Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Timing stap-galop

 
Profiel   

Mijn paard doet de overgang stap-galop.
Soms is het perfect, soms zit er een mini-dribbeltje tussen, alsof hij nog even zijn benen moet goed zetten voor hij juist kan aanspringen.

Het zou aan mijn timing liggen.
Op welk moment van de beenzetting geven jullie precies de (buiten-) beenhulp?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:06 



 
Profiel   

Om het precies te timen op het goede moment van beenzetting moet je wel erg goed zijn hoor...als je je paard goed kent ga je wel aanvoelen wanneer je kan komen met de hulp. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of het ideale moment van mijn gevoel ook overeenkomt met een bepaald moment in de beenzetting....

Ik zou zeggen zodra het (nieuwe) binnenvoorbeen op de grond is. Het been dat volgt is namelijk het buiten achterbeen.

Maar ik denk eerder dat je moet werken aan de ontspanning net voor/in de overgang en aan je vlugheid. Aanspringen in galop kent eigenlijk geen progressief verloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:18 



 
Profiel   

Als het binnen voorbeen opgetild gaat worden, dan komt het buitenachterbeen aan de grond en kan hij daarmee "afzetten".

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:30 



 
Profiel   

Goh, dat is vooral gevoel denk ik.

Met een dribbeltje er tussen vraag ik me af of de basisvoorwaarden wel genoeg voor elkaar zijn. De aanleuning goed en paard over de rug? terugwerkende binnenhand? ontspannen genoeg of verstrakt het paard eerst op de hulp? gebruik je er een stemhulp bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:33 



 
Profiel   

Zeker geen vreemde gedachte om een bepaalde beenzetting te kiezen als moment voor de hulp, ik ken het i.i.g. zeker vanuit de klassieke/legereté- en de western-hoek. Zelf ben ik niet zo ver hiermee (jong paard, ben bezig met ruitermak maken), maar ik zou zeggen: ga zelf op de beenzetting letten, en zodra je zelf kan voelen wanneer welk been beweegt ga dan experimenteren met wanneer je de hulp geeft. Dan ben je er snel genoeg achter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:51 



 
Profiel   

Ik kan mij wel vinden in dat het verschil aan te timing kan liggen. Timing is zo ontzetten belangrijk bij het geven van hulpen, zeker als je wil dat deze zonder protest opgevolgd worden.

Verder is het ook nodig om niet alleen met je benen de hulp te geven, maar in je zit het paard ook de ruimte te bieden om te overgang te maken.

Qua timing, wat we van een paard in een stap galop overgang graag zien is dat deze dit zoveel mogelijk op de achterhand doet. Als het niet uitmaakt hoe hij aangaloppeerd dan kan het ook een soort pijl uit de boog overgang zijn zoals in de wei. Maar dat is niet hoe we dat onder het zadel zouden willen.

Bij een overgang zoals we die in de wei vaak zullen zien is de eerste beweging een afzettende beweging van de achterbenen, met name vooruit. Deze beweging word dan ook gestart zodra het paard een achterbeen neerzet en zich daarmee afzet.

De beweging die we onder het zadel graag willen zien is dat het paard het achterbeen juist optilt en verder naar voren zet. En omdat we ook nog de goede galop willen, moet dit het buitenachterbeen zijn.

Dus zodra het paard het buitenachterbeen vrij heeft, kan hij deze oppakken en verder naar voren zetten, direct gevolgd door het binnenachterbeen. Het binnen voorbeen drukt ondertussen de schoft naar boven en zet zich wat af, waarmee hij ruimte maakt voor het binnen achterbeen en waardoor hij niet ontzettend op de voorhand valt in de overgang.

Wat je dus qua timing het liefst wil, is de hulp geven vlak voor het buitenachterbeen opgenomen word. Aangezien je in stap zit, is de volgorde van beenzetting zo, dat het binnenvoorbeen word neergezet, waarna het buitenachterbeen opgepakt word.

Door nu in je zit alvast ruimte te maken om de schoft omhoog te brengen als het binnenvoorbeen word neergezet, en direct daarna je galophulp te geven, kan je precies goed getimed het buitenachterbeen aansturen terwijl je zit ruimte gemaakt heeft voor de overgang.

Dit ruimte in je zit maken doe je door je bekken wat achterover te kantelen en je binnenheup wat op te tillen. Dit is helaas technisch best lastig uitleggen via tekst, maar ik doe mijn best en ik hoop dat je er iets aan hebt.

Wat helpt is ook op youtube video's zoeken van stap-galop overgangen en dan goed te kijken naar wat de beenzetting van het paard doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:08 



 
Profiel   

Ik denk dat een belangrijk deel van die overgang vooral ook te maken heeft met je voorbereiding. Kan je paard netjes verzameld stappen? Als je hem eerst goed verzameld in stap, zodat de schouder mooi omhoog komt, dan is het voor je paard al veel makkelijker om goed aan te galopperen. Timing maakt dan in mijn ervaring wat minder uit.
Belangrijk is om je paard te belonen voor elke keer dat hij het doet, zodat je het initatief tonen beloont. Zelfs wanneer dit betekent dat hij een hupsje moet doen om het fysiek te kunnen, moet je hiervoor belonen omdat hij het idee juist had.
Het is ook een kwestie van veel doen, zodat hij sterker wordt en zelf leert wanneer het moment juist is.

Je zou de overgangen ook aan de longe kunnen oefenen (zonder bijzet) zodat je goed kunt kijken naar de beenzetting en je timing hier op aan kunt passen.
In mijn ervaring is een paard aan het begin van het oefenen van de stap-galop overgang vaak nog niet sterk genoeg om dat over de rug te doen. Ik geef ze dus altijd wat extra ruimte van voren zodat ze zelf kunnen uitvogelen hoe en waar ze de nek moeten dragen om de overgang te kunnen maken. Over de rug die overgang rijden, komt dan wel als ze sterker zijn en de balans beter hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 10:13 



 
Profiel   

On topic: ik ben voorstander van het 'timen' van de hulpen en van de school 'de binnenkuit vraagt de galop'.
(Ik ben het mislukte appuyement van Anky op de Olympische Spelen nog niet vergeten. Het moest in draf en het werd een mooie overgang naar galop...)

Ik zet met mijn gewicht en een duwtje in de stijgbeugel als het ware eerst buitenachter in de grond, op het moment dat buitenachter neergezet wordt (en ik visualiseer een veer in het been: 'Hankenbiegung')
en ik drijf met mijn binnenkuit.
Met wat mazzel en met het optillen van mijn borstbeen gebeurt het een tel later: galop!

Het is een krachtpats-oefening, stap-galop. Ik heb expres relatief lang gewacht met mijn jonkie tot ik ging galopperen. Eerst de core spieren sterk maken, goede verticale balans en een goede schouderbinnenwaarts in draf.
En om het paard te helpen met de 'diepe kniebuigingen' (zo heet krachtpatsen bij een mens) die nodig zijn voor stap-galop doe ik ook half draf, of soms achterwaarts - galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 11:44 



 
Profiel   

Timing is idd wel belangrijk, maar ook het voorbereiden. Ik zag ze in de proef wel eens zo uit het niets een galophulp geven, paard schrok zich een hartverzakking en viel helemaal uit elkaar en meestal niet in galop :+

Ik maakte vaak even een korte ophouding en beetje been erbij zodat ie wist dat er wat kwam. Dan op het juiste moment buitenbeen naar achteren voor galophulp en vaak maakte hij er dan zelf wel een vloeiende beweging van, als je ze de ruimte geeft om dit zelf te regelen dan komt het wel goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Goh, dat is vooral gevoel denk ik.

Met een dribbeltje er tussen vraag ik me af of de basisvoorwaarden wel genoeg voor elkaar zijn. De aanleuning goed en paard over de rug? terugwerkende binnenhand? ontspannen genoeg of verstrakt het paard eerst op de hulp? gebruik je er een stemhulp bij?

Idd ook mijn gedachte :j
En het helpt om je paard even alert te maken dat er een hulp aankomt, met een halve ophouding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:20 



 
Profiel   

Je geeft de hulp als het buitenvoorbeen de pas heeft gemaakt. Dan geef je de galophulp zodat het binnenvoorbeen naar voren kan grijpen in galop.
Moeilijk uit te leggen, is meer een gevoelskwestie.
Dribbel kan te maken hebben met het foute moment van hulp geven maar ook met andere dingen. Is het paard wel verzameld genoeg, wel nageeflijk, wel scherp aan het been, is de schouder in lijn met het binnenachterbeen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:37 



 
Profiel   

Ok. Ik heb weer wat om uit te vogelen.

Het moet ergens zijn als het binnenvoorbeen op de grond staat. In het begin, midden of einde van dat moment, dat ga ik deze namiddag proberen uit het vinden.

Mijn lesgeefster zei: "Net voor het binnenbeen van de grond komt." Maar naar mijn gevoel kwam ik dan steeds te laat. Vandaar mijn vraag aan jullie. ( ik heb pas over 10 dagen weer les)
Bedankt voor de input.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:04 



 
Profiel   

Kijk anders eens wat filmpjes op YouTube van Z1 proeven. Zeker als je langzaam afspeelt kan je misschien wel zien wanneer combinaties hun hulp geven en hoe het paard aanspringt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 09:40 



 
Profiel   

koend schreef
Ok. Ik heb weer wat om uit te vogelen.

Het moet ergens zijn als het binnenvoorbeen op de grond staat. In het begin, midden of einde van dat moment, dat ga ik deze namiddag proberen uit het vinden.

Mijn lesgeefster zei: "Net voor het binnenbeen van de grond komt." Maar naar mijn gevoel kwam ik dan steeds te laat. Vandaar mijn vraag aan jullie. ( ik heb pas over 10 dagen weer les)
Bedankt voor de input.


Ik heb even geprobeerd hier op de bank te voelen hoe ik het doe. :D
Ik voel de passen dus stap, stap, stap, stap, dat is elke keer het voorbeen wat een stap maakt en de grond raakt. Op het moment dat het buitenvoorbeen de stap heeft gemaakt geef ik de galophulp. Direct daar achteraan. Dus als je het hardop zegt: stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen), stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen) en hulp.

Ik richt me dus op het buitenvoorbeen voor de hulp. Geen idee waarom, dat werkt blijkbaar. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 10:30 



 
Profiel   

Ik heb serieus geen idee als ik er zo over nadenk. Ik richt me juist enorm op de manier van stappen daarvoor en op mijn hulpen. Dus actief, verzameld, los en recht en goede reactie op hulp. Zelf niet aanspannen en ruimte geven. En dan springt ze hem eigenlijk altijd goed en als het misgaat waren de voorwaarden toch nog niet goed.

Op gevoel dus en niet op een been. Ik zit me ook voor te stellen hoe ik dat zou moeten doen op een letter :') maar goed, ik kan sowieso beter op gevoel rijden dan moeten nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:25 



 

Suzanne F. schreef
koend schreef
Ok. Ik heb weer wat om uit te vogelen.

Het moet ergens zijn als het binnenvoorbeen op de grond staat. In het begin, midden of einde van dat moment, dat ga ik deze namiddag proberen uit het vinden.

Mijn lesgeefster zei: "Net voor het binnenbeen van de grond komt." Maar naar mijn gevoel kwam ik dan steeds te laat. Vandaar mijn vraag aan jullie. ( ik heb pas over 10 dagen weer les)
Bedankt voor de input.


Ik heb even geprobeerd hier op de bank te voelen hoe ik het doe. :D
Ik voel de passen dus stap, stap, stap, stap, dat is elke keer het voorbeen wat een stap maakt en de grond raakt. Op het moment dat het buitenvoorbeen de stap heeft gemaakt geef ik de galophulp. Direct daar achteraan. Dus als je het hardop zegt: stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen), stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen) en hulp.

Ik richt me dus op het buitenvoorbeen voor de hulp. Geen idee waarom, dat werkt blijkbaar. :')



omdat op dat moment het been van de grond naar voren gaat en dus ontvankelijk is voor de hulp: of grotere stappas of aanspringen samen met je buiten been????


als je de beenzetting in de stap ziet en de galop sprong lijkt me dat ook logisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:25 



 
Profiel   

Ja ik heb er nooit echt bij nagedacht. Ik reed nooit op logica of nadenken eigenlijk. Is ook niet iets wat iemand me ooit verteld heeft. Zelf uitgevonden vroeger denk ik.
Maar nu ik erover na ga denken is wat ik hierboven beschreef dus hoe ik het doe. En uiteraard de voorwaarden van nageeflijk, schouder voor binnenachterbeen, verzameld, tact en scherp aan het been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:33 



 
Profiel   

Ik geef de hulp op het moment dat het binnenvoorbeen zo ver mogelijk naar voren is. Op dat moment beweegt namelijk ook het buitenachterbeen net, waardoor dat het "actieve" been is en mijn paard nog even de tijd heeft om de hulp te verwerken.

En ik noem specifiek het voorbeen omdat ik kijk naar de schouder ipv voel waar het achterbeen is. Officieel niet juist, maar ik vind dat in deze fase nog makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 11:50 



 

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... tting.html

Suzanne,
dat is natuurlijk een eerste vereiste om van stap naar galop te kunnen, want als er geen tact, impuls is, niet goed aan de hulpen lukt het meestal ook niet

wat jij aangeeft is gewoon het ruitergevoel, maakt heel veel dingen veel gemakkelijker
zou iedereen moeten hebben, maar helaas niet iedereen heeft het van nature in zich

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 12:21 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
koend schreef
Ok. Ik heb weer wat om uit te vogelen.

Het moet ergens zijn als het binnenvoorbeen op de grond staat. In het begin, midden of einde van dat moment, dat ga ik deze namiddag proberen uit het vinden.

Mijn lesgeefster zei: "Net voor het binnenbeen van de grond komt." Maar naar mijn gevoel kwam ik dan steeds te laat. Vandaar mijn vraag aan jullie. ( ik heb pas over 10 dagen weer les)
Bedankt voor de input.


Ik heb even geprobeerd hier op de bank te voelen hoe ik het doe. :D
Ik voel de passen dus stap, stap, stap, stap, dat is elke keer het voorbeen wat een stap maakt en de grond raakt. Op het moment dat het buitenvoorbeen de stap heeft gemaakt geef ik de galophulp. Direct daar achteraan. Dus als je het hardop zegt: stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen), stap (binnenvoorbeen), stap (buitenvoorbeen) en hulp.

Ik richt me dus op het buitenvoorbeen voor de hulp. Geen idee waarom, dat werkt blijkbaar. :')



Bedankt Suzanne.
Daarnet ging ik in bet bos oefenen. ( ik oefen vaak dressuur in de bosdreven)
Ik heb het zo gedaan en nu had ik nooit meer een dribbeltje.
Ik tel gewoon mee en geef dan in dat ritme mijn hulp op de tel van het binnenvoorbeen, dat komt overeen met wat jij schreef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:45 



 

Koend,

tips:
zorg er wel voor dat het paard goed voorwaarts is, tact heeft en gehoorzaam aan het been is

de voorbereiding goed is en je de aandacht van het paard hebt

dat je zelf ontspannen bent en goed kunt voelen wat er gebeurd

zodra je voelt dat je zelf of het paard weer spant eerst weer terug naar de ontspanning voor je verder gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:11 



 
Profiel   

MCE schreef
Koend,

tips:
zorg er wel voor dat het paard goed voorwaarts is, tact heeft en gehoorzaam aan het been is

de voorbereiding goed is en je de aandacht van het paard hebt

dat je zelf ontspannen bent en goed kunt voelen wat er gebeurd

zodra je voelt dat je zelf of het paard weer spant eerst weer terug naar de ontspanning voor je verder gaat


Ja, natuurlijk zijn deze dingen de voorwaarden. Timing is maar de kers op de taart. Maar net die kers wist ik niet goed liggen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 09:29 



 
Profiel   

In de reining vertrekken wij altijd vanuit stap naar de galop. Dit doen wij door de heup iets naar binnen te vragen. Met ons buitenbeen dus. Als we draf pasje hebben kost het ons gelijk strafpunten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 10:02 



 
Profiel   

Wat goed om te horen dat de tip van Suzanne zo heeft geholpen. Ik verwacht dat je aan de hand van deze tip ook steeds beter het gevoel kan ontwikkelen. Op een gegeven moment zul je deze stappen ongemerkt doorhebben en op het juiste moment been geven.

Heb je alweer les gehad van je instructrice om dit te kunnen bespreken? Tip vanuit mijn kant zou zijn, als dit is wat voor jou werkt, blijf dan je eigen pad volgen. Zoals je zegt, je was zoekende naar de ligging voor de kers op de taart. Iedereen heeft er eigen tactieken voor, en dat kan verschillen per persoon :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 19:35 



 
Profiel   

Ik vind het heel logisch dat timing veel uit kan maken. Ik merkte bij paarden die niet altijd goed aanspringen ook vaak verwarring - soms gaat het aanspringen moeiteloos en soms voelde ik de aarzeling en de onduidelijkheid over hoe en wat, en ik had het idee dat dat inderdaad met het juiste moment te maken had. Ik ben helaas alleen nooit toegekomen aan het opknippen van de timing tot ik het juiste moment gevonden, misschien komt dat nog eens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen