zal hij nooit begrijpen waarom je zo zat te trekken. Niet dat trekken goed is, maar even als voorbeeld.

Ontspanning is de grootste beloning. Maar daar kan een paard ook van leren. Als je iets doet en het gaat goed, mag je best even daarna alles losgooien. Heel veel mensen doen heel veel in korte tijd. Dat kan als dingen bevestigd zijn, maar bij nieuwe dingen aanleren, verbeteren en veranderen zijn je momenten daartussen ook echt belangrijk.

Maar je basis wordt meer bewust zijn. Als iemand je daar goed mee op weg helpt, ga je dat voelen en begrijpen en kan je dat zelf goed toepassen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:29

Bi de bovenstaande tips helpt in het begin zuchten of nadrukkelijk uitademen ook voor een overgang terug.
Of zeg maar hoooo in je uitademing.
Daarmee verplaats je je lichaam vaak al in een houding waarom je zwaar gaat zitten.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:41

koend schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Vooral de link van Kelly_ann was leerrijk.

Op de goede momenten, vb nadat ik 30 min individueel kan inrijden ( mijn diesel stap voor stap opwarmen) kunnen we best wel op een goede morgen manier verzamelen.
Maar zowel mijn paard al ik zijn soms moe, of afgeleid, of ... enfin je kent het wel.
Dan wordt hij traag achteraan als ik verzameling vraag, houdt hij halt als een duikboot en duwt op mijn hand.
Daar had ik niet het juiste antwoord op.

In het topic "Zithulpen voor halt" zag ik mijn eigen ervaring bevestigd dat er best wel veel manieren zijn voor die overgang, allemaal goed maar paardafhankelijk, situatieafhankelijk en afhankelijk van wat je precies wil uitkomen.
Ikzelf streef tijdens mijn dressuur een opwaartse, verzamelde, gesloten overgang na.

Wat deed ik verkeerd, als hij drammerig was ?
Ik ging iets achterover zitten, met iets achterover gekanteld bekken en te lang durende teugelhulp.
Dit zal ik nu proberen te vervangen door:
- recht blijven, zelfs proberen mijn bekken iets naar voor te kantelen. Tegelijk bovenbeen en bekken even aanspannen. ( had mijn instructie zo aangegeven, maar dit had ik nog zelden gelezen, vandaar dit topic)
- nog bewuster korte teugelhulpen geven. Ik loste druk na het goede antwoord maar ik moet sneller zijn. Eerder een teken geven als een vraag. - het probleem begint natuurlijk als hij niet reageert.
- deze manier direct bewust herhalen als ik in de lesfase ben van veelvuldig overgangen rijden, en eerst stap/halt.

Nu moet ik nog 1 keuze maken:
Geef ik met mijn bovenbeen/bekken een kort teken, als vraag waarop een antwoord moet komen.
Of span ik mijn zit aan en los pas als het correcte antwoord gegeven is. Zoiets als druk lossen bij goed antwoord.

Tenslotte nog 1 twijfel: komen de achterbenen zo voldoende onder?


Ik zou niet te moeilijk gaan lopen denken, verzamelen op de zit is bekken kantelen bij jezelf. Probeer dat maar eens te oefenen zonder dat je op het paard zit.

In principe simpel houden-overgangen/ tempowisselingen rijden om achterbenen te activeren-zorg dat paard achter kleine passen maakt en meer gaat buigen in de gewrichten ipv te stuwen. Soms helpt onder het tempo rijden daarbij (ligt aan bouw van het paard). Als de achterbenen goed, actief gebogen worden zou je dat moeten voelen in je hand (paard wordt lichter) en komen je hulpen sneller aan. Zelf niet vasthouden aan de voorkant maar sneller zijn idd. Bij meer buiging achter zou je eigenlijk als ruiter automatisch ook het bekken moeten kantelen. Op het moment dat het paard gewicht achter opneemt, kantel je als ruiter het bekken, en houdt je het actief met je been waarop je de impuls van voren opvangt zodat de energie omhoog blijft ipv naar voren gaat. (hopelijk snap je het zo een beetje)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:47

superpony schreef:
Het zijn geen trucjes. Als je een paard trucjes gaat aanleren, kan je een stap verder of bij een andere oefening je zit weer niet gebruiken.


Ik vind het leren luisteren naar een hulp best een 'truukje' leren te noemen.
En met dat kunstje kan je je paard gaan gymnastiseren.

Verder helemaal een met je verdere post. Loslaten en ontspannen zodra het paard doet wat je vraagt. Ik bied mijn paarden ook wel eens even rust in het halt aan om een moeilijk stukje dat goed ging even te laten bezinken!
Maar ik doe ook zeker stukken waarin ik snel wil kunnen schakelen en veel 'eis' in korte tijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:59

Kelly_ann schreef:
superpony schreef:
Het zijn geen trucjes. Als je een paard trucjes gaat aanleren, kan je een stap verder of bij een andere oefening je zit weer niet gebruiken.


Ik vind het leren luisteren naar een hulp best een 'truukje' leren te noemen.
En met dat kunstje kan je je paard gaan gymnastiseren.

Verder helemaal een met je verdere post. Loslaten en ontspannen zodra het paard doet wat je vraagt. Ik bied mijn paarden ook wel eens even rust in het halt aan om een moeilijk stukje dat goed ging even te laten bezinken!
Maar ik doe ook zeker stukken waarin ik snel wil kunnen schakelen en veel 'eis' in korte tijd.


Maar leren luisteren naar een hulp kan je dus op verschillende manieren aanpakken. Als mijn zit en hulpen goed zijn, kan ik dat toepassen en wordt het een 2e natuur elke keer dat we een stap verder gaan.

Schop en trek ik mn paard net zo lang totdat hij een stap opzij gaat, leer ik hem ene trucje. Hij gaat opzij, maar dat is het. Ik kan het op die manier niet verbeteren gaande weg.

Ik rij dan zelf nu al jaren western ( gaf western en engels les ) maar als ik een paard leer stoppen, gaat dat echt op zit en is mn hand de ondersteuning. Niet andersom. Ik ga niet eerst trekken en dan mn zit eraan toevoegen. Dat doe je in kleine stapjes.

Ook iets wat eigenlijk besproken moet worden. Hoeveel stappen tot resultaat. Als je bijv een paard leert achterwaarts te gaan, willen mensen vaak letterlijk een stuk achteruit. Ik begin met de hulp en als ik ook maar iets van beweging naar achter voel stop ik en ben ik even blij. Dan weer die hulp, beweging naar achter komt sneller, dus weer blij. Dat gaat steeds sneller en dan wil ik wat meer naar achteren, wat vlotter etc.

Maar ik zie heel veel mensen onwijs stoeien en erg veel in hele korte tijd willen. Maar in eerste instantie is een paard blanco. Hij kan alles wel, maar de ruiter moet het eruit krijgen. Men moet veel meer doen met de eerste minimale reacties die ze krijgen en daarop door. En dat kan best vlot achter elkaar doorgaan als je maar steeds laat voelen dat die kleine beweging naar achteren bijv was wat je wilde.

Dat is een trucje leren in die zin dat het paard de connectie gaat leggen. Maar je kan ermee door.

En mensen slaan dingen over. Achteruit is voor heel veel dingen belangrijk. Goed halthouden is belangrijk. Vanuit goed voorwaarts halthouden, kan je ook voorwaarts wegdraven. Valt een paard uit elkaar, komt ie ook niet weg van zijn plek.

Dat voorwaarts denken bij overgangen terug, zijgangen, halthouden etc behoud je imo door juist niet te streng te zijn met de hand.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 14:11

Op mijn instructeur valt niets aan te merken. Ik ben het die achteraf nog alles herkauwt en de instructie probeert in te passen bij mijn ervaring en wat ik er over lees.
Dat kan best wel moeilijk zijn want elke discipline kijkt door zijn eigen bril, en wil net iets anders uit komen.

Bekken kantelen bijvoorbeeld zegt iedereen. Maar bij verzamelen kantelt de een naar voor om zeker niet de rug weg te drukken zodat de achterbenen kunnen onder komen.
De andere spreekt van zwaar zitten, uitademen en dus bekken naar achter kantelen.

Ikzelf, bij mijn paard, krijg bij methode 2 een paard dat ontspant en rustig terugkomt naar een lagere gang. Het valt bijvoorbeeld van draf in stap of van galop in draf... en altijd nogal op de voorhand. Dat gebruikte ik heel veel toen hij jonger was, en nu nog dikwijls als ik net dat wil uit komen.

Maar mijn topic nu gaat over verzamelen en verzamelde overgangen op de zit! Hij zou moeten sneller worden achteraan.

Ik paste al toe wat Elisa schrijft, maar mijn paard wordt dan trager en hij moest nu net vlugger worden. Dat lukte me niet. Vandaar dat ik probeerde te begrijpen wat ik precies verkeerd deed.

Bowo beantwoordt mijn vraag ( bedankt) en zegt dat ik de zithulp slechts mag ontspannen als ik de mate van verzameling krijg die ik beoog.
Suzanne (ook bedankt) geeft daarop de aanvulling dat de communicatie ( hulp, reactie paard en reactie ruiter) eigenlijk we snel moet verlopen. (Hier heb ik nog werk)
Superpony wijst op het belang van ontspanning als beloning. ( doe ik al iets te veel)

De passe-partout slogan "neem les!” klopt altijd, maar dat was de vraag niet. We zouden trouwens het forum "rijtechnische vragen" mogen sluiten.
Ik zie in mijn omgeving ook mensen die een dikke portefeuille aan privélessen betalen en die prachtig rijden met hun lesgever. Maar dan komen ze op wedstrijd in de ring, ze staan er alleen voor ... en het gaat mis.
Ik pleit voor instructie, en dan het zelf volledig proberen te begrijpen en verwerken.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:20

Hier nog een leuk artikeltje over bekken kantelen en verzamelen: https://science-equine.com/nl/artikelen ... ed-horse-2

Er zit meestal wel een zekere logica in de hulpen ten opzichte van het paard en zijn graad van opleiding.


Toch denk ik dat je probleem/winst meer zit in het sneller/beter laten reageren van je paard. Dan jezelf een wokkel te filosoferen over het hoe.
Je kan 'm in theorie ook leren verzamelen door aan zijn linkeroor te trekken.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:38

koend schreef:
De andere spreekt van zwaar zitten, uitademen en dus bekken naar achter kantelen.


Nee, bij uitademen en "zwaar" zitten kantelen mijn bekken juist naar voren

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:54

Weet je dat zeker Matheno?

Bekken naar voren kantelen = iets holle rug
Bekken naar achteren kantelen = iets bolle rug

Het meest logische is dan ook zo zitten als je verlangt dat het paard gaat bewegen. In de verzameling moet het paard ook de rug bollen en het bekken zo kantelen dat het achterbeen kan ondertreden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hoe verzamelen op de zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:01

Ik heb recent nog een clinic gereden met mijn paard over houding en zit. Daar heb ik geleerd om te focussen op mijn navel. De navel naar binnen brengen waardoor automatisch je bekken meegaat. Dat werkte zo goed bij mijn paard! Zij heeft nog veel te weinig impuls en viel daardoor stil ipv te verzamelen, maar een m2’er zou toch voldoende impuls moeten hebben om daar mooie verzameling uit te halen! :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:02

koend schreef:
Op mijn instructeur valt niets aan te merken. Ik ben het die achteraf nog alles herkauwt en de instructie probeert in te passen bij mijn ervaring en wat ik er over lees.
Dat kan best wel moeilijk zijn want elke discipline kijkt door zijn eigen bril, en wil net iets anders uit komen.

Bekken kantelen bijvoorbeeld zegt iedereen. Maar bij verzamelen kantelt de een naar voor om zeker niet de rug weg te drukken zodat de achterbenen kunnen onder komen.
De andere spreekt van zwaar zitten, uitademen en dus bekken naar achter kantelen.

Ikzelf, bij mijn paard, krijg bij methode 2 een paard dat ontspant en rustig terugkomt naar een lagere gang. Het valt bijvoorbeeld van draf in stap of van galop in draf... en altijd nogal op de voorhand. Dat gebruikte ik heel veel toen hij jonger was, en nu nog dikwijls als ik net dat wil uit komen.

Maar mijn topic nu gaat over verzamelen en verzamelde overgangen op de zit! Hij zou moeten sneller worden achteraan.

Ik paste al toe wat Elisa schrijft, maar mijn paard wordt dan trager en hij moest nu net vlugger worden. Dat lukte me niet. Vandaar dat ik probeerde te begrijpen wat ik precies verkeerd deed.

Bowo beantwoordt mijn vraag ( bedankt) en zegt dat ik de zithulp slechts mag ontspannen als ik de mate van verzameling krijg die ik beoog.
Suzanne (ook bedankt) geeft daarop de aanvulling dat de communicatie ( hulp, reactie paard en reactie ruiter) eigenlijk we snel moet verlopen. (Hier heb ik nog werk)
Superpony wijst op het belang van ontspanning als beloning. ( doe ik al iets te veel)

De passe-partout slogan "neem les!” klopt altijd, maar dat was de vraag niet. We zouden trouwens het forum "rijtechnische vragen" mogen sluiten.
Ik zie in mijn omgeving ook mensen die een dikke portefeuille aan privélessen betalen en die prachtig rijden met hun lesgever. Maar dan komen ze op wedstrijd in de ring, ze staan er alleen voor ... en het gaat mis.
Ik pleit voor instructie, en dan het zelf volledig proberen te begrijpen en verwerken.


Mijn basis is gewoon Engels en heb daarin jaren les gegeven. Ik rij zelf 28jr western en daar ook les in gegeven en dat gaat prima samen. Kijk naar Dinja v Lieren die bij Rieky Young lest bijv en zij is niet de enige.

Je hebt les, je instructrice zegt iets en jij stelt je vraag hier. Dan krijg je daar hier reacties op. Anders had zij het wel uitgelegd. Zo simpel is het.

Je kan hooguit twijfelen en dan wat zij verteld willen vergelijken, maar als de instructie bevalt is dat niet het probleem.

Je hamert teveel op 1 ding. Het is een totaal plaatje waar je aan moet werken. Het is niet vanaf internet te beoordelen.
Maar de oefeningen kan je droog op een stoel/kruk doen en zelf voelen en ervaren.

Het gaat wel om goed in-en uitademen. Dat doet ook niet iedereen.

En qua vlugger worden.......Dat is zo niet te zien, echt niet. Niet elk paard is vlug. Soms belemmeren mensen hun paard en kan deze niet ruimer worden. Hij kan fysiek last hebben ergens. Maar over tempo gaan jagen is altijd fout. Dus het kan en moet alleen door iemand die erbij is verholpen worden.

En nogmaals; verzamelen op een correcte manier gaat alleen als de basis goed is.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:03

Er is nog wel eens verwarring wat naar voren en achteren is qua bekken kantelen. Dat merk ik wel vaker in gesprekken en discussies. De ene gaat uit van de onderkant en de ander van de bovenkant om het plat te zeggen. :+

Als paard tijdens verzamelen trager wordt heeft het eigenlijk minder nut om ermee door te gaan, maar moet je dus echt scherp op het been maken en houden. Want je kan wel door blijven gaan, maar zodra ze achter trager worden ipv verzamelen heeft het geen nut meer. Ook in overgang terug naar stap, zodra ze traag worden zet ik de overgang niet door maar juist weer naar voren. Zo is het soms maar 2 passen verzamelen en bouw ik dat langzaam uit, zolang ze maar actief blijven. Niet over het tempo, dat heeft niks met vlug te maken. Vooruit blijven denken en actief achterbeen.

Mijn zithulp houd ik dan wel weer aan tot ik de juiste reactie krijg qua terugkomen. Als ik hand erbij nodig heb geef ik hulp eb laat ik meteen weer los en dat zo nodig herhalen. Juist als de hand hulp aangehouden blijft worden, helemaal bij een paard dat al graag voorover gaat, heb je de kans dat ze juist in die hulp gaan hangen en ook niet reageren. (Naast dat ik dus overgangen op zit wil en niet op hand)

Ik werk heel veel aan op eigen benen en in hetzelfde tempo blijven lopen zonder handhulp. Dus ik vang op en laat daarna los en dat mag geen verandering betekenen in het tempo.