Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Met pensioen of nog even wachten?

 
Profiel   

Hey iedereen,
ik heb hier een merrie die al wat ouder is. zelf ben ik 13 jaar. We hebben haar gekocht om te rijden, wij hebben bewust naar een wat oudere merrie gekeken omdat ik een beginner ben. toen ze hier kwam liep ze echt vrolijk mee naar de wei. de laatste tijd loopt (eerder sjokken) ze naar de wei alsof het haar laatste dag is. om haar nu met pensioen te doen is een beetje vroeg. (ik rij haar 2 keer per week, lees 2 keer per week een halfuurtje met kinderen)
wat denken jullie. gewoon een weekje rust en dan wat buitenritjes doen
of niet meer rijden.
mijn ouders vinden dat ik niet moet zeuren en haar gewoon harder moet aanpakken. zelf ben ik nogal soft en niet zo van de zweep.
dit is best wel een dillemma
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de juiste beslissing te maken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:00 



 
Profiel   

Hoe oud is ze? Is de dierenarts al langs geweest? Misschien is het wel iets dat simpel op te lossen valt, zoals bijvoorbeeld tekorten aan het één of ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:04 



 
Profiel   

Idd, hoe oud is ze? En wat krijgt ze te eten? Loom zijn kan ook gewoon een tekort zijn.
Vooral oudere paardjes kunnen wat moeite hebben in de winter. Anders eens bloed laten nemen zodat je zoiets kan uitsluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:12 



 
Profiel   

Heb je een filmpje van hoe ze in de wei loopt en onder het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:12 



 
Profiel   

Het filmpje zal ik vanavond proberen te plaatsen.
ze krijg de hele dag hooi en een beetje biks.
ze is 20, maar ze heeft en goede conditie en voorheen had ze altijd zin in een ritje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:18 



 
Profiel   

Heb je een foto van de merrie? Hoe is ze op gewicht? Is dit spontaan veranderd of er langzaam ingeslopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:20 



 
Profiel   

20 vind ik nog helemaal niet zo oud en ik kan me voorstellen dat er meer aan de hand is en ze inderdaad bijvoorbeeld tekorten heeft aan iets of dat er wat anders aan de hand is. Ik zou een DA laten komen voor een check en het niet zo snel gooien op 'oud'. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:24 



 

Roos0605 schreef
Het filmpje zal ik vanavond proberen te plaatsen.
ze krijg de hele dag hooi en een beetje biks.
ze is 20, maar ze heeft en goede conditie en voorheen had ze altijd zin in een ritje



Wel complimenten voor jou. Je denkt goed om je paard. Top dat je hier ook advies vraagt! +:)+

Wat je doet klinkt niet gek, voer ook prima. Ben ook benieuwd naar foto's en films

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:26 



 
Profiel   

Mijn haf is ook 20 en daar rij ik gewoon nog bosritten mee, dus vind het ook niet oud. inderdaad ff na laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:27 



 
Profiel   

Leeftijd vind ik echt geen indicatie.
Je hebt er van 25 die nog zo fit (en vooral: gezond!) als een hoentje zijn - en dan heb je mijn merrie, die op haar 9de op pensioen gestuurd werd wegens artrose.

Sjokt je paard enkel tijdens pistewerk? De mijne gedroeg zich op 14-jarige leeftijd in de piste alsof ze een 80-jarige oma was, maar als ik morgen opstap om een boswandeling te maken (ze wordt 20 jaar deze maand) heb ik plots een heel wakker, alert, vrolijk en super geïnteresseerd paard onder me, dat plots heel vlot stapt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:27 



 
Profiel   

Ze is wat dikker omdat ze deze zomer stil stond.
De foto
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:29 



 
Profiel   

Is het de pony uit je profiel?
Deze merrie is bijna 23 (17-6-1999)
Vorig jaar september een veulen gehad volgens de welsh database.
Misschien kan ze wat extra gebruiken aan vitamines, met alleen beetje biks en hooi kan er best een tekort ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:36 



 
Profiel   

Kabouterdans schreef
Is het de pony uit je profiel?
Deze merrie is bijna 23 (17-6-1999)
Vorig jaar september een veulen gehad volgens de welsh database.
Misschien kan ze wat extra gebruiken aan vitamines, met alleen beetje biks en hooi kan er best een tekort ontstaan.



Heeft in 2020 te koop gestaan op bokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:39 



 
Profiel   

Klopt idd zo heb ik haar gevonden. Vorige jaar een veulen gekregen genaamd junior Ds. Heel misschien dit jaar weer naar de hengst. Maar dat moet ik nog even kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:41 



 
Profiel   

Er staat een filmpje op youtube ( nog bij de vorige eigenaar? ) daar vind ik de galop al niet heel lekker

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:44 



 
Profiel   

Roos0605 schreef
Klopt idd zo heb ik haar gevonden. Vorige jaar een veulen gekregen genaamd junior Ds. Heel misschien dit jaar weer naar de hengst. Maar dat moet ik nog even kijken

Als je de merrie dit jaar wilt dekken, zou ik er eerst voor zorgen dat ze gezond is :) Je moet niet onderschatten hoe zwaar het is voor een lichaam om een veulen te "maken" en om te bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:47 



 
Profiel   

Idd @cinnepin
we zijn hiermee voorzichtig aan het opbouwen. Een goede kennis (lees iemand met veel Ervaring) heeft op haar gereden en het is een stukje beter geweest nu heeft ze een beetje een terugval daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:48 



 
Profiel   

@Flubberboot
daarom twijfel ik ook, haar gezondheid staat voor op

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:49 



 
Profiel   

Zoogt het veulen nog? Dat kost haar natuurlijk ook energie. Het kwakkelweer helpt daar ook niet aan.

2x per week een halfuurtje niet intensief rijden zou voor een gezond paard op zich goed te doen moeten zijn.

Reageert ze anders op buitenrit? Sommige paarden houden gewoon niet van bakwerk. Mijn paard is vreselijk sloom in de piste, dan moet ik haar haast vooruit duwen. Als ik op buitenrit ga hoef ik enkel op tijd even haar enthousiasme te temperen, dan crosst ze het liefst lang en hard (ze is 20)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:50 



 
Profiel   

Roos0605 schreef
Klopt idd zo heb ik haar gevonden. Vorige jaar een veulen gekregen genaamd junior Ds. Heel misschien dit jaar weer naar de hengst. Maar dat moet ik nog even kijken


20 of 23 vind ik best een verschil TS :o en waarom wil je haar laten dekken?
Op het verkoopfilmpje loopt ze kort en stram. Heb je haar laten keuren? Enkele tekorten zou ik niet zo gek vinden.. wellicht is een masseur een goed en fijn idee voor je paard :)
Ze ziet er wel heel erg lief uit en op jouw foto ook heel goed op gewicht! Knap hoor, een oud paard op gewicht krijgen en houden is niet makkelijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:51 



 
Profiel   

@Autumnn sorryy
Bedankt voor het compliment
we hebben haar destijds niet laten keuren. Er is later wel een DA bij geweest en toen was het allemaal goed.
nu loopt ze veel beter omdat we best lang opwarmen en heel lang uitstappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:55 



 
Profiel   

ik heb een instagram account @rosa_the_ponyy
daar heb ik een reel gepost van haar beweging. dat was een beetje een terugval voor mijn gevoel. omdat ik geen videos kan plaatsten. zo kun je toch haar beweging zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:08 



 
Profiel   

Mogelijk heeft ze artrose.
23 jaar is niet piepjong meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:12 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Mogelijk heeft ze artrose.
23 jaar is niet piepjong meer.

Verander dat maar naar zeer waarschijnlijk :) Vind maar eens een 23 jarig paard zonder iets van artrose
Maar artrose hoeft niet perse slecht te zijn, zeker niet als ze goed onderhouden wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:14 



 
Profiel   

Dankje, ik zal eerlijk zijn ik schrik een beetje. Hebben jullie tips ervoor. Artrose ken ik niet echt ofzo
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen