Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard na inrijden weer thuis

 
Profiel   

Hoi hoi

Mijn paard is super ingereden. Nu weer thuis, maar erg gehecht aan de inrijder. Als ik er op ga zonder dat de inrijder eerst gereden heeft wordt ze boos en wil ze protesteren door omhoog te komen of te happen.
Nu zijn We thuis rustig aan t opbouwen. Eerst inrijder er op dan ik, dat gaat goed. Als ik haar longeer reageert ze ook bozer op mij . Herkent iemand dit? Wat doe je dan?
Gr R
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:51 



 
Profiel   

Heb je haar al de tijd dat ze bij de inrijder was niet bezocht of zo?Dan kan het zijn dat het paard erg eenkennig is.En nu aan jou moet gaan wennen.Maar happen mag nooit en ook niet omhoog komen,dan is ze toch niet goed ingereden vind ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:58 



 
Profiel   

Ben je onzeker of heb je spanning? Mijn paard reageerde daarom anders op mij dan op een vriendin...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:07 



 
Profiel   

Zonder aanvallend te willen overkomen geloof ik niet dat een paard boos wordt enkel omdat jij opstapt.
Mss heeft het paard vertrouwen in de inrijdster en niet in jou? Heeft ze meer respect voor de inrijdster dan voor jou? Heb je zelf ervaring met het rijden van pas beleerde en/of jonge paarden?
Ik zou eerst vanaf de grond werken aan je vertrouwen en leiderschap tov het paard.
Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:45 



 
Profiel   

anjali schreef
Heb je haar al de tijd dat ze bij de inrijder was niet bezocht of zo?Dan kan het zijn dat het paard erg eenkennig is.En nu aan jou moet gaan wennen.Maar happen mag nooit en ook niet omhoog komen,dan is ze toch niet goed ingereden vind ik!

Dat laatste is imo echt onzin. Tis een jong(?), groen paard. Geen 15 jarige die de halve wereld en verschillende ruiters gezien heeft. Inrijden is leuk maar er zit nog een heel traject van scholing aan vast. Paard kan ook onzeker zijn/worden door een andere ruiter op de rug, of wat Luusje ook al zegt, bijv. spanning overnemen. Of niet weten wat het met evt. tegenstrijdige/andere signalen aan moet.

Ik ken er ook zo een. Ik kom er prima mee uit de voeten en zet geen pas verkeerd, maar je moet er geen onzekere ruiter op zetten want dan gaat het fout. Niet omdat het betreffende paard gemeen is, in tegendeel zelfs, maar vooral omdat het paard dan niet de leiding krijgt die het nodig heeft om door de onzekerheid heen te komen. En dat komt uiteindelijk ook wel goed, maar zoiets heeft wel tijd (en juiste begeleiding) nodig.

TS, ik zou idd gaan werken aan je band en ik denk dat nu investeren in regelmatig les bij grondwerk/rijden je op de lange termijn meer gaat bieden dan nu wat aanrommelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:49 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, inrijder niet meer laten rijden en dagelijks zelf aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:50 



 
Profiel   

Geef het tijd. Ook prima om de andere persoon eerst te laten rijden en hem dan over te nemen. Dat dan wel langzaam af gaan bouwen. Had je nog helemaal niet gereden terwijl hij in training stond? Het is natuurlijk nog even aan elkaar wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:52 



 
Profiel   

Blacky94 schreef
anjali schreef
Heb je haar al de tijd dat ze bij de inrijder was niet bezocht of zo?Dan kan het zijn dat het paard erg eenkennig is.En nu aan jou moet gaan wennen.Maar happen mag nooit en ook niet omhoog komen,dan is ze toch niet goed ingereden vind ik!

Dat laatste is imo echt onzin. Tis een jong(?), groen paard. Geen 15 jarige die de halve wereld en verschillende ruiters gezien heeft. Inrijden is leuk maar er zit nog een heel traject van scholing aan vast. Paard kan ook onzeker zijn/worden door een andere ruiter op de rug, of wat Luusje ook al zegt, bijv. spanning overnemen. Of niet weten wat het met evt. tegenstrijdige/andere signalen aan moet.

Ik ken er ook zo een. Ik kom er prima mee uit de voeten en zet geen pas verkeerd, maar je moet er geen onzekere ruiter op zetten want dan gaat het fout. Niet omdat het betreffende paard gemeen is, in tegendeel zelfs, maar vooral omdat het paard dan niet de leiding krijgt die het nodig heeft om door de onzekerheid heen te komen. En dat komt uiteindelijk ook wel goed, maar zoiets heeft wel tijd (en juiste begeleiding) nodig.

TS, ik zou idd gaan werken aan je band en ik denk dat nu investeren in regelmatig les bij grondwerk/rijden je op de lange termijn meer gaat bieden dan nu wat aanrommelen :)

Als hij dit soort dingen nog doet dan is de africhting niet voltooid.Ik zou er in elk geval niet tevreden mee zijn.Hapte het paard ook al voordat je hem in training zette?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:59 



 
Profiel   

Ik kijk er heel anders tegenaan.
Paard is misschien ook niet bij inrijder happy. Maar die overruled misschien haar gedrag.
Misschien hoopt ze dat jij wel luistert.
En wat is een paard goed inrijden, dat ze zo mak als een lam zijn? Bizar.
Je paard wil je wat vertellen en het is aan jou om uit te zoeken wat dat is.
Mijn vroegere paard deed het bij de inrijder ook heel braaf, maar kwam heel ongelukkig thuis en liet toen vervelend gedrag zien. Naar mijn mening puur door alle stress....vreemde omgeving en beleren is toch best spannend etc.
Ook toen mijn merrie terugkwam van de merrietest en daar superbraaf liep, was ze thuis even stout bij mij. Alle stress kwam er volgens mij uit. Haar een tijdje rust gegeven en daarna ging het beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:06 



 
Profiel   

anjali schreef
Heb je haar al de tijd dat ze bij de inrijder was niet bezocht of zo?Dan kan het zijn dat het paard erg eenkennig is.En nu aan jou moet gaan wennen.Maar happen mag nooit en ook niet omhoog komen,dan is ze toch niet goed ingereden vind ik!


Ze is super ingereden. Nooit 1 stap verkeerd gezet. Dus best vreemd dat ze volgens jou niet goed ingereden zou zijn als ze daar nooit geweigerd of wat dan ook deed..dan kan je daar ook niet op anticiperen..en happen deed ze ook nooit. Ze had spanning en dat liet ze door happen afvloeien aan haar..na verloop van tijd was dat over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:56 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik kijk er heel anders tegenaan.
Paard is misschien ook niet bij inrijder happy. Maar die overruled misschien haar gedrag.
Misschien hoopt ze dat jij wel luistert.
En wat is een paard goed inrijden, dat ze zo mak als een lam zijn? Bizar.
Je paard wil je wat vertellen en het is aan jou om uit te zoeken wat dat is.
Mijn vroegere paard deed het bij de inrijder ook heel braaf, maar kwam heel ongelukkig thuis en liet toen vervelend gedrag zien. Naar mijn mening puur door alle stress....vreemde omgeving en beleren is toch best spannend etc.
Ook toen mijn merrie terugkwam van de merrietest en daar superbraaf liep, was ze thuis even stout bij mij. Alle stress kwam er volgens mij uit. Haar een tijdje rust gegeven en daarna ging het beter.


Dat wilde ik ook al zeggen. Als de inrijder heel veel druk zet, dan doet ze het misschien niet bij diegene. Ik zou er nog niet zo blij mee zijn en iemand laten meekijken die er wat meer verstand van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:57 



 
Profiel   

Earth schreef
manubres schreef
Ik kijk er heel anders tegenaan.
Paard is misschien ook niet bij inrijder happy. Maar die overruled misschien haar gedrag.
Misschien hoopt ze dat jij wel luistert.
En wat is een paard goed inrijden, dat ze zo mak als een lam zijn? Bizar.
Je paard wil je wat vertellen en het is aan jou om uit te zoeken wat dat is.
Mijn vroegere paard deed het bij de inrijder ook heel braaf, maar kwam heel ongelukkig thuis en liet toen vervelend gedrag zien. Naar mijn mening puur door alle stress....vreemde omgeving en beleren is toch best spannend etc.
Ook toen mijn merrie terugkwam van de merrietest en daar superbraaf liep, was ze thuis even stout bij mij. Alle stress kwam er volgens mij uit. Haar een tijdje rust gegeven en daarna ging het beter.


Dat wilde ik ook al zeggen. Als de inrijder heel veel druk zet, dan doet ze het misschien niet bij diegene. Ik zou er nog niet zo blij mee zijn en iemand laten meekijken die er wat meer verstand van heeft.



Er is zeker nooit druk gezet! 100% met vertrouwen en rust. Zeer kundige ruiter met ontzettend veel respect voor t paard. Ze was er zeer in haar hum. Dus GEEN druk op gezet. 3 maanden rustig getraind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:00 



 
Profiel   

Ok, dan is dat iig fijn. Dan zou het toch met jouw spanning te maken kunnen hebben. Wat zegt de inrijder er zelf van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:01 



 
Profiel   

Het kan best zijn dat de veranderingen naar die trainingstal met andere, nieuwe mensen zo veel inpact heeft gehad dat ze mentaal erg vast kwam te zitten en nu ze, thuis, is komt dat eruit. Mijn haflinger had ik ook 7 weken weggebracht, god, daar kon ik geen normale wandeling mee maken. Heb hem dan ook onbeleerd en zo schrikachtig als het maar zijn kan terug gehaald, waar hij langzaam zichzelf weer werd. En dat was ook een hardstikke goede, kleinschalige stal waar ze alles rustig aandeden. Tja..
Dus dat jouw merrie zich in eens heel anders gedraagd, kan best, geef haar de tijd weer te wennen thuis te zijn en weer te wennen aan jou en de informatie van de trainingsweken te laten bezinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:02 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Ben je onzeker of heb je spanning? Mijn paard reageerde daarom anders op mij dan op een vriendin...


Ik denk dat dat t is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:02 



 
Profiel   

Earth schreef
Ok, dan is dat iig fijn. Dan zou het toch met jouw spanning te maken kunnen hebben. Wat zegt de inrijder er zelf van?


We nemen de tijd om hier op te bouwen. Ik longeer haar en dan wordt ze 10 min gereden en dan ga ik er op. Zo bouwen we het af. Inrijden geeft aan stap voor stap te doen tot t oké voelt voor mij. Ik ben mijn oudje gewend die inmiddels een uitgelezen boek is, dus ken t paard. Deze jonge nog niet. Ik vind dat dus spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:04 



 
Profiel   

Beleerd zijn (sorry, ik hou niet zo van de term 'inrijden') door een bepaald persoon betekent niet per definitie braaf bij alle personen. Het zijn geen auto's... Andere personen zullen ook zelf nog een (rij)relatie met het paard moeten opbouwen. Dat moet jij dus zelf doen. Een ander kan dat niet voor je doen. Dat paard weet niet wie haar eigenaar is en wat 'thuis' is.

Pas als paarden meer ervaring hebben worden ze minder gevoelig voor verschillen tussen ruiters en omgeving.

Ik ben het er dus ergens wel mee eens dat de opleiding van dit paard nog niet voltooid is (voor zover het dat ooit is), maar ook dat dit niet door de beleerder gedaan kan worden.
Ik ben er altijd voor om nauw betrokken te blijven bij het beleren van een paard en het liefst ook af en toe te mogen rijden onder begeleiding van de beleerder, zodat je een beetje samen op gaat in het proces. Eventuele problemen kun je dan ook onderweg al aanpakken. Je wordt dan in ieder geval geen vreemde voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:22 



 

Rudie, dat is ook best spannend, jullie moeten weer aan elkaar wennen en het is zeker een andere paard dus ook een andere kijk op en aanpak van zaken

neem de tijd en denk telkens als je op stapt: dit is niet mijn oude uitgelezen boek,
met deze moet ik opnieuw beginnen , ander paard andere aanpak, de afstemming moet je opnieuw maken

succes, gaat je vast lukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:27 



 
Profiel   

MCE schreef
Rudie, dat is ook best spannend, jullie moeten weer aan elkaar wennen en het is zeker een andere paard dus ook een andere kijk op en aanpak van zaken

neem de tijd en denk telkens als je op stapt: dit is niet mijn oude uitgelezen boek,
met deze moet ik opnieuw beginnen , ander paard andere aanpak, de afstemming moet je opnieuw maken

succes, gaat je vast lukken



Dit had ik even nodig, dank je!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:32 



 
Profiel   

Geef paard tijd om weer aan jou te wennen, zorg dat je management en voer in orde is, ga dan rustig opbouwen met je paard. Maar geef ze ook gewoon een paar weken. Voor een paard is een andere plek ook best heftig weer :) neem je tijd. Komt goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:08 



 
Profiel   

Het scheelt ook nog hoe lang je het paard al had voordat ze werd ingereden. Als je het paard al wat langer had, ben jij voor haar, na weer even wennen, "thuis". Als je haar nog niet zo lang had ben je voor haar gewoon weer een nieuwe plek waar ze nieuwe mensen, omgeving en routine leert kennen en dat heeft tijd nodig. Daarbij moet jij inderdaad ook aan haar wennen en aan de manier waarop je met haar om moet gaan.

Mooi hoe je schrijft over je oude uitgelezen boek. Dat voelt warm en vertrouwd. Nu is het tijd voor deel 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:16 



 
Profiel   

Maar dat is ook moeilijk, komt goed hoor. Geef het wat tijd en geef leiding aan je jonkie.
Jij moet wat zelfvertrouwen krijgen en met lef en liefde gaan rijden.
Je bent niet degene die heeft ingereden dus nu gaat je paard met jou weer een nieuwe fase in. Ze weet al wel wat maar nu gaat het net weer iets anders dus dat moet ze ook weer leren.
Ik vond het ook lastig in het begin. Mijn merrie kende stap draf galop. En liep nog alle kanten op. Heel wat anders dan mijn vorige paard die ik 12 jaar had en waar ik bijna met mijn gedachten kon sturen.
Mijn tip is; geef vertrouwen en laat je teugels los(er).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 21:20 



 
Profiel   

Rudie80 schreef
Luusje_Kviek schreef
Ben je onzeker of heb je spanning? Mijn paard reageerde daarom anders op mij dan op een vriendin...


Ik denk dat dat t is


Ah, maar komt helemaal goed! Ik had ook spanning in het begin en werd onzeker omdat hij bij mij wel bepaald gedrag vertoonde maar bij een ander niet. Kwam dus door mijn spanning... :+ Nu een tijd verder gaat het echt goed.

Geef het de tijd, lekker ontspannen en samen weer aan elkaar wennen :j

Bij mij hielp om heel bewust op m'n ademhaling te zijn, goed doorademen, spanning wegzuchten :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 22:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen