Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Positief actiever maken

 
Profiel   

@TS, hoe lang heb je haar? Hoe oud is ze? Wat voer je haar nu? Hoeveel staat ze buiten en hoe? Wei, paddock?

Heb je een filmpje hoe ze beweegt in vrijheid?

Het is wel belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Is ze gewoon wat traag? Heeft ze ergens last? Komt ze energie tekort? Of conditie? Rem je haar? Heeft ze angst voor de hand?

Ik zou voor je dat weet, niet te hard ingrijpen. Een paard over zijn tempo gaan jagen heeft geen nut. Dan werk je hooguit andere problemen in de hand.

Je kan er energie rijk voer in gaan gooien, maar daarmee ligt het er ook aan wanneer/hoe laat je dat voert en hoe laat je haar laat werken. En of ze in de tussentijd beweegt.
Anders krijg je een paardje dat eventueel wel reageert op het voer, maar niet vlotter gaat worden zoals jij wil nu.

Iemand anders erop laten rijden, zou ik ook pas doen als je de oorzaak echt kan achterhalen. Teveel mensen die denken; dat fix ik wel even.

Als je via Bokt goede tips wil, moet je toch met beeldmateriaal komen. Daar kan flink kritiek op komen soms, maar anders blijft het gissen en van alles wat roepen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:13 



 
Profiel   

Remark schreef
Ik overweeg om mijn paard een periode te laten rijden door de instructrice van een stalgenootje

Zeker goed om dat even vol te houden. Als je onbewust rijdt met de handrem erop heeft het paard geleerd dat ie niet voluit mág gaan. Dan duurt het even voor het kwartje valt dat "gáán" het bij die andere ruiter juist erg gewaardeerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:14 



 
Profiel   

Het kan gaan om pijn, het kan gaan om een manier van rijden, of? Waar ik me steeds vaker over verbaas is de gedachte dat ieder paard moet doen wat er van hem verwacht wordt. Het paard communiceert iets, kunnen ruiters wel luisteren of zijn ze alleen bezig met wat zij willen van het paard? Misschien wil een paard dat niet geven, om wat voor reden dan ook. Je kunt een paard niet "iets maken" wat er niet inzit. Dat is toch geen rare gedachte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:25 



 
Profiel   

Remark schreef
Elisa2 schreef
Ja aan het been in stap 1, de gevoelige zolen kunnen zeker meespelen. Uitsluiten of er onderliggende medische factoren een rol spelen is een hele belangrijke.

Je zou qua voer eens kunnen overleggen met een voedingsdeskundige, van bijv. olie krijgen paarden meer duurzame energie. (geeft langzame energie waardoor ze beter vol kunnen houden)

Als ze haar ene bil meer laat zakken dan haar andere bil dan is ze scheef in het bekken, dit kan problemen geven maar hoeft niet. Goed rechtrichten is hierbij wel enorm belangrijk. Longeren klinkt goed hoe je dat doet.

Jammer dat ze nergens echt heel enthousiast en blij van lijkt te worden, de schijn-overgangen terug zouden weleens heel fijn kunnen zijn bij een paard wat zo'n moeite heeft om naar voren te gaan.

Het doorrijden en flink naar voren jagen wat je instructrice je laat doen is op zich niet slecht en kan bij sommige paarden fijn werken. Maar ik denk dat druk op de voorkant uitoefenen niet helemaal passend is in deze situatie. Wat is het doel ermee van je instructrice? Meer op het achterbeen houden?

Bedankt voor de tips!

Wat ze bedoelt is de motor achter aanzetten en die opgewekte energie niet voor eruit laten lopen.


Graag gedaan, ik snap wat je instructrice bedoelt maar het paard moet daarvoor wel eerst de achterbenen leren buigen en klein worden en blijven achter anders maakt ze te grote passen en gaat ze stuwen en dat gewicht krijg jij dan weer in je hand. Dit werkt beter met schijnovergangen terug en dan opvangen voordat ze van het achterbeen afloopt.

De tip om pssm te testen vind ik ook geen rare optie, het kan inderdaad zijn dat ze niet geschikt is voor dit werk hetzij fysiek hetzij geestelijk. Of de juiste manier is nog niet gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:43 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Graag gedaan, ik snap wat je instructrice bedoelt maar het paard moet daarvoor wel eerst de achterbenen leren buigen en klein worden en blijven achter anders maakt ze te grote passen en gaat ze stuwen en dat gewicht krijg jij dan weer in je hand. Dit werkt beter met schijnovergangen terug en dan opvangen voordat ze van het achterbeen afloopt.

De tip om pssm te testen vind ik ook geen rare optie, het kan inderdaad zijn dat ze niet geschikt is voor dit werk hetzij fysiek hetzij geestelijk. Of de juiste manier is nog niet gevonden.

Dat is ook wat ik merk inderdaad. Mijn paard stuwt gewoon heel snel. Zo is ze natuurlijk ook gebouwd.

josien_m_ schreef
Het kan gaan om pijn, het kan gaan om een manier van rijden, of? Waar ik me steeds vaker over verbaas is de gedachte dat ieder paard moet doen wat er van hem verwacht wordt. Het paard communiceert iets, kunnen ruiters wel luisteren of zijn ze alleen bezig met wat zij willen van het paard? Misschien wil een paard dat niet geven, om wat voor reden dan ook. Je kunt een paard niet "iets maken" wat er niet inzit. Dat is toch geen rare gedachte?

Helemaal mee eens. Dat zit ook in mijn achterhoofd.

Rex_Rolfo schreef
Remark schreef
Ik overweeg om mijn paard een periode te laten rijden door de instructrice van een stalgenootje

Zeker goed om dat even vol te houden. Als je onbewust rijdt met de handrem erop heeft het paard geleerd dat ie niet voluit mág gaan. Dan duurt het even voor het kwartje valt dat "gáán" het bij die andere ruiter juist erg gewaardeerd wordt.

Ja dat geloof ik ja.

superpony schreef
@TS, hoe lang heb je haar? Hoe oud is ze? Wat voer je haar nu? Hoeveel staat ze buiten en hoe? Wei, paddock?ze is 6 jaar. Ik heb haar nu bijna 4 jaar. Ze krijgt 0,5 KG hooi per uur of ze staat op de wei (8u per dag) met graasmasker. Ze krijgt agrobs naturmineral en verder niks. Ze staat dag en nacht buiten tenzij erg slecht weer. Ze heeft een schuilstal (waar ze haast nooit in staat).

Heb je een filmpje hoe ze beweegt in vrijheid? Die zou ik even moeten maken

Het is wel belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Is ze gewoon wat traag? Heeft ze ergens last? Komt ze energie tekort? Of conditie? Rem je haar? Heeft ze angst voor de hand? Ze kan erg druk zijn. Ze start al sloom, dus bij nader inzien vermoed ik geen energie tekort/conditieprobleem. Ze gaat snel tegen mijn hand in, bijv wanneer ik een overgang terug maak. Mijn instructrice zegt dat ze dan niet actief genoeg is.

Ik zou voor je dat weet, niet te hard ingrijpen. Een paard over zijn tempo gaan jagen heeft geen nut. Dan werk je hooguit andere problemen in de hand. Eens. Ik merk dat schijnovergangen terug voor haar veel beter werken.

Je kan er energie rijk voer in gaan gooien, maar daarmee ligt het er ook aan wanneer/hoe laat je dat voert en hoe laat je haar laat werken. En of ze in de tussentijd beweegt.
Anders krijg je een paardje dat eventueel wel reageert op het voer, maar niet vlotter gaat worden zoals jij wil nu. Ja daar zag ik ook al aan te denken. Dat moet een goede tijdsplanning worden dan

Iemand anders erop laten rijden, zou ik ook pas doen als je de oorzaak echt kan achterhalen. Teveel mensen die denken; dat fix ik wel even. Ja dat is ook zo. Ik denk goed na over wie ik erop laat rijden. Stalgenootje is zo’n beetje de meest sympathieke ruiter die ik ken. Zij is erg te spreken over haar instructrice en ik heb research gedaan dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Als je via Bokt goede tips wil, moet je toch met beeldmateriaal komen. Daar kan flink kritiek op komen soms, maar anders blijft het gissen en van alles wat roepen.ik zal eens kijken wat ik kan regelen.

Even reacties in het dikgedrukt gedaan.

Mjoor schreef
Heb je medisch al het één en ander uitgesloten? Ook voordat je meer gaat voeren?
Ik moet namelijk direct denken aan PSSM1. Wat is de afstamming van je haflinger?

Hey, ik heb nog nooit gedacht aan PSSM. Om eerlijk te zijn weet ik daar weinig van. Ik ga me er in verdiepen.


Kort samengevat ga ik de volgende punten meenemen:
- In de bak in het bos rijden na warming up in het bos
- Meer belonen
- Duidelijker overgangen terug alvorens naar voren te gaan leek wel te werken!
- Onderzoeken of ze qua voeding aangevuld moet worden met bijv. haver
- Op eigen tempo los dragen/meer de tijd geven om op te warmen was geen succes. Ze liep hierdoor meer op de voorhand waardoor de aanleuning onrustiger werd
- Uitsluiten of ze pijn in haar voeten heeft door een keer met hoefschoenen te rijden in de bak had geen effect. Optie is nog om met metacam te rijden. Dit stel ik nog even uit
- Meer gebruik maken van stem had ook een positief effect
- Niet knijpen met bovenbenen wanneer ze zwaar is in de hand
- Onderzoek naar PSSM

Ik heb nog extra gelet op het eventueel blokkeren met mijn zit. Ipc klem ik niet, maar wat mij wel opviel is dat wanneer ze aan mijn handen trekt of bijv slecht reageert op mijn teugelhulp tijdens een overgang/tempowisseling terug, knijp ik wel. Op die momenten lijkt het een soort automatische reactie om evenwicht te houden. Dus hier ga ik mee aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 18:43 



 
Profiel   

Pssm1 kun je heel makkelijk laten testen door een paar haren met wortel op te sturen naar een lab. Uitslag heb je binnen 1-4 weken weer terug. Het komt helaas ook bij de haflingers steeds meer naar voren. Wat is de vader en moeders vader van je haflinger?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 20:18 



 
Profiel   

Namurai is de vader. Sterlango de moeders vader.

Ik kwam een site tegen voor het testen ja. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet echt andere beschreven symptomen herken bij mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 21:40 



 
Profiel   

Hoe trekt ze aan je handen? Ik zou gewoon met de hand meegaan en in feite "los" laten als ze trekt. Het knijpen als ze niet reageert op een ophouding is niet erg mits je ook gelijk weer los kan laten. (ik bedoel niet letterlijk maar in je hand) Waarschijnlijk dondert ze snel door je hand heen vanwege het stuwen, dit zou je dus ook achter op kunnen lossen door haar klein en dragend te houden in het achterbeen. Fijn in ieder geval dat de schijnovergangen leken te werken. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 07:49 



 
Profiel   

Wanneer ze mijn teugelhulp voor een overgang of tempowisseling terug negeert duwt ze gewoon een beetje terug door haar neus meer naar voren te doen. Soms doet ze haar hoofd licht schuin wanneer ze van achter te weinig doet.

Het niet over haar basistempo laten lopen werkt goed tot nu toe. Op momenten dat ik een tempowisseling terug doe en dan weer naar voren richting haar basistempo blijft ze in balans en is ze fijn in mijn hand. Ook reageert ze eigenlijk heel erg goed op mijn been nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 21:04 



 
Profiel   

Super bezig! Als dit werkt gewoon mee blijven spelen. Als ze toch niet super reageert gewoon gelijk terug in tempo en bij de volgende been hulp vooruit, zonder 20x aanleggen.

Je bent er goed mee bezig volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 01:44 



 
Profiel   

Remark schreef
Wanneer ze mijn teugelhulp voor een overgang of tempowisseling terug negeert duwt ze gewoon een beetje terug door haar neus meer naar voren te doen. Soms doet ze haar hoofd licht schuin wanneer ze van achter te weinig doet.

Het niet over haar basistempo laten lopen werkt goed tot nu toe. Op momenten dat ik een tempowisseling terug doe en dan weer naar voren richting haar basistempo blijft ze in balans en is ze fijn in mijn hand. Ook reageert ze eigenlijk heel erg goed op mijn been nu.


Dan is dit gewoon wat ze nodig heeft, ik denk echt dat ze anders teveel stuwt en in je hand komt. Als je het zo achter oplost is je probleem voor ook weg. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 08:30 



 
Profiel   

Instructrice heeft er even op gereden van de week. Die voelde toch het een en ander wat ze niet vond kloppen. Ze had het idee dat ze echt energie mist. Stort heel snel weer in maar leek geen ‘tegenzin’ te zijn. Snel aan het pompen. Tijds uitstappen stond ik even stil, toen dommelde ze steeds weg. En een soort ondefinieerbare ‘slag in het wiel gevoel’ rechtsom in draf. Aan haar lopen was niks te zien. Haar advies is even een bloedonderzoek en daarna eventueel een holistische dierenarts. Ondertussen heb in haar sinds gister ‘s nachts op stal bij de andere paarden. Ze bleef tot gister als een van de weinige over buiten ‘s nachts. Mogelijk slaapt ze daardoor niet goed omdat ze altijd alert wilde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 20:37 



 
Profiel   

Remark schreef
Instructrice heeft er even op gereden van de week. Die voelde toch het een en ander wat ze niet vond kloppen. Ze had het idee dat ze echt energie mist. Stort heel snel weer in maar leek geen ‘tegenzin’ te zijn. Snel aan het pompen. Tijds uitstappen stond ik even stil, toen dommelde ze steeds weg. En een soort ondefinieerbare ‘slag in het wiel gevoel’ rechtsom in draf. Aan haar lopen was niks te zien. Haar advies is even een bloedonderzoek en daarna eventueel een holistische dierenarts. Ondertussen heb in haar sinds gister ‘s nachts op stal bij de andere paarden. Ze bleef tot gister als een van de weinige over buiten ‘s nachts. Mogelijk slaapt ze daardoor niet goed omdat ze altijd alert wilde zijn.


Hoe lang staat ze op deze plek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 20:48 



 
Profiel   

Remark schreef
Instructrice heeft er even op gereden van de week. Die voelde toch het een en ander wat ze niet vond kloppen. Ze had het idee dat ze echt energie mist. Stort heel snel weer in maar leek geen ‘tegenzin’ te zijn. Snel aan het pompen. Tijds uitstappen stond ik even stil, toen dommelde ze steeds weg. En een soort ondefinieerbare ‘slag in het wiel gevoel’ rechtsom in draf. Aan haar lopen was niks te zien. Haar advies is even een bloedonderzoek en daarna eventueel een holistische dierenarts. Ondertussen heb in haar sinds gister ‘s nachts op stal bij de andere paarden. Ze bleef tot gister als een van de weinige over buiten ‘s nachts. Mogelijk slaapt ze daardoor niet goed omdat ze altijd alert wilde zijn.



Die slag in het wiel kan wellicht ook door scheefheid komen? het is in ieder geval goed dat je instructrice dit gevoeld heeft. Het is altijd belangrijk om onderliggende oorzaken uit te sluiten. En het kan, sommige paarden komen helemaal niet goed tot rust met 24/7 buiten. Lijkt me een goed idee om zaken uit te gaan sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 08:45 



 
Profiel   

maralyn schreef
Hoe lang staat ze op deze plek?


Ze staat nu bijna 4 jaar op deze stal. Altijd al dezelfde paddock en altijd al in de goede maanden ‘s nachts buiten. Nu sinds 2 dagen ‘s nachts op stal.

Elisa2 schreef
Die slag in het wiel kan wellicht ook door scheefheid komen? het is in ieder geval goed dat je instructrice dit gevoeld heeft. Het is altijd belangrijk om onderliggende oorzaken uit te sluiten. En het kan, sommige paarden komen helemaal niet goed tot rust met 24/7 buiten. Lijkt me een goed idee om zaken uit te gaan sluiten.


Scheef is ze inderdaad. Ze is links gebogen en het slag in het wiel gevoel is rechtsom. Dus op zich klinkt dat logisch.

Ik kwam er van de week achter dat ze wat korstjes/schilfers bij haar oksel en lies had. Is inmiddels bijna weer over maar dat zou ook een rol kunnen hebben gespeeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen