Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paniek bij galopsprong voor sprong

 
Profiel   

Hoi allemaal

Even een schets van hoe het rijden eerst ging:
Ik ben een springruiter en ga sinds september 2018 op wedstrijd. Mijn paard is van 2015 en is met weinig wedstrijdervaring bij mij terecht in oktober 2020. We hadden veel problemen in het begin op wedstrijd, aangezien we beiden nog redelijk onervaren waren. Maar met de tijd werd dit beter en kon ik in 4 wedstrijden van een parcours van 50cm naar een van een meter op trainingen in Azelhof. We hadden daarna nog 5 cm hoger proberen te gaan maar toen klapten we beiden dicht. Sindsdien had ik weer veel weigeringen en lukte het af en toe is om een zonder te rijden. Ondanks al die weigeringen (ik weet waardoor die komen) lukte het thuis allemaal prima. Ik reed met gemak naar een sprong van 1m en deed af en toe ook sprongen tot 1m20. Bang ben ik nooit echt geweest voor zo'n hoogtes te springen. Maar het lukte rijtechnisch niet altijd even goed. Ik heb al langer wat problemen gehad met dat ik trek aan mijn teugels of wat duw met mijn zit maar dat kon ik redelijk goed oplossen van zodra ik na dacht. (Ze gaat lopen wanneer ik dit doe)

Nu heb ik sinds een tijdje veel problemen met rustig te blijven bij het aanrijden van een sprong. Ik probeer zelf kalm te blijven maar toch flip ik een galopsprong voor mijn afzet waardoor ik ga duwen met mijn zit of aan mijn teugels trek. Ik heb op een of andere manier schrik gepakt om te springen. Lager gaan gaat niet echt want ik heb dit zelfs op balken :( . Ik denk ook niet dat het echt met hoogte ofzo te maken heeft, of toch niet rechtstreeks. Als ze nu zo'n lijntje zetten ( balk- kruisje-balk-oxer ofzo) waarop je inkomt in draf),zou ik vol zekerheid minstens 1m kunnen springen. Het heeft echt met aanrijden van een sprong te maken.

Momenteel probeer ik dit met mijn lesgever op te lossen door gewoon heel laag en simpel te springen en mezelf proberen onder controle te houden.

Is er iemand die tips heeft voor wat ik kan doen tijdens het rijden of daarbuiten? Mag ook iets in de aard van yoga ofzo zijn. Ik wil hier echt graag door geraken zodat ik terug mijn hoogtes kan beginnen opbouwen en weer op wedstrijd kan.

Alvast dank je wel :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:52 



 
Profiel   

Ik denk dat hier een ouderwetse aanpak het beste werkt : 'problemen losse men steeds op, zoveel mogelijk aan de basis'.

En ik zou een twee-sporen beleid doen.
Te paard: ga op voltigeles. Neem zitles, al dan niet aan de longe. En doe daarna een tijdje vooral oefeningen in correct zitten in de verlichte zit 'on the flat'.

Het 'tweede spoor' is zonder paard. Yoga is uitstekend, wellicht leer je daar precies hoe je je spanning kunt afvloeien.
Wat ook goed kan helpen is les in bijvoorbeeld de Alexander techniek (zeer geschikt voor ruiters) met de centrale benadering 'hoe gebruik je je lichaam?' In diezelfde 'hoek' zijn er bewegingsleer Cesar en/of Mensendieck, waarbij soms ook therapeuten zijn die verstand van paardrijden hebben.
Zelf doe ik via feestboek 'Feldenfit for riders', een variant op bewegingsleer Feldenkrais.

En nog een andere optie zou zijn om te bedenken 'dat het nu zo is, dat jouw onderbewuste al gevaar ziet bij een balk'.
Zo werkt angst: ooit was er 'iets naars/ gevaarlijks/ pijnlijks en dat had te maken met een balk' - voortaan slaat het hersenorgaantje amygdala alarm zodra er een balk in zicht is. En er zijn technieken om je amygdala te 'resetten'. Emdr is daar een voorbeeld van, en ook hier zijn er therapeuten, ook op bokt, die verstand van rijden en ruiters hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 10:00 



 
Profiel   

Je zou ook eens kunnen kijken of je niet eens springlessen kunt nemen bij een andere instructeur. Een vriendin van mij heb ik op hetzelfde punt ontzettend vooruit zien gaan nadat ze bij een andere instructeur is gaan lessen. Andere aanwijzingen en trainen kan heel veel doen voor je inzicht en vertrouwen.
Buiten het rijden om zou je eens kunnen kijken naar Meditaties. Er zijn heel veel meditatie apps en dit is helemaal niet zweverig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen