Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:43

Wat ontzettend sneu dat het oog toch eruit moet JK, je hebt er zo ontzettend hard voor geknokt. Samen met dappere Elsie.

Fijn om hier zoveel goede ervaringen te lezen. Zelf heb ik er geen directe ervaring mee, maar wel veel over gelezen hier op Bokt. En jou en Elsie kennende gaan jullie hier samen echt wel uit komen :j

Heel veel sterkte, ik ga maandag hard voor jullie duimen!

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:38

Wat onwijs rot dat het implantaat niet het gewenste effect heeft gehad en Elsie's oog er alsnog uit moet -O- Veel sterkte! :(:)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 14:27

Update;
Dan heb je een afspraak in Utrecht gemaakt om het oog te laten verwijderen nadat je paard al sinds zondag met een heel erg pijnlijk dichtgeknepen oog staat. Met de dierenarts in Utrecht afgesproken dat ik haar metacam geef tot zondag als ik haar ga brengen.

Een topic geopend op Bokt omdat ik echt niet weet wat me te wachten staat en ik heel veel behoefte heb aan (succes) verhalen, en dat je dan zulke hartverwarmende reacties krijgt wat me enorm helpt en gerust stelt.

Dat de volgende morgen de stalhoudster appt; Je kunt beter even komen kijken, en dat ze dan met twee open ogen naar je staat te kijken van "ja wat?"
Ik heb mijn eigen dierenarts gebeld om mee te beslissen wat nu wijsheid is;
En voor nu hebben we besloten dat het nog niet aan de orde is om haar oog te laten verwijderen.
Ik denk dat de tijd komt dat het moet maar die is op dit moment nog niet.
Ze is er nog niet maar gaat nu per dag enorm vooruit. Is haar rebelse zelf weer en zo ziet het er nu uit.

https://youtube.com/shorts/15poEpNGgRA?feature=share

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:33

Er wordt hier stiekem een klein feestje gevierd. Niet te hard, maar toch :) Fijn! Goede manier om je weekend in te gaan :)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:39

Wow, dat is goed om te lezen ! Zou geweldig zijn dat het niet nodig is, niet nu, niet ooit !
Wat een roller coaster aan emoties heb je al moeten doorlopen, Justkid !
Hopelijk is dit nu de finale positieve kentering voor Elsie !
Thumbs up for Elsie !! +:)+

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:41

Wat een onverwacht maar fijn bericht! :):)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 15:42

Ik kan wel zeggen dat ik het vooral heel lastig vind om goede beslissingen te nemen.
Ik was er van overtuigd dat het nu de tijd was om het oog eruit te halen. Ze heeft al een cyclosporine-implantaat. Ik wist van te voren dat de kans van slagen 50% is. Van de andere 50% blijft het bij 30 % bij lichte aanvallen en bij 20% werkt het helemaal niet.
Toen ze dus deze "aanval" kreeg dacht ik dat zij bij de laatste 20 % hoorde. Maar haar ziektebeeld is A-typisch.
Ze heeft in december/januari ruim 2,5 week in Utrecht gestaan met een "rommelig hoornvlies" waarschijnlijk van de vele dexamethason (een soort prednison) maar zeker weten deden ze het niet. uiteindelijk heb ik haar weer opgehaald als "uitbehandeld " en afgesproken dat bij een volgende aanval het oog eruit gaat.
Maar nu loopt het toch weer anders, ik word er gek van. Natuurlijk ben ik blij dat het nu weer goed gaat en dat ze haar oog nog kan behouden maar ik weet dus helemaal niet hoe dit nu verder gaat lopen.

Mocht haar oog er alsnog uit moeten dan ben ik door jullie verhalen enorm gerustgesteld, bedankt daarvoor.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die wat hebben aan dit topic :)

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:11

Ten eerste; veel sterkte voor jullie allebei!

Ik heb een verzorgpaardje gehad die een blind oog had. Hierdoor stapte ik aan de andere kant op wanneer ik ging rijden, merkte dat dit iets comfortabeler voor haar was. Is in het begin een beetje wennen, maar het went snel. Ik zag haar eigenlijk niet meer stoten dan andere paarden, ze hebben haartjes om hun neus waar ze mee voelen. Stel je knipt die (helaas gebeurt dit soms nog steeds, wil het wel even benoemen), vooral niet meer doen! Merkte dat ze soms wat schrikachtiger was, maar dit was vaak op te lossen door stem. Dit is wel een paardje die het al een aantal jaar had, dus ze raken er aan gewend, en jijzelf ook, echt waar! :j

Edit; lees nu pas je updates. *\o/*

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:41

Ohhh JK... wat een rollercoaster is dit toch.
Dit is natuurlijk fantastisch nieuws, maar ik kan me ook voorstellen dat het onzeker maakt. Dat je in de toekomst bij een eventuele terugval nog langer tobt over wanneer wel/ niet.
Laten we duimen dat ze het bij deze terugval houdt en dat je deze stress niet mee zo hoeft te hebben!

Anoniem

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:58

Ze staat je inderdaad wel lekker droog aan te kijken :D Ik kan me voorstellen dat het enorm lastig is om een beslissing te nemen, maar voor nu is het fijn nieuws!

Avalanche

Berichten: 15977
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:59

jeetje wat een verhaal, en wat een emotionele rollercoaster.

Ervaring ermee heb ik niet, maar oh ik hoop zo voor je dat het oog er niet uit hoeft......

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:55

Ohh wat een kadootje!!!
Mocht het stiekum toch zover komen dat je alsnog de beslissing moet maken, zal het een heeeeel klein beetje makkelijker zijn, maar laten we allemaal duimen dat dat niet nodig is.
Wat een mooi bericht. En wat een heerlijk rustgevende geluiden van de vogeltjes in je filmpje *\o/*

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:10

Ohh ik voelde de emoties bij het lezen van de reacties maar voorlopig wel een fijne update!

Wij hadden een trekpaard met maar 1 oog, die liep nog gewoon mee met shows en carnavalsoptochten. Nu eentje van 26 die ook blind is geworden aan 1 oog maar die heeft aan karakter ook nog niet ingeleverd :Y)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:12

Pff ik kan me het achtbaan gevoel zo voorstellen! Wie weet lost Elsie het tóch zelf op - dat zou geweldig zijn. En zo niet, dan komt het vast ook goed :(:)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:23

Goed nieuws, in elk geval voor nu. Ik kan me voorstellen dat het wat met je doet zo hoor.

Ik was door het filmpje in jouw link gelijk afgeleid en heb een tijdje naar de feel good filmpjes zitten kijken ;)

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:14

Jeetje JK, wat een rollercoaster! Heftig hoor. Hopelijk blijft het nu een tijd stabiel, zodat je hier wat van bij kunt komen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Een paard met één oog, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:01