Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Springen

 
Profiel   

Heyyy
Ik heb lichtelijke spring angst. Vanuit draf durf ik het wel. Ik heb voor een half jaar geleden ook wat lage boomstammetjes gesprongen vanuit galop maar voor 3 maanden geleden ben ik er hard vanaf gevallen tijdens een sprongetje hij was heel laag maar toch.
Ik heb een verzorg pony en met haar heb ik ook les. Alexia ( verzorgpony ) vind het springen het leukst wat er is en me instructrice kan ik het altijd tegen zeggen als ik iets spannend vind. Afgelopen donderdag zou ik eigenlijk een in uitje springen 1x geprobeerd met weinig overtuiging naar het paard omdat ik het eng vond nou ( tuurlijk ) weigerde ze.
Instructrice zag wel aan me dat ik weer het idee had dat ik mezelf weer teleur stel in me angst en toen had ze een van de 2 sprongen weg gehaald daarna die wel heerlijk nog kunnen springen vanuit galop. Geen weigeringen meer omdat ik dat al minder spannend vind en het was heel laag :)

Nou maar nu de vraag heeft iemand tips om die overtuiging wel te hebben dat het goed gaat en op die manier me vertrouwen groter te maken dat ik weer met buitenritten wat sprongetjes kan nemen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 12:59 



 
Profiel   

In kleine stapjes gaan oefenen. Je durft er wel in draf over, dit vaak oefenen dan krijg je meer zelfvertrouwen waardoor je ook in galop dit gaat doen. En begin eerst met een laag balkje, later pas een boomstam. Breid dat steeds verder uit. En bedenk je moet niks dan komt het vanzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 13:02 



 
Profiel   

fjordjes schreef
In kleine stapjes gaan oefenen. Je durft er wel in draf over, dit vaak oefenen dan krijg je meer zelfvertrouwen waardoor je ook in galop dit gaat doen. En begin eerst met een laag balkje, later pas een boomstam. Breid dat steeds verder uit. En bedenk je moet niks dan komt het vanzelf wel.


Dan vraag ik me dus af wat jij aanraad ik ga november nu nog1x in de week naar der vanaf december 2/3x in de week
Hoevaak zou jij hiermee oefenen ( ik heb nu om de week les vanaf december elke week ) maar ik durf prima zelf hiermee ook te oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 13:05 



 
Profiel   

Is het een idee om op de goede afstand een balk nog meer te zetten dat het uitkomen wat makkelijker is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:48 



 
Profiel   

Doe dit inderdaad in kleine stapjes. En niet dingen doen die je eigenlijk niet durft of twijfelt of je dat wel durft.
Heel goed dat je er een goede instuctrice bij hebt, dat kan enorm helpen!
Heel veel succes en plezier verder, het gaat je vast lukken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:43 



 
Profiel   

HaflingerXXX schreef
Heyyy
Ik heb lichtelijke spring angst. Vanuit draf durf ik het wel. Ik heb voor een half jaar geleden ook wat lage boomstammetjes gesprongen vanuit galop maar voor 3 maanden geleden ben ik er hard vanaf gevallen tijdens een sprongetje hij was heel laag maar toch.

Een nare val kan sporen nalaten.
Dat is gewoon zo. Niets om je voor te schamen.
Heb je een idee wat er mis ging...?
Als je bijvoorbeeld je evenwicht verloor, dan is het goed om te paard en te voet evenwichtsoefeningen te doen. (En dat is dan ook meteen een manier om jezelf gerust te stellen.)
Citaat
Ik heb een verzorg pony en met haar heb ik ook les. Alexia ( verzorgpony ) vind het springen het leukst wat er is en me instructrice kan ik het altijd tegen zeggen als ik iets spannend vind. Afgelopen donderdag zou ik eigenlijk een in uitje springen 1x geprobeerd met weinig overtuiging naar het paard omdat ik het eng vond nou ( tuurlijk ) weigerde ze.
Instructrice zag wel aan me

Prima.
Er zijn grenzen en jouw instructrice respecteert dat. Fijn!
Citaat
dat ik weer het idee had dat ik mezelf weer teleur stel in me angst
:(:) :(:) :(:)
Angst is je overlevingsinstinct.
Angst is er omdat je lichaam je wil beschermen.
Angst is geen kwestie van iets fout doen.
Wees niet te hard teleurgesteld als je angst voelt. :(:) Het is een rotgevoel, dat wel.
Doe gewoon samen met jouw instructrice: kleine stapjes vooruit.

Citaat
daarna die wel heerlijk nog kunnen springen vanuit galop. Geen weigeringen meer omdat ik dat al minder spannend vind en het was heel laag :)

Nou maar nu de vraag heeft iemand tips om die overtuiging wel te hebben dat het goed gaat en op die manier me vertrouwen groter te maken dat ik weer met buitenritten wat sprongetjes kan nemen


Angst is geen gedachte, dus er allerlei gedachten tegenover zetten werkt niet heel erg goed.
Gewoon de kleine stappen, en dingen als werken aan je balans, een correcte verlichte zit, etc etc plus het plezier moeten het met de tijd doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 23:27 



 
Profiel   

[/quote]
Een nare val kan sporen nalaten.
Dat is gewoon zo. Niets om je voor te schamen.
Heb je een idee wat er mis ging...?
Als je bijvoorbeeld je evenwicht verloor, dan is het goed om te paard en te voet evenwichtsoefeningen te doen. (En dat is dan ook meteen een manier om jezelf gerust te stellen.)

Het gene wat er mis ging is normaal is zij niet heel schrikachtig buiten en heeft ze niks waar ze bang voor is maar er kwam ( denk ik ) een reetje of een zwijntje uit de struiken zetten en toen schrok ze en ik was met een los teugeltje aan het dragen ja uhh dan weet je hoe laat het is als ze het op een rennen met bokken zet
Toen ben ik er voorover af gevallen en uiteindelijk op me rug / stuitje terecht gekomen nou alexia die loopt iets weg ( gelukkig gwn in stap ) maar ging vervolgends op de teugel staan en toen brak het bitriempje en ja

Gelukkig is de eigenaar heel makkelijk daarmee en is ze al lang blij dat ik er nog op durf enz en op dat moment dacht ik ook ach een klein pijntje komt vast goed. Op het moment is het hoofdstel gemaakt soort van de keelriem word dubbel gebruikt eerst als bitriempje en daarna als keelriem

Hartstikke bedankt iedereen voor het reageren en mocht iemand nog tips hebben laat maar weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 11:33 



 
Profiel   

Heb je les in een groep of individueel? Als je individueel les hebt kan je instructrice specifieker helpen zoals een galop/draf balk neerleggen en minder enge lijntjes neer te zetten. Zo bouw je meer positieve ervaringen op die langzaam je angst op de achtergrond zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:20 



 
Profiel   

maava schreef
Heb je les in een groep of individueel? Als je individueel les hebt kan je instructrice specifieker helpen zoals een galop/draf balk neerleggen en minder enge lijntjes neer te zetten. Zo bouw je meer positieve ervaringen op die langzaam je angst op de achtergrond zetten.


Privé les

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 07:58 



 
Profiel   

Ik zou tijdens je lessen blijven oefenen met kleine stapjes zetten. Vertrouwen is het allerbelangrijkste om rustig op te bouwen. Niet te overhaast, want dan kan je gevoel van angst of teleurstelling ook het plezier weg nemen. En plezier is het belangrijkste!

En als je nou merkt dat je zelfvertrouwen een enorme boost krijgt, dan kan je ook meerdere kleine stapjes in een les nemen. Dat is natuurlijk ook mogelijk.

Veel succes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 19:39 



 
Profiel   

Dankjewel iedereen het gaat nog niet fantastisch maar heb laatst ( 40 cm ) 2 sprongetjes achter elkaar genomen
Vond het heel eng maar wel gedaan !
En een enkel van 40 cm zonder teugels gesprongen omdat me instructrice zag aan mij dat ik de hele tijd dacht dat ik geen evenwicht had dus eerst alle gangen zonder handen en ogen dicht en daarna ook zonder handen het gesprongen dus het gaat al wat beter want voor paar maanden geleden deed ik dit echt never
<3 :D *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 20:15 



 
Profiel   

Hartstikke fijn dat jullie aan de basis werken : een goed evenwicht plus weten dat je goed in balans zit zet zoden aan de dijk!

En gewoon in een tempo dat jou ligt opbouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 21:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen