Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fris paard winter buitenrit

 
Profiel   

Mijn pony is de maanden dec/Jan/feb elk jaar erg fris. Het gaat vooral even over de buitenritten.

Ik rij graag met mijn pony buiten maar we rijden ook gewoon in de bak, dit is de 3de winter dat ik haar heb en vanaf december begint het altijd wat spannend te worden. Hoe kouder het wordt hoe frisser ze is. Ze is schrikkeriger, joliger en maakt zich sterker. Het wisselt met de de week of het zo is en in welke mate. Twee weken geleden was ik alleen en heb ik heerlijk gereden. Vorige week bokte ze er een keer vandoor omdat er 30 ganzen op het ruiterpad zaten en die waggelde weg. 2 bokken en een ongevraagde (maar beheerste) galop. Daarna was het klaar en hebben we heerlijk gereden.

Gister was ik met iemand anders mee en bij het aanspringen naar galop kreeg ik weer een paar bokken en spoot ze ervan door en duurde het (voor mijn idee) veelste lang voor ik haar terug had. Bij het volgende stuk draf kreeg ik weer een blije bokkesprong en stoof ze het zeik en zeiknatte gras in.

Ik ben zelf niet zo'n held dus de vorige winters ben ik gestopt met buitenrijden tot ze weer normaal kan doen. Maar vind het zo zonde, we vinden het allebei heerlijk.
De stalgenoten met wie ik mee ga zeggen, joh laat haar maar eens een heel stuk galop doen. Ff lekker eruit lopen. Maar dat durf ik niet, ik vind het al heel erg dapper van mezelf dat ik überhaupt in december nog gewoon op pad ga en zelf harder dan stap durf. 8-)

Ze is sowieso vrij vlot, in de bak ook maar buiten helemaal. Alleen alle andere maanden blijft ze een stuk beter in het tempo wat ik wil, dat is in de winter al een stuk lastiger.

Mijn nieuwste plan is te blijven stappen tot we het gewenste tempo hebben. Hebben jullie nog andere tips?
Wat doen jullie met een fris paard als je op buitenrit bent?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:12 



 
Profiel   

Helpt het niet om haar voor de rit even af te longeren?
Het jonge spul doe ik hier eerst even aan de longe voor ik ze op de trailer zet hoor. Fijn dat ze zo fris zijn, maar ik wou wel graag boven blijven

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:15 



 
Profiel   

Longeren of gewoon even rijden.
Eerst even 15-20 minuten goed aan de hulp zetten in de bak in alle gange. en dan pas naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:20 



 
Profiel   

Even longeren of rijden voor je naar buiten gaat? Heb je niet een stalgenootje die haar een keer kan rijden en niet bang is, om te kijken hoe dat gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:21 



 
Profiel   

Beginnen met een flinke galop zou ik ook niet doen, dan nodig je ze bijna uit tot joligheid.
Wij gingen met jolige paarden eigenlijk altijd direct in een flinke (!) draf. Minder kans op bokken en het kost echt energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:25 



 
Profiel   

ClauH schreef
Beginnen met een flinke galop zou ik ook niet doen, dan nodig je ze bijna uit tot joligheid.
Wij gingen met jolige paarden eigenlijk altijd direct in een flinke (!) draf. Minder kans op bokken en het kost echt energie.


En juist blijven stappen kan ervoor zorgen dat de explosie erger wordt. Nee, het is niet leuk als je het tempo niet kan bepalen, dat snap ik. Maar ik zou dus niet blijven stappen. Als de mijne wat frisser is, maakt niet uit waar, ga ik juist draven. Dan is er idd minder kans op bokken en ze zijn meteen bezig. Hoewel ik wel in draf meteen veel schakelingen ga doen, zodat er wel geluisterd wordt naar gas en rem.

Van te voren rijden of longeren vind ik een hele goede tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:29 



 
Profiel   

Ik doe in de winter idd ook wel een aantal keer per week even met haar in de bak spelen waardoor ze daar volledig uit haar plaat gaat. Als ik dat niet doe wordt ze idd vervelender met normale dingen.

Vooraf longeren ga ik even proberen, als ik haar normaal longeer (of rij) heeft ze behalve dat ze vlot is nergens last van dus ik weet niet of ze dan haar bokkesprongen al wilt uitgeven. Maar dat is heel makkelijk te testen!

Helaas moet ik best een eind stappen eer ik op ruiterpaden kom. Ik stap zeker 30 min voor ik sneller kan. Misschien ben ik dan wel al te ver opgebouwd in energie, dat klinkt ook wel logisch. Ze is nu wel wat gespannender, dus proberen eerder energie eruit te laten. Alleen even kijken hoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 18:35 



 
Profiel   

Het is juist niet de bedoeling dat je je paard laat bokken aan de longe. Dat werkt op zich wel voor een keertje sls het erg onstuimig weer is, maar dat is geen langdurige oplossing.
Als je blijvend verbetering wil zien dan moet je het patroon doorbreken door juist even kort maar stevig te werken waarbij je volledige gehoorzaamheid aan de hulp verwacht. Op het moment dat ze in de bak heel alert en keurig aan je hulp is dan ga je naar buiten. Tijdens het buitenrijden blijf je dat dan wat bevestigen met tempowisselingen, pas pasje wijken, stelling vragen etc. de aandacht moet bij jou zijn, niet bij de de rest van de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 19:35 



 
Profiel   

@Sizzle, dat komt dan goed uit want dat doet ze aan de longe ook eigenlijk nooit. Ik dacht dat het longeren juist bedoeld was om het jolige eruit te krijgen. Maar het is het gehoorzame wat de oefening is. Daar kan ik wel wat mee, ik denk namelijk aan de hand van jullie antwoorden dat het vooral opgekropte spanning is. Die er dan zodra ze iets mag uitkomt. Ik ben een beetje beperkt vanwege het stuk over een druk fietspad, maar ik kan inderdaad wel andere dingen vragen ipv versnellen. En ik ga proberen om tussendoor stukje ernaast te lopen om evt opgeknapte spanning af te vloeien. Ze schrikt namelijk ook veel meer in de wintermaanden dus daar zie ik ook nog wel iets in.
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:03 



 
Profiel   

Succes!
Laat je even weten of het helpt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:08 



 
Profiel   

Ik wilde net voorstellen om er een deel naast te lopen als het gaat om spanning opbouwen en dan schrikkerig worden. Ik loop bij mijn paard altijd het eerste stuk ernaast, tot we echt in het bos zijn. Vaak loop ik ook het laatste stuk ernaast (bos uit tot weer op stal), en afhankelijk van zijn bui, de lengte van de rit, de staat van de paden en wat we verder onderweg zijn tegengekomen stap ik onderweg ook nog wel eens af en loop er een stuk naast. Doe ik dat niet, dan zit normaal draven er bijna niet meer in, of schrikt hij van elke boom die plat ligt, elke plant die iets lichter of donkerder is dan de omgeving, elke wandelaar die ons pad kruist. Daar heb ik geen zin in, voor mijn paard niet leuk, voor mij ook niet. Dus dan loop ik er een tijdje naast.

Gisteren reed ik 9 km, 500 meter ernaast, daarna 6 km erop. In die 6 km kwamen we rare fietsen tegen, rare hardlopers, rare honden etc, dus na 6 km ben ik vlak voor een lange afdaling afgestapt. Onderaan ben ik weer opgestapt.
Voordat we bij die afdaling kwamen, moesten we eerst heuvelop. De week ervoor mocht ie daar draven, dus hij was zich daar helemaal op aan het voorbereiden. Dan gaan we dus niet :+ ik probeer hem dan aan een lange teugel te laten stappen tot ik de drang tot draven eraf voel gaan, daarna mag hij nog een stukje draven (als we nog niet bij de afdaling zijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:12 



 
Profiel   

Ik heb jaren een hete merrie gereden en als ze heet was, was ze soms echt moeilijk te houden (ook schrikken van bomen, bladeren en heel rillerig). Op de stukken waar het kon, mocht ze dan ook echt wel op flink tempo draven, lekker de wilde haren eruit lopen. Galopperen deden we dan gewoon niet, pas als het echt goed voelde. Soms kreeg ik haar niet gelijk terug uit galop, dus dan gaf ik haar gewoon langere teugel en dan voelde ik vanzelf wanneer de gekte er af was. Ik reed altijd op trekkerpaden tussen/langs de akkers door, dus lang en overzichtelijk. Dat is natuurlijk anders dan wanneer je in een bos rijdt. Daarnaast reed ik haar in zulke periodes ook met een pelham met dubbele teugel, zomers op een trens. Want als ze ging, dan was ze echt niet te houden op een trensje en dan kon ik zo nodig die hefboomteugel erbij pakken. Het is ook een stuk veiligheid natuurlijk. Wat ook hielp was veel op de weg rijden, dan wilde ze toch minder graag hard draven dan wanneer ik in de berm reed. Het was niet ideaal, maar deze merrie had een nogal aparte gebruiksaanwijzing en dit werkte het beste.

Maar ik snap de frustratie helemaal, deze merrie is helaas dit jaar ingeslapen en ik rijd nu net een maand een paard waar marathons mee gereden worden en die wordt zo gigantisch sterk op buitenrit. Bit vastpakken en gewoon doorjakkeren op flink tempo (in draf dan, ze is de 2e keer rijden er keihard ervandoor gegaan in galop en sindsdien hoef ik dat niet meer :o).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:14 



 
Profiel   

Een paard dat van nature altijd heet is, is een andere klasse van heet.
Het paard van TS is enkel boevig en ril bij koud weer. Dat is zeer waarschijnlijk op te lossen met een beetje meer werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:16 



 
Profiel   

Ik ga hierin met sizzle mee. Iedere keer dat je paard fris is van te voren moeten longeren... wat een gedoe!
Hier zet ik de paarden ook meer aan het werk als ze wat fris zijn, gebruik die energie maar in ons voordeel denk ik dan. Sowieso is bokken en er vandoor schieten hier een no-go. (Bokken door pijn is uiteraard een ander verhaal).
Ik rij vaak stukken schouder voor, travers, contrastelling(schouders omzetten), slalom etc buiten en dat werkt goed.
Komt je paard naast het rijden ook genoeg buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 20:26 



 
Profiel   

Wildgirl, ze komt genoeg buiten. Ze staat 24/7 in een groep met binnen en buiten en kan de hele dag gek doen als ze wil. Ze staat sinds een jaar in deze groep dus had vorig jaar hoop dat ze toch echt rustiger de winter door zou komen maar helaas :D Bokken en wegsprinten is bij mij ook no-go maar soms zijn we het daar blijkbaar niet over eens.

Hilary, ik loop er idd ook regelmatig aan het begin of aan het einde naast. Ze is dan ook vaak wat relaxter, dus dat ga ik weer iets meer doen maar dan wat strategischer. Ik denk dat dat voor ons de makkelijkste manier is om evt spanning te afvloeien.

Gerpiegorp, de mijne is een haflinger. Ze is vrij heet maar wel nuchter dus vaak is het vooral voorwaarts, maar in de winter wordt het zoals Sizzle zo mooi zegt: boevig. Helaas woon ik in de randstad dus het is beperkt wat de opties zijn, ik moet dus bijna overal ergens rekening mee houden.
We hebben een paar mooie lange stukken en daar weet ze zich tot nu toe keurig te gedragen natuurlijk.

Ik heb weer wat oefeningen, ik ga komend weekend aan de slag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 21:02 



 
Profiel   

Kun je trouwens zelf met de trailer weg? In het bos bij mijn stal is het over het algemeen niet geschikt (voor mijn paard) om meer te doen dan een stapronde met wat stukjes draf. Er zijn ongeveer 2 stukjes geschikt voor een galopje en dat is dan 200 meter ongeveer. Voor ons schiet dat dus niet op als hij echt zijn ei even kwijt moet. Dan gaan we met de trailer naar een bos verderop met brede zandpaden die bijna altijd goed te rijden zijn en mag hij daar naar hartelust draven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 21:06 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Vooraf longeren ga ik even proberen, als ik haar normaal longeer (of rij) heeft ze behalve dat ze vlot is nergens last van dus ik weet niet of ze dan haar bokkesprongen al wilt uitgeven. Maar dat is heel makkelijk te testen!


Longeren = werken en tijdens het werk wordt bij mij niet gebokt hoor. Dat doen ze maar lekker op de paddock.
Aflongeren = gedoseerd energie af laten vloeien. Niet als een dolle stier door de roundpenn knetteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 21:43 



 
Profiel   

Helaas kan ik niet zelf met de trailer weg. We hebben een nieuwer stuk ruiterpad wat ook hele mooie lange brede paden zijn. We zijn er nog niet zo vaak geweest, maar we hebben daar 2x echt heerlijk een goed lang stuk galop gedaan en dan doet ze het ook gewoon goed. Geen rare sprongen, gewoon terug naar draf of langzamer op verzoek. Maar als ze het stuk daarvoor zo miepig doet, dan durf ik daar niet meer en nemen we dus een kleiner rondje. Hetzelfde heb ik bij een ander rondje, ze verpest het een beetje voor zichzelf. Hoe drukker zij zich maakt hoe rustiger ik wil. En daar kan ze echt geïrriteerd van worden.

Verder is ze echt heel leuk en ik kan 9 maanden van het jaar echt heerlijk met haar buitenrijden, is ze super dapper. Nieuwe plekken maakt haar allemaal niet uit, alles is leuk. Maar nu is het net een kleine draak. En zelfs nu, we zijn niet out of control, gevaar van de ruiterpaden. Maar ik heb toch af en toe knikkende knietjes en dat voor een koudbloed waar ongeveer niemand het van verwacht 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 21:54 



 
Profiel   

Je schrijft dat je 30 minuten moet stappen voor je bij de ruiterpaden bent. Op asfalt kun je prima draven zolang het niet glad is door bevriezing.

Naast van te voren in de bak rijden of longeren zou ik ook na de eerste 10 minuten warm stappen gewoon gaan draven en dan ook daar aan het werk zetten door tempowisselingen, gehoorzaamheid op jouw hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 22:46 



 
Profiel   

Hier longeren we altijd van te voren nu in de winter. Daarin mag een sprint of bok ook. En dat weet ‘ie. :P
Is overigens een paard die dol is op longeren, dus die kan zijn ei er wel in kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 22:48 



 
Profiel   

Ik zal nog even een update geven , we hebben de hele week gereden in het thema van tempo. Ik merkte dat ze bij rijden in de bak ook wat tegen de hand werd. Vrijdag heb ik bij ons op de drafbaan gereden met lange teugel en dan op stemhulp en zit overgangen draf naar stap. Het stuk van het begin af doet ze dat keurig, de helft terug is een stuk lastiger. Dus lekker mee geoefend en dat vandaag ook op 'buitenrit' gedaan. We hebben vandaag alles op het harde gedaan, hoefschoenen aan en oefenen maar. Het eerste stuk fietspad was te druk om echt lekker te oefenen met andere oefeningen dan tempo. Dus heb bewust de teugels losgegooid en op andere manieren het tempo terug vragen geoefend. We gingen express alleen, dan is ze iets onzekerder maar wel wat meer gefocused op mij. Heen ging mega goed, netjes draf tempo en op stem/zit terug te rijden.
Terugweg was wat lastiger maar we zijn het gewoon blijven oefenen zonder steeds strakker al te beginnen en het lukte hier en daar om ook op stem/zit naar een langzamere draf te komen. Dus ik was eigenlijk hartstikke blij. Dus dat blijft even onze focus de komende tijd, buiten maar ook gewoon even in de bak.

Ik weet van mezelf dat ik me ook wel eens strak vast kan zetten en gezien haar reacties heb ik dat de afgelopen tijd waarschijnlijk al iets meer gedaan dan ik dacht, want toch wel spannend af en toe.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 14:43 



 
Profiel   

Goed bezig!
Mijn ruin vindt remmen soms ook erg lastig, dus ik ben vrij ruim met koekjes geven als hij doet wat ik vraag (terugkomen in tempo of van draf naar stap). Ik gebruik standaard hetzelfde woord als beloningswoord en hij remt dan extra af naar bijna halt omdat ie weet dat er een koekje komt. Dus ik vraag tempo terug, doet ie dat, dan zeg ik het woord, als ik hem dan nog meer voel remmen, geef ik commando voor halthouden en dan nog een keer het woord en een koekje.
En kleine stukjes, dus drie passen naar voren op zit en dan weer terug. Als dat goed gaat vier passen, etc. Bij hem moet ik ook goed op de helling van het pad letten, iets heuvel af en hij moet veel meer moeite doen om te remmen. Iets met overbouwd en bouwfoutje in de achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 15:23 



 
Profiel   

Super hoor, dat klinkt inderdaad of het er met de tijd wat slechte gewoontes waren ingeslopen. Soms en je dan gewoon een klein metaal zetje nodig om vooruit te komen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 16:35 



 
Profiel   

Hilary, ik wil niet eens beginnen aan snoepjes. Dan vraagt ze straks om elke stap om iets lekkers haha! Zo is het voor iedereen denk toch weer een beetje zoeken wat werkt en waar je je goed bij voelt.
Rox heeft ook echt nog wel een karakter, laat ik het zo zeggen je wilt een haflinger merrie niet chagrijnig tegen je hebben }>
Maar ze dient natuurlijk geen gevaar onderweg te worden.

Sizzle, ja! Ik ben buiten ook wel wat laks kwam hoeveel ik eraan rij, normaal is dat geen probleem maar in haar wintermood moet ik toch gewoon wat meer doen. En dan helpen met wat andere inzichten heel goed om even uit je eigen sleur te stappen. We moeten er nog veel meer op oefenen maar als ik zo de winter door kan komen ben ik al best blij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 17:12 



 
Profiel   

Goed bezig!
Ik sluit me ook bij sizzle aan. 1 Van onze 2 pony's is in de wintermaanden ook altijd erg fris (in de warme zomermaanden moet er dan weer een kwartje in soms :+ )
En mijn dochter pakt het precies zo aan als sizzle omschrijft. Soms laten we hem ook wel eerst een goed werken aan de longe, waarna ze er op gaat. Maar ook dan moet hij wel aan het werk, niet even aan het halstertje bokken en gek doen, maar gewoon gehoorzaam en overgangen. Daarna is hij altijd de braafste van het stel onderweg :D, al moet mijn dochter dan ook niet een half uur stappen. Zij wisselt het wel af met stukken draf.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen