Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hypermobiliteit en paardrijden

 
Profiel   

Kan idd goed meespelen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 13:55 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Svmfoto schreef
De hypermobiliteit is bij mij bevestigd door een arts. Ik klem tijdens het rijden ook totaal niet. Dit is echt een probleem door mijn hypermobiliteit en ik ben hiervoor op zoek naar tips. Mijn corestability en is prima in orde en ook mijn benen en billen heb ik ontspannen rijden het rijden. Dit is dus niet het probleem

En waarom kan MWM dat dan wel? Die ik persoonlijk ken, en die zo hypermobiel is dat ze daar in het dagelijks leven enorm door beperkt wordt, zodanig dat ze afgekeurd is voor werk?

Jij hebt een rijtechnisch probleem. Je onderbenen niet stil kunnen houden is 100% van de tijd rijtechnisch.



Mischien omdat mwm weet hoe ze dit voor haar kan oplossen tijdens het rijden.

In iedergeval erg bedankt voor de tips allemaal en zal kijken of het werkt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:03 



 
Profiel   

Klopt, dat weet MWM ook, daar is ze heel goed in :j en dat kan jij ook.

Rijtechnische issues worden hooguit versterkt door hoe je lijf in elkaar zit, maar er niet door veroorzaakt, en mogen ook nooit een excuus zijn.
Het voordeel van dat je geen uniek probleem hebt is dat het prima op te lossen is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:07 



 
Profiel   

Ik wil best met je meedenken, ts! Je mag altijd een pb sturen om uitgebreid te bespreken wat ik allemaal doe, gebruik en hoe ik bepaalde dingen oplos. Het kan al simpel zijn dat je betere steun bij enkels moet krijgen, want wie weet bewegen je benen zo om enkels te ontlasten (jouw lijf is erg goed in compenseren want dat doet het de hele dag ) of beugels zijn niet de juiste lengte bijvoorbeeld. Of misschien moet je nog meer aan core werken, want het kan er goed uit zien maar lijf wil die beweging ergens opvangen en sommige lijven vinden benen makkelijker.

En weet je wat ik de stomste reden vind maar die ook kan? Dat je te netjes wil zitten...

Het is heel gemeen, maar je moet harder werken voor bepaalde dingen omdat lijf tegen kan werken. Dingen die voor andere mensen heel simpel kunnen zijn kunnen voor jou heel lastig zijn en veel meer werk kosten.

Edit, zoals avalanche zegt heb ik er in dagelijks leven erg veel last van. Maar ook omdat ik dus verkeerde behandelingen en verkeerde oefeningen gedaan heb en dus letterlijk gesloopt ben. Ik ging van meerdere paarden rijden, studeren, werken en sporten met honden naar niet meer kunnen werken, studie niet af kunnen maken en nog maar 1 paard 2 keer per week en soms 3. Oh en een rolstoel als ik langer als 5 minuten moet staan of lopen. Vandaar dat ik misschien wat fel over kan komen qua artsen en begeleiding. Ik kreeg advies om te stoppen met rijden en dat heb ik tijdelijk gedaan maar ging ik nog meer van achteruit. Met paardrijden train je toch veel spieren onbewust. Toen ik weer begon kon ik 10 minuten op paard beetje hobbelen. Nu kan ik weer meer, maar daarna wel rolstoel in. Ik leerde gelukkig iemand kennen die me geholpen heeft en de goede kant op heeft gestuurd, dus ik wil graag andere mensen ook behoeden voor dezelfde fouten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:20 



 
Profiel   

Tape is mijn beste vriend, voor zowel mijn polsen, Elleboog, knieen en enkels. Maar ik ben hypermobiel door ehlers danlos dus voor mij is het amper trainbaar. Heb ook speciaal aangemeten braches.

Dus wat hier boven gezegd wordt is leuk maar geld zeker niet voor iedereen, dus laat zeker uit zoeken waar je hypermobiliteit vandaan komt. Veel gewone therapie en kracht training werken voor mij averechts. Core stability is belangrijk en daar heb ik mijn winst uit kunnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:28 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Tape is mijn beste vriend, voor zowel mijn polsen, Elleboog, knieen en enkels. Maar ik ben hypermobiel door ehlers danlos dus voor mij is het amper trainbaar. Heb ook speciaal aangemeten braches.

Dus wat hier boven gezegd wordt is leuk maar geld zeker niet voor iedereen, dus laat zeker uit zoeken waar je hypermobiliteit vandaan komt. Veel gewone therapie en kracht training werken voor mij averechts. Core stability is belangrijk en daar heb ik mijn winst uit kunnen halen.


Ik heb ook eds. Trainbaar in de vorm van verbeteren niet of nauwelijks, maar wel op zelfde niveau blijven. Dat is ook het doel van de oefeningen, hetzelfde niveau blijven of misschien iets sterker worden waar het kan zonder over grenzen heen te gaan. Maar idd wel bij een therapeut die er ervaring mee heeft en dus weet hoe en voorzichtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:31 



 
Profiel   

los van alle oplossingen die aangedragen worden: goede, stevige laarzen helpen echt wel tegen te losse enkels. Je kunt gewoon geen kant op. Als je geen standaard maat hebt, ben je aangewezen op laarzen op maat. Vervelend want duur. En het kost je ook waarschijnlijk nog een paar maanden voor je er echt lekker mee rijdt. De eerste keer dat ik met stevige laarzen reed, kreeg ik vreselijk kramp in 1 been. Juist omdat ik niets meer met mijn enkel kon, probeerde ik onbewust andere spieren te bewegen die niet moesten bewegen. Drama dus. Maar na eenmaal gewend moet ik er niet meer aan denken nog met chaps te rijden.
Je zou eens kunnen proberen om je enkels stevig in te tapen. Dat zou een beetje hetzelfde idee moeten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:57 



 
Profiel   

Ik kreeg het ook voor elkaar om te paard door mijn enkels te gaan. Tegenwoordig rijd ik met goede, leren laarzen. Vrij stugge laarzen idd, ik kan geen kant op en het rijdt heerlijk! Geen zwikkende enkels meer, en zelf minder zere knieen!

Idd heel naar als je op maat gemaakte laarzen nodig hebt. Geen goedkoop grapje. Maar het maakt zo'n verschil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 15:04 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik wil best met je meedenken, ts! Je mag altijd een pb sturen om uitgebreid te bespreken wat ik allemaal doe, gebruik en hoe ik bepaalde dingen oplos. Het kan al simpel zijn dat je betere steun bij enkels moet krijgen, want wie weet bewegen je benen zo om enkels te ontlasten (jouw lijf is erg goed in compenseren want dat doet het de hele dag ) of beugels zijn niet de juiste lengte bijvoorbeeld. Of misschien moet je nog meer aan core werken, want het kan er goed uit zien maar lijf wil die beweging ergens opvangen en sommige lijven vinden benen makkelijker.

En weet je wat ik de stomste reden vind maar die ook kan? Dat je te netjes wil zitten...

Het is heel gemeen, maar je moet harder werken voor bepaalde dingen omdat lijf tegen kan werken. Dingen die voor andere mensen heel simpel kunnen zijn kunnen voor jou heel lastig zijn en veel meer werk kosten.

Edit, zoals avalanche zegt heb ik er in dagelijks leven erg veel last van. Maar ook omdat ik dus verkeerde behandelingen en verkeerde oefeningen gedaan heb en dus letterlijk gesloopt ben. Ik ging van meerdere paarden rijden, studeren, werken en sporten met honden naar niet meer kunnen werken, studie niet af kunnen maken en nog maar 1 paard 2 keer per week en soms 3. Oh en een rolstoel als ik langer als 5 minuten moet staan of lopen. Vandaar dat ik misschien wat fel over kan komen qua artsen en begeleiding. Ik kreeg advies om te stoppen met rijden en dat heb ik tijdelijk gedaan maar ging ik nog meer van achteruit. Met paardrijden train je toch veel spieren onbewust. Toen ik weer begon kon ik 10 minuten op paard beetje hobbelen. Nu kan ik weer meer, maar daarna wel rolstoel in. Ik leerde gelukkig iemand kennen die me geholpen heeft en de goede kant op heeft gestuurd, dus ik wil graag andere mensen ook behoeden voor dezelfde fouten.



Denk inderdaad dat ik vaak ook te netjes wil zitten ja heb zonet gereden en wat tips van jullie gebruikt en ging wel al ietsje beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:05 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Ik kreeg het ook voor elkaar om te paard door mijn enkels te gaan. Tegenwoordig rijd ik met goede, leren laarzen. Vrij stugge laarzen idd, ik kan geen kant op en het rijdt heerlijk! Geen zwikkende enkels meer, en zelf minder zere knieen!

Idd heel naar als je op maat gemaakte laarzen nodig hebt. Geen goedkoop grapje. Maar het maakt zo'n verschil!


Ja dat staat dus al heel lang op mijn lijstje hopelijk dit jaar ergens kunnen aanschaffen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:06 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Tape is mijn beste vriend, voor zowel mijn polsen, Elleboog, knieen en enkels. Maar ik ben hypermobiel door ehlers danlos dus voor mij is het amper trainbaar. Heb ook speciaal aangemeten braches.

Dus wat hier boven gezegd wordt is leuk maar geld zeker niet voor iedereen, dus laat zeker uit zoeken waar je hypermobiliteit vandaan komt. Veel gewone therapie en kracht training werken voor mij averechts. Core stability is belangrijk en daar heb ik mijn winst uit kunnen halen.



Van tape gebruiken heb ik nog niet zo veel gehoord. Ja waar het precies van Daan komt is nog niet helemaal duidelijk wel weet ik dat het aan mijn moeders kant in de hele familie wordt doorgeven zegmaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:08 



 
Profiel   

Ik zou alleen niet zomaar zelf gaan tapen, doe dat wel in overleg met een fysio :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 07:59 



 
Profiel   

Ik heb het maar heel mild en zeker niet klinisch te noemen. Bij mij uit het zich door op slot schieten van gewrichten. Wat voor mij ontzettend belangrijk is, is dat mijn beide zitbeenknobbels goed door het zadel ondersteund worden. Ik loop hoe dan ook altijd wel een paar passen kreupel vanuit mijn heupen als ik afgestapt ben maar als de zitting te smal is dan schieten de pijnscheuten door mijn heupen alsof ze uit de kom zijn (is niet zo, maar het is heel pijnlijk).

Voor mij is het belangrijk om mijn bovenbenen ze strechen voor het rijden, ander krijg ik inderdaad een onrustige zit omdat het bekkengebied dan te veel spanning heeft. Ik stap vaak ook los en uit zonder beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:52 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Ik zou alleen niet zomaar zelf gaan tapen, doe dat wel in overleg met een fysio :)



Nee klopt dat lijkt mij ook geen goed plan

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:30 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik heb het maar heel mild en zeker niet klinisch te noemen. Bij mij uit het zich door op slot schieten van gewrichten. Wat voor mij ontzettend belangrijk is, is dat mijn beide zitbeenknobbels goed door het zadel ondersteund worden. Ik loop hoe dan ook altijd wel een paar passen kreupel vanuit mijn heupen als ik afgestapt ben maar als de zitting te smal is dan schieten de pijnscheuten door mijn heupen alsof ze uit de kom zijn (is niet zo, maar het is heel pijnlijk).

Voor mij is het belangrijk om mijn bovenbenen ze strechen voor het rijden, ander krijg ik inderdaad een onrustige zit omdat het bekkengebied dan te veel spanning heeft. Ik stap vaak ook los en uit zonder beugels.

Voor jou kan het nut hebben om te kijken naar een lady's seat.

WoW en Bates hebben ze, en steeds meer merken hebben een zit gemaakt op vrouwen, waarbij de twist van het zadel veel smaller is en het zitvlak breder.
Sowieso moet een zadel ook passen voor de ruiter. Je bekken moet gewoon in een natuurlijke stand kunnen als je zit, anders krijgen mensen onherroepelijk last van heupen en bekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:57 



 
Profiel   

Nee, een smalle twist is dodelijk voor mij, dan heb ik het idee dat mijn schaambeen in stukken breekt, hoe breder hoe beter.
Ik ben zadelpasser dus ik heb de halve ruitersportzaak wel getest :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 14:23 



 
Profiel   

Grappig, nu is ieder bekken natuurlijk anders, voor veel vrouwen is dat echt een opluchting :)

Maar wel lastig om een zadel met een brede twist en breed zitvlak te vinden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 14:28 



 
Profiel   

Ik kan mijn enkels zwikken in m'n laarzen, dus hier alleen maar ouderwetse "kachelpijpen" als laarzen voor extra steun. Daarnaast zit ik voor het mooie een gaatje te kort waardoor ik iets meer druk op m'n beugel kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Grappig, nu is ieder bekken natuurlijk anders, voor veel vrouwen is dat echt een opluchting :)

Maar wel lastig om een zadel met een brede twist en breed zitvlak te vinden :=


Valt wel mee, dat kunnen de Engelsen prima :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:02 



 
Profiel   

Ah nice :D

Tof voor je :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:04 



 
Profiel   

Verschilt natuurlijk heel erg per persoon maar ik ben ook hypermobiel en heel vaak door mijn enkels gegaan. Inmiddels zijn ze veel sterker geworden en heb ik hier veel minder last van. Zoek een goede fysio en goede schoenen zijn uiteraard heel belangrijk. Niet alleen je rijlaarzen maar ook waar je normaal op loopt. Via een fysio zou je ook kunnen kijken of je jouw enkels sterker kunt maken. Succes.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen