Hengst berijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BikkeldeKat1
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-01-22
Woonplaats: Noordoostpolder

Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 10:21

Hoi!
Ik heb sinds kort 2 verzorgpaarden, een welshruin van 4 en een arabierenhengst van 6. Maar het probleen is, ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met hengsten. Heeft iemand tips of iets dergelijks?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:23

Niks mee doen tot je degelijke begeleiding hebt, bijvoorbeeld in de vorm van (grond)les en diegene je alles kan bijbrengen.
Niet zelf gaan zitten aanmodderen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:50

Als de eigenaar vindt dat je hem kan verzorgen, neem ik aan dat er geen problemen te verwachten zijn. Hoe meer je ze als anders gaat zien, hoe meer kans op problemen, want ze gaan uit van jouw gedrag. Het kan ook heel erg verschillen van paard tot paard, dus ik zou bij de eigenaar vragen hoe of wat.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar mensen moeten er rekening mee houden dat je voor het begeleiden van een hengst 18 moet zijn, hoewel je er wel op mag rijden voordat je 18 bent. (Op wedstrijd gelden eigen regels betreffende minimum leeftijd berijden.)
Dit is belangrijk om te weten in verband met aansprakelijkheid bij incidenten.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:56

De enige tip die ik kan geven heel erg consequent zijn en blijven en altijd op je hoede blijven. Zodra de hormonen het overnemen kan het een heel ander paard worden. Ik vind het een linke combinatie..maar goed, sluit me aan bij dat het verstandig is om hulp en begeleiding in te schakelen.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:16

Eens moet je ervaring opdoen, Elisa2. Als je gewoon een paardenmens bent die paarden de baas kan, en dan met name op intellect, en vlot correct kan corrigeren, maakt het verder niet uit wat voor soort paard je in handen krijgt. Je moet altijd consequent zijn en op je hoede, ongeacht het geslacht van een paard. En nogmaals, ik neem aan dat als een eigenaar denkt dat het geen probleem is, denk ik niet dat we een probleem moeten máken. En de eigenaar is in de eerste plaats het aanspreekpunt, die draagt ook de verantwoording. Ik denk ook niet dat je zomaar anderen erbij moet halen zonder overleg met de eigenaar.


TS, misschien kun je meer uitwijden over wat je taken precies zijn en in hoeverre de eigenaar betrokken is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:18

Wat rijden betreft zijn met hengsten gewoon paarden. Ik zou ze alleen niet achter op een hengstige merrie parkeren. ;)

Maar ik neem aan dat de eigenaar zijn/haar eigen paard kent en jou daarin kan begeleiden.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:36

Lusitana schreef:
Eens moet je ervaring opdoen, Elisa2. Als je gewoon een paardenmens bent die paarden de baas kan, en dan met name op intellect, en vlot correct kan corrigeren, maakt het verder niet uit wat voor soort paard je in handen krijgt. Je moet altijd consequent zijn en op je hoede, ongeacht het geslacht van een paard. En nogmaals, ik neem aan dat als een eigenaar denkt dat het geen probleem is, denk ik niet dat we een probleem moeten máken. En de eigenaar is in de eerste plaats het aanspreekpunt, die draagt ook de verantwoording. Ik denk ook niet dat je zomaar anderen erbij moet halen zonder overleg met de eigenaar.


TS, misschien kun je meer uitwijden over wat je taken precies zijn en in hoeverre de eigenaar betrokken is.


Zo te lezen is TS een paardenmeisje..dat is wat anders dan paardenmens. Ik zou nooit kinderen bij een hengst laten, hoe braaf dan ook zonder begeleiding. Mensen onderschatten het gedrag van hengsten vaak, zeker als de hormonen opspelen. Heb er vaak genoeg ellende en bijna ongelukken van gezien, wellicht zijn arabische hengsten braver maar dan nog. Niet zonder begeleiding, iemand moet ook juist leren van anderen met ervaring hoe ze met paarden om moeten gaan.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:37

Heb je les? Kan je instructeur je helpen?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:00

Elisa2 Het paardenmens zijn is niet specifiek op TS gericht, maar algemeen voor iedereen die meeleest en betreffende omgang met paarden. En ik ga niet iemand beoordelen zonder enige info anders dan een vraag. Leeftijd zegt ook niks.
En nogmaals, ik ga er vanuit dat de eigenaar een en ander in kan schatten. Er zit op Bokt een meisje dat zonder zadel op haar Arabier ter dekking gaat en zo ook weer terug rijdt. Ik bedoel maar. Ik had zelf een Welsh hengst in kinderlessen meelopen. Mijn vriendin had een Arabische hengst waar ik nog niet een hinnik uit gehoord heb en waar iedereen op weg kon rijden.
Er zijn echt wel makke hengsten en de meeste problemen die ik gezien heb kwamen voort uit het "help het is een hengst complex" dat zorgt dat je ze anders benadert en waar ze dan weer gebruik van kunnen maken.
Het is in de eerste plaats gewoon een paard en streken moet je van geen enkel paard tolereren. De opvoeding die het paard genoten heeft is erg bepalend.

Ik hoop dat TS wat meer uit wil wijden over haar ervaringen in het algemeen, en wat precies van haar verwacht wordt.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:54

Ik heb een 7 jarige Welsh a hengst die sinds zijn derde jaar merries dekt. Hij is mijn makkelijkste pony. Loopt gewoon 24/7 in de wei met de andere pony's (leeftijd 8 maand TM 21jaar)
Ik rij zelf aangespannen met hem en er rijden kinderen op in de leeftijd van 3 jaar tot 11 jaar.
Ik heb liever een hengst dan een merrie :o
Hij wordt niet anders behandeld dan mijn andere pony's.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:54

Mijn ervaring met hengsten is dat ze in een moment vol hormonen vreselijk sterk zijn. En dat het op dat moment moeilijk is om tot ze door te dringen.

Je moet daarom goed voorbereid zijn, vooruit denken, en sowieso zorgen voor een consequente opvoeding.

Ik heb met hengsten gewerkt die ontzettend lief waren, naast een merrie op buitenrit of op de trailer. Makkelijk in de omgang, tikje luie paarden zelfs.
Maar ook meer aanwezige, brullerige types die zeer alert zijn op hun omgeving en zich vlug druk maken.
Sommige hengsten zijn erg happerig en in je persoonlijke ruimte, dat wil je niet dus consequent zijn daarop.

Wat de meesten hier al zeggen en zich afvragen...hoe is je ervaring? heb je hulp?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:01

Op het moment dat je als verzorger híer moet vragen wat je moet doen, vraag ik me echt af waar de eigenaar is én waar het verstand van de eigenaar is. Die is nl altijd verantwoordelijk.

TS: ga naar de eigenaar. Kan die je niets vertellen/leren, ren dan heel hard weg. Een eigenaar die je niet begeleidt (en dat is ongeacht of het een hengst is of niet, of het een 2-jarige of een 20-jarige is, of dat het een mini-Shet of een Shire is en alles ertussen) is kennelijk niet geinteresseerd. Niet in jou maar ook niet in wat er met z'n paard(en) gebeurt.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:28

Hoi TS, hoe oud ben je en welke ervaring heb je met paarden?

Ik zou deze vraag neerleggen bij de eigenaar, dat lijkt me het meest verstandig.

Verder verschilt het natuurlijk per hengst. Ruim 2 jaar geleden kocht ik een 4 jarige NF ruin, niet wetende dat hij pas net gecastreerd was, voor mijn dochter (toen net 14)
Omdat hij zo jong was, heeft ze sowieso direct veel begeleiding gehad en heeft hij nog 6 weken bij haar instructrice gestaan, zodat mijn dochter 3x per week met hem bij haar kon lessen en zij hem bij kon rijden.
Hij was nl. best wat veel in het begin. Door deze begeleiding is het helemaal goed gegaan en kan mijn dochter met hem lezen en schrijven. Het allerbelangrijkste schrijft Elisa al; altijd consequent blijven! Zowel aan de hand, als onder het zadel.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:41

Ts, ik neem aan dat de eigenaar je hier in begeleid?

Bij hengsten moet je consequent zijn (bij alle paarden overigens maar bij hengsten iets meer naar mijn eigen ervaringen). Verder nooit onnodig risico’s nemen!

7ofhearts

Berichten: 2758
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Hengst berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:35

TS, hoe oud ben je?
Ik kan dit niet zo gauw terug vinden.

Zelf was ik in de 20 toen ik een aanbod kreeg om me met twee arabieren te gaan bemoeien waarvan een hengst.
De eigenaar zag geen enkel probleem toen ik vertelde dat ik met hengsten geen ervaring had.
Zelf dacht ik daar heel anders over en heb het niet gedaan.
Heb vaker simpelere dingen eenvoudig fout zien gaan, ook met "ervaren "paardenmensen.