Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Benen liggen te veel naar voren

 
Profiel   

Dag bokkers!

Ik weet niet of het hier thuishoort, zo niet sorry

Ik heb een probleempje met mijn benen, ik heb ondertussen al 7 jaar rijervaring en mijn hoofddiscipline is springen. Ik wil mij nu vooral wat meer richten op dressuur omdat hier wel nog wat werk is, vooral mijn benen.

Ik kan mijn benen dus wel voldoende naar achteren leggen maar kan het niet zo lang aanhouden en als het lukt dan schiet mijn paard naar voren, omdat hij vrij gevoelig is en ik dan met mijn voeten wat aan zijn buik duwt. Heeft iemand hier tips voor? Je zou mij heel hard helpen! (Ik zal hier een foto toevoegen zodat je kunt zien hoe 'erg' het is, ps: hij loopt idd te veel met zijn hoofd over de lijn, we werken er aan ;))

Alvast bedankt, groetjs Eauke x
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:14 



 
Profiel   

Kunnen jullie de foto zien? Ik zie hem gelijk niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:16 



 
Profiel   

Foto ontbreekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:16 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:22 



 
Profiel   

Heb je al eens geprobeerd te rijden met de beugels 2-3 gaatjes langer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:23 



 
Profiel   

Je beugels 4 gaten langer doen en dan opnieuw een foto maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:23 



 
Profiel   

Ja mijn beugels zaten vrij lang omdat ik toen springles had... heb geen foto's van tijden mijn dressuurles.. zal er eens voor zorgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:25 



 
Profiel   

Stoelzit noemen ze dit. Idd langere beugelriemlengte kan helpen.
Maar het kan ook met de pasvorm van je zadel te maken hebben. B.v. omdat je naar achteren wordt gezet door het zadel of doordat de beugelriemhaken te ver naar voren zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:26 



 
Profiel   

Rijd je altijd met hetzelfde zadel TS? Ik heb dit ook een tijdje gedaan. Heb een periode met een zadel gereden dat me ondersteunde om het juist niet te doen en nu gaat het in alle zadels beter.

Beugels langer werkte bij mij averechts, hakken bewust uitdrukken ook. Ga eens spelen met het kantelen van je bekken, dat kun je in stap al heel makkelijk meenemen. Als je je knie ontspant en je bovenbeen een beetje naar achteren/naar beneden laat hangen, probeer dan eens te voelen wat er in je bekken gebeurt. Je instructeur kan je vast ook helpen met het kantelen van je bekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:40 



 
Profiel   

Topp! Ga ik eens proberen, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:46 



 
Profiel   

Stoelzit betekent niet alleen te korte beugels. Je moet ook kijken naar de radius van beweging in je heup en bekken.

Als jij nu jouw beugels langer doet, zal je als nog in stoel zit zitten en/of uit balans raken, dat komt omdat jouw heupen gesloten zijn en je buikspieren slap. Je zadel pasvorm kan hierbij ook tegen zitten.

Mijn tip: volg zitles van een centered riding instructeur waardoor jij goed leert zitten. Als jij goed zit, kan je ook goed en gecontroleerd meebewegen met je paard, des te beter zal hij/zij lopen! Want nu belemmer je hem ontzettend en stuw jij hem met je zit op de voorhand. Hij draagt achter totaal niet, als gevolg duikt hij op de voorhand en kruipt hij achter de loodlijn en zakt hij tussen het borstbeen (dus een holle rug, auw voor het paard!). En jij krijgt met elke pas een duw in je onderrug (rugklachten?) en knal je elke pas weer op de voorhand en beland je samen in een oncomfortabele vicieuze cirkel.


Laatst bijgewerkt door Bralindy op 24-11-21 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:47 



 
Profiel   

Maris schreef
Stoelzit noemen ze dit. Idd langere beugelriemlengte kan helpen.
Maar het kan ook met de pasvorm van je zadel te maken hebben. B.v. omdat je naar achteren wordt gezet door het zadel of doordat de beugelriemhaken te ver naar voren zitten.

:j

Ik weet nog vroeger van een paar verzorgpaarden die ik had daar mocht mee naar de rijvereniging.
Die eigenaar had 2 zadels, een fijne en een niet fijne. (springzadels)
Bij de fijne kreeg ik nooit commentaar op mijn houding en dus benen.
Had ik dat niet fijne zadel kreeg ik de hele les te horen, benen naar achteren.
En dan zat ik helemaal niet meer ontspannen want was mezelf dan in een houding aan het dwingen.
Ik heb daar dus toen geleerd dat een zadel bij het paard moet passen, maar ook bij de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:48 



 
Profiel   

Je zou je oefeningen voor de Psoas spier ("ruiter"spier) kunnen doen.
Want wat je graag wilt bereiken is dat je je been kunt "verlengen" vanuit de heup, dus niet alleen je onderbeen naar achteren brengen en daar is de psoas voor nodig.

Misschien inderdaad eens op zoek naar een Centered Riding instructeur? Die kunnen je er vast en zeker wel mee helpen.
Of een Nl linkje met kaart (weet niet hoe compleet die inmiddels is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:51 



 
Profiel   

Goede tips gegeven hier.

Wpu nog even melden dat ikzelf jarenlang in stoelzit gezeten heb. Ik ben stilletjes aan begonnen met stijgbeugelriemen telkens 1 gaatje langer te doen. 3 gaatjes tegelijk lukte niet, dan kon ik mijn benen niet ontspannen onderaf houden en verloor ik de stijgbeugels ook vaak.

Nu rij ik sinds een jaar in een dressuurzadel en merk ik wel dat het met dat zadel nog makkelijker is om benen lang te houden.
Voor mijn gevoel ligt veel dus ook aan het zadel. Heb zelf ook een zadel gehad die mij naar voor duwde (dat ik voorover zat en niet mooi rechtop kon zitten).

Psoas spier trainen is idd ook een goede tip. Heb ik ook gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:03 



 
Profiel   

@bralindy : ik heb geen rugklachten maar wel een heel erge last gehad in mijn nek, zal er wrs ook wel mee te maken hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:12 



 
Profiel   

@Art_ificious : heb ik ook! Als ik mijn stijgbeugels voor de dressuurles langer wil zetten en ik zet ze ook ong 3 gaatjes langer dan verlies ik vaak mijn stijgbeugels en heb ik minder controle over mijn voeten. Steun ik dan te veel op mijn stijgbeugels? En ik ga idd eens kijken voor die psoas spier training als dat gaat helpen, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:16 



 
Profiel   

Eerst nagaan of het zadel voor jullie beide passend is, probeer eens een paar rondes zonder beugels te rijden(en teugels) dat iemand het paard op de volte zet met een longeerlijntje en je eerst onafhankelijke zit krijgt. En zoals al word vermeld, beugels zeker wat gaten langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 19:39 



 
Profiel   

Bralindy schreef
Stoelzit betekent niet alleen te korte beugels. Je moet ook kijken naar de radius van beweging in je heup en bekken.

Als jij nu jouw beugels langer doet, zal je als nog in stoel zit zitten en/of uit balans raken, dat komt omdat jouw heupen gesloten zijn en je buikspieren slap. Je zadel pasvorm kan hierbij ook tegen zitten.

Mijn tip: volg zitles van een centered riding instructeur waardoor jij goed leert zitten. Als jij goed zit, kan je ook goed en gecontroleerd meebewegen met je paard, des te beter zal hij/zij lopen! Want nu belemmer je hem ontzettend en stuw jij hem met je zit op de voorhand. Hij draagt achter totaal niet, als gevolg duikt hij op de voorhand en kruipt hij achter de loodlijn en zakt hij tussen het borstbeen (dus een holle rug, auw voor het paard!). En jij krijgt met elke pas een duw in je onderrug (rugklachten?) en knal je elke pas weer op de voorhand en beland je samen in een oncomfortabele vicieuze cirkel.

Dit is echt de allerbeste tip :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 20:05 



 
Profiel   

Eaukevd schreef
Ik wil mij nu vooral wat meer richten op dressuur omdat hier wel nog wat werk is, vooral mijn benen.

Ik kan mijn benen dus wel voldoende naar achteren leggen maar kan het niet zo lang aanhouden


Een mens 'hoort' te paard te zitten 'in de lijn van het zwaartepunt'.
Oor, schouder, harapunt, heup en bal van de voet. Dit geldt min of meer ook in de verlichte zit : bal van de voet recht onder je zwaartepunt, en oor, schouder hara en heup op 1 lijn.

Met wat gebogen knieën kun je in de 'dressuur zit' ook stevig staan.
Als je spieren moet gebruiken om je onderbeen terug te brengen, zit er iets fout.

Wellicht je zadel wat laten opvullen...?
En het rekken van de psoas (staat op YT) kan nooit kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 10:52 



 
Profiel   

Een ritje/les op het neppaard Joker, brengt voor veel mensen die ergens een probleem mee hebben in het rijden vaak meer duidelijkheid. Probleem zit hem vaak op meerdere plekken of op plekken waar je nog niet aan had gedacht.

Mijn eigen voorbeeld
Ik kon de afgelopen tijd de bocht niet rechtsom met mijn bovenlichaam, ik werd ergens in mijn heup beperkt bij het draaien. Conclusie ik zat te veel op mijn linkerzitbeenknobbel, omdat ik mijn linkerbeen veel langer(dus meer druk op zette) maakte en naar voren afstak. Ik werd een beetje meer naar rechts gezet in mijn zadel, meer druk op mijn rechterzitbeenknobbel en mijn been iets meer gebogen en ik kan nu wel naar rechts de bocht om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 11:43 



 
Profiel   

ik zou eerst kijken naar de basis, dus...past het zadel. Als de beugelophanging te ver naar voren zit kun je proberen wat je wilt, been naar achteren leggen etc maar dat gaat je niet helpen, want dan is je lijf druk om in een andere houding te gaan zitten dat wat je zadel aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 11:51 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Een ritje/les op het neppaard Joker, brengt voor veel mensen die ergens een probleem mee hebben in het rijden vaak meer duidelijkheid. Probleem zit hem vaak op meerdere plekken of op plekken waar je nog niet aan had gedacht.

Mijn eigen voorbeeld
Ik kon de afgelopen tijd de bocht niet rechtsom met mijn bovenlichaam, ik werd ergens in mijn heup beperkt bij het draaien. Conclusie ik zat te veel op mijn linkerzitbeenknobbel, omdat ik mijn linkerbeen veel langer(dus meer druk op zette) maakte en naar voren afstak. Ik werd een beetje meer naar rechts gezet in mijn zadel, meer druk op mijn rechterzitbeenknobbel en mijn been iets meer gebogen en ik kan nu wel naar rechts de bocht om.


Joker is idd ook een mooie tip, zeker omdat je daar je eigen zadel mee kunt nemen en in alle rust samen met een instructeur kunt ontdekken hoe jij in jouw eigen zadel zit en wat daar voor aanpassingen mogelijk zijn m.b.t. beugellengte en ophanging.
Hier kun je een kaart vinden met mensen die een Joker hebben, ik sta er ook op met mijn Joker in Leersum, en nog heel veel collega's verspreid over NL en België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:10 



 
Profiel   

Je zit veel te kort en veel te veel naar achter in je zadel. Ik zou eens een paar zitlessen nemen, zonder beugels aan de longe. Wellicht zal dat je vooruit helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:44 



 
Profiel   

Kijk eens op deze site


https://www.ruiterinevenwicht.nl/algeme ... -stoelzit/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:56 



 
Profiel   

jetm schreef
Moonlight17 schreef
Een ritje/les op het neppaard Joker, brengt voor veel mensen die ergens een probleem mee hebben in het rijden vaak meer duidelijkheid. Probleem zit hem vaak op meerdere plekken of op plekken waar je nog niet aan had gedacht.

Mijn eigen voorbeeld
Ik kon de afgelopen tijd de bocht niet rechtsom met mijn bovenlichaam, ik werd ergens in mijn heup beperkt bij het draaien. Conclusie ik zat te veel op mijn linkerzitbeenknobbel, omdat ik mijn linkerbeen veel langer(dus meer druk op zette) maakte en naar voren afstak. Ik werd een beetje meer naar rechts gezet in mijn zadel, meer druk op mijn rechterzitbeenknobbel en mijn been iets meer gebogen en ik kan nu wel naar rechts de bocht om.


Joker is idd ook een mooie tip, zeker omdat je daar je eigen zadel mee kunt nemen en in alle rust samen met een instructeur kunt ontdekken hoe jij in jouw eigen zadel zit en wat daar voor aanpassingen mogelijk zijn m.b.t. beugellengte en ophanging.
Hier kun je een kaart vinden met mensen die een Joker hebben, ik sta er ook op met mijn Joker in Leersum, en nog heel veel collega's verspreid over NL en België.


Jammer dat er gewoon NIKS in noord holland zit -O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen