Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vast zetten linker teugel

 
Profiel   

Links is mijn wat stijvere kant en ik hou mijn linker teugel daardoor strakker/vaster dan mijn rechter teugel. Mijn rechter hand gaat mooi mee met de beweging van het paard maar ik merk dat ik mijn linker hand vaak onbewust vast zet.
Ik probeer het dan natuurlijk op te lossen maar vind het erg lastig.
Hebben jullie misschien tips zodat ik mijn linker hand/arm minder vast zet ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:13 



 
Profiel   

Beetje standaard vraag, maar heb je les?

Mijn standaard tip is: schouders laten vallen, waarbij je je onderarmen draagt, en je bovenarmen ontspant. Handen rechtop houden. Doordat schouders en bovenarmen ontspannen zijn, kun je heel mooi meeveren met de mond.

Als je schouders heel vast zitten, kan een fysiotherapeut ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:17 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad les. En ik loop bij een osteopaat die mij geregeld los maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:24 



 
Profiel   

Les nemen is inderdaad de eerste stap even als oefeningen om de boel minder stijf te maken. Kantel je ook aan die kant je schouder en heup naar voren of naar achter? Wat dan nog wel eens een handig trucje is (om bewust te worden wanneer je dat doet): met een zweepje achter je rug te rijden. Dus het zweepje achter je schouderbladen en dan je armen erachter haken. Als je je dan links vast zet voel je dat op een andere plek dan je gewend bent waardoor je eerder actie kunt ondernemen. Vaak merk je de spanning die je zet pas op als er al te veel is door gewenning. De hele training dit doen is wel een beetje veel van het goede maar met 5 of 10 min kom je al best een eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:30 



 
Profiel   

Ik durf niet te zeggen of ik mijn schouder en heup naar voren of naar achteren kantel..
De truc met de zweep ga ik eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:50 



 
Profiel   

De meeste mensen trekken hun schouders op en zetten de biceps vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:59 



 
Profiel   

Been erbij op die kant dan gaat ook de druk vanuit het paard eraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:10 



 
Profiel   

Met éen hand rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 19:03 



 
Profiel   

lotje01 schreef
Ik durf niet te zeggen of ik mijn schouder en heup naar voren of naar achteren kantel..
De truc met de zweep ga ik eens proberen.

Met de zweeptruc ga je dat ook voelen, iig in je schouder. Overigens zijn de rug gordels/ harnassen (zodat je bewust wordt van rechtop zitten) nog handiger. Zijn niet zo duur maar die heb je niet op korte termijn voor handen, dat zweepje vast wel :D

Als je merkt dat je je schouder of pols vast zet, probeer dan ook even bewust de druk op je beugel te voelen. Is die links minder trek je of je heup op of je kantelt je heup naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:21 



 
Profiel   

lotje01 schreef
Links is mijn wat stijvere kant en ik hou mijn linker teugel daardoor strakker/vaster dan mijn rechter teugel. Mijn rechter hand gaat mooi mee met de beweging van het paard maar ik merk dat ik mijn linker hand vaak onbewust vast zet.
Ik probeer het dan natuurlijk op te lossen maar vind het erg lastig.
Hebben jullie misschien tips zodat ik mijn linker hand/arm minder vast zet ?


Is links de bolle kant van je paard?

Even wat simpele tips, als je linksom rijdt probeer dan voordat je de bocht in gaat al te kijken waar je heen gaat en je torso mee te draaien.

Geef je paard linksom in de bochten met je linkerhand een klopje op de hals zodat je deze dus bewust los laat.

Rijdt je paard met je linkerbeen naar je rechterteugel, maak eens een volte linksom. Sluit de volte en ga deze openen dmv je linkerhand wat van de hals te halen. (niet naar je toe!) En met je binnenbeen op de plek van de singel (niet optrekken, lang houden) laat je het paard buigen om je binnenbeen.

Daarnaast natuurlijk het meest afgezaagde antwoord, maar zoek een goede instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 09:41 



 
Profiel   

Ik moest van mijn instructeur bewust om de bakletter een klopje op hals geven met de bewuste hand. Hielp mij goed om echt bewust te worden wat ik met die hand doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:04 



 
Profiel   

Met langere teugel rijden miss?
Dan kun je niks vastzetten, als jij vast zet zet het paard zich ook vast natuurlijk, als je meer teugel geeft en meer met je zit en indirecte teugel kan rijden kan het paard zijn lijf ook makkelijker gebruiken, wat mentaal ook weer beter is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:52 



 
Profiel   

Wat mij helpt is tegen mezelf zeggen handen naar de oren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:57 



 
Profiel   

Span je je linkerhand / arm ook meer aan wanneer je niet rijdt? Zoja, dan zou ik daar eerst werk van maken naast je paard. Wat je zou kunnen doen is je spieren bewust aanspannen en weer ontspannen (= progressieve relaxatie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:16 



 
Profiel   

Voor mij hielp het om buiten het rijden om meer dingen met mijn linkerhand te gaan doen, om de coordinatie te verbeteren. Tanden poetsen met links, mes in je linkerhand. En een stressballetje om in te knijpen zodat je je bewust wordt van hoeveel kracht je zet met links en jezelf aanleert los te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:20 



 
Profiel   

midgie schreef
Met langere teugel rijden miss?
Dan kun je niks vastzetten, als jij vast zet zet het paard zich ook vast natuurlijk, als je meer teugel geeft en meer met je zit en indirecte teugel kan rijden kan het paard zijn lijf ook makkelijker gebruiken, wat mentaal ook weer beter is!
Langere teugel zorgt er meestal voor dat je je hand verder naar achteren plaatst en er juist meer spanning in de bovenarm en schouder komt.

Probeer heel goed je hand te blijven voelen. Als je spanning in je arm hebt dan verlies je het gevoel in je hand. Door die bewust te blijven voelen ontspant je arm ook weer. En de tip van regelmatig belonen helpt ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:24 



 
Profiel   

Je geeft aan dit onbewust te doen. Dan zou het heel goed kunnen helpen om ieder rondje bij bijv. de A je linkerhand te checken of bewust te ontspannen/even naar voren te steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:07 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Je geeft aan dit onbewust te doen. Dan zou het heel goed kunnen helpen om ieder rondje bij bijv. de A je linkerhand te checken of bewust te ontspannen/even naar voren te steken.

Dit zou ook mijn tip zijn ;)
Eventueel iemand langs de bak zetten die in het begin meeroept als je bij a komt 'let op hand!'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:11 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb genoeg tips waarmee ik aan de slag kan gaan.
Fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 17:58 



 
Profiel   

Heb je een eigen paard of rijd je manege lessen? Meestal ben je als ruiter ook altijd wel wat scheef en dat geldt voor paarden eigenlijk ook. Waarschijnlijk houdt het paard ook meer vast aan die linkerkant. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om veel op de 2e of 3e hoefslag te rijden, zodat je beter voelt of je paard recht loopt. En je linkerhand/arm wat vaker naar voren te doen en voor je gevoel iets breekbaars vasthoudt, zodat het contact wat luchtiger wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 23:27 



 
Profiel   

Herkenbaar, dit tonen heel veel paarden vanuit hun natuurlijke scheefheid omdat hun anatomie rechtsgebogen is. Doordat er teveel gewicht op de linkerschouder valt en de rechterzijde korter is door strakkere bespiering trekt je paard naar stelling rechts. Rechtrichten zal je veel antwoorden geven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen