Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Draf en galop tegelijk, wat moet ik daarmee?

 
Profiel   

Hoi hoi,

Roulette heeft een heel irritant talent voor draven en galopperen tegelijk. Ze heeft er zelf geen last van en ze kan heel goed normaal galopperen, maar als ze geen zin heeft gaat ze zo half half. Galopperend met haar voorbenen, en dravend met de achterbenen. Nu hoorde ik vandaag dat dat vroeger een geliefde western gang was, maar voor zover ik weet heeft Roulette nooit iets met western gedaan. Ik ken ook geen ander paard dat dat doet. Het zit nou niet echt fijn vind ik... Kan iemand me wat meer over Roulettes gang vertellen? Hoe ze het geleerd kan hebben? En moet of kan ik daar iets mee? Ze is een manegepaard dus ik kan niet alles met haar doen. Ze is ook al ergens goed in de twintig. Roulette is wel eens kreupel geweest, maar dat kwam niet door haar draf-galop-achtig-iets. Alvast bedankt! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 02:28 



 
Profiel   

Anananda schreef
Nu hoorde ik vandaag dat dat vroeger een geliefde western gang was,



Nee hoor, de beste gang voor een westernpaard is een jog, een langzame draf.

Klinkt alsof het dier een DA of een ostheopaat kan gebruiken.
Zelfs al is het een gangenpaard, zo'n extra gang is over het algemeen erg prettig om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 06:04 



 
Profiel   

Dralop :D

Ik raad idd ook een fysio aan, maar rijtechnisch is het heel goed op te lossen door je paard goed aan de hulpen te zetten, en actief aan te galopperen. Merk je dat het toch weer een dralop wordt, neem het paard terug en galoppeer weer aan.

Het is een lichte frustratie van mij (niet naar jou toe, TS, ik ken je helemaal niet, dus weet ik niet) dat mensen er allerlei therapeuten bij halen, en dat verwachten dat hun probleem magisch is opgelost, en dat werkt niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 07:06 



 
Profiel   

Waarschijnlijk is het een draver? Die kunnen vaak wel galopperen, maar doen ook vaak dit. Goed voorwaarts galopperen helpt vaak, als ze dan in een goede galop zitten stukje bij beetje terug gaan rijden tot een normaler tempo. Gezien het een manege paard is zal je het niet zomaar opgelost gaan krijgen. Maar proberen kan je natuurlijk wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 08:10 



 
Profiel   

Flink naar voren rijden, dan komt de sprong en daarmee tact weer terug. Altijd voorwaarts oplossen. En als ze weer goed galoppeert, weer zelf terug naar draf rijden. Tact is 1 van de belangrijkste voorwaarden van het rijden dus dit altijd direct corrigeren en niet accepteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 08:52 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Paard hier doet het ook wanneer hij te enthousiast wordt en denkt te mogen galopperen. Hij is ook nog scheef dus dat werkt ook niet mee, waardoor hij soms in de verkeerde galop springt. Als ik hem dan terugneem gaat hij draloperen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 09:07 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Ik lees even mee. Paard hier doet het ook wanneer hij te enthousiast wordt en denkt te mogen galopperen. Hij is ook nog scheef dus dat werkt ook niet mee, waardoor hij soms in de verkeerde galop springt. Als ik hem dan terugneem gaat hij draloperen :+


Daarom ook niet terugnemen maar voorwaarts oplossen. Eerst naar voren, tact herstellen en aan de hulpen zetten en daarna pas weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 09:08 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Het kan heel goed iets rijtechnisch zijn, maar welk probleem het dan is, is nogal moeilijk te zeggen zo.

Ik zou in ieder geval proberen om een duidelijke scheiding tussen gangen te maken wanneer hij dit doet. Dus als je in eerste instantie in galop zat, goed vooruit rijden tot je weer in een echte galop zit. Zat je in draf, dan neem je hem terug tot je weer een goede draf hebt. En uiteraard ook belonen wanneer hij weer een zuivere gang heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 09:24 



 
Profiel   

Dit kan ook wijzen op een probleem in de rug/bekken /heupen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 10:03 



 
Profiel   

Het kan ook wijzen op een te krap zadel of blokkade in het schoft / schoudergebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 10:09 



 
Profiel   

Dralop inderdaad. Doet een fjord bij ons op de manege ook. Het enige dat lijkt te helpen, is meer voorwaarts rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 10:25 



 
Profiel   

Ik ken een manege pastd dat populair is voor de voltigeles, die loopt in zuivere 'dralop'.

Ik zou zeggen, goed drijven tijdens de galop met je buitenbeen op de singel, je vraagt zo buitenachter naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 11:52 



 
Profiel   

Als het een draver is zou ik dus niet drijven of voorwaarts oplossen. Een draver lost heel graag voorwaarts op en je probleem is dat hij dat heel hard in draf kan :+ . Belangrijk bij dravers is juist dat je het versnellen bij onbalans er uit krijgt, ipv het te versterken.

Maargoed, eerst maar eens horen of het überhaupt een draver is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 11:56 



 
Profiel   

Inderdaad, als je in galop wilt dan ook goed voorwaarts rijden en zo echte galopsprongen vragen.

Daarnaast helpt het ook om (het tempo van) je draf en je overgang van draf naar galop te verbeteren. Vraag de instructeur om hulp.
In de overgang heb je nodig:

Een draf die niet te hard gaat, met een paard dat niet met te lange teugels loopt maar juist meer 'bij elkaar' gereden is.
Een duidelijk moment waar je in galop wilt. Aangalopperen is iets wat het beste ineens gaat, niet met een aanloopje.
Een duidelijke hulp: Echt goed doorzitten, stelling vragen, je buitenbeen achter de singel, je binnenbeen bij de singel en je hulpen overtuigend geven.
De eerste paar passen in galop een beetje gas geven, zodat er genoeg sprong ontstaat.
Valt het paard in draf, gelijk weer 'bij elkaar rijden', niet te hard laten draven en daarna weer een goed nieuw moment maken in in galop te komen.
Goed meezitten met de galop, de beweging is een beetje alsof je op een schommel zit. Van achteren naar voren je bekken laten 'rollen'.

Is het moeilijk lang vol te houden?
Probeer dan eens kortere stukjes (goed!) te galopperen. Beter een half rondje met een goede overgang naar galop, een goede galop en daarna een goede draf. Dan een paar rondjes 'half'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:09 



 
Profiel   

Is de galop niet gewoon overkruist? Dat kan ook erg gek voelen en komt oa door scheefheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:13 



 
Profiel   

Op de manege is een pony die dit ook doet. Mijn pony deed het af en toe als ik hem op zijn eigen, langzame tempo liet galopperen. Meer tempo vragen en dan ging het over het algemeen beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:14 



 
Profiel   

Ik heb een paard bijgereden die dit deed.

Dit was op te lossen door. Veel overgangen te doen. Of juist idd flink voorwaards en dan bij de aanzet idd goed met name de beenhulpen erbij. Maar ook hielp om juist een langzaam handgalopje te rijden en veel de volte op te zoeken. En zodra weer in de Dralop "leuke naam ervoor" schiet terug nemen. En weer aanzetten zodra dat netjes mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:23 



 
Profiel   

Bij 'geen zin' (wat misschien geen zin is en misschien gewoon niet helemaal lekker opgewarmd, een beetje stijf of wat dan ook) zou ik denken aan: al voor de galop bezig gaan met goed weggaan op het achterbeen. Ook in de overgangen halt-stap en stap-draf, tempowisselingen en overgangen in stap en draf.
Dan voor het aanspringen naar de galop de draf op een lekker tempo, niet overhaast maar wel een klein beetje enthousiast, en dan heel duidelijk aanspringen. Niet gelukt? Ontspannen terug, volte, nog eens proberen. Op dat moment is het juist zaak om de draf juist weer terug te nemen, dus het rennerige / haastige dat paarden dan vaak hebben even doorbreken. Daarna weer een heel klein beetje extra energie en nog eens proberen. En enthousiast belonen als het lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 12:38 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips! Voor de duidelijkheid, Roulette is geen draver, en de galop is ook niet overkruist. Rechtsom is haar moeilijke kant en dan gaat ze wel in de goede galop, maar wel eerder half draven. Als ze achter iemand aan rijdt of als we in het bos zijn kan ze prima normaal galopperen. Roulette wil ook nog wel eens bokken tijdens de overgang van draf naar galop, ik denk dat ze dan misschien een beetje uit balans raakt? Been geven helpt wel, maar in de bochten valt ze terug naar dralop. Op de lange zijden gaat het wel beter! :D Ik werk de laatste tijd veel met Roulette dus ik hoop dat ik haar wat actiever kan krijgen.

Als ze al een les heeft gelopen en goed is opgewarmd, gaat ze nog steeds niet altijd goed galopperen. Ik denk niet dat het probleem daar ligt.

Roulette is wel heel erg gevestigd op balans, doorzitten tijdens draf vond ze altijd best lastig maar dat gaat nu super. Ik rij ruim 4 jaar, en sinds iets meer dan een jaar rij ik soms lessen op Roulette. Voor zover ik weet houdt ze haar rare gang ook vol bij ruiters die al veel langer rijden of haar beter kennen.

Ik vrees dat ik geen video heb van haar galop. Roulette is wel geneigd om in stap en draf langzaam te lopen en dan struikelt ze wel eens, als ze goed doorloopt, waar ik nu veel mee bezig ben, struikelt ze eigenlijk nooit.

Wat ik al zei, ze is in de 20 en lekker eigenwijs, ik denk niet dat ze ooit nog van haar dralop af zal komen. Van mij hoeft dat ook niet, het is zeker goed voor mijn balans :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 15:43 



 
Profiel   

Al eens gedacht om naar het zadel te laten kijken? Ligt die echt goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 15:45 



 
Profiel   

Het is dus niet je eigen paard, maar daadwerkelijk van een manege?

Tja, dan kun je weinig met de adviezen om er een osteopaat/fysio of zadelmaker bij te halen. Aangezien jij niet de enige bent die haar rijdt zal je het ook niet op kunnen lossen, tenzij je haar meerdere keren per week kunt rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 15:51 



 
Profiel   

Meestal wijst het op iets van problemen in het ruggebied.
Ken er een aantal die dit dezen en hadden vaak wel problemen, zeker rondom het bekken.
Ik zou dat eerst even na laten kijken voordat je er rijtechnisch aan gaat puzzelen.
Half draf, half galop is niet natuurlijk, vaak geeft dat wel iets aan.

[Edit]
Oh begrijp dat het niet je eigen paard is? Dan zijn de advoezen wellicht niet iets wat je uit kan voeren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 15:53 



 
Profiel   

Als het een manege paard is en ze bokt in overgangen, valt eruit in bochten, struikelt regelmatig en het wordt niet beter bij opgewarmd zijn dan vermoed ik dat er meer aan de hand is dan een rijtechnisch iets. Grote kans dat ze wat mankeert in de rug. Veel manegepaarden mankeren wel wat maar zijn zo braaf om gewoon door te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 16:22 



 
Profiel   

Ik volg dit topic even, iemand die ook evt tips voor mij kan hebben, hoor ik graag. Ik rijd sinds kort een Draver x Springpony x allerlei andere rassen bij en die heeft ook iets soortgelijks. Wanneer hij van galop naar draf gaat, komt er iets van een telgang uit. Rechtsvoor en rechtsachter tegelijk, linksvoor en linksachter tegelijk. Ik weet niet hoe 'dralop' eruit moet zien, maar het klinkt als een soortgelijk probleem :'). De pony is volledig gecheckt bij de osteopaat en fysio, en door die telgang komt hij steeds in zijn spieren vast te zitten in zijn bekken. Hoe rij ik dit eruit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 17:29 



 
Profiel   

HorseFreakM, een paar dingen die je kunt proberen: voldoende binnenstelling en in de wending de overgang maken. En het galoptempo al terugbrengen voor de overgang (en dus ook oefenen met het sluiten van de galop, bv op de volte.) Eventueel kun je ook vaker de overgang meteen naar stap maken. (En dat weer uitbouwen naar de draf door daarna aan te draven?)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen