Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard is scheef en ontspant niet

 
Profiel   

Hey!

Ik heb sinds een aantal maanden een paard dat ik lease. Ze is al rond de 9 jaar en was nog niet heel lang ingereden voordat ze naar stal kwam. (was eerst fokmerrie)

Vanuit de lessen hameren ze erg op het nageeflijk rijden en willen ze dat ik haar 'loswrik'. Nu ben ik het daar zelf niet geheel mee eens en ondanks dat ik weet dat ik snel te lange teugels heb en ze erg in de teugels hangt, maar ik heb het idee dat ik haar hierdoor meer in de krul moet trekken dan dat zij vanuit ontspanning de nageeflijkheid opzoekt. Met als resultaat dat mijn armen/handen aan het eind helemaal gaar zijn. Ze drukt haar neus helemaal naar voren of probeert snel onder mij weg te lopen. Er zijn wel wat korte momenten dat ik een tik ontspanning voel, maar dit is vaak van korte duur.

Daarnaast trekt ze ontzettend scheef. Ik wil dit graag oplossen maar ze zijn bij ons niet erg van het rechtrichten op stal en het is mij niet toegestaan om een instructrice van buitenaf uit te nodigen. Ik heb het gevoel dat wanneer zij minder scheef is en minder blokkeert dat de nageeflijkheid vanzelf wel komt, maar mijn lessen focussen niet echt op het rechtmaken van het paard.

Heeft iemand tips? Eventueel filmpjes waarmee ik zelf aan de slag kan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:19 



 
Profiel   

Bij TAKT-academy kun je een (online) cursus over de verticale balans volgen inclusief oefeningen om dit te verbeteren. Ik zie net dat er op 14 februari weer een cursus begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:25 



 
Profiel   

Wat jammer dat je geen instructie van buitenaf mag, want dit is helemaal niet goed, wat ik hierboven lees. Ik zou je graag helpen, maar dat mag dus helaas niet.

Ik snap jou helemaal dat het niet goed voelt om die 'krul' (want nageeflijkheid is iets heel anders) te eisen. Het is ook helemaal niet goed om dat te doen. Het feit dat ze haar neus eruit wil duwen naar voren, is juist wel goed! Als je dat tegenhoudt, ja, dan gaat ze inderdaad rennen. Dat je je teugels te lang laat worden, is dus helemaal niet erg! Sterker nog, ik ben voorstander.
De scheefheid los je in ieder geval niet op door de teugels strak en kort te nemen. In tegendeel, je stimuleert de scheefheid er juist mee.

Edit: TAKT Acadamy is inderdaad een goede eerste zet! (maar ik ben bang dat het niet mag van jouw stal...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:26 



 
Profiel   

Ik ga zeker even kijken naar TAKT. Heb even snel gelezen dat ik filmpjes op kan sturen tijdens de cursus en dan feedback ontvangen. Daar kunnen ze op stal geen bezwaar tegen hebben gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:33 



 
Profiel   

Bwr_malene_nootenboom op instagram maakt hele duidelijke filmpjes, zit vast ook iets tussen waar jij wat mee kunt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:38 



 
Profiel   

Dit klinkt inderdaad niet als een manier van rijden waar het paard beter van wordt.

Voor de scheefheid kan je in ieder geval alvast beginnen met veel op de binnenhoefslag rijden. En dan uiteraard proberen om haar recht te houden.

Staat ze verder wel goed aan je beenhulpen en is ze goed actief? Zo niet, dan is dat ook een belangrijk werkpunt voordat je aan de voorkant bezig kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:44 



 
Profiel   

Heb je mogelijkheid om buitenritten te doen?
Lekker veel rechtuit rijden kan nog wel eens goed zijn voor het scheefheid. Mijn vorige pony werd daar duidelijk beter van.
Lekker veel kilometers maken buiten rechtuit en laat haar zelf maar zoeken naar haar balans, dus teugels los met licht contact en rijden maar :)

Bij mijn draver die rechtsom scheef is en dus snel van de hoefslag af gaat richting midden helpt het als ik bij rechtsom meer op mijn linkerbil ga zitten en met mijn binnenbeen hem terug naar de hoefslag duw. Hij begint het te begrijpen en loopt in stap al niet meer met zijn hoofd naar buiten gericht. In draf werken we nog hieraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 15:54 



 
Profiel   

jennglenn schreef
Hey!

Ik heb sinds een aantal maanden een paard dat ik lease. Ze is al rond de 9 jaar en was nog niet heel lang ingereden voordat ze naar stal kwam. (was eerst fokmerrie)

Vanuit de lessen hameren ze erg op het nageeflijk rijden en willen ze dat ik haar 'loswrik'. Nu ben ik het daar zelf niet geheel mee eens en ondanks dat ik weet dat ik snel te lange teugels heb en ze erg in de teugels hangt, maar ik heb het idee dat ik haar hierdoor meer in de krul moet trekken dan dat zij vanuit ontspanning de nageeflijkheid opzoekt. Met als resultaat dat mijn armen/handen aan het eind helemaal gaar zijn. Ze drukt haar neus helemaal naar voren of probeert snel onder mij weg te lopen. Er zijn wel wat korte momenten dat ik een tik ontspanning voel, maar dit is vaak van korte duur.

Daarnaast trekt ze ontzettend scheef. Ik wil dit graag oplossen maar ze zijn bij ons niet erg van het rechtrichten op stal en het is mij niet toegestaan om een instructrice van buitenaf uit te nodigen. Ik heb het gevoel dat wanneer zij minder scheef is en minder blokkeert dat de nageeflijkheid vanzelf wel komt, maar mijn lessen focussen niet echt op het rechtmaken van het paard.

Heeft iemand tips? Eventueel filmpjes waarmee ik zelf aan de slag kan.


Paar kleine tips waar je wellicht wat mee kunt:

-Als het paard gaat hangen in je hand geef dan je hand mee naar voren zodat ze niets heeft om op te hangen en vul aan met je been. Zorg dat je zelf zo los en ontspannen mogelijk bent in je armen, ga mee in de beweging en houdt zelf nergens vast.

-Maak het paard aan je been, vanuit activiteit aan de achterkant krijg je nageeflijkheid. Dit kun je doen door overgangen en/ of tempowisselingen te maken.

https://correctedressuur.wordpress.com/ ... n-de-mond/

Hier staat wat meer en uitgebreidere informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 16:01 



 
Profiel   

Het is voor een (voormalige) fokmerrie niet vreemd als die wat scheef is in het SI-gewricht. Dat hoeft geen ramp te zijn (is het soms wel) maar betekent wel dat recht rijden en recht richten wat meer aandacht vergt en zal blijven vergen.

Je kan dit zelf controleren, maar er is wel een helper en een beetje een geoefend oog voor nodig. Zet het paard recht en vierkant (dus beide voorbenen naast elkaar en beide achterbenen naast elkaar en onder de massa) op een rechte harde ondergrond. Bijvoorbeeld het (betonnen) gangpad tussen de stallen. Zorg ervoor dat het paard goed stil staat. Ga op een veilige afstand recht achter het paard staan en kijk via de lijn staartwortel-schoft-kruin naar het hoogste punt van de achterhand ("het dakje"). Is dit gelijk, of staat het aan 1 kant wat hoger? Als het aan 1 kant wat hoger staat is het paard scheef in het SI-gewricht.

Hier kan je er meer over lezen:
https://horseconnect.nl/bekkenproblemen ... n-trainen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 16:14 



 
Profiel   

Ten eerste +:)+

Klasse dat je niet meedoet aan die rare dingen, maar op zoek gaat naar echte oplossingen!
jennglenn schreef
Vanuit de lessen hameren ze erg op het nageeflijk rijden en willen ze dat ik haar 'loswrik'. Nu ben ik het daar zelf niet geheel mee eens.

Er is een reden voor gedrag, doorgaans.
En rondom bewegen heeft het zin om naar 'evenwicht/ balans' te kijken.

Een extra tip mbt informatie: 4dimensiondressage op feestboek.
Of bijv Mvantielpaardenrevalidatie op fb.
Super korte samenvatting: een paard dat eerst 'rompstabiliteit' opbouwt (denk core spieren) kan daarna vier benen en hals en hoofd 'vrijelijk' bewegen.
... en als je met toeters en bellen een dier in de krul weet te krijgen, maar zonder rompstabiliteit, zonder bekkenkanteling 'dan wordt het nooit samen dansen'.
De eerste stap in het proces is verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Citaat
en ondanks dat ik weet dat ik snel te lange teugels heb en ze erg in de teugels hangt

'alles wat het paard vastpakt, laat jij los', zei mijn instructrice twintig jaar geleden al.
Zodra je meer gewicht krijgt dan bijvoorbeeld drie gram, ga je naar voor met 1 of 2 handen, terug en herbeginnen. (En soms 1000x herhalen.)

En let op: 'hangen / op de teugel zijn' kan ook vermoeidheid zijn.

Citaat
Ze drukt haar neus helemaal naar voren of probeert snel onder mij weg te lopen. Er zijn wel wat korte momenten dat ik een tik ontspanning voel, maar dit is vaak van korte duur.

Er zijn helaas mensen die urenlang rijden met vele kilo's in hun handen - en het dier gaat er juist meer op de voorhand van lopen.
Citaat
Daarnaast trekt ze ontzettend scheef. Ik wil dit graag oplossen maar ze zijn bij ons niet erg van het rechtrichten op stal en het is mij niet toegestaan om een instructrice van buitenaf uit te nodigen. Ik heb het gevoel dat wanneer zij minder scheef is en minder blokkeert dat de nageeflijkheid vanzelf wel komt, maar mijn lessen focussen niet echt op het rechtmaken van het paard.

Heeft iemand tips? Eventueel filmpjes waarmee ik zelf aan de slag kan.

De basis van recht maken gaat als volgt:
neem na rondstappen aan de lange teugel zachtjes contact zonder de halshouding te beïnvloeden - en voel terwijl je meeveert.
Voel je bijvoorbeeld in de rechterteugel iets meer gewicht:
dan draagt rechtsvoor meer gewicht.
Oplossing: blijf van de rechterteugel af,
zit zelf iets 'op links'
en houd je linkerhand zo dat de neus van je dier voor het linkervoorbeen komt. (Dwz dit gaat over hoofd, hals en schouders die iets opzij gaan.)

En 'het schot maakt het dier scheef'.
(Uiteraard, scheefheid is aangeboren, maar los daarvan doet het schot ook wat.)
De binnenhoefslag heeft zin,
op de hoefslag altijd beide handen iets naar binnen en het binnenoog moet 'schemeren'.
(Gesteld dat je dier meer gewicht op rechts heeft, is die zeer belangrijk op de rechterhand, en een kwestie van kijken wat werkt op de linkerhand.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-02-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 21:53 



 
Profiel   

Zodra er iets gewrikt moet worden aan mijn paard zoek ik een andere instructrice. Begin opnieuw naast je paard, eerst rechtrichten zodat hij leert dat het fijn kan zijn zijn hoofd zelf te dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 22:25 



 
Profiel   

met rechtrichten komt ook de ontspanning :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 22:34 



 
Profiel   

Ik ga mee met mijn voorgangers, Nageeflijkheid dwing je inderdaad niet af, dat krijg je cadeau. Rechtrichten gaat je veel antwoorden geven, voor mij viel hiermee de puzzel op zijn plek.

Takt academy heeft inderdaad veel informatie én een periodieke gratis masterclass over de scheefheden. En bij 4 dimension dressage is een online cursus beschikbaar, die wordt gehost door platform Horse in mind. Ook de boeken van beide partijen geven veel informatie.
Succes! Je intenties en gevoel zitten al op de goede weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:00 



 
Profiel   

Annenas schreef
Bwr_malene_nootenboom op instagram maakt hele duidelijke filmpjes, zit vast ook iets tussen waar jij wat mee kunt!


Wordt niet heel gelukkig van haar content, veel spannings signalen bij de paarden zoals staart zwiepen, onrustige hoofd hals houding en dito oren spel

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:01 



 
Profiel   

Mag je met trailer het erf af, zo ja, zoek dan instructie waar je bij degene mag lessen. Stop met de lessen op jou locatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:28 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
Annenas schreef
Bwr_malene_nootenboom op instagram maakt hele duidelijke filmpjes, zit vast ook iets tussen waar jij wat mee kunt!


Wordt niet heel gelukkig van haar content, veel spannings signalen bij de paarden zoals staart zwiepen, onrustige hoofd hals houding en dito oren spel

Ik ben er ook geen fan van. Maar ook niet van Mireille den Hoed. Ik vind het hele verhaal onlogisch en de manier waarop zij werken is imo je paard in de steek laten.

Wat Janneke zegt snijdt wel hout. Begeleid je paard in trainen van gelijk gewicht op beide voorbenen, core stability.


Kinke schreef
met rechtrichten komt ook de ontspanning :)

Dit. En dat is waar de takt academy imo fout gaat, want om je paard recht te richten moet je er wel aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:34 



 
Profiel   

Houden we er rekening mee dat TS het paard least?

Ik vermoed zomaar dat dit een paard van de stalling is en ze waarschijnlijk niet zomaar het paard mag meenemen naar een andere locatie om daar te lessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:45 



 
Profiel   

Ja, daar houden we rekening mee. Daarom geven we haar ook tips, die ze via internet kan toepassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:49 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ja, daar houden we rekening mee. Daarom geven we haar ook tips, die ze via internet kan toepassen.

Snap ik.

Maar is het sowieso niet beter als een instructeur meekijkt? Ik vind filmpjes bekijken fijn maar in de praktijk is het toch lastiger om het toe te passen.


@TS misschien kan je even met de instructeur zelf praten en vragen of ze wat wil kijken naar het rechtrichten? Normaal... En ik herhaal "Normaal" zou deze toch een beetje kennis moeten hebben van basis rechtrichten.

Soms zijn instructeurs ook fijner als je privéles neemt bij hen.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-02-22 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:51 



 
Profiel   

wemkelover schreef
Mag je met trailer het erf af, zo ja, zoek dan instructie waar je bij degene mag lessen. Stop met de lessen op jou locatie.


Dit, of wordt lid van een rijvereniging waar je kliniqs kunt volgen. Dat neusje eruit kan positief zijn maar als die te ver naar voren of te diep gaat kan het ook te maken met een gebrek aan balans. Ook omdat het paard gaat rennen. Dan kun je beginnen met rechtrichten maar dat is dan een stap te ver in de basis. Dus obv deze info durf ik je nog geen tips te geven. Heb je een filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 15:53 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ik vermoed zomaar dat dit een paard van de stalling is en ze waarschijnlijk niet zomaar het paard mag meenemen naar een andere locatie om daar te lessen.


Art_Ificious schreef
Avalanche schreef
Ja, daar houden we rekening mee. Daarom geven we haar ook tips, die ze via internet kan toepassen.

Snap ik.

Maar is het sowieso niet beter als een instructeur meekijkt? Ik vind filmpjes bekijken fijn maar in de praktijk is het toch lastiger om het toe te passen.


Serieus? Misschien in oplossingen denken ipv problemen?

Ze geeft zelf al aan dat ze niet blij is met deze instructie en dat er geen les van buitenaf mag komen.

Dan blijft internet over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 16:02 



 
Profiel   

Ja ik ben serieus... Omdat ik het zelf ervaren heb.

Groepsles: niet veel te leren, ook niet veel commentaar gekregen.
Privé les bij diezelfde instructeur kreeg ik ineens veel betere tips en aanwijzingen en voelde het paard stukken fijner aan.

Als de Groepsles een grote groep is, is het voor instructeurs vaak lastiger op op 1 persoon echt te focussen. Dan kan je beter wel eens vragen of ze een privéles wil geven en pas dan kan je eigenlijk zeggen of instructeur goed of niet goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 18:48 



 
Profiel   

Sorry, maar als ze in de les willen dat ze het paard loswrikt, denk je dan serieus dat dat in een privéles anders zal zijn?

TS heeft 2 opties: les op stal, en internet.
Les op stal is niet goed. En ik ben werkelijk nog nooit een instructeur tegen gekomen die in de groepslessen de leerlingen aanleert de paarden in de krul te trekken en dan privé het ineens correct aanpakt.

Blijft over: internet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 18:55 



 
Profiel   

TS ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt en hoe goed je ruitergevoel is. Kun je zelf goed haar scheefheid voelen? Als je er naast staat en met haar zou werken, zoals bijvoorbeeld de dubbele longe kun je het ook zien en dan corrigeren. Voor het paard kan het makkelijker zijn om dit eerst te leren zonder ruitergewicht. Ik train de paarden altijd eerst aan de dubbele longe zodat ze grotendeels recht zijn, kunnen ontspannen en dragen en dat maakt het daarna een stuk makkelijker als je er op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 19:01 



 
Profiel   

Zoek voor het rechtrichten een juf die jou en je paard leert dat hij zichzelf kan dragen. Een juf die je leert het paard in de juiste houding vast te houden daar heb je niks aan. Is de eigenaar van het paard het er allemaal niet mee eens, zoek dan een ander paard (het liefst met een andere eigenaar) want hier kom je niet verder mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 19:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen