Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Beugels behouden in galop

 
Profiel   

heey

Ik heb nu ongeveer een jaar wekelijks les, ik zit nu een maand bij een andere manege omdat ik het niet naar mijn zin had op de vorige en er niks gezegd werd van je houding enz.
Met doorzitten in draf hou ik geen steun in de beugels en verlies ik ze of schieten me voeten veel te ver door...
In galop schieten me voeten na ongeveer 10 galopsprongen ver in de beugels of verlies ik er 1... en vervolgens trek ik me hakken op ;(
Met aanspringen in galop leun ik erg ver naar voor maar het lukt me niet om wat meer rechtop/ naar achter te zitten...
Nu heb ik 2x gereden dat de beugelriemen vast zaten aan de singel waardoor ik mijn voeten op de goede plek kan houden en dan gaat het een stuk beter, maar toen ze ze weer los had gemaakt en ik nog een x aangaloppeerde gingen mijn benen alle kanten op, gaf ik veel te vaak been en gingen we nog al hard door de bak. :D
De 2e x verloor ik mijn beugel maar kon ik mijn been wel goed houden (dus wel stil en lang + hakken uitgedrukt)
In draf en stap druk ik mijn hakken goed uit en is mijn houding goed maar in galop en met doorzitten in draf dus niet.

Heeft iemand een goede tip om de steun op de beugels te behouden, benen stil te houden in galop en ook goed in het zadel te zitten?? :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 16:52 



 
Profiel   

Neem zitles.
Dus dat de instructie het paard aan de longe heeft,en jij leert zitten.

Liefst eerst zonder zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:02 



 
Profiel   

Probeer druk op je beugels te houden ! Denk eraan alsof je paard een krukje is, als je op een kruk zit zet je je voeten op de grond met lichte druk zodat je blijft zitten!
Voor het naar voren zitten, galoppeer aan alsof je netflix zit te kijken op de bank, en laat je paard je meevoeren in de galop. Als je dat onder de knie hebt kan je gaan proberen steeds beter de galop te gaan volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:04 



 
Profiel   

Maak je benen langer, doe alsof je ze rekt vanaf je heup en dan helemaal naar beneden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:04 



 
Profiel   

Bij mij had dit alles te maken met niet ontspannen zitten. Ik klemde me vast met mijn bovenbenen, bewoog niet goed mee, trok mijn hakken op. En dat kwam weer door onzekerheid en spanning. Het heeft wel langer dan een jaar geduurd voordat ik dat goed had.

Mijn belangrijkste tip: focus niet op alles wat verkeerd gaat, maar werk eraan om ontspannen te zitten. Dan gaat een heleboel vanzelf wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:05 



 
Profiel   

Zitles aan de longe nemen zodat je je helemaal kan concentreren op hoe je zit, zonder dat je op iets anders hoeft te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:16 



 
Profiel   

Je kan anders een keer naar het balansruitercentrum, daar kan je zitles krijgen op een mechanisch paard. Super leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:19 



 
Profiel   

Grote kans dat je teveel spanning in je onderlichaam hebt. Vaak spannen beginnende (en ook genoeg ervaren) ruiters die moeten "zitten" (onbewust) de bovenbenen aan om zich vast te klemmen. Dit werkt echter tegengesteld omdat je dan juist uit het zadel wordt gedrukt. Heel bewust hakken uitdrukken kan hetzelfde effect hebben (je moet je hakken uiteraard niet optrekken, maar als ze ongeveer horizontaal zijn is dat echt prima).
Door de spanning kun je tevens niet meer mee bewegen met je paard en kan je dus te beugels kwijtraken.

Misschien kun je dus eens er op letten of je billen en bovenbenen ontspannen zijn. Voel je je zitbeenknobbels? Hangen je benen rustig af naar beneden of voelen ze 'stijf'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 17:41 



 
Profiel   

Bowo schreef
Grote kans dat je teveel spanning in je onderlichaam hebt. Vaak spannen beginnende (en ook genoeg ervaren) ruiters die moeten "zitten" (onbewust) de bovenbenen aan om zich vast te klemmen. Dit werkt echter tegengesteld omdat je dan juist uit het zadel wordt gedrukt. Heel bewust hakken uitdrukken kan hetzelfde effect hebben (je moet je hakken uiteraard niet optrekken, maar als ze ongeveer horizontaal zijn is dat echt prima).
Door de spanning kun je tevens niet meer mee bewegen met je paard en kan je dus te beugels kwijtraken.

Misschien kun je dus eens er op letten of je billen en bovenbenen ontspannen zijn. Voel je je zitbeenknobbels? Hangen je benen rustig af naar beneden of voelen ze 'stijf'?

Ik zal er is op gaan letten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 18:49 



 
Profiel   

lovehorsie7 schreef
heey

Ik heb nu ongeveer een jaar wekelijks les, ik zit nu een maand bij een andere manege omdat ik het niet naar mijn zin had op de vorige en er niks gezegd werd van je houding enz.
Met doorzitten in draf hou ik geen steun in de beugels en verlies ik ze of schieten me voeten veel te ver door...
In galop schieten me voeten na ongeveer 10 galopsprongen ver in de beugels of verlies ik er 1... en vervolgens trek ik me hakken op ;(
Met aanspringen in galop leun ik erg ver naar voor maar het lukt me niet om wat meer rechtop/ naar achter te zitten...
Nu heb ik 2x gereden dat de beugelriemen vast zaten aan de singel waardoor ik mijn voeten op de goede plek kan houden en dan gaat het een stuk beter, maar toen ze ze weer los had gemaakt en ik nog een x aangaloppeerde gingen mijn benen alle kanten op, gaf ik veel te vaak been en gingen we nog al hard door de bak. :D
De 2e x verloor ik mijn beugel maar kon ik mijn been wel goed houden (dus wel stil en lang + hakken uitgedrukt)
In draf en stap druk ik mijn hakken goed uit en is mijn houding goed maar in galop en met doorzitten in draf dus niet.

Heeft iemand een goede tip om de steun op de beugels te behouden, benen stil te houden in galop en ook goed in het zadel te zitten?? :')


heyy! Miss kortere beugels, en vooral dus denken aan de hakken maar dat doe je al haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 18:50 



 
Profiel   

Bowo schreef
Grote kans dat je teveel spanning in je onderlichaam hebt. Vaak spannen beginnende (en ook genoeg ervaren) ruiters die moeten "zitten" (onbewust) de bovenbenen aan om zich vast te klemmen. Dit werkt echter tegengesteld omdat je dan juist uit het zadel wordt gedrukt. Heel bewust hakken uitdrukken kan hetzelfde effect hebben (je moet je hakken uiteraard niet optrekken, maar als ze ongeveer horizontaal zijn is dat echt prima).
Door de spanning kun je tevens niet meer mee bewegen met je paard en kan je dus te beugels kwijtraken.

Misschien kun je dus eens er op letten of je billen en bovenbenen ontspannen zijn. Voel je je zitbeenknobbels? Hangen je benen rustig af naar beneden of voelen ze 'stijf'?

[ img ]

Paardrijden doe je niet door je vast te klemmen, maar door in balans te zitten. Toch heeft iedereen die voor het eerst gaat rijden spierpijn aan de binnenkant van de bovenbenen. Dat is een klein beetje van de ongewone houding, maar vooral van het klemmen.

Paard aan de longeerlijn, bareback pad of beugels voor het zadel langs en zitten. Gewoon in stap. Niets doen behalve zo ontspannen mogelijk zitten. Zitten en je balans voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 19:01 



 
Profiel   

Heupen losgooien, :D. Niet zo gespannen gaan zitten, nergens voor nodig. Beugels op de goede maat en het maakt echt niet uit als je ze eens verliest, dan galopeer je toch lekker zonder? Benen laten hangen en niet te snel willen maar een fijn hand galopje. En vooral, heel veel galopperen tot je het onder de knie hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 19:05 



 
Profiel   

lovehorsie7 schreef
heey

Ik heb nu ongeveer een jaar wekelijks les, ik zit nu een maand bij een andere manege omdat ik het niet naar mijn zin had op de vorige en er niks gezegd werd van je houding enz.

Goede keuze.
Paardrijden doen we voor onze lol - en tegelijkertijd is het zo moeilijk dat je er twee levens voor nodig hebt...
Citaat
Met doorzitten in draf hou ik geen steun in de beugels en verlies ik ze of schieten me voeten veel te ver door...
In galop schieten me voeten na ongeveer 10 galopsprongen ver in de beugels of verlies ik er 1... en vervolgens trek ik me hakken op ;(
Met aanspringen in galop leun ik erg ver naar voor maar het lukt me niet om wat meer rechtop/ naar achter te zitten...
(...)
De 2e x verloor ik mijn beugel maar kon ik mijn been wel goed houden (dus wel stil en lang + hakken uitgedrukt)
In draf en stap druk ik mijn hakken goed uit en is mijn houding goed maar in galop en met doorzitten in draf dus niet.

Heeft iemand een goede tip om de steun op de beugels te behouden, benen stil te houden in galop en ook goed in het zadel te zitten?? :')


Paardrijden is als gezegd moeilijk, maar er zijn ook dwaalwegen.
'Hakken laag' is er zo een..
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte, dwz komen tot het botje van je enkel. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.

Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer.
Je krijgt er geen vertrouwen van, gaat snel stuiteren, je krijgt zo geen stabiele zit, je voelt je dier minder goed aan, noem maar op.
Niet doen dus!

Als mens hebben we een serie reflexen en bij 'spanning' gaan je hakken omhoog (en je knieën richting buik, en je schouders omhoog, doe je je bovenlichaam voorover en je handen omhoog).

Sommige instructeurs roepen dan bijvoorbeeld 'achterover', 'handen laag' of 'hakken laag'.
In feite is dat 'kom uit je reflex', ofwel : voel je prettig en veilig!
( ;) Uiteraard gaat dat niet op bevel, maar het is wel de richting waar je het bij opgetrokken hakken zoeken moet.)(... en dus svp niet denken 'dat het allemaal vanzelf goed gaat komen als je je hakken nou maar laag houdt'.)

Verder heeft een ruiter evenwicht nodig. Dat kun je prima op leren bouwen, bijvoorbeeld met wat in centered riding heet 'de blokken netjes op elkaar stapelen'.
Er zijn twee mooie boeken van Sally Swift over centered riding - van harte aanbevolen.

Sterke buikspieren helpen ook, kijk eens rond op YT bij 'psoas' en 'transversus abdominis'.

De optelsom van je 'blokken netjes stapelen' in de lijn 'oor, schouder, zwaartepunt, heup, bal van de voet'
plus een correcte houding,
plus sterke buikspieren
maakt dat je kunt ontspannen - je gebruikt de gewrichten in je benen als een soort schokbrekers. (In boek CR 1 staat een tekening die dit grappig uitbeeldt.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 19:51 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
lovehorsie7 schreef
heey

Ik heb nu ongeveer een jaar wekelijks les, ik zit nu een maand bij een andere manege omdat ik het niet naar mijn zin had op de vorige en er niks gezegd werd van je houding enz.

Goede keuze.
Paardrijden doen we voor onze lol - en tegelijkertijd is het zo moeilijk dat je er twee levens voor nodig hebt...
Citaat
Met doorzitten in draf hou ik geen steun in de beugels en verlies ik ze of schieten me voeten veel te ver door...
In galop schieten me voeten na ongeveer 10 galopsprongen ver in de beugels of verlies ik er 1... en vervolgens trek ik me hakken op ;(
Met aanspringen in galop leun ik erg ver naar voor maar het lukt me niet om wat meer rechtop/ naar achter te zitten...
(...)
De 2e x verloor ik mijn beugel maar kon ik mijn been wel goed houden (dus wel stil en lang + hakken uitgedrukt)
In draf en stap druk ik mijn hakken goed uit en is mijn houding goed maar in galop en met doorzitten in draf dus niet.

Heeft iemand een goede tip om de steun op de beugels te behouden, benen stil te houden in galop en ook goed in het zadel te zitten?? :')


Paardrijden is als gezegd moeilijk, maar er zijn ook dwaalwegen.
'Hakken laag' is er zo een..
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte, dwz komen tot het botje van je enkel. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.

Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer.
Je krijgt er geen vertrouwen van, gaat snel stuiteren, je krijgt zo geen stabiele zit, je voelt je dier minder goed aan, noem maar op.
Niet doen dus!

Als mens hebben we een serie reflexen en bij 'spanning' gaan je hakken omhoog (en je knieën richting buik, en je schouders omhoog, doe je je bovenlichaam voorover en je handen omhoog).

Sommige instructeurs roepen dan bijvoorbeeld 'achterover', 'handen laag' of 'hakken laag'.
In feite is dat 'kom uit je reflex', ofwel : voel je prettig en veilig!
( ;) Uiteraard gaat dat niet op bevel, maar het is wel de richting waar je het bij opgetrokken hakken zoeken moet.)(... en dus svp niet denken 'dat het allemaal vanzelf goed gaat komen als je je hakken nou maar laag houdt'.)

Verder heeft een ruiter evenwicht nodig. Dat kun je prima op leren bouwen, bijvoorbeeld met wat in centered riding heet 'de blokken netjes op elkaar stapelen'.
Er zijn twee mooie boeken van Sally Swift over centered riding - van harte aanbevolen.

Sterke buikspieren helpen ook, kijk eens rond op YT bij 'psoas' en 'transversus abdominis'.

De optelsom van je 'blokken netjes stapelen' in de lijn 'oor, schouder, zwaartepunt, heup, bal van de voet'
plus een correcte houding,
plus sterke buikspieren
maakt dat je kunt ontspannen - je gebruikt de gewrichten in je benen als een soort schokbrekers. (In boek CR 1 staat een tekening die dit grappig uitbeeldt.)


Bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker wat aan!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:17 



 
Profiel   

Zitles nemen. Ik adviseer lekker zonder beugels gaan rijden. Als je dat kan. Dan raak jij je beugels niet meer kwijt met rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:45 



 
Profiel   

Zonder beugels rijden raad ik in dit stadium juist af. Je gaat dan juist iets klemmen om te blijven zitten. De bedoeling is nou juist om het klemmen af te leren zodat je netjes je beugels onder de bal van je voet houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 05:51 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Zonder beugels rijden raad ik in dit stadium juist af. Je gaat dan juist iets klemmen om te blijven zitten. De bedoeling is nou juist om het klemmen af te leren zodat je netjes je beugels onder de bal van je voet houdt.

Eens :j

Ik hoor dat advies vaker, maar zolang je nog niet kunt zitten zonder klemmen is zonder beugels rijden een heel slecht idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 19:06 



 
Profiel   

Ik verloor mijn beugels ook vaak, tot ik leerde dat ik mijn been vanuit mijn heup verder naar achteren moet doen. Veel ruiters doen dit fout, en dit zorgt voor weinig stabiliteit. Plus je gaat vaak je enkel in een houding forceren om de beugels maar te houden, waardoor je juist niet mooi kan meeveren. Mijn grootste tip zou dit dus zijn. In feite moet je knie dus naar de grond wijzen, en niet naar voren. Zo weet je dat je goed zit. Je zal wellicht de lengte van je beugels moeten aanpassen hierop, maar je voelt dan wel meteen de steun van de beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 19:42 



 
Profiel   

Maldita schreef
Ik verloor mijn beugels ook vaak, tot ik leerde dat ik mijn been vanuit mijn heup verder naar achteren moet doen. Veel ruiters doen dit fout, en dit zorgt voor weinig stabiliteit. Plus je gaat vaak je enkel in een houding forceren om de beugels maar te houden, waardoor je juist niet mooi kan meeveren. Mijn grootste tip zou dit dus zijn. In feite moet je knie dus naar de grond wijzen, en niet naar voren. Zo weet je dat je goed zit. Je zal wellicht de lengte van je beugels moeten aanpassen hierop, maar je voelt dan wel meteen de steun van de beugels.

Bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen