Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard "bevriest".

 
Profiel   

3 jaar geleden kocht ik een groene 4 jarige merrie, ze was 4 weken zadelmak. Ik heb haar een paar keer proefgereden voor aankoop.
Een wat loperig rillerig paard, waarbij ineens plop ... het kwartje op leek te zijn. Stilstaan en geen beweging meer in te krijgen.

In de bak heb ik dat probleem nagenoeg nooit meer. Het is een heerlijk paard. Ze is sensibel en meewerkend.

Op buitenritten loopt ze graag voorop.
Oortjes naar voren,lekker doorstappen.
Totdat er iets spannends is.
Alsof het kwartje op is ... een complete freeze. Niet gek doen, niet omdraaien... gewoon niks ... helemaal star en stijf. Geen enkele hulp lijkt meer door te komen.

Als ik dan even een ander paard voor laat gaan, dan is het direct prima. En is het of er een nieuw kwartje ingegooid is. :D
Ander paard kan niet altijd even makkelijk passeren. Ze staat namelijk echt als een standbeeld midden op het pad :o

Ik zie het niet direct als een groot probleem. Sterker nog ...ben stiekem al best trots dat we 95% van de bosrit voorop kunnen, want 3 jaar geleden was ze nog doodsbenauwd voor de hele wereld om haar heen en is ze echt zoveel stoerder, dan dat ze ooit geweest is.

Maar toch ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met "frozen" paarden en wat bij jullie geholpen heeft.

Ik zou namelijk ook best graag alleen met haar op pad willen en niet willen eindigen bij de eerste plas :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:42 



 
Profiel   

Wat doet ze als je afstapt en haar aan de hand meeneemt? Dus eigenlijk zelf voorop gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:50 



 
Profiel   

mariettek schreef
Wat doet ze als je afstapt en haar aan de hand meeneemt? Dus eigenlijk zelf voorop gaat?


Aan de hand volgt ze me altijd.
Maar, eenmaal afgestapt kom ik er zonder krukje niet zo makkelijk meer erop. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:52 



 
Profiel   

Dan zou ik persoonlijk toch afstappen en even later (met behulp van een boomstam of hek of hoopje zand) weer proberen op te stappen. Wie weet leert ze dan steeds meer op jou te vertrouwen en hoef je er op een gegeven moment helemaal niet meer vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:55 



 
Profiel   

Hoe is ze aan de dubbele lange lijnen? Dat gebruik ik als tussenstap bij het beleren. Het voordeel is dat ze voorop moet lopenaar dat als het spannend is ik wel naast haar kan gaan lopen tot het spannende ding voorbij is. Ik loop veel km's achter mijn paard voordat ik er ooit opstap en het werkt erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:02 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Hoe is ze aan de dubbele lange lijnen? Dat gebruik ik als tussenstap bij het beleren. Het voordeel is dat ze voorop moet lopenaar dat als het spannend is ik wel naast haar kan gaan lopen tot het spannende ding voorbij is. Ik loop veel km's achter mijn paard voordat ik er ooit opstap en het werkt erg goed.


Dat kent ze niet.
Gebruik je die in combinatie met een longeerschoftje? En welke lijnen gebruik je dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:07 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Hoe is ze aan de dubbele lange lijnen? Dat gebruik ik als tussenstap bij het beleren. Het voordeel is dat ze voorop moet lopenaar dat als het spannend is ik wel naast haar kan gaan lopen tot het spannende ding voorbij is. Ik loop veel km's achter mijn paard voordat ik er ooit opstap en het werkt erg goed.


Supergoede tip. En ik stap ook gewoon af als ik op een paard zit dat buiten even over de rooie gaat (of dat nou sprongen maken, achteruit deinzen of bevriezen is). En inderdaad, soms is het even zoeken naar een opstapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:09 



 
Profiel   

Hoe lang wacht je als ze bevriest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:14 



 
Profiel   

ruitje schreef
Hoe lang wacht je als ze bevriest?

Dit inderdaad… Hoelang heb je geduld en doe je gewoon zelf letterlijk niets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:17 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
ruitje schreef
Hoe lang wacht je als ze bevriest?

Dit inderdaad… Hoelang heb je geduld en doe je gewoon zelf letterlijk niets?


Als ik alleen ben een minuut of 10, maar tijdens een rit met anderen, vind ik dat niet zo sociaal.

10 minuten lukt ook niet altijd, het is geen breed pad als ik van huis af ga. Soms willen er mensen langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:33 



 
Profiel   

10 minuten is niets…

Als je met anderen bent kun je dat van te voren toch bespreekbaar maken? Willen ze niet wachten dan gaan ze niet mee.
Of ze gaan voorop, dan volgt jouw paard.

Hoe dichtbij stal is dat stuk waar ze niet verder wil, is het steeds op dezelfde plek?

Ik bedoel hiermee overigens dat je stalgenoot dan vanaf het begin voorop gaat zodat er helemaal geen “ freeze” moment ontstaat.


Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 28-09-21 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:46 



 
Profiel   

Kan je bij haar mond? Vinger in de mondhoek en laten kauwen? Om te kijken of ze dan weer gaat 'nadenken' in plaats van 'freeze'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:47 



 
Profiel   

boemel schreef
Als ik alleen ben een minuut of 10, maar tijdens een rit met anderen, vind ik dat niet zo sociaal.

10 minuten lukt ook niet altijd, het is geen breed pad als ik van huis af ga. Soms willen er mensen langs.


Je maakt er daardoor onbedoeld ook wel een 'patroon ' van. Wat misschien ooit begonnen is als 'freeze' word nu nog extra ingetraind door de koppeling: stilstaan is ander paard ervoor. Dus eigenlijk heeft ze jou goed getraind :D

Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurd als je gewoon eens de tijd neemt en echt afwacht ( waarbij jij ook echt moet kunnen ontspannen, dus niet al bezig moet zijn met of een ander er langs moet bijv. ) . Gewoon echt zitten en wachten.

Ik denk namelijk dat het geen echte freeze is. Daar komen ze meestal niet zo makkelijk uit :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:58 



 
Profiel   

Ik denk juist, als ze zo bevriest dan heb je signalen gemist. Ik geloof e niet in dat een paard ineens kan bevriezen, ik denk dat daar een bepaalde spanning aan vooraf gaat. Heel minimaal misschien, maar die is er wel, de emmer loopt soms nauwelijks merkbaar vol. En wanneer er dan iets gebeurt, dan loopt de emmer over en is de spanning teveel. En omdat ze niet geleerd heeft af te vloeien voordat de emmer overloopt, blokkeert ze. Dat zou mijn theorie zijn.
Ik zou het bij zo'n paard interessant vinden om eens met een hartslagmeter te gaan rijden, zodat jij misschien toch de signalen eerder kunt oppikken en het bevriezen voor kunt blijven. Je kunt dan in de tussentijd thuis oefeningen doen om haar te leren ontspannen (Tristan Tucker methode bijvoorbeeld) zodat je dat op zo'n moment kunt toepassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:07 



 
Profiel   

Mijn vorige merrie ging ook vaak in de freeze-stand bij iets 'engs'. Bij haar was het enige wat hielp, afstappen en aan de hand meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:37 



 
Profiel   

Ja had er ooit zo een, die nam ik altijd aan de hand over de treinbaan mee. Zelfs toen het bijna nooit meer voorkwam, vond dat een te groot risico.
Was ook echt een angst dingetje want de zekerder het paard werd, de minder het voorkwam.

Het is ook niet hetzelfde als een paard die even stilstaat en nieuwe dingen in zich opneemt, want daar kun je nog wel contact mee krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:41 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
10 minuten is niets…

Als je met anderen bent kun je dat van te voren toch bespreekbaar maken? Willen ze niet wachten dan gaan ze niet mee.
Of ze gaan voorop, dan volgt jouw paard.

Hoe dichtbij stal is dat stuk waar ze niet verder wil, is het steeds op dezelfde plek?

Ik bedoel hiermee overigens dat je stalgenoot dan vanaf het begin voorop gaat zodat er helemaal geen “ freeze” moment ontstaat.


Mijn stalgenoot is mijn vriend :D . We hebben de paarden aan huis staan. Zijn merrie naait zich behoorlijk op als ze zolang moet wachten. Vandaar dat ik op een gegeven moment zoiets heb van "rij me maar voorbij".
Als zijn merrie voorop loopt, dan staat de mijne ook niet stil. Maar, dat vind ik een beetje ontwijkingsgedrag van mijn kant, want dan zegt dat nog steeds niets over het feit dat we niet alleen op pad kunnen of de hele route vooraan kunnen rijden.

Het is niet zo dat ze niet van huis wil. Ze vind het heel leuk om er op uit te gaan. De Freeze momenten komen niet vaker voor op de weg van huis als naar huis toe.

Het zijn niet per definitie vaste plekken. Als er de ene dag een diepe plas is, is t een probleem. Is diezelfde plas 3 dagen later opgedroogd dan is het geen probleem meer.

Het is een spannings - en vertrouwensprobleem om net even over de "streep" te gaan. Ik merk dat het onzekerheid is.


Laatst bijgewerkt door boemel op 28-09-21 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:47 



 
Profiel   

ruitje schreef
boemel schreef
Als ik alleen ben een minuut of 10, maar tijdens een rit met anderen, vind ik dat niet zo sociaal.

10 minuten lukt ook niet altijd, het is geen breed pad als ik van huis af ga. Soms willen er mensen langs.


Je maakt er daardoor onbedoeld ook wel een 'patroon ' van. Wat misschien ooit begonnen is als 'freeze' word nu nog extra ingetraind door de koppeling: stilstaan is ander paard ervoor. Dus eigenlijk heeft ze jou goed getraind :D

Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurd als je gewoon eens de tijd neemt en echt afwacht ( waarbij jij ook echt moet kunnen ontspannen, dus niet al bezig moet zijn met of een ander er langs moet bijv. ) . Gewoon echt zitten en wachten.

Ik denk namelijk dat het geen echte freeze is. Daar komen ze meestal niet zo makkelijk uit :o


Nee, ze is echt even de weg kwijt. Ik zet bewust geen druk op haar, want dan begint ze helemaal te shaken en te zweten.

Patroon geloof ik nu nog niet in.
Het gebeurd niet op dezelfde plek,niet in dezelfde mate en paard is 1000x verbeterd met hoe ze was.

De tip om er meer tijd voor te nemen vind ik een goede. Dat ga ik doen.

Het is een heel sensibel paard dat snel overloaded is. Ben destijds met gedragstherapeuten aan de slag geweest voor basiszaken als zich laten pakken, vaststaan, stilstaan en meelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:53 



 
Profiel   

boemel schreef
Sas_Mon schreef
Hoe is ze aan de dubbele lange lijnen? Dat gebruik ik als tussenstap bij het beleren. Het voordeel is dat ze voorop moet lopenaar dat als het spannend is ik wel naast haar kan gaan lopen tot het spannende ding voorbij is. Ik loop veel km's achter mijn paard voordat ik er ooit opstap en het werkt erg goed.


Dat kent ze niet.
Gebruik je die in combinatie met een longeerschoftje? En welke lijnen gebruik je dan?


Ja die gebruik ik in combinatie met een longeerschoftje. Eerst in de bak oefenen met touw achter haar benen, dan in de bak oefenen met voorwaarts halt en sturen, wat ze meestal heel snel oppikken. En als alles inc halt goed bevestigd is lekker naar buiten!
Lijnen heb ik laten maken bij een zadelmaker. Ze zijn van katoen en erg fijn. Een meter of 9/10 zou goed moeten zijn voor een flink paard. Ik heb 11 meter voor mijn 1.50 pony en daarmee kan ik ook dubbel longeren maar die is voor dubbele lange lijnen net te lang om het fijn aan te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:03 



 
Profiel   

Citaat
Ik denk juist, als ze zo bevriest dan heb je signalen gemist. Ik geloof e niet in dat een paard ineens kan bevriezen, ik denk dat daar een bepaalde spanning aan vooraf gaat. Heel minimaal misschien, maar die is er wel, de emmer loopt soms nauwelijks merkbaar vol. En wanneer er dan iets gebeurt, dan loopt de emmer over en is de spanning teveel. En omdat ze niet geleerd heeft af te vloeien voordat de emmer overloopt, blokkeert ze. Dat zou mijn theorie zijn.


Ik sluit me hierbij aan. Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn merrie gehad, achter een ander paard was het geen probleem, alleen kregen we van de freeze-momenten bij iets nieuws langs de weg. Terwijl het over het algemeen absoluut geen schrikkerig of ril paard is, allesbehalve. Wat heeft geholpen was de onzichtbare spanning beter af laten vloeien voordat het zover was. In eerste instantie gingen we ook lekker vlot in draf naar buiten, hals lang en laag (instappen gebeurde uiteraard wel, alleen nog thuis in de bak ipv buiten), en heeeel veel belonen voor ontspanning. Juist terwijl ze nog braaf uit zichzelf leek te zijn. Nu is de eerste 5-10 min van elke buitenrit ook nog met focus op ontspanning en veel belonen, vooral met stem (merries houden van compliementjes he :) ).

Afstappen of een ander paard langs laten gaan zou ik juist niet doen, dan versterk je IMO alleen het ongewenste gedrag. Want ook al doet jouw merrie het in eerste instantie gewoon uit angst/onzekerheid, als je elke keer druk eraf haalt bij freeze-momentjes leert ze uiteindelijk dat freeze de beste manier is om met haar spanning om te gaan. En dan gaat het niet om het wel of niet versterken van het patroon "ik zie boomstam op plek x / waterplas op plek y dus ik blijf hier maar stilstaan omdat het loont" maar eerder "ik vind het spannend, bevriezen is the safest way to go".

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:06 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik denk juist, als ze zo bevriest dan heb je signalen gemist. Ik geloof e niet in dat een paard ineens kan bevriezen, ik denk dat daar een bepaalde spanning aan vooraf gaat. Heel minimaal misschien, maar die is er wel, de emmer loopt soms nauwelijks merkbaar vol. En wanneer er dan iets gebeurt, dan loopt de emmer over en is de spanning teveel. En omdat ze niet geleerd heeft af te vloeien voordat de emmer overloopt, blokkeert ze. Dat zou mijn theorie zijn.
Ik zou het bij zo'n paard interessant vinden om eens met een hartslagmeter te gaan rijden, zodat jij misschien toch de signalen eerder kunt oppikken en het bevriezen voor kunt blijven. Je kunt dan in de tussentijd thuis oefeningen doen om haar te leren ontspannen (Tristan Tucker methode bijvoorbeeld) zodat je dat op zo'n moment kunt toepassen.


Het is inderdaad een overdaad aan spanning.
Aan de hand lukt spanning af laten vloeien steeds beter, maar het is geen nuchtere zeg maar.

Ze was als net zadelmak paard 1 bonk stress. Ik heb er met regelmaat een osteopaat en dierenarts bij gehad, veel grondwerk gedaan en het werk zo simpel mogelijk gehouden.


Op het moment dat ze beter in haar vel zat, raakte ze geblesseerd. We hebben haar 1.5 jaar in de wei gedaan en alleen het grondwerk bijgehouden.

Ze is nu sinds 3 weken weer onder het zadel en dat gaat beter dan verwacht.
Ze is rustiger en heeft meer vertrouwen, maar we zijn er nog niet.

Aan de hand hebben we nog les. Onder het zadel nog niet ivm conditie. Ik doe vooral veel stapwerk met haar.

Ben benieuwd welke oefeningen ik onder het zadel kan hanteren in spannende situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:18 



 
Profiel   

Je bent net 3 weken weer bezig, volgens mij ga je te snel met perse voorop willen laten lopen. Laat haar de komende tijd gewoon fijn het paard van je vriend volgen en zelfvertrouwen opbouwen. Over een tijdje kun je het dan weer wel voorop proberen als haar zelfvertrouwen verder gegroeid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:25 



 
Profiel   

boemel schreef
mariettek schreef
Wat doet ze als je afstapt en haar aan de hand meeneemt? Dus eigenlijk zelf voorop gaat?


Aan de hand volgt ze me altijd.
Maar, eenmaal afgestapt kom ik er zonder krukje niet zo makkelijk meer erop. :o


Mijn paard kan hetzelfde doen op buiten rit . Mocht ik haar toch dwingen door haar opzij om te trekken ( ja dat is niet lief ) dan gaat ze uit haar plaat maar nog steeds niet voorwaarts .
Ik stap dus af en laat haar mij volgen , ze is wel Maar 156 cm dus kan er makkelijk weer op .
Is een opstap hulp of beugel een idee zodat je zonder kruk kunt opstappen ?
Mijn paard wordt elke keer dapperder omdat ze meekomt aan de hand met een aanmoediging door stem en ze de stem dan goed genoeg herkent als ik aanmoedig vanaf haar rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:29 



 
Profiel   

Die van mij gaat ook weleens in "freeze" als het emmertje vol is. Waar ik eerst soms 30 (!!) minuten gewoon aan het wachten was is dat op termijn helemaal weggegaan.
Op zo'n moment doordrammen, of een tik met de zweep (een veelgehoord advies) resulteerde in mijn geval dat ik de volgende dag 40 minuten stond te wachten.
Met veel geduld en begrip is dit dus helemaal verholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:30 



 
Profiel   

veerledec schreef
Kan je bij haar mond? Vinger in de mondhoek en laten kauwen? Om te kijken of ze dan weer gaat 'nadenken' in plaats van 'freeze'.


Net niet helaas.
Ik los het aan de hand wel zo op.
Onder het zadel met een wat losser teugeltje en een kriebel bij de schoft.
Soms gaat ze na lange tijd wel wat makkelijker staan en of snuffelen, maar dr benen houdt ze stevig op dr plek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen