Handhouding verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:00

Hoii!!

Geeen idee of het hier goed staat, maar ik loop eigenlijk al sinds ik 7 jaar geleden ben begonnen met rijden tegen een probleem: mijn handhouding

Nu ik sinds een jaar les heb van mijn instructrice gaat het al beter, maar nog niet waar ik wil zijn.

Mijn probleem zit hem vooral in dat mijn handen mee bewegen en onrustig "omhoog" gaan als het ware. Ik zaag volgensmij niet maar beweeg teveel mee denk ik? In galop is mijn handhouding gewoon prima en dan loopt mijn paard echt in een fijne, rustige aanleuning. In stap is dit iets minder, maar alsnog prima, maar in draf is het echt nog niet goed. Doordat ik onrustig ben in mijn handhouding neemt mijn paard dit over in zijn aanleuning. Als iemand anders er op rijdt met een stille handhouding heeft hij namelijk een rustige aanleuning. Aan mij de taak om dit te verbeteren en met mijn lessen oefenen we hier echt op en gaat het ook al beter. Alleen hoe kan ik het oefenen als ik alleen rijdt?

Ik heb een filmpje geplaatst om het idee te schetsen. Ik weet dat mijn houding echt alles behalve goed is en dit wil ik graag verbeteren, dus als jullie (op een normale manier :D ) tips hebben hoor ik het graag.


https://www.youtube.com/watch?v=GomlLbPnLTQ

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:07

Je handen niet "stil" kunnen houden komt voort uit een zit die niet onafhankelijk is, ik zou zitlessen gaan nemen aan de longe. Je zit ook teveel "op" je paard inplaats van er in zeg maar, ik denk dat een ander zadel je ook zou kunnen helpen. Benen langer en meer leren zitten en voelen.

Misschien de beugels eens twee gaten langer doen en je been lang maken en lang houden, ik zie je ook veel onnodig been geven wat betekent dat je paard niet aan het been is en je deze ook afstompt op deze manier. Sowieso leren been te geven met je kuit ipv je hak optrekken.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:10

Voor je hand probleem kreeg ik de tip om tijdens het rijden mijn handen bewust bij het gaan staan naar beneden te doen.

Voor de overige problemen, kan ik je lessen op Joker en daarna op je eigen paard via een houding en zit instructeur ten zeerste aanbevelen. Er zijn meerdere houding en zit instructeurs met Joker, ik kan je mijn eigen instructeur Roos Dyson van Gepaard met een lach ten zeerste aanbevelen. Afgelopen weekend weer les gehad en met echt kleine aanpassingen, zie je echt al mooie verandering in zowel ruiter als paard.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:10

Wat ik zoal zie is dat je beugelriemen te kort zijn. Daardoor kom je veel te ver omhoog uit het zadel. Hoeft echt maar paar cm.
Omdat je zover omhoog gaat, gaan je handen mee.
Kan het op filmpje niet heel goed zien op de telefoon, maar het lijkt ook dat je armen niet goed aansluiten.
Verder is het de bedoeling dat je lichaam "tussen je armen" op-en-neer gaat.

Dit kan vast door anderen beter uitgelegd worden

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:12

Elisa2 schreef:
Je handen niet "stil" kunnen houden komt voort uit een zit die niet onafhankelijk is, ik zou zitlessen gaan nemen aan de longe. Je zit ook teveel "op" je paard inplaats van er in zeg maar, ik denk dat een ander zadel je ook zou kunnen helpen. Benen langer en meer leren zitten en voelen.

Misschien de beugels eens twee gaten langer doen en je been lang maken en lang houden, ik zie je ook veel onnodig been geven wat betekent dat je paard niet aan het been is en je deze ook afstompt op deze manier. Sowieso leren been te geven met je kuit ipv je hak optrekken.


Mijn beugels 2 gaten langer doen hebben we inderdaad al geprobeerd, maar hierdoor ging ik ook niet veel stiller zitten maar dit is wel een goede om nog eens te proberen. Dat met mijn been klopt inderdaad en we hebben hard getraind om hem weer aan mijn been te krijgen. Inmiddels reageert hij zo goed op mijn been dat ik zonder spoortjes etc rijdt en hem dus zo min mogelijk probeer 'af te stompen' :)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:14

Marie111 schreef:
Wat ik zoal zie is dat je beugelriemen te kort zijn. Daardoor kom je veel te ver omhoog uit het zadel. Hoeft echt maar paar cm.
Omdat je zover omhoog gaat, gaan je handen mee.
Kan het op filmpje niet heel goed zien op de telefoon, maar het lijkt ook dat je armen niet goed aansluiten.
Verder is het de bedoeling dat je lichaam "tussen je armen" op-en-neer gaat.

Dit kan vast door anderen beter uitgelegd worden


Kan inderdaad kloppen dat ik te kort zit, ik heb vanaf het begin al de neiging om te kort te zitten omdat ik me dan 'veiliger' voel. Wellicht kan ik mijn beugels wat langer zetten inderdaad

Moonlight17 schreef:
Voor je hand probleem kreeg ik de tip om tijdens het rijden mijn handen bewust bij het gaan staan naar beneden te doen.

Voor de overige problemen, kan ik je lessen op Joker en daarna op je eigen paard via een houding en zit instructeur ten zeerste aanbevelen. Er zijn meerdere houding en zit instructeurs met Joker, ik kan je mijn eigen instructeur Roos Dyson van Gepaard met een lach ten zeerste aanbevelen. Afgelopen weekend weer les gehad en met echt kleine aanpassingen, zie je echt al mooie verandering in zowel ruiter als paard.

Dat is een goede, ik ga haar eens opzoeken!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:15

Meestal zie je dit ook als iemand (onbewust) aangespannen schouders heeft.
Je kan natuurlijk ook gewoon even een bokriempje aan je zadel toen en deze met je pinken bijvoorbeeld vasthouden tijdens het rijden. Dan kun je misschien het gevoel ontwikkelen waar je handen zo ongeveer zouden moeten blijven.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:56

Ik zie iemand die te actief probeert licht te rijden, zo van: als ik het maar doe dan loopt mijn paard wel door.
Ook met korte beugels (zoals jij nu gebruikt) kun je rustiger en minder fanatiek leren lichtrijden.
Door je fanatiek rijden zijn je benen ook heel onrustig.

De tip van een boktriempje is ook een goede of een touw om de hals, dan kun je voelen hoe je kan lichtrijden zonder je handen mee omhoog te nemen.

Mijn tip: eerst de beugels 1 gaatje langer en tussendoor eens in verlichte zit gaan zodat je voldoende druk op de beugels houdt.
En dan proberen voor je gevoel iets trager licht te rijden (niet dat je paard langzamer gaat, maar jij wel). En evt stukjes doorzitten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:09

Ook een goede balansoefening: zit sta sta zit sta sta zit. Zonder aan de teugels te hangen voor evenwicht.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:34

Ik zie inderdaad dat bij het lichtrijden je handen mee op en neer gaan. Ik denk zeker dat je stijgbeugels minstens 2 gaatjes langer mogen. Dit kun je rustig aan doen zodat het niet ineens een groot verschil is. (1 gaatje langer per week/per 2 weken) En verder gewoon veel les pakken en veel oefenen, je kunt dit het beste leren door veel te rijden en veel te oefenen op balans enzo... Je moet ook tijdens het lichtrijden je handen niet stil houden, ze moeten juist meebewegen. Het contact met de mond van je paard moet stil zijn, en omdat je paard beweegt zullen je handen moeten meebewegen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:40

Bij paardrijden is het belangrijk dat je al je ledematen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen. Ik zie op jouw filmpje dat alles met elkaar mee gaat, het zijn niet alleen je handen die mee gaan met je bovenlichaam, maar het gaat ook nog eens mee met je benen die been geven.

Ik denk dat er veel te winnen is in een stukje bewustwording van je lichaam en daar is zitles zeker geschikt voor.

Daarnaast komt dat gebrek aan onafhankelijk ook vaak door spanning in het lichaam. Als jij je schouders en ellebogen niet genoeg ontspant, hebben je handen geen keus dan mee gaan met je bovenlichaam. Je kunt bijvoorbeeld eens met je schouders rollen om te kijken of je ontspanning in je schouders hebt.

Een bokriempje aan het zadel of touw om de hals kan helpen bij de bewustwording van het probleem, maar pas wel op dat je niet symptomen gaat bestrijden. Die stille hand komt vanuit ontspanning en bewust, onafhankelijk lichaamsgebruik, bij een bokriempje bestaat de kans dat je je handen beneden vast gaat zetten en dan heb je dus weer een ander probleem.

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:54

In principe moet je 1 lijn kunnen trekken vanaf je schouder-heup-enkel maar wat ik zie is dat jij nog niet goed op je zitbeenknobbels zit maar erachter. Als je aan het lichtrijden kom jij van heel ver achter uit je zadel naar de voorkant (als je het snapt :) ) om dit een beetje visueel te krijgen en hoe ik het vaak laat zien is als je een beetje in een Squad houding gaat staan dus voeten en knieën voor je heupen en dat ga je naar voor bewegen dus de beweging van het lichtrijden. Daarna ga je dat nog een keer doen maar je start houding buig je wat door je knieën maar je houdt een rechte lijn van je schouder-heup-enkel en ga dan is naar voren bewegen. Je zult zien dat die beweging veel kleiner is en dat je toch mooi uitkomt waar je wilt zijn. Zitlessen zijn hiervoor echt top ik les zelf bij Sara Ouwehand, ik ben hypermobiel in mijn heupen o.a. en zat ver achter mijn zitbeenknobbels en met behulp van de lessen zit ik weer helemaal recht en in balans :) Succes met oefenen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:49

Verplaatst naar RT ivm rijtechnische vraag.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:01

Ik zie ook dat je armen erg stijf en recht zijn. Probeer je ellebogen heel soepel en zacht te houden, zodat die het bewegen van je lijf kunnen opvangen. Je schouders gaan met het lichtrijden op en neer, dat kun je niet aanpassen, maar de positie van je handen blijft kalm doordat je ellebogen zacht zijn en de beweging van je lijf opvangen. Let dus op zachte ellebogen die meeveren.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:33

Hoi TS,

Wat goed dat je hier aan wilt werken en dat je het lef hebt om een filmpje te plaatsten.
De tip van Joker is al eerder gegeven en dat is een heel fijne (en veilige !) manier om even volledig geconcentreerd aan jezelf te kunnen werken zonder met je paard bezig te hoeven zijn.
Onrust in je handen komt vaak door onbalans en op Joker kun je balans heel mooi voelen.
Ook is het zo dat lichtrijden op Joker alleen maar lukt als je in balans bent (enkels/heupen/schouders en oren op één lijn).
Toevallig heb ik net eergisteren weer een hele mooie Joker sessie gehad met iemand die moeite had met het stilhouden van haar handen en nadat ze in balans licht kon rijden hier geen moeite meer mee had.
En als je op Joker weet hoe het kan voelen wordt het op je paard veel makkelijker.
Hier een kaart met Joker trainers in NL/België mocht je interesse hebben.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:45

Ikzelf vind dat de joker je juist leert actief ligt te rijden, je moet actief gaan staan (druk in de beugels) en actief gaan zitten, omdat je hem zelf in beweging moet houden.
En dat terwijl lichtrijden weinig energie hoeft te kosten omdat jezelf al omhoog "gegooid" wordt.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:52

Brainless schreef:
Ikzelf vind dat de joker je juist leert actief ligt te rijden, je moet actief gaan staan (druk in de beugels) en actief gaan zitten, omdat je hem zelf in beweging moet houden.
En dat terwijl lichtrijden weinig energie hoeft te kosten omdat jezelf al omhoog "gegooid" wordt.

Als je op Joker in balans en in het ritme lichtrijdt kost het bijna geen moeite en "gooit" Joker je op. Ben je achter in de beweging dan is het inderdaad erg werken op Joker. Joker is daarmee heel eerlijk in zijn feedback.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:27

'... een lichaam is een geheel': dat je handen (te veel) bewegen snap ik wel.
En dat je je onzeker voelt snap ik ook.

Er is een 'practical joke' van Mary Wanless (uit het boek 'rijden met gevoel')
'er komt een toverfee met een merkwaardig gevoel voor humor,
die tovert jouw paard naar de wei terwijl jij in de bak blijft...' >;) :') :j
(... britten!)
...en dan is het de bedoeling dat je op je voeten landt.
(Op je platte voeten, 'hakken laag' is een trucje, het echte doel zijn ontspannen enkels en een lang, ontspannen been.)

Dat houdt ook de al eerder genoemde lijn oor, schouder, harapunt (zeg ik als karateka) heup en bal van de voet in.
Lukt het je om 'in die lijn te zitten', dan heb je actieve buikspieren nodig ('navel naar binnen' en jezelf lang maken/laten worden)
en kun je ontspannen.
(Kleine paradox, maar als je 'core' spieren actief zijn, kun je soepel je hele lichaam ontspannen en bewegen...)

Ergens in het leren van deze dingen ga je waarschijnlijk vanzelf je beugels langer doen. (Ga je ze "alleen maar omdat dit moet" langer doen, ga je vanuit onbalans, onzekerheid nog weer harder ergens in je lichaam aanspannen.)

De meeste paarden vinden een ruiter die 'in die lijn' zit een opluchting en reageren met actiever en ontspannener zijn.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:25

Ik zou zeggen miss eens een andere instructrice erbij zoeken, zeker als ej al 6 jaar van dezelfde les krijgt is het fijn om daar in ook eens buiten de deur te gaan kijken>
Qua rijden zou ik zeggen beugels 3 gaatjes langer, meer teugel , heel veel meer teugel geven aan het paard,het paard heeft ook heel veel ongemak aan de manier waarop je licht rijd gaat daardoor helemaal uit zijn natuurlijke balans lopen.
Probeer eens zonder zadel aan de longe zonder teugels je balans te leren vinden , maar dan zal de longeur het paard in balans moeten kunnen laten lopen aan de longe, anders kun je nooit samen in balans zijn.
Maar echt dit paard is niet happy op deze manier, bedenk ook welke ophoudingen hij steeds krijgt als jij zo je hand omhoog brengt, het paard krijgt allemaal info waar hij niks mee kan.
Dus op zoek naar een andere lesgever die jo beter kan begeleiden en de signnalen van het paard ziet, want die geeft er heel veel af

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:26

midgie schreef:
Ik zou zeggen miss eens een andere instructrice erbij zoeken, zeker als ej al 6 jaar van dezelfde les krijgt is het fijn om daar in ook eens buiten de deur te gaan kijken>
Qua rijden zou ik zeggen beugels 3 gaatjes langer, meer teugel , heel veel meer teugel geven aan het paard,het paard heeft ook heel veel ongemak aan de manier waarop je licht rijd gaat daardoor helemaal uit zijn natuurlijke balans lopen.
Probeer eens zonder zadel aan de longe zonder teugels je balans te leren vinden , maar dan zal de longeur het paard in balans moeten kunnen laten lopen aan de longe, anders kun je nooit samen in balans zijn.
Maar echt dit paard is niet happy op deze manier, bedenk ook welke ophoudingen hij steeds krijgt als jij zo je hand omhoog brengt, het paard krijgt allemaal info waar hij niks mee kan.
Dus op zoek naar een andere lesgever die jo beter kan begeleiden en de signnalen van het paard ziet, want die geeft er heel veel af

Ik krijg pas sinds een jaar les van mijn huidige instructrice en we zijn al veel vooruit gegaan, dus een andere instructrice zoeken hoeft niet :) Ik vind het niet heel aardig dat je zegt dat mijn paard niet happy is bij mij. Ik weet dat ik nog niet goed en netjes zit en vraag hier tips voor, heel lief en fijn dat je ook tips geeft, maar om dan ook nog een sneer uit te delen dat mijn paard niet happy is vind ik een beetje overbodig :)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:27

Dank voor de tips allemaal, ik ga ze eens uitproberen!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:37

Bovenbeen binnenkant en knie tegen paard aandrukken met spierspanning.en lichtrijden vanuit t bovenbeen knie tegen zadel gedrukt houden. . Niet vanuit onderbeen .... Hak heup schouder op 1 lijn. Dan kan je bovenlichaam onafhankelijk zijn.

Kost tijd en veel inspanning om op die manier een onafhankelijke zit te krijgen.

Succes...

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:53

Ik zeg niet dat dit paard niet happy is bij jou , ik zeg dat dit paard niet happy is op de manier hoe hij gereden word, jou instructrice zou jou moeten leren jou paard te trainen, er is niks mis mee eens ergens anders je kennis op te gaan doen.
Als jij met je handen zo hoog blijft zal jou instructrice daar een oplossing voor moeten weten toch en hoef je dat hier niet te vragen lijkt mij.
Maar een ruiter dier steeds omhoog werkt met haar handen geeft geen duidelijke signalen en daar word een paard niet happy van .
Maar ja lezen is ook een kunst opzich

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Handhouding verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:05

Zitlessen….zo ontzettend belangrijk. Aan de longe, zonder beugels, zonder teugels.

Als je dat een paar keer doet ga je vanzelf je beugels langer doen. En die onrustige handen…Ellebogen naast je lichaam en scharnieren in de ellebogen. Ik heb dat vroeger geleerd met een eetkamerstoel. Pak die bovenaan de leuning vast en trek hem dan achterover zodat hij nog op 2 poten staat. Maak dan de lichtrijbeweging met je lichaam. Zonder dat de stoel beweegt. Tip: doe de gordijnen dicht.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:18

janderegelaa schreef:
Zitlessen….zo ontzettend belangrijk. Aan de longe, zonder beugels, zonder teugels.

Als je dat een paar keer doet ga je vanzelf je beugels langer doen. En die onrustige handen…Ellebogen naast je lichaam en scharnieren in de ellebogen. Ik heb dat vroeger geleerd met een eetkamerstoel. Pak die bovenaan de leuning vast en trek hem dan achterover zodat hij nog op 2 poten staat. Maak dan de lichtrijbeweging met je lichaam. Zonder dat de stoel beweegt. Tip: doe de gordijnen dicht.


_O-