Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden op een fries

 
Profiel   

Hey hoi…
Sinds kort ben ik gevraagd door iemand op stal om haar fries te rijden. Voor het eerst dat ik ooit op een fries had gezeten, en jeetje moeilijk dat ik het vind.
Ik ben geen beginnende ruiter, maar zodra ik ga lichtrijden op dit paard lijk ik wel een beginner, het is echt dramatisch.
Ik wil lessen gaan nemen als ik vaker/vast ga rijden, maar voor nu vroeg ik me af of jullie tips hebben om je zit te verbeteren.
Het is nog een jong paardje (5) dus ze heeft nog veel bevestiging nodig met het rijden en ik wil haar niet belemmeren als ik loop te klungelen om er überhaupt op te blijven zitten
Door dat ze zo hoog opgooit, en ook dr rug vastzet vlieg ik echt uit het zadel.. iemand ervaring hiermee en hoe ik dit een beetje aan kan pakken om te leren met normaal zitten?
Groetjes :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 16:32 



 
Profiel   

Zorg voor een fijn zadel en die je beugels in het begin een gaatje korter.

Neem goede les, en leer het paard fijn over de rug lopen.

Friezen zijn lang gefokt als koetspaarden en hebben daarom al snel een stuwende draf en gooien de hals erop. Het kost wat tijd en training om te leren lopen in ontspanning en de hals te laten zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 16:45 



 
Profiel   

Als je de mogelijkheid hebt zou ik direct goede begeleiding/ instructie zoeken die je kan helpen. Het kan idd behoorlijk wennen zijn zo’n Fries :D
Verder een tip; kom niet (te) hoog uit je zadel met lichtrijden, die neiging heb ik ook lang gehad. Blijf dicht bij de lepel en voorin het zadel en kijk voor je uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 16:48 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Zorg voor een fijn zadel en die je beugels in het begin een gaatje korter.

Neem goede les, en leer het paard fijn over de rug lopen.

Friezen zijn lang gefokt als koetspaarden en hebben daarom al snel een stuwende draf en gooien de hals erop. Het kost wat tijd en training om te leren lopen in ontspanning en de hals te laten zakken.


Ja nee dat is dus precies waar ts niks aan heeft.

Beugels gewoon normale lengte houden.

Tempo controle en heel veel overgangen maken zijn de key.

Omdat ze nog jong is zou ik aan de longe korte sessies galop training pakken waarbij je steeds intervallen doet van aanspringen naar galop na enkele galop sprongen weer terug naar draf.
En dat een minuut of vijf herhalen. En dan even op een rustig tempo uit laten draven.

Wat je dan doet is haar leren hoe ze makkelijker haar bekken kan kantelen. En je traind meteen de spieren om haar knieën heen waardoor het dragen makkelijker word.

Na een maand of drie zou je rustig aan resultaat moeten gaan voelen onder het zadel. En dan kun je van haar vragen om tempo wisselingen in de draf.

Hoe rustiger en dus kleiner zij draaft hoe makkelijker jij kunt blijven zitten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 16:53 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat veel mensen met te lange beugels gaan rijden (tegenwoordig). Dan heb je op een paard dat hoog opgooit vervolgens op de tenen gaan staan en niet kunnen zakken in de enkel.

Daarom, beugels een gaatje korter.

Niet te hoog licht willen rijden, proberen een rustige draf te bereiken zijn inderdaad goede tips.

De tip met de galop is best een moeilijke, galop is meestal erg moeilijk. Zeker als ze nog jong zijn. Het vergt een handige ruiter om dan enkele mooie overgang en te maken kort achter elkaar inclusief een rustige draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 17:02 



 
Profiel   

Bij mijn jonkie heb ik ('nodig of niet') een jaar in de remontezit ('verlichte zit light') gereden.
Nu geeft mijn dier niet hoog op, maar wellicht een idee, zeker als ze haar rug vastzet.

Friezen zijn barokke paarden, en er is het advies om te wachten met galop onder het zadel tot het moment dat het dier 'sterk genoeg is', om een correcte schouderbinnenwaarts in draf te doen.
Sterk gaat dan over de core spieren van het paard, het vermogen om het bekken te kantelen en te dragen met de achterhand. (Dat kan een groen paard direct al leren, dwz: hier aan werken kan vanaf dag één. Maar gun je dier alle tijd die het nodig heeft om echt sterk te worden - het tuigpaard/ harddraven zit de Fries nog in het bloed.)

Rijden vanuit verticale balans vergemakkelijkt één en ander zeer.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-02-22 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 22:04 



 
Profiel   

Ik rijd momenteel een paard wat een veel ruimere draf heeft dan mijn pony. Mijn instructrice zegt (heel simpel) "Langer boven blijven" tijdens het lichtrijden. Als je daar een tijdje echt bewust mee bezig bent, gaat het al snel veel meer automatisch, merk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 22:06 



 
Profiel   

Laat je opgooien, vang jezelf op, heel licht neerkomen en je terug laten opgooien. Verder, buitenhand eraan houden, binnenhand zacht, luchtig en mee. Ik ga mee met het advies les te nemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 20:26 



 
Profiel   

Les nemen is altijd een goed idee! ik heb een tijd een fries bijgereden als je er eenmaal aanwent voelen andere paarden weer gek. Blijf vooral je balans houden en laat je niet "uit het zadel gooien" ga met je eigen benen en zit.
voel je ook vooral niet verkeerd als je gaat proberen door te zitten voor een galop, is echt mega lastig op dit soort paarden, ik heb een tijd gewoon vanuit het lichtrijden de galopque gegeven, ging prima :)

Succes!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 22:44 



 
Profiel   

Wat nog wel eens kan helpen is eerst te staan in de beugels. Zoek de balans op de beugels en laat het paard verder “onder jou door” draven. Als dat lukt ga je het verlicht rijden kleiner maken door steeds wat meer rechtop te gaan zitten. Door dit te oefenen kun je wennen aan de cadans van het paard zonder te stuiteren. En dit hoeft niet continu geoefend worden op deze manier maar ik heb positieve ervaring met deze manier van oefenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 22:54 



 
Profiel   

Tja, Friezen zijn Friezen... en die doen Friezendingen. Inderdaad, er moet een instructeur naast staan als je dit nog nooit gedaan hebt. Of in elk geval iemand die kan meekijken.

Stom toevallig vandaag nog op een Fries gereden. Dat begon ook echt met drie passen draf en weer terug in de stap, omdat ik hopeloos voorover klapte. Het is ook puur dankzij mijn goede instructeur dat die draf een beetje op gang kwam. Ik lees hier allemaal adviezen over gaatje langer of gaatje korter; volgens mij komt het er gewoon op aan dat je meteen duidelijk bent. Bij een KWPN'er kun je eerst naar je balans gaan zoeken als je aandraaft, bij een Fries moet het meteen goed zijn.

Je schrijft dat je "uit het zadel vliegt". Probeer je ook door te zitten? Dat zou ik sowieso even voor later bewaren. Net als de galop. Een galop is voor een Fries bijna net zo moeilijk als een piaffe voor een KWPN'er. :P

Ik snap dat je hier niet al te veel aan hebt, maar bedenk je dat meer mensen Friezen lastig vinden. En na een tijdje wennen ze er allemaal aan, net zoals jij binnenkort. Het zijn luie, maar lieve dieren die niet gauw schrikken, dat is ook wat waard als je onzeker in het zadel zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 23:32 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Tja, Friezen zijn Friezen... en die doen Friezendingen. Inderdaad, er moet een instructeur naast staan als je dit nog nooit gedaan hebt. Of in elk geval iemand die kan meekijken.

Stom toevallig vandaag nog op een Fries gereden. Dat begon ook echt met drie passen draf en weer terug in de stap, omdat ik hopeloos voorover klapte. Het is ook puur dankzij mijn goede instructeur dat die draf een beetje op gang kwam. Ik lees hier allemaal adviezen over gaatje langer of gaatje korter; volgens mij komt het er gewoon op aan dat je meteen duidelijk bent. Bij een KWPN'er kun je eerst naar je balans gaan zoeken als je aandraaft, bij een Fries moet het meteen goed zijn.

Je schrijft dat je "uit het zadel vliegt". Probeer je ook door te zitten? Dat zou ik sowieso even voor later bewaren. Net als de galop. Een galop is voor een Fries bijna net zo moeilijk als een piaffe voor een KWPN'er. :P

Ik snap dat je hier niet al te veel aan hebt, maar bedenk je dat meer mensen Friezen lastig vinden. En na een tijdje wennen ze er allemaal aan, net zoals jij binnenkort. Het zijn luie, maar lieve dieren die niet gauw schrikken, dat is ook wat waard als je onzeker in het zadel zit!


Ken genoeg Friezen die niet lui zijn en best snel schrikken. Genoeg verschillende karakters en type Friezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 23:38 



 
Profiel   

De fries die ik eens heb bijgereden was zeker niet lui. Die heeft mij alle hoeken van de wei laten zien _O-

Ik zou inderdaad een instructeur mee laten denken. Die kan ook meteen kijken wat voor jou zou kunnen werken.

Ik herken het gevoel zeker! KWPN'ers die niet over de rug lopen zitten prut. Friezen die hoog opgooien én niet over de rug lopen... Dat is een compleet ander verhaal _O-
Wat ik in zo'n situatie het meest fijn vindt is om eerst alleen rechte stukken te draven en zelf ook naar voren te kijken. Kom daarbij niet te ver uit je zadel (en probeer eventueel om constant te balanceren op je beugels, dus zowel in het zitten als in het staan. Daarmee kan je misschien de meest grote klappen opvangen (uit het zadel vliegen of in het zadel klappen)).
Kijk of je na een paar stukjes rechtuit draven het ritme iets kunt vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 00:01 



 
Profiel   

Friezen lui? Ik sta op een stal met 80+ friezen paarden. En ik kan vertellen dat van die paarden er misschien 3 echt lui zijn.

Over het zitten. Ik rij verschillende friezen op verschillende tijden. Elk paard heeft een andere gang en andere beenzetting. Zo merk ik dat veel van de friezen met een vlak rug gebruik juist meer beweging hebben, wat het dus lastiger maakt (beweging waardoor je meer omhoog gegooid wordt)

Maar zo heeft mijn lease merrie net een my little pony loopje als ze niet de goede spieren gebruikt. Als ze dat wel doet, gooit ze echt flink op en kunnen er hele ruime stappen uitkomen. Hierboven zegt iemand dat op het moment dat ze ontspannerder lopen/ lekker over de rug, het minder lastig wordt. Maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn.

Bij een fries wil je er zoveel mogelijk beweging uitkrijgen, hoemeer rust hoemeer bewegingsvrijheid hoemeer gang. Waardoor je misschien wel wat langzamer lijkt te gaan, maar dat niet gaat.

Mijn ervaring is, lekker rijden. Het is wennen en het zal niet 1.2,3 beter gaan. Doe waar jij je goed bij voelt en ga lekker lessen. Een handleiding van 'hoe rij je een fries' is er helaas niet. Het is vooral heel veel voelen. Hierboven wordt de tip genoemd dat je een paar passen draaft, dan weer stapt en zo verder. Daarvan denk ik dat het echt wel nut heeft. Zo wen je een beetje aan elkaar.

Ik weet niet hoesterk je paard al in de spieren staat, maar als galopperen nog niet helemaal is bevestigd zou ik dat voor nu nog even laten. Voor de meeste friezen is galop niet hun favoriete gang en op het moment dat jullie elkaar nog niet helemaal vertrouwen/kennen kan dat misschien zorgen voor wederzijdse irritatie.

Beugels zou ik doen naar wat voor jou fijn voelt, blijf inderdaad wat dicht bij het zadel, zo ben je als het nodig is ook weer sneller neer.

Iniedergeval dit is mijn ervaring/mening/advies.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 00:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen