Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard weer rijden na 2 maanden (hoe opbouwen?)

 
Profiel   

Hoi, ik vroeg mij af of iemand tips heeft voor hoe ik het beste een paard weer onder het zadel kan brengen na 8 weken niet gereden te zijn. Ik kan mij voorstellen dat dit rustig opgebouwd zal moeten worden, maar ik heb geen idee hoe. Het gaat namelijk niet om een peesblessure & hij is meerdere keren per week gedurende die periode gelongeerd met balkjes en cavaletti erbij. Hij heeft dus niet compleet stil gestaan, alleen is hij niet meer onder het zadel geweest. Wij moesten zijn houding veranderen (onderlijn versterken zodat hals kan gaan zakken en bovenlijn omhoog kan gaan ivm startende kissing spines). Iemand tips/ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 09:30 



 
Profiel   

gewoon gaan rijden? misschien eerst even keer half uurtje en niet teveel verwachten dat alles meteen perfect gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 09:42 



 
Profiel   

Binnen 8 weken bouwt een paard de spieren en conditie niet noemenswaardig af dus je kunt gewoon weer oppakken. Belangrijker is dat je een goed schema krijgt voor de KS, daar moet je waarschijnlijk wel zorgvuldig in opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 09:48 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Binnen 8 weken bouwt een paard de spieren en conditie niet noemenswaardig af dus je kunt gewoon weer oppakken. Belangrijker is dat je een goed schema krijgt voor de KS, daar moet je waarschijnlijk wel zorgvuldig in opbouwen.


Oke, goed om te weten! We moeten voor nu deze maanden vooral veel grond- en longeerwerk doen met een elastiek erachter. Het was beginnende KS gelukkig, nog niet officieel te diagnoseren als KS. Voor nu ligt de focus dus vooral op het ontwikkelen van de onderlijn zodat de rug niet meer zo weggedrukt wordt. Vind het wel lastig, want weet er zelf niet veel van (eerste paard) en kan er geen instructeurs oid bij halen ivm droes op de stalling. Hopen dat voldoende oefeningen vanaf de grond en longeerwerk het vooruit kan gaan helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 09:58 



 
Profiel   

Verdiep je eens in 4 dimensie dressage van Karin Leibbrandt.

Ik zou NIET rijden voordat je echt goede handvaten hebt. Het paard eerst echt zichtbaar in verticaal evenwicht is, de hals op lengte kan houden en ZICHTBAAR de schoft lift.
Als het paard dat onbelast nog niet kan en nog niet langere tijd kan volhouden moet je nog niet gaan rijden.

Dan maar liever geduld hebben.

Via Horse in mind kun je nu een online cursus volgen van Karin Leibbrandt. Dan begrijp je in ieder geval waar je op moet letten en hoe je je paard in balans kunt brengen aan de enkele longe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 12:05 



 
Profiel   

annerosa22 schreef
Oke, goed om te weten! We moeten voor nu deze maanden vooral veel grond- en longeerwerk doen met een elastiek erachter. Het was beginnende KS gelukkig, nog niet officieel te diagnoseren als KS. Voor nu ligt de focus dus vooral op het ontwikkelen van de onderlijn zodat de rug niet meer zo weggedrukt wordt. Vind het wel lastig, want weet er zelf niet veel van (eerste paard) en kan er geen instructeurs oid bij halen ivm droes op de stalling. Hopen dat voldoende oefeningen vanaf de grond en longeerwerk het vooruit kan gaan helpen!


Ik ben over de vloer geweest bij Linda Tellington en Karin Leibbrandt: beiden van harte aanbevolen. (YT, FB etc is your friend, zoek op tteam, ttouch, LTJ en 4dd en 4dimensiondressage.)

Het elastiek achterom heet bij Linda Tellington 'the promise of engagement' : de belofte dat de verzameling er aan komt - maar het gaat er om 'dat het paard voelt dat hij achterbenen heeft', wat helpt om het bekken te kantelen.
Dit wordt aangevuld met buiklifts, schoftlifts, ruglifts; bodywraps en zaken als 'werken met de staart' en de benen.
Gewoon een beetje aan snuffelen en zodra het kan ivm de droes iemand laten komen. (Ttouch lijkt makkelijk en soms is dat ook zo, maar het is een 'hele nieuwe wereld'.)

En online staat er veel over 4dd. Wat mij betreft is het een onderdeel van de klassieke dressuur, en speciaal ontwikkeld om zaken als KS te voorkomen of te genezen.
Uitermate geschikt voor beginners.
Maar ook hier geldt: voor velen is het een nieuwe manier van werken en na het rondkijken op het web is een instructrice laten komen geen luxe.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 19:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen