Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft bokken

 
Profiel   

Hi!

Een poosje geleden heb ik gevraagd naar een goede osteopaat/manueel therapeut voor een paard.
Deze is bij ons langs geweest en gaf aan dat het paard eigenlijk in orde was. Ze zat heel iets vast in de lendenen, maar hij gaf aan dat dit zeer zeker niet dit gedrag doet vertonen en hij eigenlijk aangaf dat een behandeling net we/niet nodig was.

Ook zijn we naar de zadelmaker geweest en deze heeft voor ons het zadel aangepast waar nodig om zo evt. drukpunten op de verkeerde plekken konden worden verholpen.

Bitfitter gehad, deze heeft ook een juist bit aangemeten. DA kan verder ook geen verklaring geven/vinden.
Lesgever geeft aan dat nu alles goed moet zijn, maar kan ook geen verklaring vinden in de rijerij..

Maar nu als volgt ; het paard blijft enorm in protest gaan met rijden. Opzadelen, opstappen en stappen geven geen problemen. Draven gaat bij vlagen goed, maar ook vaak niet.
Wanneer het niet goed gaat, gaat ze met haar hoofd schudden. Wanneer je met je been duidelijk aangeeft dat ze naar voren moet, gaan de oren in haar nek en bokt ze een keer. Vervolgens gaat ze stilstaan en de lucht in.. Wanneer je het voor bent en tijdens de 'rodeo' been geeft, blijft ze bokken, draait ze in het bokken een keer om/de lucht in en gaat ze weer verder.

Over het algemeen is aangalopperen hetzelfde, alleen gaat dit sneller over tot rodeo sprongen..
Ik heb met een zweepje gereden, dit leek beter te gaan, maar begint nu toch weer hetzelfde.

Iemand anders heeft er ook een poosje op gereden, maar gaat eigenlijk hetzelfde. We blijven er beide wel op zitten en sluiten wel goed af, door gewoon hetgeen te doen wat gevraagd wordt, zonder te bokken/protesteren. Echter kan het wel een half uur duren voordat je eindelijk bereikt wat je wil bereiken.

ik vind het zelf niet normaal, maar gezien er 'niets' gevonden wordt, ben ik benieuwd wat het dan wel kan zijn..

Het is eerst wel goed geweest/gegaan! Echter door corona is er niet echt regelmaat geweest met rijden.
Nu zijn we het al meer dan een half jaar weer aan het oppakken, sinds na die tijd is het zoals bovenstaand geweest, maar dan met regelmaat. Zelf dacht ik dat het dat wel eens kon zijn, dat ze regelmaat nodig had, maar dat blijkt niet echt zo..


Laatst bijgewerkt door Saruman op 20-09-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:53 



 
Profiel   

Is de rug al eens op foto geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:57 



 
Profiel   

Zijn er foto's gemaakt van hals/rug?
Normaal ben ik niet zo snel van een paard op de foto zetten hoor, maar als al het andere is gedaan (goed zadel, bit, fysio enz) en bij een andere ruiter is het probleem er ook, ben ik zeker voor foto's.
Blijkbaar zit er toch iets niet goed in het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:58 



 
Profiel   

Toch door blijven zoeken, je paard geeft aan dat er iets mis is. Ik zou zelf in zee gaan met een trainer die een team (dierenarts, therapeut, hoefsmid etc) om zich heen heeft waarmee samengewerkt wordt. Ik heb zelf goede ervaringen met Mireille den Hoed: https://www.stalmireille.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:01 



 
Profiel   

Saruman schreef
Wanneer je met je been duidelijk aangeeft dat ze naar voren moet, gaan de oren in haar nek en bokt ze een keer. Vervolgens gaat ze stilstaan en de lucht in.. Wanneer je het voor bent en tijdens de 'rodeo' been geeft, blijft ze bokken, draait ze in het bokken een keer om/de lucht in en gaat ze weer verder.


Bij deze omschrijving denk ik aan iets van maagklachten, mogelijk een maagzweer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:04 



 
Profiel   

Doet ze dit ook aan de longe, of gaat dat wel gewoon goed?
Ik zou dit paard toch een keer opladen en naar een goede kliniek brengen om helemaal na te kijken. Zal niet de eerste keer zijn dat bv kissing spines er pas op de foto uitkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:10 



 
Profiel   

Wat is er bij de Dierenarts allemaal bekeken? Zijn er foto's van de rug en hals gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:11 



 
Profiel   

__elise__ schreef
Saruman schreef
Wanneer je met je been duidelijk aangeeft dat ze naar voren moet, gaan de oren in haar nek en bokt ze een keer. Vervolgens gaat ze stilstaan en de lucht in.. Wanneer je het voor bent en tijdens de 'rodeo' been geeft, blijft ze bokken, draait ze in het bokken een keer om/de lucht in en gaat ze weer verder.


Bij deze omschrijving denk ik aan iets van maagklachten, mogelijk een maagzweer?


@ __elise__ Zou wellicht ook nog iets kunnen zijn? Een vriendin van me heeft een paard wat ook zo explosief kon reageren.. Echter had deze met opzadelen en borstelen ook last..

@ overige comments, ik had het bericht nog aangepast, maar daarna zag ik dat er al vele reacties waren.
De rug is nooit op de foto geweest, echter gaf de osteopaat aan dat ze beslist niet gevoelig was op de rug, wel iets op de lendenen, maar dat was echt heel minimaal (toen hij wat dieper ging werken kwam dat pas aan het licht). DA sloot zich hierbij aan.
We dachten dat het eerst een gebrek aan regelmaat in de training kon zijn, waardoor er wellicht wat spierpijn ontstaan is en ze wat minder zin kreeg.. Werk = spierpijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:12 



 
Profiel   

Niet gevoelig op de rug hoeft niks te zeggen, ik ken genoeg paarden die helemaal niet reageerde maar wel ks hadden. Ik zou met klem aanraden om rug en hals op de foto te zetten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:13 



 
Profiel   

dioni schreef
Doet ze dit ook aan de longe, of gaat dat wel gewoon goed?
Ik zou dit paard toch een keer opladen en naar een goede kliniek brengen om helemaal na te kijken. Zal niet de eerste keer zijn dat bv kissing spines er pas op de foto uitkomt.



Aan de longe gaat het vaak beter, maar dit komt omdat ze iets voorzichtig is op gras (geen ruimte bij huis), echter op het zand longeren kan ze eveneens zo explosief zijn. Ook periodes goed, zoals met rijden, maar ook echt wel flinke periodes goed dwars.

Echter, zou met kissing spines, dan een half jaar/jaar geleden dan ook wel klachten, zoals het bokken end. moeten zijn, dat was beslist niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:14 



 
Profiel   

Een paard zal niet de connectie maken tussen de spierpijn die ontstaat uren na het rijden, en het rijden zelf, dus dat geloof ik niet zo.
Ik zou ook zeggen, rug en nek, maar de optie maagklachten zou ik niet zomaar naast je neerleggen.
Vaak heeft een paard meer pijn bij maagzweren als er gedraafd wordt, doordat het maagzuur dan over de zweren "klotst". Dus op zich past dat goed bij het beeld wat je geeft, dat ze met stappen ok is, maar met draven niet. Wellicht heeft ze nog meer symptomen van maagzweren? Gaapt ze veel? Doet ze lang over haar eten? Er zijn nog veel meer symptomen, maar die zou je even moeten googlen anders ben ik nog een uur aan het typen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:17 



 
Profiel   

Dat laatste hoeft natuurlijk niet, TS. Klachten en uitingen bij kissing spines kunnen mettertijd veranderen.
Mijn merrie heeft kissing spines, reageerde ook totaal niet gevoelig op haar rug, maar bij de foto’s schrokken we.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:17 



 
Profiel   

Een paard met KS kan zeker opeens veranderen. Sowieso kan je bij meer rijden zorgen voor meer irritatie en dus meer klachten. Of er kan iets zijn gebeurd (een hoge bok in het weiland bijvoorbeeld) wat de KS verder kan hebben getriggerd.

Ik zou ook zeker beginnen met foto's van de hals en rug en als daar niets uit komt een kreupelheidsonderzoek op een kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:33 



 
Profiel   

Bambelien schreef
Dat laatste hoeft natuurlijk niet, TS. Klachten en uitingen bij kissing spines kunnen mettertijd veranderen.
Mijn merrie heeft kissing spines, reageerde ook totaal niet gevoelig op haar rug, maar bij de foto’s schrokken we.

Dit hebben wij ook met een verzorgpaard gehad.
Nooit wat aangegeven. Nooit problemen tot die ene keer dat hij zo erg explodeerde dat de eigenaar het niet vertrouwde.
Dus op de foto.
Vergaande kissing spines met al aan elkaar gegroeide ruggenwervels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:35 



 
Profiel   

Iets met haar eierstokken misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:43 



 
Profiel   

Ik zou toch de DA contacteren en gaan uitsluiten. Nek/rug op de foto eventueel.

Paard doet dit niet voor niets en door het hoofdschudden zou ik eerder neigen naar een nekprobleem.

Een osteopaat is leuk, maar die heeft ook geen rontgenogen helaas. Dus zonder foto's zou ik het niet aandurven om te beweren dat het paard qua rug niets mankeerd. Niet vastzit geloof ik wel, geen rugpijn niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:52 



 
Profiel   

"iets vast in de lendenen" en. "Moeite met draf en galop"

Eerste waar ik aan denk is... Si problemen.

Houd deze in je achterhoofd als het kan.
Ook met de longe kunnen ze dit best laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 11:55 



 
Profiel   

Je hebt er dus alles aan gedaan en gedrag niet veranderd dan blijven foto's over. Zou ik toch maar doen want zo word het ook niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:00 



 
Profiel   

Nee precies!

Ik zal de dierenarts nogmaals eens bellen en aangeven dat ik het niet vertrouw en foto's wil.

Schudden met het hoofd, is meer omdat ze echt narrig reageert wanneer je been geeft als je aangeeft, dat ze echt naar voor moet en haar oren in haar nek wil leggen. Zoals een paard met de oren in de nek naar iets/iemand wil 'uithalen'.

Ook wil ik de DA vragen naar de evt. maag/darm problemen en de evt klachten daarvan, ze gaapt best veel sinds eigenlijk het 'exploderen' begonnen is en vragen naar de eierstokken wat hier genoemd werd en zal ik de DA / osteopaat nog vragen betreft het SI gewricht..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:13 



 
Profiel   

Ik heb de mijne helemaal door laten lichten op de lingehoeve, en toen ze voor het si gewricht een inwendige echo maakten gelijk gevraagd de eierstokken mee te nemen, dat kost dan geen moeite extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:20 



 

kan een keer hebben gehangen aan het halster - kan nek en halswervel beschadiging geven, evenals beschadiging van de nervus vagus, en zenuw pijn kan heel pijnlijk zijn,

foto's en een echo kunnen veel informatie geven waar je gericht wat mee kunt, op papier is het allemaal speculeren, zou ik zeker doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:23 



 
Profiel   

Foto's maken kunnen je echt helpen. Die van ons was mega soepel geen reactie niks. Kon zich helemaal dubbel buigen bij de osteopaat, maar had op de foto toch flinke ks. En hij was nog maar 3 jaar. Van buiten kan je nooit zien wat er van binnen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 13:58 



 
Profiel   

In welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:13 



 
Profiel   

Saruman schreef
Nee precies!

Ik zal de dierenarts nogmaals eens bellen en aangeven dat ik het niet vertrouw en foto's wil.

Schudden met het hoofd, is meer omdat ze echt narrig reageert wanneer je been geeft als je aangeeft, dat ze echt naar voor moet en haar oren in haar nek wil leggen. Zoals een paard met de oren in de nek naar iets/iemand wil 'uithalen'.

Ook wil ik de DA vragen naar de evt. maag/darm problemen en de evt klachten daarvan, ze gaapt best veel sinds eigenlijk het 'exploderen' begonnen is en vragen naar de eierstokken wat hier genoemd werd en zal ik de DA / osteopaat nog vragen betreft het SI gewricht..


Maar darm problemen kunnen ook voort komen uit chronische stress (en dat kan weer door pijn komen).
Zeker het hele verhaal opwerpen.

Ik herken het verhaal wel

De mijne had ook maagzweren en ook continu diarree. Ze is dan ook een mega stress kip. Als ze een ei zou leggen, was mij niet vreemd geweest. (Zelfs als de boer die er naast woont, de kalver verplaatst en de koeien er op zet is mevrouw boos. :') levert wel weer grappige verhalen op stal op!!)

Ontploffen deed de mijne in galop, niet elke x, maar soms. Aan de longe ook.

Ligamenten si geïrriteerd. (En met haar domme gedrag is dat te verklaren met oorzaak. Als jij bokt als paard, en vergeet je benen uit te klappen, ben ik blij dat dit het enige is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 14:15 



 
Profiel   

Deed mij ook direct denken aan SI problemen, of toch een KS-achtig probleem. Ik zou, zeker gezien je de rest eigenlijk al onderzocht hebt, het paard opladen en het SI laten scannen en de rug op de foto zetten. Kost niet direct een vermogen, maar geeft wel veel informatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 15:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen