Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bolt rug volgens zadelmaker tijdens rijden?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb een jong paard, een ruin, die sinds september zadelmak is. Nu heb ik het zadel van mijn voormalige Tinker aan laten passen naar de precieze maat van mijn ruin door onze zadelmaker, omdat zij zei dat dit zadel beter lag en ook stiller lag. Ik merkte het verschil ook gelijk meteen in mijn eigen balans en de balans van mijn paard. Alleen op een gegeven moment zei de zadelmaker dat mijn ruin zijn rug enorm bolt tijdens het rijden, maar ze kwam meer over alsof dit zijn natuurlijke houding is. Ze zei er verder niks op, ook niet dat het verkeerd was en ik heb er ook niet op doorgevraagd, maar ik vraag af wat dit betekend? Ik weet wel dat ik mijn ruin heel specifiek geleerd heb dat hij zijn rug moet gebruiken tijdens het longeer trainingsproces voordat we hem zadelmak gingen maken, en nu gooit hij ook echt enorm hoog op, maar rug bollen tijdens het rijden? Ik heb er nooit echt van gehoord, het is me zelf ook nooit echt opgevallen bij m'n ruin. Wat betekend dit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 17:59 



 
Profiel   

Heb je foto's van je rijden of filmpjes? Ik vind het lastig om naar aanleiding van je verhaal er iets over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 18:13 



 
Profiel   

Misschien bedoelt zadelmaker dat het paard de buikspieren goed aanspant tijdens het rijden en de rug daardoor wat omhoog komt/bol wordt.

Als zadelmaker niet aangeeft dat het slecht is zou ik me geen zorgen maken hoor. Zolang het zadel dan wel nog goed past omdat de rug dus boller wordt dan wanneer je het zadel in stilstand op het paard past.

Liever dat het paard de buikspieren aanspant en de rug wat bolt dan een paard wat de rug hol maakt tijdens het rijden.

Het hoog opgooien is wel wat lastig om door te zitten in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 18:28 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Misschien bedoelt zadelmaker dat het paard de buikspieren goed aanspant tijdens het rijden en de rug daardoor wat omhoog komt/bol wordt.

Als zadelmaker niet aangeeft dat het slecht is zou ik me geen zorgen maken hoor. Zolang het zadel dan wel nog goed past omdat de rug dus boller wordt dan wanneer je het zadel in stilstand op het paard past.

Liever dat het paard de buikspieren aanspant en de rug wat bolt dan een paard wat de rug hol maakt tijdens het rijden.

Het hoog opgooien is wel wat lastig om door te zitten in draf.

Dit denk ik ook. Dat het paard in stand een relatief rechte rug heeft, maar deze in beweging wel opbolt.
Dat is ook de reden dat je met zadelpassen altijd moet rijden, in beweging gebeuren er soms andere dingen.

Ik neem aan dat als ze een opmerking er over heeft gemaakt, ze dit dus ook mee heeft genomen in haar overwegingen voor het juiste zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 18:34 



 
Profiel   

Als een jong paard nog weinig kracht heeft dan lopen sommige inderdaad overdreven bol. Dat is meestal een teken dat je vooral nog rustig aan moet doen omdat het dier dan nog niet goed met het ruitergewicht om kan gaan.
Maar zonder beeldmateriaal is dat natuurlijk gissen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:33 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als een jong paard nog weinig kracht heeft dan lopen sommige inderdaad overdreven bol. Dat is meestal een teken dat je vooral nog rustig aan moet doen omdat het dier dan nog niet goed met het ruitergewicht om kan gaan.
Maar zonder beeldmateriaal is dat natuurlijk gissen.


Nee ik heb helaas geen beeldmateriaal. Het is inderdaad wel zo dat hij nog een beetje beter in balans moet komen maar dat moeten we goed oefenen, komt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:48 



 
Profiel   

Bowo schreef
Art_Ificious schreef
Misschien bedoelt zadelmaker dat het paard de buikspieren goed aanspant tijdens het rijden en de rug daardoor wat omhoog komt/bol wordt.

Als zadelmaker niet aangeeft dat het slecht is zou ik me geen zorgen maken hoor. Zolang het zadel dan wel nog goed past omdat de rug dus boller wordt dan wanneer je het zadel in stilstand op het paard past.

Liever dat het paard de buikspieren aanspant en de rug wat bolt dan een paard wat de rug hol maakt tijdens het rijden.

Het hoog opgooien is wel wat lastig om door te zitten in draf.

Dit denk ik ook. Dat het paard in stand een relatief rechte rug heeft, maar deze in beweging wel opbolt.
Dat is ook de reden dat je met zadelpassen altijd moet rijden, in beweging gebeuren er soms andere dingen.

Ik neem aan dat als ze een opmerking er over heeft gemaakt, ze dit dus ook mee heeft genomen in haar overwegingen voor het juiste zadel



Ik heb inderdaad gereden ja toen de zadelmaker er was en na het zadel aangepast te hebben kon ze er ook niks op aanmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als een jong paard nog weinig kracht heeft dan lopen sommige inderdaad overdreven bol. Dat is meestal een teken dat je vooral nog rustig aan moet doen omdat het dier dan nog niet goed met het ruitergewicht om kan gaan.
Maar zonder beeldmateriaal is dat natuurlijk gissen.


Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb ook een paard gehad die enorm kon opbollen. Uiteindelijk is dit beter geworden en bolde hij wel iets maar niet meer overdreven. Het had bij hem echt met kracht en balans te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 23:42 



 
Profiel   

Replica1233 schreef
Sizzle schreef
Als een jong paard nog weinig kracht heeft dan lopen sommige inderdaad overdreven bol. Dat is meestal een teken dat je vooral nog rustig aan moet doen omdat het dier dan nog niet goed met het ruitergewicht om kan gaan.
Maar zonder beeldmateriaal is dat natuurlijk gissen.


Nee ik heb helaas geen beeldmateriaal. Het is inderdaad wel zo dat hij nog een beetje beter in balans moet komen maar dat moeten we goed oefenen, komt goed.


Ipv oefenen zou ik de tijd nemen... dus wel goed, maar nket vaak ;)
Vooral niet te snel willen, opbollen is vaak een gebrek aan kracht. Dan hebben ze ook genoeg rustdagen en vrij nodig om te verwerken en bij te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 00:01 



 
Profiel   

Bol maken kan zeker bij jonge/net zadelmakke paarden een teken zijn van maagzweren. Dus hou die even in je achterhoofd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 00:49 



 
Profiel   

Replica1233 schreef
Sizzle schreef

Nee ik heb helaas geen beeldmateriaal. Het is inderdaad wel zo dat hij nog een beetje beter in balans moet komen maar dat moeten we goed oefenen, komt goed.


Ipv oefenen zou ik de tijd nemen... dus wel goed, maar nket vaak ;)
Vooral niet te snel willen, opbollen is vaak een gebrek aan kracht. Dan hebben ze ook genoeg rustdagen en vrij nodig om te verwerken en bij te komen.



Dat is juist waar ik voor sta, niet te vaak en ook niet te lang. Maar als je dat doet loop je wel risico dat het proces om sterker te worden vertraagt, maar ik heb al mensen gehad die commentaar op me hadden dat ik geen buitenrit van 30 minuten met hem wil doen omdat hij jong is, niet op bokt, maar mensen rond me heen, paardenmensen die commentaar hadden, alleen niet naar hen geluisterd dus ik blijf lekker bij wat ik fijn vind om te doen maar bedankt allemaal! Ik denk dat mijn vraag beantwoord is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 11:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen