Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overdreven reageren op geluid/situaties

 
Profiel   

Hoi
Mijn 4 (bijna 5) jarige paard, kan zo vreselijk heftig op geluid reageren. Stand bommetje/paniek.
Dit is ook afhankelijk van haar mood. Ik kan er naast staan en met pannen op elkaar slaan en geen probleem. Gebeurt dit op een andere dag of uit een andere hoek is ze helemaal over de rooie.
Erg onvoorspelbaar, laatst er weer afgelegen, 100 km/u er bokkend vandoor.
Ondeugend is het niet. Ze schrikt echt. Maar overreageert.
Suggesties? Leeftijd? Vorig jaar flink wat bosritjes gemaakt, daar was ze braaf (want geen herrie).
Ik probeer ook al een half jaar lang te desensibiliseren via NHS. Allemaal leuk tot er weer iets gebeurt in standje adrenaline.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 17:51 



 
Profiel   

Gebeurt dit in de baan ook, of alleen op buitenrit?

Het klinkt alsof je paard bar weinig vertrouwen in je heeft.

Het punt is, dat je simpelweg niet gaat kunnen voorkomen dat er geluid komt waarvan ze niet weet wat het is. Je kunt je paard desensibiliseren, maar bij een paard dat sensibel is zit daar een grens aan.
Jij moet de veilige haven worden voor je paard, zodat ze naar je toe vlucht ipv van je vandaan. Want dit is natuurlijk allesbehalve veilig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:08 



 
Profiel   

Het is lastig je te helpen want we zien natuurlijk niet wat eraan vooraf gaat en hoe jij er mee om gaat :)
Een aantal dingen die je kunt checken zijn:
- Voer, staat ze niet te hoog in het voer? Krijgt ze teveel van iets? Te weinig juist?
- Hoe gespannen ben jij zelf? Ziet ze jou inderdaad als veilige haven?
- Pijn kan ook zorgen voor een hoger bewustzijn waardoor paarden schrikkeriger zijn.

En qua werk, ik denk dat je beter kunt kijken naar de manier van Tristan Tucker, dan leer je het paard zelf de ontspanning op te zoeken in plaats van te vluchten. Ik heb er al hele goede dingen van gezien.
En in de tussentijd zou je oorproppen kunnen gebruiken om het geluid wat te dempen. Dat vind ik enkel een tijdelijk oplossing hoor, maar zo kun je wel door blijven rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:37 



 
Profiel   

Natural horsemanship is nogal breed.
Wat doe je precies mbt desensibiliseren...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:51 



 
Profiel   

Parelli. Maar met desensibiliseren gebruik ik mijn fantasie. Geluid/onvoorspelbare dingen. Zeil/tassen/rammels. Al reageert ze er 9 van de 10 keer niet op en de 10e x is ze na 2x relaxed.
Is ze in een hetere bui (bijv avond/op stal tijd), kan ze het opeens niet meer hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 18:55 



 
Profiel   

Earth schreef
Het is lastig je te helpen want we zien natuurlijk niet wat eraan vooraf gaat en hoe jij er mee om gaat :)
Een aantal dingen die je kunt checken zijn:
- Voer, staat ze niet te hoog in het voer? Krijgt ze teveel van iets? Te weinig juist?
- Hoe gespannen ben jij zelf? Ziet ze jou inderdaad als veilige haven?
- Pijn kan ook zorgen voor een hoger bewustzijn waardoor paarden schrikkeriger zijn.

En qua werk, ik denk dat je beter kunt kijken naar de manier van Tristan Tucker, dan leer je het paard zelf de ontspanning op te zoeken in plaats van te vluchten. Ik heb er al hele goede dingen van gezien.
En in de tussentijd zou je oorproppen kunnen gebruiken om het geluid wat te dempen. Dat vind ik enkel een tijdelijk oplossing hoor, maar zo kun je wel door blijven rijden.


TRT ga ik uitzoeken. Leuk:-)
Oordoppen is idd tijdelijk, maar miss fijn als dit helpt.
Pijn niet denk ik. Ze kan relaxed zijn, dan pats boem heftig,want rammelende aanhanger komt langs, en 10 min later weer relaxed. Terwijl je er gewoon naast sta. Misschien gehoorspijn

Verkeersmak? Je kan overal langs.ook vrachtverkeer. Tenzij in de bommetjes modus. Dan wordt de fietser een t rex

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:02 



 
Profiel   

En dat is dus het deel wat je moet leren. Nu ben je aan het desensibiliseren op specifieke geluiden.

Maar zij moet leren om zélf met spanning om te gaan, en jij moet leren om de plek te zijn waar zij tot rust kan komen, de persoon die leiding geeft en veilig is voor haar.
Want je kan wel ontzettend veel herrie gaan maken, maar je loopt het risico dat ze vreselijk overprikkeld raakt. En ze leert dan omgaan met specifieke situaties, maar wat je wilt is dat ze leert omgaan met wat ze voelt, en leert naar jou toe te vluchten ipv je eraf te gooien en van je af te vluchten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:08 



 
Profiel   

En wat is jouw reactie als dat gebeurt? Als je heel hard in de mond trekt kunnen paarden soms een bevestiging krijgen in hun angst. Zoiets van geluid eng, daarna pijn, zie je wel angst klopt. Wat ik vroeger wel eens moest doen was mn hand naar voren steken, op mn zit terug rijden en bij vertragen het gas erop. Uiteraard moet het wel veilig blijven. Vroeger zat ik best veel uit, nu niet meer :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:12 



 
Profiel   

Maribor schreef
Earth schreef
Het is lastig je te helpen want we zien natuurlijk niet wat eraan vooraf gaat en hoe jij er mee om gaat :)
Een aantal dingen die je kunt checken zijn:
- Voer, staat ze niet te hoog in het voer? Krijgt ze teveel van iets? Te weinig juist?
- Hoe gespannen ben jij zelf? Ziet ze jou inderdaad als veilige haven?
- Pijn kan ook zorgen voor een hoger bewustzijn waardoor paarden schrikkeriger zijn.

En qua werk, ik denk dat je beter kunt kijken naar de manier van Tristan Tucker, dan leer je het paard zelf de ontspanning op te zoeken in plaats van te vluchten. Ik heb er al hele goede dingen van gezien.
En in de tussentijd zou je oorproppen kunnen gebruiken om het geluid wat te dempen. Dat vind ik enkel een tijdelijk oplossing hoor, maar zo kun je wel door blijven rijden.


TRT ga ik uitzoeken. Leuk:-)
Oordoppen is idd tijdelijk, maar miss fijn als dit helpt.
Pijn niet denk ik. Ze kan relaxed zijn, dan pats boem heftig,want rammelende aanhanger komt langs, en 10 min later weer relaxed. Terwijl je er gewoon naast sta. Misschien gehoorspijn

Verkeersmak? Je kan overal langs.ook vrachtverkeer. Tenzij in de bommetjes modus. Dan wordt de fietser een t rex

Ja ik denk dat TRT veel beter werkt dan wat je nu doet, want met TRT leer je het paard anders te reageren op allerlei prikkels van buitenaf. Dat is veel effectiever.
Bij pijn moet je denken dat er meer adrenaline in het lichaam aanwezig is, waardoor een paard gewoon alerter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:22 



 
Profiel   

... en wat doe jij als ze 'een bommetje' is...?

Als leerling van Linda Tellington werk ik met de balansteugel, de 'wand', mijn adem en stem,
van meneer TRT nam ik het masseren van de halsspier over (ik zie hem vaak 1 plek doen, waar mijn Knollie soms prima op reageert, en soms ook niet, dan doe ik de rest van die spier ook)
en qua dressuur hebben we voltes en schouderbinnenwaarts en zigzag-wijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:47 



 
Profiel   

Heel herkenbaar: de mijne heeft ook spitse oortjes :')

Al loopt de mijne voor de wagen en gaat ze voor de wagen niet zomaar an de kletter (gelukkig!) maar soms is het wel lastig. Bijvoorbeeld als andere menners klikken of hun paard aanmoedigen, dan begint de mijne te tuigen zonder dat ik dat wil en met het nodige enthousiasme. Ze is watervlug maar eerlijk en heel ijverig.

Mijn truc: veel tijd en geduld. Een band opbouwen met je paard zodat jij inderdaad haar rots in de branding bent. En inzien dat het scherpe niet alleen moeilijk is, maar ook charmant kan zijn. Want je kunt ze dan waarschijnlijk ook met kleine hulpen rijden. Ik hou daar wel van.

Het is alleen niet voor iedereen weg gelegd. Sommige mensen drijft het tot waanzin. Dat is persoonlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 20:03 



 
Profiel   

Leuk bedankt voor de reacties!
Had al veel clinton anderson gezien. En steeds meer op laten bewegen en alertheid gaan focussen. Tristan verwoordt hey mooi: als er teveel prikkels binnenkomen, dan verstijven ze (freezing), een volgende pas is een explosie. Dat dus.
Hij laat het beestje stilstaan, vraagt wel de attentie. Om op adem te komen. Dat kunnen we.
Ik merk dat ik dan juist strenger werd.
Een paar maanden geleden ging het wel goed. De warmte hielp ongetwijfeld mee. Maar ik zie in dat ik haar minder overvroeg, tevreden was met kleine dingetjes. Ze ging zo goed dat ik dat vergeten was.
Stapje terug. En beter kijken wat zij nodig heeft op dat moment. Niet wat ik nodig heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 23:00 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Heel herkenbaar: de mijne heeft ook spitse oortjes :')

Al loopt de mijne voor de wagen en gaat ze voor de wagen niet zomaar an de kletter (gelukkig!) maar soms is het wel lastig. Bijvoorbeeld als andere menners klikken of hun paard aanmoedigen, dan begint de mijne te tuigen zonder dat ik dat wil en met het nodige enthousiasme. Ze is watervlug maar eerlijk en heel ijverig.

Mijn truc: veel tijd en geduld. Een band opbouwen met je paard zodat jij inderdaad haar rots in de branding bent. En inzien dat het scherpe niet alleen moeilijk is, maar ook charmant kan zijn. Want je kunt ze dan waarschijnlijk ook met kleine hulpen rijden. Ik hou daar wel van.

Het is alleen niet voor iedereen weg gelegd. Sommige mensen drijft het tot waanzin. Dat is persoonlijk.


Leuke reactie Sophie :-)
En haha je gelooft het niet, ze is normaliter juist eerder sloom dan voorwaarts verder wel heel sensitief paardje.

Het is toch ook stukje vertrouwen bedenk ik me. Vooral ontstaan na laatste val, we moeten ons hervinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 23:03 



 
Profiel   

Bij clinton Anderson zou ik heel ver uit de buurt blijven, die hele techniek is gewoon frustratie uiten op een paard.

Ik denk dat je focus meer moet liggen op hoe gevoelig ze op momenten is het haar leren omgaan met die stress. Dus jij moet het vertouwenspunt worden zowel op de grond als in het zadel. Jij moet haar veilige punt worden in de training.

Waar ik dan nieuwschierig naar ben of die het ook doet op stal of in de wei. Reageert hij dan ook zo heftig of kan die daar de spanning wel Handelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 00:00 



 
Profiel   

Maribor, ik zeg dit uit eigen ervaring met een paard dat net zo is als jij beschrijft: volg Clinton Anderson niet. Het loperige, in beweging houden van dit paard is het probleem niet, dus waarom zou je een methode volgen die dat juist als oplossing aanbiedt? Deze paarden willen niet anders dan hun adrenaline uiten door middel van beweging. Laat me maar lopen en bokken en snuiven en doen, denkt zo'n paard. En ik liet het paard maar lopen en bokken en snuiven en doen en ik kwam geen sikkepit verder. Minutenlang verder en je staat daar met een zwetend, bijna pompend paard, dat nog steeds met de hals hoog staat te snuiven en met 1 klik van je tong weer wilt gaan lopen. Dergelijke paarden wil je juist leren om rust en ontspanning te vinden, om relaxed te blijven stilstaan. Ik zou me dus focussen op trainers en technieken die meer vanuit dat vertrekpunt werken. Rust, ontspanning, kalm, stil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 10:17 



 
Profiel   

Het probleem met desensibiliseren is dat je niet echt het probleem zelf aanpakt: de spanning van het paard. Het is veel effectiever om oa door middel van "spannende dingen" het paard te leren hoe hij met spanning om kan gaan en dit kan laten afvloeien.
Tristant Tucker is hier inderdaad goed mee, maar persoonlijk ben ik nog grotere fan van featherlight horsemanship.

Ik herken jouw probleem bij mijn paard. Zij is ook een gigantische stresskip en kan vooral in de lente en herfst een bommetje zijn. Wanneer zij dan eenmaal in haar 'stressmodus' zit, dan wordt het erg lastig om haar weer kalm te krijgen.
Ondanks dat ik al vanaf jaarling af aan grondwerk met haar heb gedaan en veel heb gedesensibiliseerd, was dit altijd nog steeds zo (en ik ben zeker ervaren hierin). Ze heeft nooit echt iets geks gedaan terwijl ik er op zat hoor (dankzij alle grondwerk en voorbereidingen), ben er ook nooit vanaf gevallen, maar spanning had ze altijd wel heel snel en dan werd ik wat onzeker.

Voor ons heeft het een gigantisch verschil gemaakt om me te doen met de trainingsdagen van featherlight horsemanship. Het heeft mij echt handvaten gegeven om te gaan met de spanning en mijn paard hierin te begeleiden. In die twee dagen heb ik dingen geleerd en gedaan met m'n paard die ik nooit had durven dromen. Van springen (met trauma/ grote angst voor balkjes) tot alleen naar buiten.
Het voordeel van zulke trainingsdagen ten opzichte van bijvoorbeeld filmpjes, is dat je echt begeleiding krijgt die bij jou en je paard passen. Dit heeft voor mij een groot verschil gemaakt.

Ik zou dus kijken of je zoiets kan doen. Al kunnen filmpjes (bijvoorbeeld van featherlight academy) ook goed helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 10:43 



 
Profiel   

Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik heb er eentje (een pony wel eens waar, waardoor het soms wat minder 'eng' is, het is immers geen groot paard die vlucht) die lijkt op jouw omschrijving.

Ansich is hij helemaal niet zo bang, best dapper zelfs, maar zodra de adrenaline hoog gaat om wat voor reden dan ook krijgt hij zijn emmer niet geleegd en schrikt ie echt van alles, vooral geluiden maar gaat ook telkens opzij voor elk verkeerd liggend blaadje in de berm. En als ie probeert te rennen en ik hou hem tegen (hij staat voor de wagen) raakt ie helemaal in paniek.

Hij overreageert dan ook enorm op mij; alles wat ik zeg is een commando voor mega vertrekken, klikkeren kan ik bij hem uberhaupt al niet, daar reageert ie veelste fel op. Zo leuk in de menles ook, daar vertrekt ie dus ook regelmatig als andere mensen klikkeren.


Maar; het gaat momenteel veel beter.
- Ik zet hem pas voor de wagen als hij minstens de twee dagen ervoor heeft gelopen; dus als ie even stil heeft gestaan doe ik eerst longeren twee dagen en de derde dag pas inspannen
- dressuurles van een juiste persoon; sindsdien gaat ie sowieso zoveel beter! Focus op lang laag, echt goed op de buitenhand rijden, rustig tempo, spieren opbouwen, nouja, gewoon de goede manier zegmaar, dat vond ik met hem wel moeilijk want ik ging dus blijkbaar best wel 'vast houden' in die veel te hoge hals houding die hij zelf aannam. Nu kan ik hem daar uit rijden.
- andere wagen, ik reed met een tweewieler maar die gaf veel onrust op zijn rug (elke keer als hij wegschoot, klapte de tweewieler na op z'n rug; waardoor hij wéér weg schoot, etc...) dus nu een geremde vierwieler, dan kan ik ook bij remmen als hij te hard gaat zonder aan z'n mond te zitten en de wagen beweegt niet 'na' op zijn gespring.
- ipv desensibiliseren ben ik toch maar gewoon wat voorzichtiger met hem aan het omgaan. Dat voorkomt toch een beetje dat het emmertje al vol is voor we beginnen, en begint hij ook meer vertrouwen in mij te krijgen, waardoor zijn 'buffer' steeds groter word.

Maar goed hij blijft wel een aparte hoor, denk niet dat dat er ooit uit gaat, maar ik heb nu wel 100% vertrouwen in hem; zelfs met vuurwerk vd week was het na een korte schrikreactie klaar.
Ik heb hem nu anderhalf jaar, hij was waarschijnlijk 5 toen ik hem kreeg en is waarschijnlijk erg ruw behandeld voor dat ie bij mij kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 10:45 



 
Profiel   

Er worden al veel goede suggesties gegeven, bij jouw paard is het de kunst om de emmer niet te laten overlopen. Kennelijk bouwt ze snel adrenaline op en als de emmer overloopt is iedere prikkel er een teveel die lijdt tot een explosie.

De kunst is om er die spanning te gaan herkennen en jouw paard te leren hoe ze deze op andere manieren kan laten afvloeien zodat het emmertje niet overloopt. Hoe je dat precies doet in jouw situatie met jouw paard daar zou een goede instructeur mee moeten kunnen helpen. Tristan Trucker die al genoemd wordt is hier ook heel goed en leerzaam bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 10:52 



 
Profiel   

Ik herken jouw verhaal bij mijn ruin, TS. Hij is heel erg introvert, kan alles rustig voorbij laten gaan (tractor, blaffende honden, wapperend plastic), om vervolgens te exploderen van een wegvliegend vogeltje.
Wat bij ons goed werkt is heel duidelijk te zijn in het rijden om hem vertrouwen te geven. Gaat hij zelf links van het pad lopen, gelijk corrigeren en naar rechts laten lopen. Springt hij net iets te vroeg aan in galop? Gelijk terug en op mijn commando aanspringen. Steeds kleine hulpen om te laten zien dat jij het initiatief hebt. Ziet hij iets spannends? Dan laten we het afvloeien, bijvoorbeeld een flink stuk draven. Ook als hij niet reageert op het spannende, aangezien hij het nog steeds kan "opslaan".
Inmiddels is hij 12 en gaat het super op de buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:24 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties! Opbeurend om te lezen dat er meer van die streskippen zijn die toch blije baasjes hebben en ook tips die ik zeker ga bekijken!
Mijn rijmaatje die me met parelli helpt benoemde ook weer even de horsenalities.
En ze neigt sterk naar de right brain introvert. Het grappige is dat ik onbewust die passende trainingstools hanteerde toen ik haar vorig jaar kreeg.
Rustig aan, routine. Tijd nemen en bij spanning laten afvloeien. Wel bezig houden, maar niet overvragen.
Een fijne zomer gehad, heel veel lekker buiten gereden. Tot ze laatst dus in de bak explodeerde (ook stom, had alleen een halster aan en geen martingaal, als ze schrikt is het net een giraffe).
Ik viel, knie bezeerd dus er ook 4 weken niet op kunnen zitten, wat vertrouwen niet helpt. En in de tussentijd bedacht ik me die rotzak eens even consequent te trainen en idd laten werken aan de longe en laten reageren, oefeningen snel opvolgen. Ze begon zelfs weer te steigeren aan de longe, wat ze alleen deed toen ik haar net had.
Ze is echt gevoelig, dus ze is gewoon sneller verontrust geworden. Waardoor ik dacht dat ze nog meer discipline moest.
Vandaag gefocust op meer finesse in grondwerk en rust. niet steeds een stapje opvoeren en meer vragen. En wat een verschil. Zelfs de rolcontainer kon rammelend langs.

Dus vertrouwen en voorspelbaarheid weer opbouwen.
En ja, normaliter loopt ze als een ouwe knol mee uit de wei enzo. Deed ze eigenlijk nog steeds

Bedankt voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 23:13 



 
Profiel   

Als je het leuk vindt:

Ik ben op dit moment zo'n paard aan het rehabiliteren. [PP] [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien..... misschien kun je er tips uithalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 23:19 



 
Profiel   

hallo!

Ik kan moeilijk zeggen waar het aan ligt..
miss vertrouwd je paard je niet?
ken je iemand die verstand van paarden heeft? vraag aan dat persoon of hij een kijkje kan nemen! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 23:53 



 
Profiel   

Maribor schreef
Bedankt voor de reacties! Opbeurend om te lezen dat er meer van die streskippen zijn die toch blije baasjes hebben en ook tips die ik zeker ga bekijken!
Mijn rijmaatje die me met parelli helpt benoemde ook weer even de horsenalities.
En ze neigt sterk naar de right brain introvert. Het grappige is dat ik onbewust die passende trainingstools hanteerde toen ik haar vorig jaar kreeg.
Rustig aan, routine. Tijd nemen en bij spanning laten afvloeien. Wel bezig houden, maar niet overvragen.
Een fijne zomer gehad, heel veel lekker buiten gereden. Tot ze laatst dus in de bak explodeerde (ook stom, had alleen een halster aan en geen martingaal, als ze schrikt is het net een giraffe).
Ik viel, knie bezeerd dus er ook 4 weken niet op kunnen zitten, wat vertrouwen niet helpt. En in de tussentijd bedacht ik me die rotzak eens even consequent te trainen en idd laten werken aan de longe en laten reageren, oefeningen snel opvolgen. Ze begon zelfs weer te steigeren aan de longe, wat ze alleen deed toen ik haar net had.
Ze is echt gevoelig, dus ze is gewoon sneller verontrust geworden. Waardoor ik dacht dat ze nog meer discipline moest.
Vandaag gefocust op meer finesse in grondwerk en rust. niet steeds een stapje opvoeren en meer vragen. En wat een verschil. Zelfs de rolcontainer kon rammelend langs.

Dus vertrouwen en voorspelbaarheid weer opbouwen.
En ja, normaliter loopt ze als een ouwe knol mee uit de wei enzo. Deed ze eigenlijk nog steeds

Bedankt voor de reacties!


Wat goed dat je dit inzicht hebt! Ontspanning is de rode draad, er is niks mis met consequent trainen maar wel op basis van ontspanning. :) als er geen ontspanning is zijn de spieren ook niet ontspannen en train je feitelijk niks.

Ik weet niet hoe ver jullie dressuurmatig zijn, maar wat bij het schrikken kan helpen is de one rein stop. Kan ze ook niet zo ver het hoofd omhoog doen waardoor je eigenlijk altijd al te laat bent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen