Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een paard met één oog, hoe doe je dat?

 
Profiel   

Beste bokkers,

Maandag wordt bij mijn paard het linkeroog verwijderd, echt vreselijk maar ik heb geen andere opties meer.
Dan gaat ze verder door het leven met één oog.
Ik ben nu heel benieuwd of er bokkers zijn met eenogige paarden en ik wil heel erg graag ervaringen horen en vooral tips en tricks.

Went je paard snel aan een half gezichtsvermogen
Hoe ga je op buitenrit, waar moet je aan denken en op letten.
Hoe hou je je paard recht wanneer ze afhankelijk is van haar ene oog. Wat voor oefeningen moet ik aan denken.

Maar vooral wat is je verhaal.

Ik vind het allemaal erg spannend en onbekend, er is geen weg terug en we moeten ons opnieuw uitvinden denk ik, Wie maakt me wat wegwijs.

Dit is mijn paard, ze heeft sinds april vorig jaar aanvallen van maanblindheid (uveitis) Na heel veel behandelen en het plaatsen van een cyclosporine implantaat heeft ze sinds zondag, ondanks het implantaat, een hele heftige aanval gekregen dus daarom laat ik nu toch het oog verwijderen.

[ img ]

En zo loopt ze er nu bij ;( ik zal jullie de echt nare foto's besparen.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 18:54 



 
Profiel   

Ach jeetje JK, wat ongelooflijk rot.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat er in mijn endurancejaren een ruiter was met een paard met 1 oog, en die deed gewoon (en succesvol!) mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 18:58 



 
Profiel   

Hè wat heftig... Ik ken ook voorbeelden van paardjes die prima functioneerden met één oog, onder wie een manegepaardje dat zelfs een hele nette sprong maakte. Daar merkte je verder niks aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:02 



 
Profiel   

Paard bij ons op de wei mist ook het linkeroog. Functioneert prima, word gereden. Ik merk alleen met voeren dat ze wat sneller schrikt aan die kant dus daar letten we op. Verder vind ik "het oog" wel wat viezer/sneller oogsmeer bij komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:11 



 
Profiel   

Ik volg even mee. Bij onze merrie is haar oog een tijdje geleden verwijderd. Ze zag er al een paar weken niet meer mee.
Ik wil haar graag komend najaar onder het zadel proberen en ben wel benieuwd naar tips.

Ik probeer heel goed op te letten dat ik haar ruim langs dingen stuur aan de kant waar ze geen zicht meer heeft. In stal praat ik veel zodat ze weet waar ik ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:29 



 
Profiel   

Ik ken verschillende paarden die 1 oog missen of heel slecht zien. Gewoon zoveel mogelijk hetzelfde doen. Alleen wel zorgen dat je als je langs de blinde kant komt, even praten zodat het paard je hoort. Ik ken ook een paard dat nog dressuur M2 loopt en blind is langs 1 kant. Gewoon genoeg de tijd geven om alles te laten zien en voor de rest gewoon verder doen zoals het paard dat gewoon is. Een witte/dikkere draad in de wei kan ook helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:33 



 
Profiel   

Hier een wedstrijdpaard waarvan ik sinds enkele jaren weet dat hij op zijn minst zeer slechtziend is aan zijn linker oog. Die heeft daar zover ik merk niet super veel ‘last’ van. Niet onverwacht aan zijn linkerkant opduiken (ik heb de gewoonte van met mijn hand ‘over hem te strelen’ naar zijn linkerkant zodat hij altijd voelt wanneer ik van kant verander. Kwa rijden merk ik weinig verschil alleen dat ik sinds snap waarom hij linksom nergens op reageerde en dan rechtsom bv ineens naar de bakrandversiering ging kijken alsof hij die nog niet gezien had. Dat had ie gewoon niet. :+

Ik geef het wel aan bij trainers of mensen die helpen bv zodat ze hem niet doen schrikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:51 



 
Profiel   

Mijn paard knapte enorm op toen hij van zijn pijnlijke oog was verlost. Ik heb verder weinig hoeven doen of aanpassen, ik denk dat hij met de tijd al minder met zijn oog zag. Zijn positie in de groep bleef hetzelfde en zijn gedrag onder het zadel ook. Ook op wedstrijden en vreemd terrein (vakantie) had hij geen problemen.

Uit gewoonte kondigde ik mij meer aan aan zijn blinde kant, maar volgens had hij dat toch wel goed in de gaten. Enige verschil was dat als hij iets wilde zien, hij een extra stukje draaide.

Succes maandag :(:) . Ik weet nog goed hoe ontzettend veel stress ik had van het idee van de operatie en het herstel, maar dat is allemaal voorspoedig verlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 19:56 



 
Profiel   

Ach gossie Elsie JK. Wat ongelooflijk ruk zeg.

Ik heb meerdere topics gelezen en alle paarden doen het goed met één oog. Vaak beter als verwacht. Ik denk als je zoekt er meer topics voorbij zullen komen.

Sterkte !

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:05 



 
Profiel   

Mijn bijrijdpaard heeft 1 oog minder sinds vorig jaar mei. Ze had een tumor op haar oog. Het is ons helemaal mee gevallen. In het begin stootte ze haar hoofd vaak maar toen de tast haren begonnen te groeien werd dat steeds minder. Ik ben met rijden gewoon opgestapt na 3 weken geloof ik en gewoon gedaan zoals normaal. Wel even met zadel en dekje opdoen even let op zeggen anders kan ze wel eens schrikken. Maar verder is het rijden bijna hetzelfde als ervoor. Ik moet wel buiten het erf als ik er naast loop a de rechterkant lopen want dan ziet ze mij. Ook als ik naast een ander paard loop vindt ze het zelf fijner om het paard te kunnen zien. Ik ben geen buitenrij ruiter maar alleen buiten uitstappen was ze in het begin beetje onzeker maar nu valt dat mee. Af en toe is ze een beetje lomp en loopt ze tegen me op. Tijdens het poetsen praat ik eigenlijk niet eens meer tegen haar. Begin wel maar ze hoort me ook lopen.

[ img ]
[ img ]
Na de operatie op dag 5 weer op stal. Ze heeft 5 dagen op de kliniek gestaan.

Paar weken erna tijdens het genezen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

[ img ]


[ img ]

Hoe het nu is

[ img ]


Ik heb zelfs een keer gesprongen, laag sprongetje en dat ging goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:19 



 
Profiel   

Wat goed dat je deze stap zet! Ik durf je te garanderen dat je paard je enorm dankbaar gaat zijn en er echt van opknapt!

Mijn paard had een zeldzame oogziekte en kreeg daar maanblindheid bij. Ik heb het oog ook laten verwijderen. Ze redde zich daar verrassend goed mee. Ze is maar een keer ergens tegen aan gelopen, en dat was toen ze de trailer niet in wou (teveel kliniek bezoeken), en ze boos van de klep weg stampte, zo tegen de schuur aan. Gelukkig niet gewond geraakt, ik heb er wel bij staan huilen.

Verder redde ze zich prima. Mijn andere paard hielp haar, dat kon je duidelijk merken. Ik kon gewoon rijden, ze was en bleef bomproof. Het enige wat ik op buitenrit extra veel deed was dingen benoemen. Er zitten eendjes in het water die straks opvliegen, daar komt een trekker aan. Ik heb altijd al 'let op' gebruikt bij iets waar ze dus even haar aandacht bij moest hebben en daar heb ik wel veel profijt van gehad, ze wist door de let op al dat er iets kwam.

Ik heb mijn paard bijna een jaar geleden moeten laten inslapen omdat het andere oog ook niet goed was, maar ik heb toch twee jaar nog veel plezier van en met haar mogen hebben doordat het oog verwijderd was. Hopelijk gaat de operatie goed en kun jij nog jaren plezier van je paard hebben. Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:19 



 
Profiel   

Ah wat is Bokt toch fijn! <3
Fijn om al die positieve reacties te lezen, dat stelt me wel wat gerust.

@Grit, Ik zie enorm op tegen die operatie en inderdaad het herstel. En hoe ze zich daarna aanpast. Ik hoop ook dat ze "blij" is dat ze van dat oog is verlost.

@Ayasha doe je ook speciaal oefeningen om beide kanten te trainen? ik denk zo dat ze snel scheef gaat worden doordat ze meer moet draaien met haar hoofd om goed te kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:25 



 
Profiel   

justkid schreef
Ah wat is Bokt toch fijn! <3
Fijn om al die positieve reacties te lezen, dat stelt me wel wat gerust.

@Grit, Ik zie enorm op tegen die operatie en inderdaad het herstel. En hoe ze zich daarna aanpast. Ik hoop ook dat ze "blij" is dat ze van dat oog is verlost.

@Ayasha doe je ook speciaal oefeningen om beide kanten te trainen? ik denk zo dat ze snel scheef gaat worden doordat ze meer moet draaien met haar hoofd om goed te kunnen zien.

Nee, ik train gewoon normaal. Merk daarin weinig verschil eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:30 



 
Profiel   

Hier een hafje met 1 oog. 2020 is het oog verwijderd en ze wordt dit jaar 20, wij doen alles, 1x er naast naar t bos geweest maar dat was geen probleem, hierna gelijk weer onder de man gereden. Hetgeen wat vooral lastig was, was er naast lopen en bijvoorbeeld stoppen(waar zij normaal zou moeten stoppen) maar dat niet ziet want ja geen oog, en gewoon doorwandeld haha. Of omkijken met der blinde kant, terwijl je daar staat, dat is dus regelmatig een kopstoot krijgen, maar buiten dan dat is er voor ons niets veranderd eigenlijk. Ik denk dat we alleen maar dichter bij elkaar gegroeid zijn.
Barrelrace, rondjes galopperen met een vlag, onder en over zijltjes, zonder hoofdstel, ja verzin het maar en we doen het saampjes!



Mocht je vragen hebben kan je die altijd stellen hoor!

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:32 



 
Profiel   

@xxxmh heel fijn die foto's, Ze hebben me wel uitgelegd hoe het eruit komt te zien maar nu kan ik het ook zien. Ik vind het nog wel heel naar om te zien maar dat went vast snel.

@zorro dat vind ik een fijne tip, ik heb al heel veel stemcommando's en ze is heel slim, dus dat ga ik zeker toepassen. Ze vindt buitenrijden het leukste wat er is en ik hoop zo dat ik dit vertrouwd met haar kan blijven doen.
Ik heb het ook al met de arts over gehad wat ik ga doen wanneer ze ook in haar andere oog een aanval krijgt. Ik ga dan één aanval behandelen, wanneer het daarna terug komt laat ik haar ook gaan.
Ze is nog geen 6, ik vind het zo spijtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:35 



 
Profiel   

@mis_w wat ontzettend leuk om te zien en te lezen.
Dus zelfs op latere leeftijd is het geen probleem.
Ik ben vooral bang dat ze dan ineens enorm schrikkerig wordt maar dat lees ik eigenlijk nergens terug.

T is een hele stoere tante en de absolute baas van de kudde, ik denk dat dit niet gaat veranderen als ik jullie reacties zo lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:42 



 
Profiel   

justkid schreef
@mis_w wat ontzettend leuk om te zien en te lezen.
Dus zelfs op latere leeftijd is het geen probleem.
Ik ben vooral bang dat ze dan ineens enorm schrikkerig wordt maar dat lees ik eigenlijk nergens terug.

T een hele stoere tante en de absolute baas van de kudde, ik denk dat dit niet gaat veranderen als ik jullie reacties zo lees.


Haha dat was mijn paard ook, dus nee, dat gaat niet veranderen. Ze zal de anderen voor haar aan het werk zetten, zonder twijfel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:45 



 
Profiel   

Wat sneu dat ze een oog moet missen. Maar ik denk dat wij mensen er een groter probleem van maken dan de dieren die het overkomt. Dieren passen zich enorm goed aan en nemen het leven zoals het komt.
Ik heb zelf een hond geadopteerd zonder voorpoten. Ze loopt op haar achterpoten. Niet lang natuurlijk, maar in het tuigje hangt ze en legt ze best wat afstand af. In haar rolstoel best hele wandelingen ( dan kan ze alleen niet snuffelen ) dus wisselen we dat af met een fietskar, zo kan ze snuffelen en een stukje hobbelen om er weer in te springen om naar het volgende stuk te laten rijden. Ze geeft zelf aan als ze iets zat is. Dus het lopen of het in t karretje liggen.
Zo zal het ook bij je paardje gaan. Let gewoon op haar/ zijn lichaamstaal. En ga haar niet in de watten leggen. Als ze bevestiging zoekt kan je die uiteraard geven, maar ze is niet zielig of zo. Paarden hebben naast hun zicht, uiteraard ook hun gehoor. Daar zal ze binnen no time ook nog meer gebruik van maken. Ga er open in. Succes met de operatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:51 



 
Profiel   

justkid schreef
@xxxmh heel fijn die foto's, Ze hebben me wel uitgelegd hoe het eruit komt te zien maar nu kan ik het ook zien. Ik vind het nog wel heel naar om te zien maar dat went vast snel.


Je zou even kunnen vragen naar een 'prothese' in de oogkas. Dan wordt het niet zo'n ingevallen gat. Of dat in 1 operatie kan, of dat er dan later een keer een 'knikker' in wordt gezet weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat dit soms gedaan wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 20:52 



 
Profiel   

@ zorro, ja dat gaat ze zeker doen, ze doen nu ook al alles voor haar.

@pipo dankjewel voor je tip. ze is zeker niet zielig maar ik denk dat ik mezelf wel eerst even een schop moet geven om dat ook zo aan te pakken.

@ibbel ik wil geen enkel cosmetische oplossing waar ze last van kan krijgen, dus ik ga er gewoon aan wennen. dit heb ik al besproken. het wordt een gat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 21:02 



 
Profiel   

Protheses zijn inderdaad mogelijk, alleen geven wel meer kans op een infectie. en geloof me, dat wil je echt niet. Ik heb het toen niet gedaan, maar mijn paard kreeg wel een infectie, 3 weken na de operatie. Hele oogkas gevuld met pus, een abces met meerdere gangen. Kreeg van die grote bussen mee met poeder, volgens mij iets van 5 kilo daarvan opgevoerd.. meerdere keren per dag spoelen, heel naar.

Edit, je kiest voor een gat: verstandig. het went snel hoor. De huid in het gat word droog en schilferig, en dat gaat kriebelen. Ik vond het heel naar om te doen, maar ik ging dagelijks even met een grote make-up kwast door het gat toen het goed genezen was. Vond ze heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 21:03 



 
Profiel   

Als jij jezelf die schop kan geven komt t vast goed.
Op naar pijn en ongemak vrij leven voor beide. Ik ga duimen voor jullie. Laat je straks ook weten hoe het gegaan is en hoe het na de operatie gaat?
En bedenk dat kleine stapjes ook stapjes zijn straks, zelfs als het tegen zou zitten. ( wat ik niet hoop)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 21:37 



 
Profiel   

Zelf geen ervaring met een paard met maar 1 oog maar mijn arabierig typje woont naast een paard met 1 oog dus ik zie wel regelmatig hoe dat gaat. Daar kan ik 1 woord aan wijden: goed.

Buurpaard mist haar linkeroog, daar is een balletje in de holte gezet die vervolgens dichtgenaaid is. Ik las al dat je dat niet wilt omdat het alleen cosmetisch is. Daarin geef ik je groot gelijk. Een holte valt na een poosje niet eens meer op, zoals je ook op sommige foto's in dit topic wel kunt zien.

Buurpaard is dat ene oog al een aantal jaren kwijt en leeft er prima mee. Ja, je moet even opletten aan welke kant van het hoofd je staat want als je dat hoofd ineens aanraakt vanaf de kant waar geen oog zit, schrikt ze soms van een onverwachte aanraking. Altijd wat zeggen als je in de buurt bent helpt ook, zodat ze hoort dat je er bent. Blijven praten rond het paard doe ik uit voorzorg. Ik weet dat ze kan horen waar ik ben maar een beetje extra geluid kan geen kwaad om misverstanden te voorkomen.

Qua rijden en rechtrichten: dat kan gewoon. Alleen een oog missen heeft niet heel veel impact op het rijden, vooral niet als het paard de ruiter goed kent en er tussen beiden een goede samenwerking is. Buitenrijden, springen, dressuur, dat kan allemaal nog. Misschien met wat meer verbale ondersteuning dan je gewend was maar dat wijst zich vanzelf.

Je hebt je paard nog niet zo lang en je rijdt western, dus rijden op zit doe je waarschijnlijk al en van wat ik gelezen heb, zijn jullie al een mooie combinatie dus van daaruit verder kijken wat er kan gaat waarschijnlijk prima werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 21:51 



 
Profiel   

Dankjewel voor je mooie woorden maflinger.

Ze kwam toen ze de nieuwe aanval kreeg naar me toe en met dat oog tegen me aan, echt zo van help me, haal dat oog eruit.of doe wat je altijd deed.
T is een bijzonder paard, ze heeft zich tijdens alle aanvallen altijd heel braaf laten behandelen. Het begint met om de twee uur druppelen in het oog en dat bouw je in een week of 6 af. En de aandoening is echt heel pijnlijk, dus dat ze het allemaal braaf toelaat is al bijzonder.

Ik ben wel erg verdrietig dat het zo loopt.
Jullie helpen me echt. :)

Ik laat zeker weten hoe het gaat allemaal.
Ze heeft tijdens de behandelingen het afgelopen jaar al veel met een masker gelopen die het aangedane oog bedekte. Dat was nodig omdat door atropine de pupil heel wijd open gaat staan en ze dus geen bescherming tegen het licht heeft. Dit was helemaal geen probleem maar ja t is toch niet hetzelfde als helemaal geen oog.

[ img ]
De eerste keer dat ze weer thuis kwam uit Utrecht.
Ze heeft daar 3 keer gestaan, de laatste keer twee weken, ze weet er gewoon de weg -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 22:36 



 

Ach, arm paard. Fijn dat ze zo braaf is bij de behandelingen. Sterkte, het komt vast goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 22:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen