Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard "bevriest".

 
Profiel   

Er zijn veel manieren om je paard te leren ontspannen, maar daarvoor zou ik echt of iemand vragen voor les of de tristan tucker methode opzoeken. Maar het is nogal cruciaal met timing soms, dus dan vind ik les hierin altijd wel beter. Het komt erop neer dat je je paard zelf kunt laten kiezen om niet in de fight, flight of freeze modus te gaan maar in plaats daarvan te kiezen voor ontspanning.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 12:41 



 
Profiel   

Oke... Ten eerste: ik ga er in deze vanuit dat dit gedrag voortkomt uit spanning, omdat dat is hoe je het omschrijft. In dat geval zou ik het ook echt behandelen als spanning, en dat betekent dat doorpushen niet is hoe je het wil oplossen. Als je iemand met hoogtevrees mee een toren op neemt en die staat te trillen helpt het ook niet om te zeggen: "Kom, schiet nou eens op, niet zo miepen". Op z'n hoogst gaat die persoon misschien met je mee, maar wel met een zeer oncomfortabel gevoel en het vertrouwen in jou wordt er niet groter van. Zo werkt het bij paarden ook. Door pushen tot hij toch gaat maakt de situatie niet beter. Sterker nog, met een beetje pech kom je tot het punt dat het paard écht niet meer kan en dat hij erger ontploft dan alleen maar stilstaan, en dan ben je nog veel verder van huis.

Dan.... oke ik ga echt mijn best doen om dit goed uit te leggen maar het gevoel van een paard dat "zacht" wordt is in dusdanige mate een gevoel dat het lastig onder woorden te brengen is.

Je wil in feite het liefst zorgen dat je niet tot het punt komt dat je paard gaat stilstaan, want dat is het punt waarop hij zegt: "Oke, mijn spanning is zo groot dat ik het even niet meer trek". Om dat te kunnen moet je dus heel goed leren zien wanneer de spanning aan het opbouwen is, en je paard moet leren dat spanning niet alleen maar opbouwt, maar dat hij die spanning ook weer terug kan loslaten.

Wat ik een belangrijke tool vind voor mijn paarden om te kennen is lateral flexion. Lateral flexion is dat je je paard vraagt om in te buigen met zijn hoofd richting je been (best wel ver buigen dus). Je doet dat door je teugel aan 1 kant korter te pakken en contact op de teugel te pakken totdat je paard zacht wordt met zijn hals (dus niet tegendruk geeft of terugtrekt etc maar echt zacht meegeeft). Je trekt niet, je vraagt gewoon een zachte teugelhulp en daarna wacht je af. In het begin is minieme reactie al voldoende, uiteindelijk bouw je dat uit tot je paard zijn hoofd echt inbuigt, met behoud van zachtheid. Je ontspant je vraag elke keer wanneer hij zacht zijn hoofd buigt, en je wil niet dat hij meteen zijn hoofd weer hop ram terugtrekt, maar ook gewoon met dezelfde zachtheid daar blijft of rustig terugbeweegt of zijn hoofd laat zakken oid.

Waarom is dit zo belangrijk? Een paard kan alleen maar zacht zijn als ze geen erge spanning in hun lijf hebben, want een paard dat gespannen is maakt zich strak in de kaak. Deze oefening vraagt dus eigenlijk een paard heel actief om de spanning in zijn lijf zelf weer los te laten.

Deze oefening kun je ook bij je paard vragen vanuit een hoger tempo, dan is het een soortement one rein stop, die gebruiken mensen vaak wanneer een paard bijvoorbeeld op hol slaat, om vanuit die galop tot stilstand te komen en weer naar ontspanning terug te gaan.

Zodra je paard dit bijna reflexmatig kan, kun je deze hulp ook inzetten op het moment dat je merkt dat je paard wat spanning krijgt: dan vraag je op dát moment of hij zijn hoofd kan inbuigen en wacht je af tot je paard echt loslaat en inbuigt met ontspanning. Vaak doen ze eerst wel wat je vraagt maar dan met een beetje stress in hun lijf. Dat ziet eruit als een paard dat z'n hoofd wel meteen inbuigt, maar niet op een ontspannen manier, en vaak trekken ze dan ook meteen hun hoofd weer terug. Dat los je op door te wachten tot hij wél helemaal loslaat. Zodra hij dat doet ontspan je en geef je hem even de tijd, vaak hebben paarden dan tijd nodig om even weer de spanning helemaal los te laten, likken en kauwen etc. Als je daartoe afwacht, kun je vaak daarna weer verder met een paard dat een deel van zijn spanning heeft losgelaten.

Op die manier kun je je paard leren om tijdens het rijden ook spanning af te vloeien, zodat het niet zo hoog opbouwt. Er zijn ook methodes waarmee je dat je paard vanaf de grond ook alvast kan aanleren, het werkt voor het paard natuurlijk nog effectiever en duidelijker als hij het concept van zichzelf ontspannen via de grond al begrijpt. Maar goed, dan wordt dit echt een boekwerk, en dit goed op papier typen is best een uitdaging.


Oké en daarnaast nog iets: als je weet dat je paard bijvoorbeeld een half uur lang oke is en daarna raakt het koppie vol en wordt het minder, begin dan met gewoon maar een half uur lang buitenrijden, en bouw dat langzaam uit. Rek langzaam aan de grenzen een beetje op, verwacht niet meteen dat hij alles maar hoppa kan. Begin bij een situatie die comfortabel is, en voeg dan steeds max 1 dingetje toe dat het iets moeilijker maakt. Bijvoorbeeld toch voorop gaan, of iets langer weg zijn, of langs Moeilijk Object X rijden, et cetera.

Dat zouden mijn tips zijn. Maar dit typ ik allemaal nu wel heel leuk zo uit... op het moment dat je denkt: oké, dit is een fijne methode, zo zou ik het ook graag aanpakken, zoek er liefst iemand bij die je met les kan uitleggen hoe je dit aanpakt, wanneer je moet belonen en wanneer je ook níet moet belonen, want het komt best nauw om zoiets fijn op te lossen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:03 



 
Profiel   

ik heb een merrie gereden die het deed en daar hielp het om die een snoepje aan t bieden.
dan was ze er even uit haar starre houding en ging het goed.
ik had meestal wel een handvol brokjes ofzo, en bood die vanuit het zadel aan.
dan was het over :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:14 



 
Profiel   

Sadira, dank je wel voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee en ga ik mee oefenen.

Mijn achterbuurvrouw is erg bedreven in Natural horsemanship. Maar, problemen met onze rijbakbodem en volle agenda's maakten dat het lessen even op een laag pitje stond. Ik hoop daar snel verandering in te brengen.

Jaren lang heb ik paarden hertraind en zadelmak gemaakt voor handelsstallen. Zelden zware problemen ondervonden, tot ik mijn 1e Friese merrie kocht. Van Friese nuchterheid was geen sprake. Zelden zo'n sensibel dier getroffen, maar ook een erg leuk dier.

En juist door nieuwe problemen, leer ik in korte tijd veel meer bij dan alle jaren ervoor. Dat maakt het ook leuk en uitdagend.

En ja,ben overtuigd dat het een spanningsprobleem is en push daarom zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:20 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik heb een merrie gereden die het deed en daar hielp het om die een snoepje aan t bieden.
dan was ze er even uit haar starre houding en ging het goed.
ik had meestal wel een handvol brokjes ofzo, en bood die vanuit het zadel aan.
dan was het over :j


Ha ha dat is ook een insteek. En als t helpt, helpt het.
Maar, zou dat niet tegen je kunnen werken in de zin van "ik wil een snoepje, dus ik sta stil"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:21 



 
Profiel   

Dankjewel Sadira, ook ik kan er wat mee!

Ik blijf het bij mijn dominante Fell pony wel echt lastig vinden of ze iets nou niet durft, niet kan of niet wil.
Naar mijn idee heeft ze soms ook gewoon iets van "liever lui dan moe", terwijl ze dingen andere keren echt spannend vind.
Iemand daar nog tips voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 14:29 



 
Profiel   

Goed leren letten op de kleine signalen, lichaamstaal. Een paard met spanning ziet er anders uit dan een paard met geen zin. Kan heel klein zijn: starre ogen, niet knipperen, strakke mond, scheve neusgaten, etc. Als je weet hoe je spanning bij je paard herkent, kun je steeds beter onderscheiden hoe je het gedrag van je paard moet interpreteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 14:43 



 
Profiel   

boemel schreef
Sadira, dank je wel voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee en ga ik mee oefenen.

Mijn achterbuurvrouw is erg bedreven in Natural horsemanship. Maar, problemen met onze rijbakbodem en volle agenda's maakten dat het lessen even op een laag pitje stond. Ik hoop daar snel verandering in te brengen.

Jaren lang heb ik paarden hertraind en zadelmak gemaakt voor handelsstallen. Zelden zware problemen ondervonden, tot ik mijn 1e Friese merrie kocht. Van Friese nuchterheid was geen sprake. Zelden zo'n sensibel dier getroffen, maar ook een erg leuk dier.

En juist door nieuwe problemen, leer ik in korte tijd veel meer bij dan alle jaren ervoor. Dat maakt het ook leuk en uitdagend.

En ja,ben overtuigd dat het een spanningsprobleem is en push daarom zeker niet.



Kan mij voorstellen dat menigeen je niet kent en denkt ‘het zal wel’ maar Ik kan beamen dat je een ruiter bent met kunde. En vooral een met veel gevoel en techniek. Je hebt bij mij altijd hoog op het lijstje gestaan als het gaat om fijne ruiters.

Ken er ook genoeg die op hoger niveau rijden,… maar bleef destijds altijd wel fan van hoe jij dingen oploste op zeer uiteenlopende dieren. Zonder allerlei poespas of gedoe. Stiekem wou ik meer van jouw gevoel/kunde in mij hebben. Inmiddels heb ik je al lang niet meer zien rijden, maar denk dat je die kunde nog wel in je hebt zitten.

Ben benieuwd hoe je dit opgelost krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 14:49 



 
Profiel   

Mijn vorige paard had dit ook geregeld op buitenrit en wilde dan soms zelfs omdraaien en naar huis. Met iemand op de fiets erbij, mocht je geen ander paard mee hebben die voorop kan, hielp bij ons. We namen dan steeds meer afstand tussen fiets en paard en uiteindelijk liep hij wel zelf door. Overigens begon het hele gedoe wel weer opnieuw op een nieuwe stalling...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 15:20 



 
Profiel   

Anomien schreef
boemel schreef
Sadira, dank je wel voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik wat mee en ga ik mee oefenen.

Mijn achterbuurvrouw is erg bedreven in Natural horsemanship. Maar, problemen met onze rijbakbodem en volle agenda's maakten dat het lessen even op een laag pitje stond. Ik hoop daar snel verandering in te brengen.

Jaren lang heb ik paarden hertraind en zadelmak gemaakt voor handelsstallen. Zelden zware problemen ondervonden, tot ik mijn 1e Friese merrie kocht. Van Friese nuchterheid was geen sprake. Zelden zo'n sensibel dier getroffen, maar ook een erg leuk dier.

En juist door nieuwe problemen, leer ik in korte tijd veel meer bij dan alle jaren ervoor. Dat maakt het ook leuk en uitdagend.

En ja,ben overtuigd dat het een spanningsprobleem is en push daarom zeker niet.



Kan mij voorstellen dat menigeen je niet kent en denkt ‘het zal wel’ maar Ik kan beamen dat je een ruiter bent met kunde. En vooral een met veel gevoel en techniek. Je hebt bij mij altijd hoog op het lijstje gestaan als het gaat om fijne ruiters.

Ken er ook genoeg die op hoger niveau rijden,… maar bleef destijds altijd wel fan van hoe jij dingen oploste op zeer uiteenlopende dieren. Zonder allerlei poespas of gedoe. Stiekem wou ik meer van jouw gevoel/kunde in mij hebben. Inmiddels heb ik je al lang niet meer zien rijden, maar denk dat je die kunde nog wel in je hebt zitten.

Ben benieuwd hoe je dit opgelost krijgt.



Wat een lieve reactie! Dankjewel :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 15:30 



 
Profiel   

boemel schreef
ellepel schreef
ik heb een merrie gereden die het deed en daar hielp het om die een snoepje aan t bieden.
dan was ze er even uit haar starre houding en ging het goed.
ik had meestal wel een handvol brokjes ofzo, en bood die vanuit het zadel aan.
dan was het over :j


Ha ha dat is ook een insteek. En als t helpt, helpt het.
Maar, zou dat niet tegen je kunnen werken in de zin van "ik wil een snoepje, dus ik sta stil"?



irmaz schreef
Ik heb mijn paard geleerd dat een klein klopje voor de schouder betekend dat er een brokje/snoepje te halen valt. Dit paard was als jong dier vooral in de flight modus en alles was eng, later werd dat freeze modus (wat ik persoonlijk al een hele verbetering vond). Ik gebruikte dit klopje en een snoepje om haar uit die freeze toestand te krijgen. Vooral in het begin kon dat best een tijdje duren (en veel klopjes) voordat ze een snoepje wilde aannemen maar na verloop van tijd ging het steeds sneller.

Hier werkte dat prima :) gewoon thuis aanleren wanneer ze op hun gemak zijn. Het is echt een beloning voor iets dat het paard op jouw verzoek doet zoals je ook andere kunstjes aan kunt leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:44 



 
Profiel   

De echte freeze is een groot probleem.
Maar stilstaan kan ook andere redenen hebben.
Mensen en bergpaarden hebben de 'oriënteringsstand' : 'Hé, er is iets dat gevaarlijk zou kunnen zijn'.
Mijn Spaanse heb ik daar (mede) op uitgezocht. Deze toestand kun je per definitie niet zien aankomen: het gebeurt op een moment dat jij of je dier 'iets geks' ziet (hoort, ruikt, noem maar op).
Of je freeze kunt zien aankomen weet ik zo net nog niet, als de trigger heel heftig is kan een mens of dier meteen in de veel 'diepere' freeze toestand raken. (En een paard heeft vijf, of wellicht zes zintuigen die stuk voor stuk scherper zijn dan de onze. Paardenogen werken anders dan mensenigen, maar ze zijn razend scherp.)

Als mijn paard met voorouders uit de bergen stilstaat heb ik een min of meer vaste routine:
van Tristan Tr. heb ik het punt halverwege de hals, in de onderhalsspier geleerd,
van Linda Tellington het afstrijken van de benen met de 'zweep' (plus 3x tikken op de hoef)
en van mijn instructrice : het paard uitlijnen (hoofd recht van de hals, geen graad stelling, hals kaarsrecht voor de romp).

In het zadel lukt afstrijken van de achterbenen niet en is het tikken op de hoef ook niet ideaal, maar manekam en rug afstrijken gaat prima.
Linda T. zou zeggen dat de functie van een beetje eten aanbieden is, dat de mond in beweging komt ('je emoties zitten in de mond'). Haver is misschien wat energierijk, maar ik heb binnen tteam paarden gezien die goed reageerden op enkele (!) losse korrels haver op een 'dienblad' : het dier moet echt even aandacht besteden aan het te pakken krijgen van de korrels.
Mondwerk à la tteam van harte aanbevolen.

Van de week wandelende ik met Knollie en ze zag iets geks. Ik raakte de Tristan plek aan: geen reactie. Accoord, afstrijken.
... en in haar gezicht zag ik iets van 'als jij klaar bent met dat gedoe, gaan we weer verder'. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 12:20 



 
Profiel   

boemel schreef
ellepel schreef
ik heb een merrie gereden die het deed en daar hielp het om die een snoepje aan t bieden.
dan was ze er even uit haar starre houding en ging het goed.
ik had meestal wel een handvol brokjes ofzo, en bood die vanuit het zadel aan.
dan was het over :j


Ha ha dat is ook een insteek. En als t helpt, helpt het.
Maar, zou dat niet tegen je kunnen werken in de zin van "ik wil een snoepje, dus ik sta stil"?


ik heb wel eens gehad dat ik in rengalop wat voorover ging zitten en zij bedacht dat ze een snoepje wilde.
leverde wel een hilarisch beeld op toen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 14:21 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
De echte freeze is een groot probleem.
Maar stilstaan kan ook andere redenen hebben.
Mensen en bergpaarden hebben de 'oriënteringsstand' : 'Hé, er is iets dat gevaarlijk zou kunnen zijn'.
Mijn Spaanse heb ik daar (mede) op uitgezocht. Deze toestand kun je per definitie niet zien aankomen: het gebeurt op een moment dat jij of je dier 'iets geks' ziet (hoort, ruikt, noem maar op).
Of je freeze kunt zien aankomen weet ik zo net nog niet, als de trigger heel heftig is kan een mens of dier meteen in de veel 'diepere' freeze toestand raken. (En een paard heeft vijf, of wellicht zes zintuigen die stuk voor stuk scherper zijn dan de onze. Paardenogen werken anders dan mensenigen, maar ze zijn razend scherp.)

Als mijn paard met voorouders uit de bergen stilstaat heb ik een min of meer vaste routine:
van Tristan Tr. heb ik het punt halverwege de hals, in de onderhalsspier geleerd,
van Linda Tellington het afstrijken van de benen met de 'zweep' (plus 3x tikken op de hoef)
en van mijn instructrice : het paard uitlijnen (hoofd recht van de hals, geen graad stelling, hals kaarsrecht voor de romp).

In het zadel lukt afstrijken van de achterbenen niet en is het tikken op de hoef ook niet ideaal, maar manekam en rug afstrijken gaat prima.
Linda T. zou zeggen dat de functie van een beetje eten aanbieden is, dat de mond in beweging komt ('je emoties zitten in de mond'). Haver is misschien wat energierijk, maar ik heb binnen tteam paarden gezien die goed reageerden op enkele (!) losse korrels haver op een 'dienblad' : het dier moet echt even aandacht besteden aan het te pakken krijgen van de korrels.
Mondwerk à la tteam van harte aanbevolen.

Van de week wandelende ik met Knollie en ze zag iets geks. Ik raakte de Tristan plek aan: geen reactie. Accoord, afstrijken.
... en in haar gezicht zag ik iets van 'als jij klaar bent met dat gedoe, gaan we weer verder'. :')


Dankjewel. Kan ik wat mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 15:28 



 
Profiel   

Persoonlijk ben ik niet zo voor het paard te laten wachten totdat die zelf beslist terug te bewegen. Naar mijn gevoel geef je dan de controle uit handen juist op een moment dat je leiding wilt geven en wilt laten merken aan je paard dat die op jou kan vertrouwen. Daarnaast wil ik geen paard dat bij een negatieve emotie dan maar zelf gaat beslissen wat die doet. Een paard mag een emotie laten merken, maar moet wel in zekere mate "gehoorzaam blijven". Je wilt niet dat die ineens in freeze gaat op een stuk waar dat absoluut niet handig of zelfs ronduit gevaarlijk is.

Wat ik zou doen is alsnog de beweging in het lijf houden. Is dat niet door voorwaarts stappen, oké, maar ergens in het lichaam van het paard moet beweging zitten. De spanning moet uit het lijf. Hierbij gebruik ik ook vaak de techniek van Sadira waarbij het paard de hals moet buigen. Maar ook de achterhand laten wijken en benen laten overstappen of achterwaarts zetten, zijn goede bewegingen. Dit is afhankelijk van wat je paard het gemakkelijkste vind en het snelste zal doen.

De enige nuance die ik hierin zou aanbrengen is dat ik niet per se zou wachten tot het paard volledig ontspant. Ik wil niet zozeer permanente ontspanning aanleren (iets spannend vinden mag, negatieve emoties horen bij het leven), maar ik wil het paard leren dat ook wanneer iets spannend is dat die gehoorzaamheid er blijft en dat je het paard kan blijven bewerken/aansturen/leiden. Is een miniem verschil, maar wel een verschil en daarom wilde ik dit delen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 16:29 



 
Profiel   

Een nuance dan op hetgeen ik vertelde :D

Mijn paard hoeft niet permanent ontspannen te zijn, maar wel permanent in staat tot zelfregulatie (dus zelfstandig zijn spanning ook weer afvloeien ipv alleen maar opbouwen). :)
Wat het zijwaarts gaan sluit ik me bij je aan dat dat ook goed werkt trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 16:53 



 
Profiel   

Mijn paard is erg onzeker. Ik denk dat hij een trauma opgelopen heeft toen hij in spanje "ingereden" werd.
Ik kon geen rondje in de bak rijden zonder vier of vijf keer stil te staan. Hij was dan even niet thuis, starende blik geen beweging of reactie. Ik wilde de druk niet opvoeren en liet hem het zelf uitzoeken en als hij dan een stapje zette werd hij uitbundig beloond. We gingen op die manier wel wat vooruit maar vrolijk werd ik er niet van.
Tot ik het vond; Ik neem nu een zweepje mee als ik ga rijden. Ik hoef het niet te gebruiken en toch staat hij niet meer stil :+ Hij is ook niet angstig of zo, hij is gewoon vrolijk en doet zijn best. Ik moet wel goed opletten dat ik hem niet per ongeluk raak want dat vind hij overduidelijk niet fijn.
Intussen werken we aan het hoofd naar beneden doen en daarin ontspanning vinden. We zijn begonnen aan de longe en met een worteltje bij het grondwerk. Onder het zadel begint het te komen..
Ik heb goede hoop

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 17:30 



 
Profiel   

Gini schreef
Persoonlijk ben ik niet zo voor het paard te laten wachten totdat die zelf beslist terug te bewegen. Naar mijn gevoel geef je dan de controle uit handen juist op een moment dat je leiding wilt geven en wilt laten merken aan je paard dat die op jou kan vertrouwen. Daarnaast wil ik geen paard dat bij een negatieve emotie dan maar zelf gaat beslissen wat die doet. Een paard mag een emotie laten merken, maar moet wel in zekere mate "gehoorzaam blijven". Je wilt niet dat die ineens in freeze gaat op een stuk waar dat absoluut niet handig of zelfs ronduit gevaarlijk is.

Ik ben het met iedereen eens dat bijvoorbeeld een spoorwegovergang geen goede plek is om stil te staan.

Maar de echte freeze is geen emotie en geen kwestie van keuze.

Citaat
(...) maar ik wil het paard leren dat ook wanneer iets spannend is dat die gehoorzaamheid er blijft en dat je het paard kan blijven bewerken/aansturen/leiden. Is een miniem verschil, maar wel een verschil en daarom wilde ik dit delen. :)

Dat is een prima doel, en 'het dier toch in beweging houden' kan een manier zijn om daar te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 18:58 



 
Profiel   

Ik heb een tijd een jonge fries gereden die op de ankers kon gaan wanneer ze de omgeving spannend vond. Bij een gevaarlijk punt of simpelweg tijddruk liet ik ander paard voor of stapte ik af. Nadeel hierbij was dat ze het een volgende keer net zo spannend vond. Verder had ik geduld. Ze mocht niet achterwaards of omkeren, en verder mocht ze erover nadenken. Ja, de eerste keer hebben we een half uur naar een geit op een heuvel staan kijken. Die liep er eerder niet, dus dat klopte niet in haar beleving :') Ik vond het prima, liet haar er zelf over nadenken. De tweede keer dat we die geit zagen was nog geen 10 minuten , en daarna liep ze er al dan niet snuivend langsop.

Echt bevriesen heeft zij alleen helemaal op het begin gedaan, na traumatische ervaring met de eerste ruiter op haar rug. Manier van inrijden was ruiter erop, mensen ernaast die haar opjoegen. Eerst sloeg ze op hol, daarna bevroor ze totaal. Kon geen pas verzetten. Ook niet nadat de ruiter was afgestapt. Ik heb het inrijden hierna over genomen: alles was leuk totdat je een voet in de stijgbeugel zette. Al bij opstappen bevroor ze. Heeft een goede week geduurd met korte trainingmomenten, veel belonen, veel geduld, voordat ze een paar stappen onder de man kon zetten. En ook dat werd direct beloond waarna ik afstapte. Pas in de tweede week kon ze ontspannen, waarna ze het werk leuk ging vinden.

Bovenstaande waren echt twee verschillende manieren van blokkeren, met verschillende redenen en in die zin ook verschillende plannen van aanpak.
Dingen die ze gewoon kende moest ze niet over zeuren. Maar dat verschil was wel duidelijk: dan reageerde ze ook gewoon op hulpen, al dan niet beledigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 20:03 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips iedereen!

Ik heb het met mijn pony nu een paar keer geprobeerd, en merk echt verschil.

Ik probeer te voorkomen dat ze stil gaat staan door haar aandacht bij mij te houden, maar dat lukt niet altijd.
Als ze dan wel stil in de hyperfocus staat, vraag ik haar nu één van haar grondwerk oefeningen.
Hals strekken, pasje wijken, achterwaarts, gewicht verplaatsen, noem maar op.
Na één oefening stapt ze tot nu toe weer vlot weg :j

Ik merk nu vooral verschil in mijn eigen beleving.
Waar ik eerst alleen gefrustreerd werd en maar moest blijven aansporen, terwijl dat geen nut had, kan ik nu denken "mooi, tijd om ... even te oefenen"
In plaats van haar continu te corrigeren, kan ik haar nu belonen voor een goed uitgevoerde oefening.
Dan kom ik sowieso al veel positiever terug van wandeling :D

Dus TS, ik hoop dat jij ook wat aan dit topic hebt gehad, ik ben er in elk geval heel blij mee!
Hoe gaat het met jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 19:40 



 
Profiel   

gerlindie schreef
Bedankt voor de tips iedereen!

Ik heb het met mijn pony nu een paar keer geprobeerd, en merk echt verschil.

Ik probeer te voorkomen dat ze stil gaat staan door haar aandacht bij mij te houden, maar dat lukt niet altijd.
Als ze dan wel stil in de hyperfocus staat, vraag ik haar nu één van haar grondwerk oefeningen.
Hals strekken, pasje wijken, achterwaarts, gewicht verplaatsen, noem maar op.
Na één oefening stapt ze tot nu toe weer vlot weg :j

Ik merk nu vooral verschil in mijn eigen beleving.
Waar ik eerst alleen gefrustreerd werd en maar moest blijven aansporen, terwijl dat geen nut had, kan ik nu denken "mooi, tijd om ... even te oefenen"
In plaats van haar continu te corrigeren, kan ik haar nu belonen voor een goed uitgevoerde oefening.
Dan kom ik sowieso al veel positiever terug van wandeling :D

Dus TS, ik hoop dat jij ook wat aan dit topic hebt gehad, ik ben er in elk geval heel blij mee!
Hoe gaat het met jouw paard?


Wat fijn dat je er wat aan gehad hebt!
Ik ben weinig buiten geweest met mn paard, maar 1x toen ik voorop was en stagneerde bij een diepe plas, ben ik haar oren even gaan afstrijken en heb ik haar onderhalsspier even gepakt.

En toen besloot ze om door te gaan.

Dat inbuigen ... dat snapt ze totaal niet helaas. Ze gaat dan minivoltes draaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 19:48 



 
Profiel   

Snapt ze het inbuigen wel aan de hand en als je er in de bak op zit? Dat is waarschijnlijk gewoon vaak oefenen zodat ze het gaat snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 00:01 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Snapt ze het inbuigen wel aan de hand en als je er in de bak op zit? Dat is waarschijnlijk gewoon vaak oefenen zodat ze het gaat snappen.


Aan de hand wel, onder het zadel niet echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 05:19 



 
Profiel   

Als je wel onder het zadel in wilt buigen dan kan een wortel of appel wel helpen misschien?

Rena snapte er ook geen fluit van :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 06:44 



 
Profiel   

Inbuigen is ook iets wat ze moeten leren. Dat ze niet meteen rondjes hoeven draaien :) het kan best zijn dat ze het met jou erop nog moeite heeft met balans houden en inbuigen/flexen hals
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen