Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jong paard

 
Profiel   

Hoi iedereen,

Ik heb een nieuw 3,5 jarig paard is zadelmak. Ik sta op een goede pensioenstalling met goede instructuurs .
Ik heb nooit een jong paard zelf doorgereden en dT ga ik nu wel doen met instructie .
Alleen zit ik er een beetje doorheen, aan de hand lukt het mij allemaal wel, longeren gaat goed etc .
Alleen heb ik niemand in mijn omgeving die iets met paarden heeft.
Ik wou vandaag er voor het eerst erop aan de longeerlijn. Alleen mijn lieve vader wilt hem wel vasthouden etc maar heeft er totaal geen verstand van waardoor ik op 2 dingen moet letten 1 me vader dat hij het goed doet en 2 me paard. Ik vind het super lief dat hij me wilt helpen maar ik merk dat het niet gaat. Heeft iemand het zelfde? Ervaringingen
Ps
Ik sta te kort op die stal om al hulp aan stalgenoten te vragen + ik wil hun ook niet lastig vallen.
Wachten op les 1 keer in de week wou ik niet omdat hij al 2 weken geen zadel op heeft gehad. Wil hem voorbereid naar de les laten gaan .
Ik weet dat zodra ik mijn les heb gehad ik veel verder kom. Alleen dan heb ik nog steeds niet iemand om me heen die me “kan helpen “ buiten de lessen.

Lang verhaal kort , zijn er mensen die er dus ook vaak alleen voor staan? Hoe pak je dit aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:40 



 
Profiel   

In jouw specifieke geval is het voor mij vrij simpel: 1x per weel les is dus niet genoeg op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:42 



 
Profiel   

Ongeacht of je lang of kort op stal staat, ik denk dat de meeste paardenmensen wel begrijpen dat je hulp nodig hebt bij het beleren van je 3,5-jarige. Ik zou de stoute schoenen aantrekken en gewoon om hulp vragen, nee heb je, ja kan je krijgen.

Tegenover je vader zou ik gewoon eerlijk zijn dat je zijn hulp wel waardeert, maar dat je liever iemand erbij inschakelt die wel weet hoe hij/zij een paard vast moet houden zodat jij je daar geen zorgen om hoeft te maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:45 



 
Profiel   

Inderdaad vaker les nemen. En ik denk dat er vast wel een stalgenootje is die je even wil helpen, ook als je daar nog maar kort staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:46 



 
Profiel   

Ik sluit me bij Sizzle aan. Ik had hetzelfde probleem en heb met mijn jonge paard de eerste tijd 3x in de week korte lessen genomen, tot ik het wel alleen kon. Zomaar hulp van iemand die ik niet ken/vertrouw vind ik bij een jong paard niet prettig.
Iemand hoeft maar net een verkeerde beweging te maken en een jong paard kan er al vandoor vliegen. Daarnaast is goed timen onwijs belangrijk als je longeert met ruiter erop, ook dat kan niet iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:46 



 
Profiel   

Sizzle schreef
In jouw specifieke geval is het voor mij vrij simpel: 1x per weel les is dus niet genoeg op dit moment.



2 x per week

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:48 



 
Profiel   

Hoi TS, ik zou er totaal geen moeite mee hebben als een stalgenoot mij dat zou vragen. Ook niet als ze pas net op stal zou staan.

En anders inderdaad vaker per week les nemen de komende tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:48 



 
Profiel   

Lastig probleem. Dan zou je toch moeten proberen om zo snel mogelijk zelfstandig verder te kunnen, of vaker je instructeur laten komen.

Als tussenweg kan je dan misschien je stalgenoten vragen om je alleen even 5 minuutjes op weg te helpen. Bijvoorbeeld even vast houden met opstappen, misschien even een rondje mee lopen ofzo en daarna zelf verder.
In principe had ik bij mijn jonge (maar wel zadelmakke) paarden ook verder geen hulp nodig. Je opvangen als je valt, gaat toch niemand lukken :p
Aan de longeerlijn houden tijdens het rijden vind ik sowieso verschrikkelijk, geeft teveel tegenstrijdige signalen naar het paard en de longeur kan vaak toch te weinig doen als er wel wat gebeurd imo.

Op welke vlakken heb je nu absoluut hulp nodig? En waar zou het fijn zijn, maar niet noodzakelijk? En welke van die dingen kan je op een snelle manier afbouwen? Probeer daar dan met je instructeur mee bezig te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:48 



 
Profiel   

Ga de komende 3 weken 2-3x per week een half uurtje lessen, dus iedere keer dat je erop gaat, staat die instructeur erbij. En daarna ga je eens per week, op een moment dat er wel meer mensen op stal zijn, eens zonder instructeur rijden en zo verder omschakelen.

Het is een kneiterjong paard, daar moet je sowieso niet vaker dan 3x per week max een half uurtje op willen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:48 



 
Profiel   

Ik ben met het in en doorijden ook wat afhankelijk van de staleigenaar. Ik red mij verder ernaast prima alleen. Bij mij zit er soms ook 2 weken tussen , omdat we bijvoorbeeld beide niet kunnen door werk. Dat vindt ik geen probleem heb een hele nuchtere en fijne jonge pony dus ik heb ook niet het idee dat ik er elke week 3 keer op moet. Vindt het ook fijn om mijn pony verwerkingstijd te geven en ook te blijven longeren en te wandelen.

In jouw verhaal had ik wel iemand ingehuurd van buitenaf waarvan je gewoon weet dat diegene 1 of 2 keer in de week langskomt om jouw te helpen. Niet alleen op gaan stappen in deze fase. Je wilt niet hebben dat je pony toch besluit uit zijn plaat te gaan en jij alleen gewond in de bak ligt met een paard wat compleet uit zijn dak gaat. Helemaal als beginner in het in en doorrijden van paarden zeker verstandig om toch iemand in de buurt te hebben.

En het geeft niks hoor , ik maak ook voor het eerst in mijn leven een paard zadelmak en alles wat erbij komt kijken. Ik vindt het in ieder geval super fijn dat mijn staleigenaar mij komt helpen aangezien zij ook verstand heeft van het ras en ik haar genoeg vertrouw in het aansturen van wat ik moet doen. Maar voorlopig stap ik er ook nog niet helemaal alleen op. Wou mijn staleigenaar ook nog niet hebben in ieder geval :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:49 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Ik sluit me bij Sizzle aan. Ik had hetzelfde probleem en heb met mijn jonge paard de eerste tijd 3x in de week korte lessen genomen, tot ik het wel alleen kon. Zomaar hulp van iemand die ik niet ken/vertrouw vind ik bij een jong paard niet prettig.
Iemand hoeft maar net een verkeerde beweging te maken en een jong paard kan er al vandoor vliegen. Daarnaast is goed timen onwijs belangrijk als je longeert met ruiter erop, ook dat kan niet iedereen.


Bedankt Helemaal gelijk heb je

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:52 



 
Profiel   

Eva_wendy16 schreef
Sizzle schreef
In jouw specifieke geval is het voor mij vrij simpel: 1x per weel les is dus niet genoeg op dit moment.



2 x per week


Met 2x per week kun je in principe prima een jong dier doorrijden. Dan kun je nog 2-3x zelf wat aan de hand doen en 2 dagen gewoon enkel wat vrije beweging.

Zeker als je nu blijkbaar 2 weken niet gereden hebt (vakantie?) dan zou ik je niet aanraden nu zelf te oefenen, dat komt dan wel weer in de les. Of het nou 2 weken en 1 dag of 2 weken en 3 dagen is maakt echt geen verschil in de opleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 18:55 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Sizzle schreef
In jouw specifieke geval is het voor mij vrij simpel: 1x per weel les is dus niet genoeg op dit moment.



2 x per week


Met 2x per week kun je in principe prima een jong dier doorrijden. Dan kun je nog 2-3x zelf wat aan de hand doen en 2 dagen gewoon enkel wat vrije beweging.

Zeker als je nu blijkbaar 2 weken niet gereden hebt (vakantie?) dan zou ik je niet aanraden nu zelf te oefenen, dat komt dan wel weer in de les. Of het nou 2 weken en 1 dag of 2 weken en 3 dagen is maakt echt geen verschil in de opleiding.

Klopt helemaal gelijk heb je, heb alleen gestapt om hem toch even te laten wennen aan me alleen moest ik op 2 dingen te gelijk focussen. Gelukkig is er niks negatiefs gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:01 



 
Profiel   

Bij een jong paard lijkt het me juist belangrijk om op de grond een ervaren persoon te hebben. De longeur heeft het paard in de hand, die moet kennis, kunde en vertrouwen hebben. Meer nog dan de persoon die erop zit, in dit stadium. Ik wil mijn jonge paard zelf zadelmak maken, maar omdat we groen op groen zijn, ga ik dat enkel doen met een ervaren persoon op de grond. Dus les of een kundige stalgenoot. Dan maar minder vaak. Voor de rest kun je zelf grondwerk doen, daar heb je ook onder het zadel veel profijt van.

Leer hem op de grond en aan de longe bijvoorbeeld reageren op jouw (stem)commando's. Je kunt aan de dubbele longe ook oefenen met sturen en reageren op steeds lichtere hulpen. Zou ik doen tot je de juiste hulp hebt ingeschakeld. Het is lief van je vader, maar lijkt me niet zo handig, juist die eerste paar keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:01 



 
Profiel   

Hier gaat er ook op de grond 3 keer per week iemand aan het lijntje mee die mijn paard ook heeft ingereden, het is erg belangrijk dat degene op de grond weet wat ie doet. Je kunt zelf rijden, dus degene op de grond hoeft niets te doen, het is puur voor het vasthouden, maar de positie waar te staan is erg belangrijk voor die persoon, daarnaast ook even helpen duidelijk te wezen als het paard aanzienlijk niet weet wat de ruiter bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:13 



 
Profiel   

Zat in exact dezelfde situatie als jou een jaar geleden. Onbeleerd paard gekocht en heb ook ouders die er niks van weten en had zelf ook nog nooit een paard beleerd. Heb zelf de eerste paar keer longeerles genomen zodat deze mensen het hem goed konden leren en alles rustig aan gedaan. Eerst elkaar leren kennen via grondwerk en na 10 maanden er pas op. Ben begonnen met eraan te hangen en mijn moeder hem vast laten houden (kunnen ze wel gewoon ook als ze geen verstand hebben van paarden) en heb voor de eerste 5-6 ritjes iemand met ervaring hem laten doorrijden. Heb wel het geluk dat ik een doodbraaf paardje had en er na een paar keer al los mee door de piste kon en dus geen hulp meer nodig had. Niets overhaasten, je tijd nemen en goede begeleiding zijn dus de zaken die je nodig hebt, komt helemaal goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:30 



 
Profiel   

De persoon op de grond is bij jonge paarden vaak belangrijker dan de persoon op het paard :D

Dus een vader die niets van paarden weet, aardig dat hij mee gaat, maar daar blijft het bij :)

Zoek hulp bij mensen die weten wat het is om een paard op te leiden, dat is heel anders dan een 10 jarige beleerde rijden. En je kan het maar 1 keer goed doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:39 



 

advies: twee of drie keer een extra half uurtje instructie om te helpen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 19:44 



 
Profiel   

Ook als je twee keer of drie keer per week lest heb je af en toe hulp nodig. Het eerste jaar is gewoon buffelen, jouw paard snapt jou nog niet helemaal, jij snapt het paard nog niet altijd.
Het gaat om meer dingen dan het rijden, gewoon het verzorgen, longeren, wandelen, vertrouwen krijgen, als de smid er is, noem maar op.....
Leg je er bij neer dat niet alles gaat lukken en dat je soms gewoon moet denken: Ik stop er een wortel in en pleur hem in de wei. Als hij zijn dag niet heeft en jij ook niet dan wil je altijd te veel en lukt er niks.
Wees mild, voor jou en je beest.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 21:55 



 
Profiel   

Ik heb over 2 weken hetzelfde 'probleem' paardje staat nu op een adres om beleerd te worden.

Over 2 weken naar een nieuwe stal in een nieuwe regio waar ik ook nog op zoek moet naar instructie.

Ik heb wel mijn zusje die helpt maar ook niet eindeloos

Ik laat het op me af komen, en voor jou ik zou zeker wel een stalgenoot even uit de brand helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 22:25 



 
Profiel   

Zelf vind ik aan een longe helemaal niet fijn. Alleen bij mij eerste jonge paard heb ik op die manier beleerd. Ik kreeg toen 2 tot 3 keer per week hulp van m’n instructrice. Soms duurde een sessie maar 20 minuten. Instructrices voor jonge paarden snappen dat prima. Als ze uit de regio komen is dat ook meestal geen probleem.

Daarna ben ik het op een horsemanship methode gaan doen en kan ik het gelukkig helemaal zelf. Er is wel iemand op het erf voor het geval dat, maar ik heb geen hulp meer nodig met het beleren.

Dat laatste heb jij natuurlijk nu niets aan, maar zorg in elk geval voor instructie die je waar kan zelfstandig maakt. Of zelfstandig met een stalgenoot zodat je minder vaak lessen nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 23:45 



 
Profiel   

Is er geen roundpen/goede longeer cirkel?

Ik vind aan de longe leuk voor wennen aan de ruiter en eerste stapjes, maar heeft verder niet mn voorkeur om een jong paard door te gaan rijden.

Als het paard eem goede basis heeft meegekregen op de grond, zou hij al wat hulpen moeten begrijpen en ook gewend zijn.
Als het paard al gewend is aan de ruiter, zou ik zelf liever in een round pen los gaan rijden.

Als dat goed gaat, eerst na wat longeer/dubbele lijnen werk uitstappen in een grote bak bijvoorbeeld. Daarna pak je ook wat draf erbij, ga je afwisselen etc om het vertrouwen op te bouwen.

Een jong paard leert ook door de rust tussendoor. Korte sessies met ruimte om te leren. Liever korte goede ervaringen, dan lange mindere. Als jij nu onzeker bent of niemand hebt die wijs is met een jong paard op de grond, doe dan wat anders.

Op een nieuwe stal zou ik ook niet zomaar iemand vragen, want je weet natuurlijk helemaal niet met wie je te maken hebt en of iemand dat goed kan, jouw helpen met een jong paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 00:15 



 
Profiel   

Wat maakt dat uit hoelang je ergens staat? Gewoon hulp vragen of je instructrice vaker laten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:37 



 
Profiel   

Eens. Alleen rijden met begeleiding voorlopig. 3 x in de week een half uurtje totdat je het vertrouwen hebt dat je het ook alleen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:39 



 
Profiel   

Je wilt hem voorbereid naar de les laten gaan, ik snap die opmerking, maar ik denk dat je hem in jouw geval beter kunt omdraaien. Alles wat spannend/eerste keer is zal je juist in de lessen moeten leren met goede begeleiding, tot je genoeg handvaten heb om het zelf te oefenen.
En vergeet niet dat je paard echt nog jong is, en rustig aan doen dan ook geen kwaad kan. Hoe meer verwerkingstijd hoe beter. En, hoe mee herhaling hoe beter :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 18:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen