Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard "bevriest".

 
Profiel   

Zo'n paard gaat nooit ineens stilstaan vanuit 100% ontspanning. Daar gaat een opbouw aan vooraf. Het is jouw taak niet om te zorgen dat de freeze opgelost wordt, maar om te zorgen dat je paard niet tot de freeze kómt, dus door al eerder te zorgen dat ze spanning weer loslaat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:34 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Je bent net 3 weken weer bezig, volgens mij ga je te snel met perse voorop willen laten lopen. Laat haar de komende tijd gewoon fijn het paard van je vriend volgen en zelfvertrouwen opbouwen. Over een tijdje kun je het dan weer wel voorop proberen als haar zelfvertrouwen verder gegroeid is.


Ik wil niet persé voorop lopen hoor. Zij wil dat zelf graag en is dan juist ontspannener in haar eigen tempo, dan dat ze ingehouden moet worden.
Aan een losse teugel loopt ze ook bewust het andere paard voorbij.

Maar, wellicht moet ik er geen punt van maken als de andere merrie af en toe even voor haar in de bres moet springen op de wat spannendere stukken. En dat gewoon maar even zo laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:38 



 
Profiel   

Sadira schreef
Zo'n paard gaat nooit ineens stilstaan vanuit 100% ontspanning. Daar gaat een opbouw aan vooraf. Het is jouw taak niet om te zorgen dat de freeze opgelost wordt, maar om te zorgen dat je paard niet tot de freeze kómt, dus door al eerder te zorgen dat ze spanning weer loslaat.


Kun je wat suggesties geven hoe ik dat aanpak?

Mijn pony doet dit ook, vooral onder het zadel, maar ook wel aan de hand. Dan wel in mindere mate.
Zelfs wanneer er een andere pony mee is, doet ze het nog wel eens als ze moe wordt.

Ze is tijdens het wandelen/rijden wel heel erg bezig met de omgeving, al loopt ze braaf door.
Is het dan beter om haar continu met de aandacht bij mij te vragen?
Ik vind het heel lastig om echt te merken wanneer haar emmertje overloopt, meestal is het enige wat ik merk dat vlak voor ze stopt met lopen haar ritme verandert.
Dan kan ik nog wel eens net op tijd ingrijpen.

Bij mijn pony helpt het wel om af en toe een graaspauze in te lassen. Even een momentje van rust en verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:38 



 
Profiel   

Sadira schreef
Zo'n paard gaat nooit ineens stilstaan vanuit 100% ontspanning. Daar gaat een opbouw aan vooraf. Het is jouw taak niet om te zorgen dat de freeze opgelost wordt, maar om te zorgen dat je paard niet tot de freeze kómt, dus door al eerder te zorgen dat ze spanning weer loslaat.


Ja, dat begrijp ik en is ook eigenlijk heel logisch.
Denk dat ik dat maar eens ga oppakken bij de natural horsemanship trainer waar ik grondwerkles bij gehad heb.
Signalen herkennen en tijdig af laten vloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:41 



 
Profiel   

Matheno schreef
Die van mij gaat ook weleens in "freeze" als het emmertje vol is. Waar ik eerst soms 30 (!!) minuten gewoon aan het wachten was is dat op termijn helemaal weggegaan.
Op zo'n moment doordrammen, of een tik met de zweep (een veelgehoord advies) resulteerde in mijn geval dat ik de volgende dag 40 minuten stond te wachten.
Met veel geduld en begrip is dit dus helemaal verholpen.


Als ik het zo lees, is 10 minuten inderdaad te kort.
Zweep of sporen komen niet bij dit paard te pas. Het is geen onwil, het is onmacht. Dus, ga ik geen druk op haar zetten.

Boslaan op,vindt ze bijvoorbeeld ook spannend door de laaghangende takken.
Dan voel je haar twijfelen, wel/niet/wel/niet en dan gaat ze wel.
Maar, er zijn ook stukken... dan is er geen twijfel, alleen maar een duidelijk signaal van haar kant ... dit is TE eng.
Ga er een volgende keer meer tijd voor uittrekken.
We wonen aan het bos,probeer het met regelmaat dus even mee te pakken en altijd te stoppen op een goed moment

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:48 



 
Profiel   

De benjamin die was overal bang voor en ging dan in freeze zoals jij dat noemt en dan nam de ruin met mijn man het over en trippelde ze er kwiek en snel langs want ze wilde wel graag voorop (ze had mij op de rug en ik was de 1ste van ons viertjes). Altijd heb ik mijn ruin bedankt.
Toen ze 5 jaar was nam de ruin het 95% over en toen ze 12 jaar was nog maar 1%. Dus dat was gemakkelijk.
Als ik alleen met haar was (toen ze ouder en rustiger was) stapte ik af en trippelde ze achter mij aan. Altijd moesten we om haar lachen. Polie was en is onze paniekvogel, dramaqueen ook al doet ze het nu als 18 jarige top in de kudde.

Mijn ruin ging zelden of nooit in freeze. Merens vluchten nooit die staan gewoon compleet stil bij schrik, dat te maken heeft dat ze in steile bergen opgegroeid zijn en vluchten gevaarlijk voor ze is. Als Hercule stil stond dan was hij echt bang (soms klokkend geluid in de keel). IN die 20 jaar misschien 5 x gebeurt. Dat paard was zo vreselijk dapper op al die buitenritten en voor de wagen, dat als hij schrik had, dan had hij ook echte schrik. Dat vond ik enger, eerlijk gezegd als de merrie die gauw bang was en dapperder werd naarmate ze ouder werd. Bij Hercule stapte ik ook af en dan deden we het samen als hij goed had kunnen kijken. Nooit heb ik om hem gelachen, hij was nl HET bomproof paard normaal.

Mijn advies, maak het niet zwaarder als het is. Help je paard met wat het nodig heeft. Ga lekker veel buiten rijden en 5% in freeze voor een paard dat weer aan het werk is , dat is inderdaad niet veel. Ik heb altijd kittige merens gereden. Buitenrijd paardjes bij uitstek, die echt wel af en toe, (Hercule) vanwege een bord opeens, of een bruggetje compleet stil staan. Wij wisten dat het bij dit ras hoort (lees je ook op de site). Je kunt het niet altijd voorkomen .

Die kriebel bij de schoft deed ik ook altijd bij Polie. Ooit kwamen er 4 straaljagers over in de bak, en ik dacht dat ze flauw zou vallen van schrik. Ik gaf de kriebel en ze kroop (volgens mijn instructrice) in mijn hand.

NOg nooit heb ik getikt, of geslagen of boos geworden. Polie→ de klaterende lach, zo nodig afstappen→ en op een gegeven ogenblik wist ze dat het on zin was.
Hercule altijd heel erg veel begrip voor getoond, laten kijken, en als hij erg explosief erbij was dan afstappen en een keer was hij zo vreselijk over de zeik (kleurrijk bord hing hoog in de boom) dat ik zijn hoofd in mijn armen heb gepakt en mijn hoofd er naast legde en zo in omhelzing bleef staan totdat hij sidderend uitademde. Het was zo vreselijk zelden. Met zijn hoofd onder mijn armen zijn we langs het grote gevaar gegaan en hij hoefde er niet als oefening nog eens lang want was te bang.

Dus het scheelt ook per keer.

Wij reden dus altijd buiten met onze paardjes en hebben er nooit een probleem van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:49 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de reacties en het meedenken.
Ik denk inderdaad dat ik er meer tijd voor moet nemen en gewoon als het nodig is de ervaring van de brave andere merrie moet gebruiken.

Mijn paard is erg onervaren en ik vind het fantastisch dat ze nu juist zo graag stoer voorop wil. Oortjes naar voren en lekker doorstappen.

Op een staprit van 55 minuten komt het "ik kan niet meer verder moment " ca 3x voor.
Ik ga er vanuit dat ze nu gewoon de kilometers moet gaan maken en hoe meer goede kilometers ze maakt, hoe groter het vertrouwen wordt.

Denk dat ik nu even niet meer van haar mag verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 16:14 



 
Profiel   

Even geen tips voor het "freezen", maar wel voor het opstappen.

Ik had altijd een leadrope of halstertouw mee, die deed ik dan aan de beugel in een lus om zo te te kunnen opstappen. Niet ideaal, maar werkt wel als er niets anders in de buurt is :+ moet je zadel ook wel stevig liggen natuurlijk.
De beste truk is zelf om het touw van de rechtse stijgbeugel, over je singel, door de linker beugel en dan dat je een lus overhoud. Zo verschuift je zadel niet en verdeel je de druk beter. (Was wel dé tip die mij veel geholpen heeft bij mijn 1e paard, waar ik ook vaak af moest, met haar 1m81 was dat niet ideaal :Y) )

Best thuis wel 1st even oefenen en kijken of het lukt :+

Dit idee dus:: je kan ook een kant en klare "opstaphulp" kopen.
"GHOST" verkoopt ze onderandere.
https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=100
https://www.facebook.com/beterboomloos/ ... 151859074/


Laatst bijgewerkt door BillyJ op 28-09-21 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 16:49 



 
Profiel   

gerlindie schreef
Sadira schreef
Zo'n paard gaat nooit ineens stilstaan vanuit 100% ontspanning. Daar gaat een opbouw aan vooraf. Het is jouw taak niet om te zorgen dat de freeze opgelost wordt, maar om te zorgen dat je paard niet tot de freeze kómt, dus door al eerder te zorgen dat ze spanning weer loslaat.


Kun je wat suggesties geven hoe ik dat aanpak?


Ja hoor, dat wil ik wel, daar kom ik vanavond of morgen nog even op terug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 17:00 



 
Profiel   

Tijd is een ding denk ik, zeker als je pas weer zo kort bezig bent. Ik zou daar gerust 3 x zo lang staan en niks doen als het moet :)

Nog iets om over na te denken: sommige paarden willen graag voorop maar willen eigenlijk helemaal niet voorop :') .

Ik weet niet of ik dit goed kan verwoorden, maar er zijn er die leiderschap pakken terwijl ze dit eigenlijk helemaal niet 'prettig' vinden/daar dus niet van ontspannen. Dat soort paarden zou je het gunnen om juist ook te leren als 2e paard te lopen, dan kunnen ze meer volgen en meer ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 17:27 



 
Profiel   

BillyJ schreef
Even geen tips voor het "freezen", maar wel voor het opstappen.

Ik had altijd een leadrope of halstertouw mee, die deed ik dan aan de beugel in een lus om zo te te kunnen opstappen. Niet ideaal, maar werkt wel als er niets anders in de buurt is :+ moet je zadel ook wel stevig liggen natuurlijk.
De beste truk is zelf om het touw van de rechtse stijgbeugel, over je singel, door de linker beugel en dan dat je een lus overhoud. Zo verschuift je zadel niet en verdeel je de druk beter. (Was wel dé tip die mij veel geholpen heeft bij mijn 1e paard, waar ik ook vaak af moest, met haar 1m81 was dat niet ideaal :Y) )

Best thuis wel 1st even oefenen en kijken of het lukt :+

Dit idee dus:: je kan ook een kant en klare "opstaphulp" kopen.
"GHOST" verkoopt ze onderandere.
https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=100
https://www.facebook.com/beterboomloos/ ... 151859074/


Oei, klinkt spannend :D
Mijn paard is helaas nog kogelrond.
Zadelmaker is er wel bij geweest en ook andere singel, maar zadel ligt niet zo stabiel als ik graag zou willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 17:47 



 
Profiel   

Zo een opstaphulp als de laatste linkjes is net super makkelijk in gebruik als je zadel schuift.
Word ook gebruikt om zadelloos op te stijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 18:44 



 
Profiel   

Mijn 8-jarige merrie (ruim 80% volbloed) is dressuurmatig goed doorgereden maar heeft op buitenritten hetzelfde probleem, zij het dat dit gebeurt wanneer ze NIET vooraan mag lopen. Vooral wanneer we in een grotere groep zijn bouwt ze veel spanning op. En wanneer haar keteltje overkookt stopt ze met trillende flanken en is er de eerstvolgende minuten onder geen beding nog leven in te krijgen.
Gelukkig volstaan een 5 a 10 minuten afkoelen om, zij het aarzelend, opnieuw verder te kunnen. Een harde hand werkt averechts,
passief afwachten geeft het beste resultaat. Aangenaam is anders maar het is verder zulks een fijn paard dat ik dit euvel er wel bijneem.
Het is opmerkelijjk dat zij er geen enkel probleem mee heeft om appart van de groep weg of zelfs in tegenstelde richting te rijden.
Ook wanneer ik alleen rij heeft ze voldoende vertrouwen in mij om - niettegenstaande het een zeer sensibel paard is - langs de meest onmogelijke plaatsten of problematische situaties te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:44 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard geleerd dat een klein klopje voor de schouder betekend dat er een brokje/snoepje te halen valt. Dit paard was als jong dier vooral in de flight modus en alles was eng, later werd dat freeze modus (wat ik persoonlijk al een hele verbetering vond). Ik gebruikte dit klopje en een snoepje om haar uit die freeze toestand te krijgen. Vooral in het begin kon dat best een tijdje duren (en veel klopjes) voordat ze een snoepje wilde aannemen maar na verloop van tijd ging het steeds sneller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:34 



 
Profiel   

En als je dan afwacht tijdens zo’n freeze, doe je dan als ruiter niets? Gewoon zitten? Of ook wel na een moment of wat een poging wagen om verder te stappen?
Ik ben ook weer bezig met opbouwen, maar ook mijn dotje staat af en toe als een zoutpilaar.
Heel eerlijk gezegd, echt vanuit het niets. Lage hals, relatief losse teugel. Geen gesnuif. Voor mij iig out of the blue. En dan echt een zoutpilaar, geen beweging in te krijgen.
Na het lezen van dit topic vermoed ik dat ik hem ook echt moet laten wachten (soms kan dat als we in de berm staan. Ik voel me dan wel opgelaten, maar dat is dan maar mijn probleem). Maar ik laat hem echt nooit rücksichtslos 30 minuten wachten. Als ik hem 5 minuten ergens laat staan is het veel. En dan meestal ook nog met drijven (zacht en respectvol, niet de sporen er in zetten hoor, maar wel drijven, en elke pas vooruit de druk eraf en belonen).
Maar klopt het dat dus zitten en een beetje om me heen kijken een betere aanpak is?


Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 28-09-21 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:39 



 
Profiel   

Ik heb dit bij de mijne ‘afgebouwd’. Dus eerst een paar keer een ander paard voorop laten gaan en dan mijn vriend meegesleurd. Dat is voor peerd anders dan een ander paard maar de mijne haalde daar wel steun uit, en mijn vriend schoof dan steeds verder naar achteren. Dus ging eerst voorop een paar keer, dan naast ons lopen, achter ons lopen etc.. maar ik heb het dan over een kwestie van weken, niet dit alles op 1 dag. Afbouwen en als het ene foutloos gaat weer een stapje verder weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:39 



 
Profiel   

Ik heb dit eens gehad met een paardje in Oostenrijk. Ook heel attent, leek ontspannen te lopen, maar kon dan ineens stil gaan staan en hypergefocussed staren naar iets langs te weg. Wachten maakte geen verschil, aandrijven kwam niet meer door, aanmoedigen met stem, in de achteruit, niets. Toen er een auto aan kwam en we toch echt in de weg stonden heb ik hem met de vlakke hand een pats op zijn bil gegeven en ineens werd hij weer wakker en stapte rustig voorbij hetgeen er vlak daarvoor nog eng(?) was.
Dit heb ik daarna nog 2 keer herhaald op andere ritten en de keer daarna was het voldoende om mijn hand op zijn bil te leggen om hem weer te laten ontdooien.

Maar geen idee of dat pedagogisch verantwoord was eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:11 



 
Profiel   

Is ze niet al voordat ze bevriest heel erg gefocust op iets, dus de oortjes heel strak op iets gericht? Of bewegen de oren gewoon nog steeds? Wat wellicht kan helpen is aandacht vragen met 1 teugel, maar dan wel oefenen voordat de echte bevries-situatie komt.
Dus je paard is ergens op gefocust voor langer dan 5 seconden (oortjes erop gericht zonder beweging), dan vraag je aan 1 teugel wat meer contact, je kunt ook een beetje knijpen, tot het oor aan die kant naar jou toe draait en dan laat je meteen los, ook al was het maar een fractie van een seconde. Dit oefen je tot je de teugel wat meer kan vast nemen en het oor aan die kant direct jouw kant op komt en dan kun je kijken of het in de bevries-situatie (of daarvoor al) toe te passen is.
Zo voorkom je dat de spanning te ver opbouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:23 



 
Profiel   

Nienkje_H schreef
En als je dan afwacht tijdens zo’n freeze, doe je dan als ruiter niets? Gewoon zitten? Of ook wel na een moment of wat een poging wagen om verder te stappen?
Ik ben ook weer bezig met opbouwen, maar ook mijn dotje staat af en toe als een zoutpilaar.
Heel eerlijk gezegd, echt vanuit het niets. Lage hals, relatief losse teugel. Geen gesnuif. Voor mij iig out of the blue. En dan echt een zoutpilaar, geen beweging in te krijgen.
Na het lezen van dit topic vermoed ik dat ik hem ook echt moet laten wachten (soms kan dat als we in de berm staan. Ik voel me dan wel opgelaten, maar dat is dan maar mijn probleem). Maar ik laat hem echt nooit rücksichtslos 30 minuten wachten. Als ik hem 5 minuten ergens laat staan is het veel. En dan meestal ook nog met drijven (zacht en respectvol, niet de sporen er in zetten hoor, maar wel drijven, en elke pas vooruit de druk eraf en belonen).
Maar klopt het dat dus zitten en een beetje om me heen kijken een betere aanpak is?


In mijn geval alvast wel - het went :). Ik heb alles geprobeerd om mijn paard terug in beweging te krijgen maar tevergeefs. Ook wanneer iemand ze aan de hand neemt blijft ze geblokeerd staan. Ze bevriest niet omdat ze van iets bang zou zijn maar puur van stress en zolang dit aanhoudt is er toch niets mee aan te vangen. Door ervaring geleerd blijf ik nu passief, wacht tot ze zich ontspant en opnieuw naar de hulpen luistert waarna ik kan verderrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 05:12 



 
Profiel   

Ik herken dit wel van Mareentje. Ook een erg onzeker, iebelig paardje. Die schrok werkelijk waar in de wei nog van haar eigen scheet en als er bvb. muziek in de verte te horen was ofzo, kon ze uuuuuuuren zo hard en stijf als een standbeeld, met zo'n hoge kop met gespitste oortjes, stokstijf stil in de wei blijven staan :(:)

Het is in principe gewoon een kwestie van vertrouwen opbouwen (vooral ook in zichzelf!), veel laten zien van de wereld, kilometers maken. Ze moeten stoerder worden :j

En dat kan (zeker in het begin) ook prima door er geen poeha van te maken maar door dan gewoon een ander voorop te laten gaan. Als je merkt dat de kilometers ontspannen samen rijden er op een gegeven moment wel zijn, dan kan je het als een probleem(pje) gaan zien als ze alleen niet durft :)

Ik heb met Reentje ook wel eeuwen stilgestaan, dat ze niet verder durfde. Soms ook wel achteruit ergens langs gegaan. Of afgestapt en gelopen. Het gaat er vooral om dat je niet mee gaat in het Dit Is Verschrikkelijk Eng gebeuren maar zelf heel nonchelant en relaxed blijft in je gevoel van: er is hier niks raars, kom maar gewoon mee mallepoeperd :P

Niet van ah zielig, niks van dwang, gewoon....zitten en er zijn in een vrolijke / ontspannen gemoedstoestand.

Bij Rena werkte het ook goed, als haar loopje zenuwachtig werd, om heel nonchelant Vader Jacob te zingen of zachtjes fluiten. Dat is namelijk precies tot een lekker stap-tempo aan te passen :j

En inderdaad soms even zelf stilzetten en ergens naar laten kijken. Ze mocht van mij ook nooit ergens langs "rennen" dat ze eng vond. Bvb. als er voor het grofvuil takken of een stoel ofzo in de berm lagen.

Blijf maar kijken als je er niet langs durft :j Maar we gaan NIET omkeren en er NIET langs rennen.
Ik leerde haar aan "doe maar snuffen" en dat kon soms best een poosje duren voordat ze dat durfde. Maar dat werd steeds korter. Ze ging dat op een gegeven moment ook zelf toepassen in de wei enzo +:)+

"Eerst kijken, dan zeiken" heeft ze ook vaak gehoord :))

En soms even laten grazen onderweg inderdaad, dat hielp ook om spanning af te laten vloeien :j

Wij reden altijd het liefst alleen. Ze was in het begin vreselijk bang....voor werkelijk àlles.
Maar samen rijden was ook niet fijn door haar hoge tempo en het opbouwen van zenuwen als ik haar steeds in moest houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 06:30 



 
Profiel   

Mijn merrie staat ook stil als ze iets spannend vind - maar dat is altijd maar heel even. Ze kijkt, ruikt, briest eventueel, en kan weer door. Ik ben ook een prater, ik ga lopen afleiden door te praten :j Ook goed voor mezelf haha, dan kan ik niet zenuwachtig worden bij het idee dat mijn paard zenuwachtig wordt.

Wat gebeurt er als je ter plekke een rondje zou draaien? Echt 360° graden en opnieuw proberen?

Kan je haar uit die trance halen door een snoepje aan te bieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 06:41 



 
Profiel   

Reageert ze op dat moment echt helemaal nergens meer op? Ook niet op stelling vragen naar links en rechts, en omdraaien en van daaruit kleine voltes stappen (als het pad daar breed genoeg voor is natuurlijk) om zo de ontspanning weer terug te krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 06:50 



 
Profiel   

Ja, ik kan een rondje draaien, maar ze is dan behoorlijk geblokkeerd. Erg hard lijf, alsof ik een container aan het omduwen ben. En eenmaal met de neus weer bij het "enge" punt staan we weer in dezelfde starre positie.

Gewoon staan en stelling links/rechts lukt wel op een moeizaam houterige manier, maar het haalt haar niet uit haar "dit is teveel" bubbel.

Achterwaarts iets passeren doe ik soms ook,maar ik merk dat het niet echt helpt, want daarna kruipt ze alsnog in haar schulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 06:57 



 
Profiel   

Ik bedoel ook eigenlijk niet 1 of 2 voltes, maar echt doorgaan tot ze ontspant. Dat mag ook 10 minuten duren, of een half uur. In haar tempo, zodat zij zich er fijn bij voelt. Dan zal het steeds korter nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 07:01 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties dat ze ws gewoon meer tijd nodig heeft.

En Miss toch ook meer hulp bij het omgaan met spanning. Je geeft aan dat je haar wel kan draaien, maar ze er niet op ontspant. Heb je de optie om met het grondwerk maar ook erop obstacles te oefenen die ze spannend vindt? Zodat je in een veilige omgeving haar kan leren nog beter om te gaan met haar spanning? En misschien zelfs wat kan filmen om te zien welke kleine signalen er zijn voor ze zich afsluit? Een hartslagmeter kan daarin ook heel nuttig zijn.

En inderdaad, een stuk afstappen en verderop weer opstappen heb ik hier ook altijd gedaan wanneer nodig. Heb in begin ook weleens 30min ergens gestaan omdat ie echt niet durfde, gewoon afwachten en zelf rustig blijven. Op gegeven moment ging hij dan toch zuchten en liep er zo langs. Op minder veilige plekken stap ik nog steeds af. En ook wij doen inderdaad aan de dubbele lijnen naar buiten gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 07:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen