Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste keer op buitenrit

 
Profiel   

Hoi hoi,

Ik heb m'n paard nu ruim een half jaar en ga aankomend weekend verhuizen naar een nieuwe stal op stapafstand van het bos. Bedoeling is dus om lekker buiten te gaan rijden!

Hij zou altijd buiten hebben gereden (is verteld toen ik hem kocht), maargoed ik heb weinig buiten gedaan, omdat hij in de bak niks kende en de basis eerst maar heb gedaan :+

Ik vind het best spannend (ook goede spanning) om met hem het bos in te gaan! Alleen geen idee hoe hij reageert, hoe hij is.

Hoe pak je dit aan? :+ Ik vraag natuurlijk een stalgenoot met een braaf paard om mee te gaan. Ga ik eerst wandelend een keer naar het bos? Of stoute schoenen aan en gelijk erop? Ook wil ik uiteindelijk alleen naar het bos, maar dan moet je ook maar ondervinden dat hij dat oké vindt zonder vriendjes :)

Zouden jullie de eerste keer iets van hulpteugel erom doen voor meer zekerheid? Ik rij in principe altijd in de bak zonder hulpteugels...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:53 



 
Profiel   

Niet te druk over maken. Lekker gaan en ontdekken. Je gaat met iemand anders mee, dus dat komt vast helemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 08:59 



 
Profiel   

Oja, ik ben anti hulpteugel, dus van mij zal je dat advies niet krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:00 



 
Profiel   

Gewoon gaan, direct erop en er niet iets 'speciaals' van maken. Ontspannen opstappen, teugeltje lang en gewoon lekker gaan kletsen met degene die met je mee gaat. Niet te veel overna denken en zelf geen spannende dingen gaan zoeken, voorkom het 'oh, ik weet niet of hij daar wel langs durft hoor'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:04 



 
Profiel   

Ik zou lekker eerst een keer een rondje gaan wandelen met hem, dan kan je kijken hoe hij reageert. Of inderdaad met iemand samen en gewoon er op stappen. Leuk joh lekker in het bos, heel jaloers op

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:07 



 
Profiel   

Voor je eigen gevoel kun je prima eerst even een stukje met hem wandelen, is ook leuk en goed voor jullie band. En daarna gewoon lekker gaan rijden, maak er wat leuks van, niet te veel dingen anders doen dan in de bak, dan maak je het voor hem ook zo'n "ding". Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:21 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Hoi hoi,

Ik heb m'n paard nu ruim een half jaar en ga aankomend weekend verhuizen naar een nieuwe stal op stapafstand van het bos. Bedoeling is dus om lekker buiten te gaan rijden!

Hij zou altijd buiten hebben gereden (is verteld toen ik hem kocht), maargoed ik heb weinig buiten gedaan, omdat hij in de bak niks kende en de basis eerst maar heb gedaan :+

Ik vind het best spannend (ook goede spanning) om met hem het bos in te gaan! Alleen geen idee hoe hij reageert, hoe hij is.

Hoe pak je dit aan? :+ Ik vraag natuurlijk een stalgenoot met een braaf paard om mee te gaan. Ga ik eerst wandelend een keer naar het bos? Of stoute schoenen aan en gelijk erop? Ook wil ik uiteindelijk alleen naar het bos, maar dan moet je ook maar ondervinden dat hij dat oké vindt zonder vriendjes :)

Zouden jullie de eerste keer iets van hulpteugel erom doen voor meer zekerheid? Ik rij in principe altijd in de bak zonder hulpteugels...


Paarden moeten altijd even wennen op een nieuwe plek, dus geef hem een beetje tijd daarvoor....
Als jij het spannend vindt, en hij is ook nog net op een nieuwe plek gaan wonen, dan kan hij natuurlijk iets 'drukker/ onzekerder' zijn... helemaal normaal!

Laat hem even wennen aan de stal, de andere paarden, de geuren, de geluiden, het nieuwe regime.
En ga dan gewoon eens met een nieuwe stalgenoot een ommetje maken. Dan moet het goed komen.

Als je bij paarden een beetje tijd neemt lukt eigenlijk alles :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:25 



 
Profiel   

Ik ben heel veel gaan wandelen in het bos voor ik erop ging. Dat heeft duidelijk geholpen. Wel over de weg aan het hand en in het bos erop. Zelf heb ik er een martingaaltje om maar meer voor mijn eigen gemoedstoestand :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:33 



 
Profiel   

Ik zou niet gaan wandelen, maar gelijk met een ander paard een rustig stapritje maken en kijken hoe het gaat.

Maar heb dan ook niet bepaald een "wandelpaard". Ik heb haar 1x aan de hand meegenomen en dat vond ze ontzettend spannend (terwijl er niets aan de hand is als ik erop zit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:45 



 
Profiel   

Samen met een ander paard een staprondje doen inderdaad :-)

Je kunt beginnen door eerst een keer een kort stukje uit te stappen met een ander paard nadat jullie in de bak gereden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:49 



 
Profiel   

Het hangt er van af waar jij jezelf het prettigste bij voelt en wat voor type paard je hebt. Dat kun je zelf het beste inschatten.
Voor mijn raket hielp het mij dat ik eerst ging wandelen, voor haar had dat niet gehoeven, zij is nergens bang voor *\o/*
Wat denk ik wel heel belangrijk is, is je teugelvoering, bij mijn paard werkt gek genoeg de lange teugel het beste wanneer ze vooral heel hard wil.
Als je het zelf spannend vindt en de teugels daardoor korter pakt of er een hulpteugel aan hangt, dan heb je grotere kans dat je paard het dus ook spannend vindt.

Bij mijn paard werkt het beste om bij spanning de teugels los te laten.
Maar je gaat met een ander paard, dat is dan heel fijn, daar kan je paard op leunen als dat nodig is.

Vooral heel veel plezier, het wordt vast heel erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:44 



 
Profiel   

Gewoon gaan, het bos is ook gewoon maar een grote rijbak zonder hek. Hoe sneller je steeds van stal weg gaat hoe beter. Het is niet het paard dat begrijpt hoe een erf gedefinieerd wordt maar de mens.
Als jij dus iedere dag angstvallig binnen het erf blijft dan leeet het paard vanzelf dat het buiten dat lijntje blijkbaar eng is om onbekende reden.
Ga je gelijk iedere dag buiten een rondje uitstappen, dan voorkom je daarmee het idee dat er een mentale afscheiding is voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:54 



 

gewoon gaan, alles moet wennen en hoe minder druk je je maakt hoe makkelijker het gaat,
rij zoals je binnen rijd dat kent het paard, 'n kort stukje en weer terug
dat steeds verder uitbouwen,

maar ga eerst en vooral genieten van de prachtige herfstkleuren dat ontspand beide

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 14:58 



 
Profiel   

DewiRox schreef
Gewoon gaan, direct erop en er niet iets 'speciaals' van maken. Ontspannen opstappen, teugeltje lang en gewoon lekker gaan kletsen met degene die met je mee gaat. Niet te veel overna denken en zelf geen spannende dingen gaan zoeken, voorkom het 'oh, ik weet niet of hij daar wel langs durft hoor'.



Dit.. Lekker relaxed en gaan met die banaan.. Als je zelf bang bent voor spanning, zou je een uur voor de rit een valeriaantabletje kunnen nemen, zodat de scherpe randjes eraf zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:07 



 
Profiel   

Ik ben met mijn pony eerst gaan wandelen. Hij is ontzettend braaf, maar ik nogal onzeker. En hij kan nogal jolig zijn als hij vindt dat we harder moeten, dus ik wilde hem echt opnieuw leren dat alles kan, maar vanuit rust. Maar dat is mijn persoonlijke aanpak. Na een aantal wandelingen samen met anderen naar buiten gegaan voor rustige staprondjes en op een gegeven moment ook drafjes en galopjes erbij. Gewoon rustig opbouwen en doen wat goed voelt. Maar ik ken genoeg mensen die stappen op en gaan naar buiten. Als je zelfverzekerd bent en je paard inderdaad enigszins relaxt is moet dat ook kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:14 



 
Profiel   

De tip van een keertje uitstappen in het bos heb ik eerder gebruikt, dat vond ik zelf een hele fijne ontspannen optie.
Ga eerst een normale les of training doen in de bak, liefst samen met een ander paard (je bent nog relatief nieuw op stal, het is misschien fijn dat ze elkaar zo een beetje "kennen"). En spreek af dat je na de training samen de bak verlaat en een rondje in het bos uitstapt alsof het er gewoon bij hoort. En vanaf dat punt ga je het op volgende momenten uitbouwen in kleine stapjes met wat voor jou fijn voelt. Denk aan een iets groter rondje, een stukje draf, hetzelfde riedeltje zonder paard erbij...
En wie weet vind jij het wel veel spannender dan paardlief en kun je binnen de kortste keren op dagtocht :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:22 



 
Profiel   

Gewoon gaan, geen hulpteugels, zorgt alleen maar voor spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:27 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!

Sowieso krijgt hij eerst de tijd om te wennen op een nieuwe stal, heb ik ook tijd om mijn stalgenoten te leren kennen :) Vind het inderdaad een goed idee om dan eerst na de les/training uit te gaan stappen in het bos. Ik moe, paard moe en dan lekker ontspannen een kort stukje. Dit langzamerhand uitbouwen. Misschien als ik er een keer ben en er is niemand, dan wandelend een stukje doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:38 



 
Profiel   

Leuk dat je naar een mooie nieuwe plaats gaat met je paard. Veel geluk daar.
Wat ik zou doen is de eerste tijd even doen wat hij gewend is. Dat is in de bak rijden.
Tot je het gevoel hebt dat hij een beetje gewend is. Het is lastig te voorspellen hoe lang dit duurt. Sommige paarden voelen zich overal op hun gemak en sommige hebben echt wel even de tijd nodig.
Wanneer je naar buiten wilt zou ik persoonlijk eerst even een half uurtje in de bak rijden en daarna om te beginnen een uurtje met iemand naar buiten met een braaf paard.
Voordat je alleen gaat moet jij zelf helemaal op je gemak voelen. Anders breng jij je onzekerheid over.
Zeker als hij het gewend is zou ik er niet te moelijk over doen.
Veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:45 



 
Profiel   

Grace, daarmee leer je je paard dat alleen de bak veilig is.
Wachten met omgeving bekijken is eigenlijk altijd contraproductief. Het paard weet immers niet waar het erf ophoud. Het hele bos kan zijn erf zijn.

Ik heb ook recent mijn (jonge) paard verhuist, deze had enorm veel stress, maar die stress is in het bos echt niet meer dan op stal. Misschien zelfs minder.
Ik ben meteen op dag 2 even de weg op en neer gestapt aan de hand. Eind van de week door het bos gewandeld. In de bak heeft ze nu nog steeds ietwat stress, omdat er veel meer staat dan dat ze gewend is, maar in het bos gaan we wel lekker aan een lang teugeltje want buiten=buiten voor het paard, die omgeving wisseld eigenlijk altijd ook als je niet de stal wisselt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 15:51 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Grace, daarmee leer je je paard dat alleen de bak veilig is.
Wachten met omgeving bekijken is eigenlijk altijd contraproductief. Het paard weet immers niet waar het erf ophoud. Het hele bos kan zijn erf zijn.

Ik heb ook recent mijn (jonge) paard verhuist, deze had enorm veel stress, maar die stress is in het bos echt niet meer dan op stal. Misschien zelfs minder.
Ik ben meteen op dag 2 even de weg op en neer gestapt aan de hand. Eind van de week door het bos gewandeld. In de bak heeft ze nu nog steeds ietwat stress, omdat er veel meer staat dan dat ze gewend is, maar in het bos gaan we wel lekker aan een lang teugeltje want buiten=buiten voor het paard, die omgeving wisseld eigenlijk altijd ook als je niet de stal wisselt.


Helemaal met je eens.

Wij gaan altijd op vakantie met paard, dus nieuwe stal, nieuwe omgeving en andere paarden. Maar gewoon de 1e dag al naar buiten zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 17:00 



 
Profiel   

Ik ben ook meteen mijn mijn jonkie/raket naar buiten gegaan, meteen de tweede dag al. Wel aan de hand want ze was nog niet helemaal goed doorgereden.
Is ook enorm goed voor het vertrouwen zowel voor mij als voor mijn paard.
Zij was nog nooit van het erf afgeweest waar ze was opgegroeid dus ze vond het echt fantastisch.
En nog steeds, ze gaat het liefst naar buiten op avontuur. Zij hoeft nooit terug naar stal, ze wil het liefst allemaal nieuwe paadjes ontdekken.
Ik gun je dat ook van harte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:34 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Grace, daarmee leer je je paard dat alleen de bak veilig is.
Wachten met omgeving bekijken is eigenlijk altijd contraproductief. Het paard weet immers niet waar het erf ophoud. Het hele bos kan zijn erf zijn.

Ik heb ook recent mijn (jonge) paard verhuist, deze had enorm veel stress, maar die stress is in het bos echt niet meer dan op stal. Misschien zelfs minder.
Ik ben meteen op dag 2 even de weg op en neer gestapt aan de hand. Eind van de week door het bos gewandeld. In de bak heeft ze nu nog steeds ietwat stress, omdat er veel meer staat dan dat ze gewend is, maar in het bos gaan we wel lekker aan een lang teugeltje want buiten=buiten voor het paard, die omgeving wisseld eigenlijk altijd ook als je niet de stal wisselt.


Zo heeft iedereen weer andere ervaringen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:44 



 
Profiel   

Leuke vraag en graag wil ik op de post van grace1989 ingaan waarin ze wijs schrijft
grace1989 schreef
Zo heeft iedereen weer andere ervaringen
waar ik op aan wil sluiten en zo heeft iedereen een ander paard.

Ik was een buitenrijder bij uitstek en dit met 3 paarden gedaan. Ik hou van gaan met die banaan. Dus Hercule kwam bij ons aan en gelijk zelfde dag als ze nog een beetje onder de indruk zijn mee genomen naar buiten. Zo ook altijd met vakantie. Gelijk de zelfde dag na paar uurtjes rusten mee genomen naar buiten.
Zo ook met hem en zijn vrouw Polie toen hij terug kwam van paar jaar in de kudde staan in Frankrijk. We zijn gelijk een dag later naar buiten gegaan met beide paarden. Polie was net onder het zadel zo groen als gras en ik was herstellende van een hernia. Dus ik ging op Hercule een zeer goede jonge ruiter op Polie en we wisten gelijk dat Polie niet alleen zoals Hercule snel meegenomen kon worden in het bos.
De 3de Chico had ik al paar keer gereden buiten waar hij vandaan kwam en ik was zeer verbaasd dat hij zo nerveus was bij aankomst. Ik had Hercule niet meer dus rustig laten wennen met Hercule erbij was er niet bij. Alleen hem meenemen was duielijk geen optie want mijnheertje evenwicht was zo nerveus, echt sneu. Dus ik ben met hem gaan wandelen elke dag en ook echt een uur lang. Toen dat goed ging hem gezadeld en weer gewandeld want voelbaar en zichtbaar was dat rijden nog geen optie was. En opeens na een uur wandelen voelde en zag ik dat het moment daar was en zeer vlotjes ben ik opgestapt en lekker doorgereden en ik merkte dat hij zo vreselijk graag gelijk wilde draven en dat met hem gedaan. Je bent jong en je wilt wat nietwaar? }>

En dan kom ik bij mijn laatste tip. Als je naar buiten gaat met een braaf paard volg dan je paard. Ik heb met Hercule echt heel veel lieve, gemakkelijke, nerveuze en stoute paarden mee begeleid buiten. Je schrijft dan gaan we lekker stappen. Maar dat is niet altijd goed hoor.
Dus neem een fijn gemakkelijk bomproof paard mee en een amazone die echt ervaring heeft met buitenrijden. Dit omdat ik echt paar keer met buitenrijden voelde en zag, dat paard bv wat heet was, of wat koud had en dan gingen we gewoon lekker rustig draven in de natuurlijke houding van de paarden. Daardoor konden ze spanning afvloeien, zag je ze genieten en kwam het wel goed.
Zo weet ik dat de 1ste buitenrit (de dag na die hele lange reis met Hercule en Polie uit Frankrijk) de paarden erg veel energie hadden. We hadden twee ervaren amazones, dus begonnen met draven en toen we voelden dat ze echt even voluit wilden gaan hebben we ze dat toegestaan en die 2 gingen maar door en genoten en met lange teugels konden we twee zeer tevreden paarden weer op de wei terug zetten.

Dus moraal van het verhaal, volg je paard. Is hij zo heet dat hij alleen maar wil galopperen en er vandoor wil gaan→ dan sla je de galop over en doe je alleen maar draven. Is hij ontspannen dan kun je gewoon lekker instappen.
Jouw idee om na in de binnenbak rijden hem buiten uit te gaan stappen vind ik ook een goed idee. Maar mijn tip is, maak het niet te spannend, kijk naar je paard en wordt het te link dan kun je er altijd nog afspringen en even een stuk ernaast lopen. Maar met een begeleidend paard lijkt me dat niet zo nodig.
Ik heb met al mijn 3 paarden heerlijk buiten gereden, maar de weg naar veilige rustige ritten was bij alle drie totaal verschillend: 1. Hercule gelijk de zelfde dag alleen en altijd is hij braaf gebleven, 2. Polie de 1ste tijd alleen met Hercule waarbij Polie met mij altijd voorop moest zodat ze na paar jaren genoeg moed had om met mij alleen buiten te rijden (echt een enorme prestatie voor dat nerveuze hete paardje met een rugzakje) 3. Chico na 3 dagen kon ik erop nadat ik al veel gewandeld had met hem en veel met hem bezig was geweest. Zowel bij Chico als bij Polie ben ik er af en toe af gemoeten omdat het teveel werd en met zijn 2 en er meer moed is, bij Hercule in die 20 jaar maar 1x.

Dus kijk naar je paard en ga vooral heel erg genieten en maak het niet te zwaar voor hem. Enne bij Hercule had ik ook een braaf buitenpaard gekocht want was mijn 1ste paard en ik had weinig ervaring en was ook wat bang zelfs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:27 



 
Profiel   

Tja, toen wij afgelopen zomer met een stel weg gingen op een lang weekend paardenvakantie, viel er op het laatste moment het paard uit die mijn bijrijder mee zou nemen. Mijn jonkie (4 jarige merrie) had toen twee maand daarvoor 1x los onder het zadel gelopen in een bak en daarna was ze weer ophef natuurgebied gezet, waar ze toen dus alweer 2 maand liep.
Er zat niet veel anders op dan jonkie uit het natuurgebied te vissen en die mee te nemen, of één persoon kon niet meer mee. Dag 1 van de vakantie was dus de 2e keer los onder het zadel voor mijn jonkie en dat op een vreemde locatie.
Nou ze heeft het super gedaan, op dag 2 deed ze al slalommetjes om bomen heen en liep ze voorop in de groep. Mijn 8 jarige ruin had meer zenuwen met de overgang naar een andere locatie dan mijn 4 jarige, wat iets meer spanning bij hem gaf met opstappen, maar zodra we in het bos waren was het weer goed.

Dus, ik zou niet te moeilijk doen. Anders zijn dingen als een buitenrit op andere locatie, een paardenvakantie of wedstrijd ook niet te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen